LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
banjer5000
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:48

kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door banjer5000 »

Vrijdag 10 okt. jl ga ik met met kat (Boef) naar DA
(dierenarts) voor huidklachten. Men besluit Dexoral voor te
schrijven, waarvoor Boef getest moet worden op Diabetes.
Gezien de leeftijd van Boef (bijna 15) vraag ik meteen de
lever, longen, nieren, hart en schildklier te checken. Alles
blijkt prima te zijn. Maandag erop gestart met Dexoral (0,5
mg p/tabl) 2 dgn 3 tabletten, 5 dgn 2 tabletten, 1 wk 1
tabl, 1 wk om de dag 1 tabl. en de rest om de dag 'n halve
tabl. Ik dien de Dexoral toe tot en met donderdagochtend,
want deze donderdag- middag ligt Boef te spartelen, hij
stikt bijna. Snel naar de DA, Boef aan zuurstof en
longfoto's wijzen uit dat er veel vocht achter de longen
zit, Boef is te zwak voor veder onderzoek Boef blijft 'n
nacht vrijdags haal ik hem op en vraag naar de oorzaak, is
puur toeval, heeft niets te maken met het toegediende
medicijn en zal ook niet aantoonbaar zijn.


-Second opinion luidde: behandeling is op zich goed
gekozen, maar de dosering is erg hoog. Twee weken doorgaan
met gebruiken van Furosimide, dan kijken of de kat het
zonder Furosimide ook goed doet. Er zijn nieuwe longfoto's
gemaakt, vocht is weg, wel heeft 't hart een wat afwijkende
vorm. Ik maak afspraak voor 'n echo.
Dan nog 'n andere mening van een dierenarts ver van mijn woonplaats: schrijft mij: De dosering van de dexoral was inderdaad hoog.
Dexoral behoort tot de corticosteroiden en is een erg sterk middel. Voor
huidproblemen bij een kat
gebruik ik zelf niet meer dan 1 tablet per dag.
Het lijkt er op dat het het hart van uw kat zwak was, maar nog niet
gedecompenseerd. Hoge doses corticosteroiden zijn gecontraindiceerd bij een
zwak hart. De hoge dosis dexoral kan inderdaad net 'de druppel 'zijn geweest
die het hart deed decompenseren.
Een echo zal inderdaad uitwijzen of een zwak hart de oorzaak van het vocht
is geweest.

Bij een lichamelijk onderzoek is niet altijd te horen of het hart minder
goed functioneert. Dat is de dierenarts die de dexoral tabletten voorschreef
dus niet te verwijten.De bewering dat de benauwdheid niets te maken heeft
met de toegediende medicatie is en dat dat nooit aantoonbaar zal zijn, is er
een waar over te dicussieren valt......

Ik ga een officiële klacht indienen bij het Veterinair Tuchtcollege. Zijn er mensen die mij kunnen helpen met bijvoorbeeld opstellen brief of heeft u suggesties aub neem contact met mij op. De DA praktijk houdt de deur dicht voor mij en houdt mij op alle mogelijke manieren "netjes" op afstand, ik voel mij zwaar in de steek gelaten en de hele situatie voelt bar en bar vervelend.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik wil je zeker niet de hoop in de schoenen doen drijven, maar stel je niet teveel voor bij het tuchtcollege. Er zal hooguit even een berisping worden gegeven aan de dierenarts. En wil het heel bont worden (maar dan moet de arts meerdere klachten tegen zich hebben). en de rekening moet ook gewoon betaald worden.
Ik zou even bij het kattenblad Majesteit informeren, zij hadden vorig jaar een artikel erover staan in hun blad over het hoe en wat hierbij.

Ik kan me voorstellen dat je je hier niet prettig bij voelt. Misschien kun je een keer een gewoon gesprek met hun aangaan over het hoe en wat. Misschien waren die waarden op dat moment niet zorgwekkend, geen idee. En misschien had die DA hele goede ervaringen bij die dosis.
En anders wordt het uitzien naar een andere DA vrees ik...

In ieder geval een dikke knuffel voor Boef!

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik raad je in ieder geval ook sterk aan om even met Majesteit contact op te nemen voor het artikel, hier staat precies uitgelegd van het hoe en wat.
[email protected]

banjer5000
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:48

Re: kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door banjer5000 »

Hallo Soraya,
Omdat je zo ontzettend goed hebt gereageerd op mijn "stukje" laat ik je hierbij weten, dat ik inmiddels behoorlijk wat op schrift heb over het feit dat de dosering veel te hoog is geweest. Het geeft me een ietwat beter gevoel, maar het klopt wel wat jij schreef, dat de praktijk alleen maar een berisping zal krijgen op schrift en daarna gewoon weer verder kunnen gaan met hun werk, zonder dat ze ook maar een excuus of iet wat in die richting hoeven te geven, ik voel me zoooooo ontzettend machteloos, maar ja, de klacht is inmiddels onderweg naar het veterinair tuchtcollege, en van diverse dierenartsen heb ik wel gehoord, dat de praktijk hiermee toch niet echt blij zal zijn. Boef is inmiddels goed opgeknapt en af en toe rent hij weer door de kamer en dat doet me goed. Ik wens je alvast 'n fijn weekend en wellicht tot op de volgende mail. Groetjes José en ik heb Boef jouw knuffel gegeven dankje wel!!!!!

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door TdeHond »

Succes bij het tuchtcollege.
Een kennis wiens pup vermoord is door een d.a. door het beestje letterlijk een paardenmiddel te geven waarna het dier ten onder ging aan nierfalen, werd met de bekende kluit in het riet gestuurd.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door Soraya »

FIjn dat het met Boef goed gaat.

Ik denk dat als er heel veel klachten van een praktijk zijn, dat ze dan uiteindelijk wel verdere stappen ondernemen. Maar goed dat is aan andere mensen.

Wil je laten weten hoe het verder is gegaan (het zal wel even een lange tijd duren, maar dan nog)?

banjer5000
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:48

Re: kat bijna dood na behandeling Dexoral tbv huidklachten

Ongelezen bericht door banjer5000 »

Hallo Soraya,

Op zich heb ik redelijk 'n beetje hoop, gezien het feit, dat ik een schriftelijke bevestiging heb van 'n dierenarts, die schrijft, dat de dosering voor de kwaal (een huidaandoening) veel te hoog is. En tijdens het eerste consult heb ik gevraagd of ze o.a. ook het hart wilde checken gezien de leeftijd van Boef, dat zou dus betekenen, dat je je verzoek schriftelijk in moet dienen met de nodige kopieën van dien. Het klinkt misschien wat overdreven maar het komt er wel op neer, dat betekent, dat de dierenartsen overal maar 'n draai aan kunnen geven, maar goed we zien wel waar het schip strand. Ik houd je op de hoogte maar dat kan zo maar 'n paar maanden duren heb ik mij laten vertellen (ook door dierenartsen) maar goed, deze praktijk staat dan toch geregistreerd. Nou nogmaals 'n goed weekend en tot de volgende mail. Daag, José

Gesloten