LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn 2 katers vechten met elkaar

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
M@rleen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:19

Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hallo,

Wij hebben 2 katers, die konden het eerst altijd goed met elkaar vinden,
nou ja goed, maar ze hadden geen ruzie iniedergeval.
Nu loopt onze oudste kater de andere voorbij en bolt zijn rug en heft zijn kop,
dan merk ik dat onze andere kat er bang van word, je hoord de oudste kater dan jank geluiden maken, en voor je het weet zitten ze verstrengeld in elkaar de haren vliegen in het rond.
Terwijl dit eerst niet zo was, het lijkt net of voelt onze oudste kater zich de baas in huis tegenover de anderen, we hadden eerst niks door, maar dachten dat het misschien ook nog kan komen door dat wij ook nog een vrouwtjes poes in huis hebben rondlopen van een half jaar.
Die had ons dochtertje gekregen , kwam ze mee thuis bleek het achteraf een vrouwtje te zijn, maar het was zo'n mooi beestje dus hebben we haar gehouden.
Nu is mijn vraag of iemand weet of ze daarom vechten, als castreren een optie is, wie kan mij advies geven om dit probleem op te lossen?

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door Snertjong »

Laten castreren is de echte optie-gewoon doen anders voorzie ik dat uw
problemen nog groter worden. . Succes

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door bitchy »

als je beide katers nog echte katers zijn dan hoop ik dat de jonge poes wel een anticonceptie heeft :lol:
en waarom zou je je katers niet laten castreren? scheelt weer een hoop ongewenste zwangerschappen in de buurt.
ik durf niet te beweren dat het knokken dan minder is. als dat zo maanden doorgaat krijgen ze toch wel een bloedhekel aan elkaar.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door -margriet- »

meestal worden ze van castratie wél rustiger... dus ja, dat is zeker een optie.

En je gaat een hoop ongewenste zwangerschappen tegen !! Er zijn al katten genoeg :?

Tja... en sóms moeten ze gewoon éven uitvechten wie de baas in huis is :shock:

Sterkte ermee! :wink: :roll:

M@rleen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:19

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door M@rleen »

Bedankt voor de reacties, castreren lijkt ons ook de beste oplossing,
Hoorde dat ze nu waarschijnlijk uitvechten wie het vrouwtje straks mag hebben.
En onze oudste kater voelt zich duidelijk de baas, dus hoop dat dat het verhelpt of verminderd :wink:

mekaniek
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2006 18:35

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door mekaniek »

Hoi Marleen.

Het is zo wie zo belangerijk onm de dieren te laten castreren, dan is er misschien ook minder territoriumdrift, dit kan al vanaf 6 mnd leeftijd. Verder heeft een poes 4 a 5 4kante km leeftruimte nodig en een kater nog meer, heb je dit eigenlijk wel bedacht??. Verder is het belangerijk om de katten een tijdje een eigen leefruimte in huis te geven, zodat ze elkaar niet kunnen zien. Vanaf dat moment is het belangrijk om bij beide katten een feliway verdamper te plaatsen. Langzaam ga je proberen om de katten bij elkaar te her introduceren. Probeer ook vaak de katten te aaien en elkaars luchtjes te vermaengen. Bijv de een met de l hand aaien en de ander met het r en dan mweer omdraaien zodat ze ook naar elkaar gaan ruiken. (de geurklieren zitten aan de wangen.) Neem hiervoor een paar weken de tijd, zodra het weer fout gaat doe je een stap terug. Succes. P.S je kunt ook bij tinley te raden gaan

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door rianne 1 »

