LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oproep

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Benadeelde 10

Oproep

Ongelezen bericht door Benadeelde 10 »

Oproep: op zoek naar honden met syringomyelia

Voor onze site over syringomyelia zijn wij op zoek naar honden die deze ziekte hebben. Dit kunnen Cavalier King Charles spaniels zijn, maar het kunnen ook andere rassen zijn. Want syringomyelia komt bij veel meer rassen voor. Voor meer info zie de site: http://tinyurl.com/syringo
Het zou mooi zijn als u een foto van uw hond op zou willen sturen en de geboortedatum. Er zullen waarschijnlijk ook honden zijn die inmiddels zijn overleden. Ook van deze honden zouden wij graag een foto krijgen. Onze bedoeling is nl. om een overzicht te maken met zoveel mogelijk honden die deze ziekte hebben, omdat op deze manier mensen een betere indruk krijgen van de inmpact van deze ziekte. Wij hopen op deze manier een steentje bij te kunnen dragen aan de preventie van syringomyelia. U kunt de foto van uw hondje mailen naar: [email protected]

antonh

Re: Oproep

Ongelezen bericht door antonh »

Wat is dat voor iets raars?
95% van de dieren zou er last van hebben.
De Cavalier King Charles Spaniel.
Bij de Cavalier King Charles Spaniel heeft zelfs 95% van de populatie deze aandoening in meerdere of mindere mate!
Wij hebben er nu 2 en hiervoor hebben we er ook 3 gehad.
Nog nooit van gehoord van die "ziekte" en ook nog geen hond die van deze symptonen had.
En de kennel waar alle 5 honden vandaan kwamen ook nooit iets van gemerkt.
Zeker weer zo een zogenaamde "welvaarts ziekte".

petty1950

Ongelezen bericht door petty1950 »

Als je met ''welvaartsziekte'' het uit de hand gelopen idee van de ''maakbaarheid der natuur'' bedoeld dan heb je gelijk.
Wat je helaas ook hebt is een gebrek aan kennis over dit ras want ik als hondenbaas en opvangadres ken dit ernstige fenomeen helaas maar al te goed van 1 van mijn, inmiddels overleden, opvanghondjes.

Doet me denken aan ,n redelijk ervaren medehondenbaas in mijn straat die geen idee had wat ,n maagtorsie inhield,terwijl haar hond ,een DH, toch onder de risicogroep valt.

95 % is wellicht overdreven maar lees bij de volgende link maar eens bij erfelijke aandoeningen.
http://www.hondencentrum.com/hondenrass ... es-spanil/
Tsjaaa ,t ziet ,r zo schattig uit he...dat gedrongen koppie :roll:

antonh

@Petty1950,

dat zijn er al een stuk minder he.
Daarnaast is er ook een genetische probleem, dat ontstaan is doordat er uit een kleine groep dieren is gefokt, namelijk Syringomyelia: hierbij is het brein te groot voor de schedel en duwt het in de nek, wat kan resulteren in pijn. Geschat wordt dat tussen de 30% en 70% van alle cavaliers dit genetische probleem hebben maar bij enkele cavaliers resulteert dit in pijn en andere ongemakken (lucht krabben).
En jou regel vindt ik altijd zo mooi op het forum.
Wat je helaas ook hebt is een gebrek aan kennis over dit ras want ik als hondenbaas en opvangadres ken dit ernstige fenomeen helaas maar al te goed van 1 van mijn, inmiddels overleden, opvanghondjes.
Die "adresjes" die honden opvangen zijn wel zo medisch kundig.
De dieren artsen en kennel houders hebben vaak nog nooit gehoord van die erotische ziektes waar die "kenners' steeds mee komen.
Heb je de andere rassen als een bekeken,
bv de Pekingnees en de Buldogjes?
De rassen bestaan vaak al meer dan honderd jaar en we hebben nog nooit van die ziektes gehoord.
Knippen van oren en staarten vindt je zeker ook mooi he?

petty1950

Niet zo kinderachtig aan het kakelen slaan beste Anton :lol: Niet alleen haalt u er zaken bij die niet terzake doende zijn maar daarnaast moet u geen onzin verzinnen over iemand die u niet kent , omdat ik u iets onder ogen brengt dat u ,als liefhebber van het ras, gemist hebt.

Overigens...ter informatie en om verdere irrelevante speculaties voor te zijn.... Ik heb geen kennel en ben geen officiele opvang o.i.d. Wel vang ik af en toe gedumpte hondjes op, overwegend kruisingen waar ik toch echt geen geld voor krijg dus daar ligt mijn belang niet.
En die vraag over de geknipte oren en staarten vind ik eerlijk gezegt....nogal verknipt in dit verband :mrgreen:
Ik hoop maar dat het verder goed met u gaat 8)
Laatst gewijzigd door petty1950 op 04 aug 2010 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

antonh

Dit bedoel ik dus,
Die mensen die "gedumpte hondjes opvangen" en natuurlijk meteen "deskundige" zijn, tenminste dat menen ze.
Ik heb geen kennel en ben geen officiele opvang o.i.d. Wel vang ik af en toe gedumpte hondjes op, overwegend kruisingen waar ik toch echt geen geld voor krijg dus daar ligt mijn belang niet.

Je bent zeker ook lid van de partij van de dieren.
De kennel houdster waar onze honden vandaan komen hadden nog nooit van die ziekte van jou gehoord.
Niet in hun verenigingsblad en ook niet via andere kennel houders.

