LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden,katten,konijnen enz

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
baco´tje
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2006 10:06

Honden,katten,konijnen enz

Ongelezen bericht door baco´tje »

4 maanden terug liep ik langs de beruchte dierenwinkel in Almere. Ik heb altijd gezegd dat ik daar nooit een dier zou kopen. In de etalage zat een verschrikkelijk leuk konijntje en ik werd verliefd op het beestje. Ik heb nog nooit zo´n spijt gehad met het kopen van een dier. De uitzending van Tros Radar ging alleen over honden maar ook met de andere dieren gebeuren dingen die ik nieteens precies wil weten. De leverancier van de dieren gaat erg hard met de dieren om en waarschijnlijk daardoor is mijn konijntje getraumatiseerd. ( het beestje blijft bang en agressief )
De vraag die mij steeds bezig houdt is: hoe kan het dat de dierenwinkel alleen maar vrouwtjes konijnen verkoopt. Wat gebeurd er met de rammen? Ik heb gehoord uit betrouwbare bron wat er mee gebeurd nog voordat ze in dierenwinkel aangekomen zijn...... te erg voor woorden!

Ook voor advies over hoe om te gaan met dieren hoef je niet bij die dierenwinkel te zijn, ik kreeg te horen dat mijn konijntje agressief wordt vanwege het voer wat ik geef. :shock:

Ik heb spijt dat ik me heb mee laten slepen door impulsiviteit! Ik hoop dat andere mensen leren van oa mijn fout om daar een dier te kopen!

Groetjes uit Almere

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: Honden,katten,konijnen enz

Ongelezen bericht door Chopper »

Agressie door voer? Dat lijkt me zeer zeer sterk. Rammen willen nog wel eens territoriaal gedrag vertonen en kunnen daar erg agressief van worden. Castratie schijnt dan goed te helpen. Bij vrouwtjes weet ik eerlijk gezegd niet precies hoe het zit. Het is niet uitgesloten dat het dier slecht behandeld is.

En inderdaad, koop NIET van dit soort winkels. Door de koop van zo'n zielig konijntje help je de fok van andere dierlijke "producten" (lees: zielige konijntjes) in de hand. Dieren die ziek worden voordat ze verkocht worden, worden afgemaakt, en vaak nog niet eens met een spuitje (drukt op de winst van de handelaar). Voor dieren die te oud worden geldt hetzelfde.

Er zijn enkele dierenwinkels die beter omgaan met hun dieren en waar ze vandaan komen. Maar het blijft slecht controleerbaar. De huisdierenmarkt is overgepopuleerd, en overal worden dieren gedumpt of afgemaakt omdat bepaalde mensen graag willen fokken en er dan achter komen dat het nestje wel erg groot is en er te veel dieren geboren zijn om te verzorgen, of vanwege broodhandel. Aan iedereen: denk na voordat je gaat fokken! Je doet het niet voor de dieren, je doet het voor jezelf!
Ik ben niet per se tegen fokken, maar te veel mensen fokken onverantwoord (met het welzijn van het dier niet als prioriteit).

TIP: kijk eens op internet of er een konijnenopvang in de buurt ligt. Er zitten namelijk honderden gedumpte konijnen te wachten op een tweede kans. Misschien niet altijd een piepjong konijn, maar het kan een hartstikke lief dier zijn. Deze konijnen kun je vaak ook nog eens gratis meenemen nadat je gescreend bent.

Gesloten