hallo.M@leen...
Het probleem waar jij tegenaan loopt ligt m.i. aan het feit dat de paartijd begonnen is en ja, dan een vrouwtje er bij in huis is vragen om dit soort gedrag.
oplossing.. beide katers absoluut laten castreren en het liefst het vrouwtje laten steriliseren.
Daarna zal je nog een tijdje dit probleem houden omdat het na "geholpen"te zijn de hormonen nog een tijdje doorwerken bij de katten en dus ook het gedrag.
Daarnaast moet je de katten duidelijk maken wie de "hoofdkat". is in huis Dat ben jij dus. en als hoofdkat in huis toloreer je geen gevechten.en dus zodra je ziet dat de ene kat de andere gaat belagen grijp je in d.m.v. er naar toe en de kat een kattetik te geven niet hard en het hoeft ook niet pertinent raak te zijn het gaat om het gebaar en het geluid en je in het begin niet laten overbluffen. en je mag best je stem gebruiken het liefste in hun taal maar mopperen is ook goed te begrijpen voor een kat volhouden dus totdat de kat afdruipt..dan niet achtervolgen.tenzij de kat hardnekkig is.
De kans is dan groot dat de andere kater denkt Hee!! samen sterk en dat die op zijn beurt de andere aanvalt. dan is het aan jou om dat gedrag op de zelfde manier af te straffen.
Na zo`n maand of 2 a 3 leren ze dat er in huis niet gevochten mag worden en dan gebeurt het buiten voor zoiver ze buiten komen. ben je in de buurt kan je ze buiten ook corrigeren en zo niet dan komt het toch wel goed. met een half jaar zijn ze vriendjes en maatjes.
maar castratie en sterikisatie is een absolute must. anders krijg je dit probleem niet onder de knie.
Hoe ik dit weet?
uit eigen ervaring. sucses en groetjes van rianne 1

pekelvlees
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:50

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door pekelvlees »

Thuis gebruik ik altijd een plantenspuit (met pomp!) en dat wordt zeer op prijs gesteld. Ruzies zijn na 5 minuten opgelost.

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door rianne 1 »

Ja pekelvlees,
dat is ook een methode, zo`n plantenspuit, maar als je dat ding dan nodig hebt voor je planten zit je met bange katten.
mijn doel is harmonie in huis met name tussen mens en de dieren onderling en daar past geen angst in. vandaar......

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door -okkie- »

Ik heb zon stok die kleine stroomstootjes geeft. Niet veel hoor, nog minder dan bij schrikdraad. Maar het helpt erg goed. Als katten vechten in mijn tuin gebruik ik 't weleens en dan stoppen ze direct (wij hebben thuis geen katten dus ik weet niet of het in huis ook helpt).

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door rianne 1 »

ongeacht wat je dan ook maar gebruikt aan voorwerpen met het doel de dieren te corrigeren.
ze krijgen angst voor dat betreffende voorwerp. en voor diegene die het gebruikt.
Ben van mening dat een dier, en zeker in huis geen angst zou moeten hebben.
of te wel het nest moet veilig zijn en zonder bedreiging in welke vorm dan ook.

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door -okkie- »

ze krijgen angst voor dat betreffende voorwerp. en voor diegene die het gebruikt.
Dan bereik je toch precies wat je wilt bereiken?? Ik zie geen probleem, een stroomstootje en die klere-beesten zie ik niet meer in mijn tuin vechten (en de buurt wakker houden als ze het 's-nachts doen!)

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door rianne 1 »

mijn doel is harmonie in huis met name tussen mens en de dieren onderling en daar past geen angst in. vandaar......

dit bovenstaande maar even in de herhaling okkie
jij hebt het over buurtkatten in jouw tuin en ik heb het over eigen katten

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door Marianna »

Laat alle dieren dan zo snel mogelijk castreren!!!

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door -okkie- »

dit bovenstaande maar even in de herhaling okkie
jij hebt het over buurtkatten in jouw tuin en ik heb het over eigen katten
Rianne, dat had ik wel begrepen maar ik heb geen katten dus ik kijk er waarschijnlijk anders naar. Voor mij is een kat een kat. Maar oke, ik snap je stelling wel en kan dat ook wel begrijpen!

milou
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2005 01:35

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door milou »

Castratie lost het probleem tussen je katers beslist op. Maar besef ook dat een poes vanaf een maand of 6 vruchtbaar kan zijn. Wij begonnen op advies van de dierenarts altijd met onze poezen met 6 maanden met de pil na 1 strip (10 tabletten) zijn ze 8,5 maand en oud genoeg voor sterelisatie.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door Marianna »

Volgens de nieuwste adviezen is het beter de poes voor de eerste krols te laten helpen. De krols geeft net als de pil een groter risico op melklijstkanker, baarmoederontsteking en kanker en suikerziekte.

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Mijn 2 katers vechten met elkaar

Ongelezen bericht door Marieta »

Ze mogen met 6 maanden al gesteriliseerd worden. uit ervaring op het asiel merk ik dat poezen en katers al veel sneller beginnen met sproeien en krols worden. We krijgen steeds meer telefoontjes dat ze met 5 maanden al begonnen zijn.
Maar het is zeker niet erg om het voor de eerste krolsheid te doen.

Groetjes Marieta

Gesloten