Mij zul je niet iemand een brok zien of horen aanraden (enkel in uitzonderlijke gevallen, commerciele brok vind ik nl altijd nog beter dan vegatarische of veganistische brok of de hond met de pot mee te laten eten), aangezien ik dat geen geschikt voer vind voor een hond over het algemeen, en mijn honden in het bijzonder.
Al doende leert men.
Mijn ene hond had tijdens de brokkenperiode allerhande probleempjes, dit werd niet door mij (of mijn dierenarts) gezien als een gevolg van brok voeren, ook niet als een heel groot probleem trouwens.
Nadat mijn interesse in het BARF-gebeuren gewekt was, ben ik informatie gaan opzoeken en heel veel gaan lezen.
Nadat ik, zeg maar uit 'idealisme', ben overgestapt op vers, zag ik pas in wat brok allemaal teweeg bracht bij mijn hond.
Veel dingen zijn opgelost of verbeterd.
Andere dingen zal ik helaas nooit meer teniet kunnen doen.
Mijn hond(en) zag(en) er niet slecht uit, hij ziet (ze zien) er alleen nu zoveel beter uit.
Ik voerde brok, niet met een reden maar omdat het 'normaal' was.
Toen ik me er in ben gaan verdiepen, ben ik heel anders gaan denken.
Na mij goed ingelezen te hebben, allerlei informatie opgezocht te hebben, bij mezelf en anderen te rade ben gegaan, was ik eruit.
Na een korte overbrugperiode zijn de brokken bij mij de deur uit gegaan en er ook nog niet weer ingekomen.
Jouw Da heeft de wijsheid waarschijnlijk niet van de reguliere opleiding, maar doordat hij zich er tijdens of erna (voor mijn part ervoor
Ik zeg ook niet dat alle dierenartsen zo zijn, ik heb het er in het algemeen over omdat het bij het gros van de dierenartsen wel zo is.
Er zijn altijd uitzonderingen, in elke tak (maar omdat bij elke opmerking dat er nou neer te gaan zetten... lijkt mij dat het vanzelfsprekend is en er niet extra bij vermeld hoefde te worden).
Brok aanraden omdat men anders op eigen houtje een menu gaat maken?
Ja, als dat gebeurt zonder kennis kan het inderdaad verkeerd uitpakken.
Maar zou de dierenarts dan niet bij uitstek de persoon zijn om zijn kennis te gaan delen met die mensen? Of verwijzen naar iemand of iets met die kennis?
Daarnaast is er altijd nog KVV, hetzelfde principe zeg maar, alleen al kant en klaar.
Dat ze meer kennis hebben over hondenvoeding dan de gemiddelde mens die zich er niet voor interresseert en/of in heeft verdiept, klopt.
Maar ik heb het niet over die mens, ik heb het over de mens die zich er in heeft verdiept, ook daarvan niet allemaal (uitzonderingen blijven he?!
Daarmee dus ook de dierenartsen bedoelend die zich in het onderwerp voeding heeft verdiept (en die eventueel daarover een boek hebben geschreven).
Een dierenarts is er idd om dieren beter te maken en beter te houden, om voorlichting te geven om dieren niet ziek te laten worden.
Voeding is een zeer belangrijk aspect voor mens en dier, hier kunnen problemen door ontstaan en problemen mee opgelost worden.
Ook medische problemen die zijn ontstaan door brok te voeren, daarom zou het wel handig zijn als men er wat vanaf weet.
Waar gaan de meesten volgens jou dan heen als ze wat af willen weten van de juiste voeding voor de hond?
Velen vragen het toch echt aan hun dierenarts hoor.
Want zo, redeneren de meesten, die moeten er toch wel wat vanaf weten.
Teveel voeding is nooit goed, niet voor de mens, niet voor de hond.
Te weinig ook niet.
Pas het daarom aan, aan de hond opzich, aan zijn beweging, aan zijn leeftijd, aan zijn kwaaltjes, aan alle dingen samen.
Maar dat is heel wat anders dan de discussie brok of vers, want doordat de hond nu minder beweegt dan de wolf toen, heeft de hond niet geheel een andere voeding nodig, maar alleen in andere mate.
Verkeerd fokken is een discussie opzich.
Oh jah, niet ieder (biologisch) leven is gemaakt voor rauwe voeding.
In den beginne wel, van vroeger uit, maar doordat er zoveel veranderd is, niet alles en iedereen meer.
De hond (en kat) nog wel, dit blijkt ook doordat het darmgestel nog zo goed als gelijk is, dan als het in den beginne was.
Nogmaals, sommige honden doen het best goed op brok, maar de meesten doen het beter op vers en rauw.
Niet alleen omdat het vers en rauw is, maar ook doordat men dan bepaalde dingen wel of juist niet geeft.
Daarnaast de werking, botten (naast de calcium) zorgen bijv voor een schoner gebit, dat de darmen beter werken, de ontlasting daardoor er ook beter uitkomt en daardoor de anaalklieren beter hun werk doen.
Door de mindere (en betere) ontlasting kun je ook zien dat ze alles veel beter opnemen, er gebruik van maken (anders zou er veel meer weer mee naar buiten komen).
Zo kan ik nog wel even doorgaan