LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn konijnen sterven steeds!!!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Anntje
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2005 14:12

Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Anntje »

Hallo

Ik heb enkele konijnen, hun hok wordt elke week volledig verschoond en de mest word door een mestgootje onmiddelijk uit het hok gehaald.
Ze krijgen ook voldoende eten en drinken en lopen elke dag een paar uurtjes buiten in de tuin. Maar wat ik ook doe, ze sterven nog steeds.
Als ik een nestje heb groeien deze mooi op, maar vanaf het moment dat ze buiten gras eten zie je dat ze achteruit gaan en kort daarop sterven.

Weet iemand hier raad mee? Ik zou echt graag hebben dat mijn konijnen blijven leven.

Anntje

Otje
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2005 21:18

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Otje »

Wat krijgen ze te eten??

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Marieta »

Mixomathose?

En idd het eten kan uitmaken.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door topery »

Ik zou om te beginnen stoppen met gras laten eten, want ze gaan daarna pas dood. Bel daarna eens een dierenarts voor advies.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door bitchy »

ik vroeg me al af of er soms een boer in de buurt landbouwgif spuit, maar je laat ze in de tuin gras eten...
wat zegt je dierenarts van jou konijnensterfte?

Anntje
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2005 14:12

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Anntje »

Mijn konijnen krijgen een speciale konijnenmix, hooi, zonnebloempitten, brood en wortels en heb ze daarover nooit weten klagen. :) Heb al nieuw eten geprobeerd maar dat willen ze dan helemaal niet.
Het lijkt me ook wel raar als ze sterven van mixomatose want ze zijn geënt. :roll:
Het ligt mss aan m'n DA want die weet ook niet goed hoe het komt dat mijn konijnen sterven. Hij zegt zelfs dat het helemaal geen kwaad kan gras te geven.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door pluisje »

moet je toch eens goed kijken of er geen paddestoelen tussen het gras zitten wand daar kunnen ze heel ziek van worden en uiteindelijk aan dood gaan.

l
pluisje

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door bitchy »

zo
dat is een goeie
aan die paddestoelen had ik nog niet eens gedacht
wel aan het voer
krijgen ze ook gewoon de brokjes waar alles inzit of enkel het ''lekkere'' voer
maar dat doet niet ter zake aangezien ze pas doodgaan als ze gras eten

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door S. »

Misschien kun je het gras/bodem laten onderzoeken op aanwezigheid van gif? Aangezien ze dood gaan wanneer ze ervan gegeten hebben.
Behandel je het gras soms met bepaalde kunstmest of mosbestijdingsmiddelen?

Vreemd dat de dierenarts blijkbaar geen idee heeft waar hij/zij op moet onderzoeken.

efteling
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2005 09:10

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door efteling »

Het kan ook zijn, dat als het jonge konijnen zijn, dat ze een waterbuik krijgen van het gras. Datzelfde gebeurt ook als je een konijn sla geeft. En een jong konijn heeft geen grote maag-inhoud, dus is een "beetje" gras al teveel.

Anntje
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2005 14:12

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Anntje »

Ik zal vanaf nu enkel gras geven als ze ouder zijn dan 2maand, en voor de rest enkel stro en konijnenkorrels. Ik ga er voortaan ook opletten of er paddestoelen in het gras staan.
Hoop nu wel dat ze blijven leven :roll:

Otje
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2005 21:18

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Otje »

Hoi Anntje,
Je kunt je konijnen beter geen stro geven maar hooi. (stro eten ze eigenlijk niet)
Het beste dieet voor een konijn is veel hooi, konijnenbrokken (het liefst niet van dat gemengde voer want daar kunnen ze alleen de lekkere dingen uitzoeken) en zo af en toe wat groenvoer.
Er wordt gezegd dat je ze beter geen koolsoorten kunt geven maar daar bestaan in de diergeneeskunde nogal wat verschillende theorieen over. (het ene onderzoek toont aan dat dat slecht is, volgens de ander valt het wel mee)

cynny
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 07:41

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door cynny »

misschien zit er nog iets in de hokken, desinfecteer ze goed en laat ze vervolgens 2 weken leeg staan. Bovendien is gras niet goed voor jonge konijnen, wacht in elk geval tot ze een half jaartje zijn en bouw het dan rustig op.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Mijn konijnen sterven steeds!!!

Ongelezen bericht door Henrice »

Uitwerpselen van vogels in het gras kunnen ook funest zijn voor konijnen.

Gesloten