En eerst heb jij het over 90-95% en dan staat in het artikel wat jij als link hebt
30-70%.
Is wel een groot verschil he?
Is dit medisch ook wel onderbouwt jouw praatje?

petty1950

Uw reacties getuigen van ,n dermate gebrek aan lezend vermogen en daarnaast ook nog van grenzeloze onbenul...
Hier ga ik mijn energie niet aan verkwisten. Dag hoor :roll:

antonh

@Petty1950,

zo gaat het nou meestal als er een topic met onzin gestart wordt door een "deskundige" op gebied van hondenziektes.
Jij bent er een van de zovelen.
:? :?

Tapaz

Ongelezen bericht door Tapaz »

petty1950 schreef: want ik als hondenbaas en opvangadres ken dit ernstige fenomeen helaas maar al te goed van 1 van mijn, inmiddels overleden, opvanghondjes.
Had dat "opvanghondje" een reguliere stamboom, of zou het kunnen zijn dat het een buitenlands dump- of van de straat geplukt hondje was, dan kun je uiteraard de meest enge ziektes die een hond kan krijgen, wel verwachten.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

Tapaz schreef:
Had dat "opvanghondje" een reguliere stamboom, of zou het kunnen zijn dat het een buitenlands dump- of van de straat geplukt hondje was, dan kun je uiteraard de meest enge ziektes die een hond kan krijgen, wel verwachten.

super de luxe geklets.....buitenlandse honden hebben echt niet altijd ziektes hoor, effe bij de les blijven!!!

petty1950

V.w.b. het vooroordeel over buitenlandse hondjes....zeer mee eens maar das indd ,n andere discussie :wink:

Antwoord op de vraag:
Het ging hier om ,n afstandshondje uit nood (ziekte van baasje)
Gewoon ,n NL rashondje met stamboom.
Bedoeling was herplaatsen maar zover is het niet gekomen.
Veel later zag ik op de BBC (geloof ik) een documentaire over verschillende rassen en hoe er door de mens ingegrepen werd in de natuurlijke bouw. Mijn eigen favoriete ras viel daar ook onder overigens maar dat was me al bekend helaas.
De beelden hebben veel indruk op me gemaakt.

Hier kun je er ,indien gewenst , de link en discussie vinden
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=156906

antonh

@petty1950 en benadeelde 10,

deze 2 namen zijn een an de zelfde persoon.
Lees de tp en de reactie van petty maar eens goed.
Straten als benadeelde 10 en verder gaan als petty1950.
Hoe hou ik een topic draaiend?
Benadeelde 10 heeft niet meer gereageerd op zijn eigen geopend topic.
Laatst gewijzigd door antonh op 07 aug 2010 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

mje

Ongelezen bericht door mje »

Straten, 2 namen etc ? En dat voor een helderziende :lol:

Tapaz

antonh schreef:@petty1950 en benaaldeelde 10,

Hoe hou ik een topic draaiend?
Benadeelde 10 heeft niet meer gereageerd op zijn eigen geopend topic.

Vind ik toch wel vergezocht antonh, waar slaat dat nu op?

@petty1950

"NL hondje met stamboom" wil echt niet zeggen dat het hondje door een erkende en goede fokker gekweekt is. Ook broodfokkers vermeerderen er lustig op los en verzieken rassen doordat er genoeg zijn die fokken met NL stambomen.
Ik denk toch echt dat je het meer in die hoek moet zoeken.:wink:

petty1950

Ik ken het verschil hoor Tapaz. Heb zelf 1 stamboomhond van ,n erkende fokker nl :wink:
Maar op zich heb je natuurlijk een groot punt met de discutabele rol die brood''fokkers'' vervullen in alle ellende die de diverse rassen zoveel schade toebrengen. Daar gaat het immers om geld....vermeerderen dus en niet ,zoals ,n goede fokker altijd zal proberen, verbeteren.
En daar zal het uitsluiten van de fok van ,n niet geschikte hond ook niet vanzelfsprekend zijn helaas. Triest maar realiteit. Met als gevolg bv de aandoening waar het hier over gaat.
Reden temeer om ALS je een rashond wil.....de tijd en moeite te nemen om zich goed in te lezen vwb het gewenste ras en dan vooral ook vwb de voor en nadelen etc en de mogelijke risicoos.
En zeker ook reden temeer om naar ,n echte rasfokker te gaan, aangesloten bij de betreffende rasvereniging en je pup met de nodige zorg uit te zoeken. ''Iets'' meer moeite maar dat moet men er maar voor over hebben vind ik toch?.

Anton....ik weet niet of ik me zorgen om je moet gaan maken of om je bedenksels lachen :roll:
Ik doe het laatste maar. Zoveel leuker 8)

Tapaz

petty1950 schreef: Maar op zich heb je natuurlijk een groot punt met de discutabele rol die brood''fokkers'' vervullen in alle ellende die de diverse rassen zoveel schade toebrengen. Daar gaat het immers om geld....vermeerderen dus en niet ,zoals ,n goede fokker altijd zal proberen, verbeteren.
En daar zal het uitsluiten van de fok van ,n niet geschikte hond ook niet vanzelfsprekend zijn helaas. Triest maar realiteit. Met als gevolg bv de aandoening waar het hier over gaat.
Reden temeer om ALS je een rashond wil.....de tijd en moeite te nemen om zich goed in te lezen vwb het gewenste ras en dan vooral ook vwb de voor en nadelen etc en de mogelijke risicoos.
En zeker ook reden temeer om naar ,n echte rasfokker te gaan, aangesloten bij de betreffende rasvereniging en je pup met de nodige zorg uit te zoeken. ''Iets'' meer moeite maar dat moet men er maar voor over hebben vind ik toch?.
Dus dan heb ik ook een punt dat je met de aankoop van honden uit de dierenrescue, broodfokkers en vermeerderaars met reguliere stamboom, meer kans loopt op een hond die met deze afwijking behept is.

Kom je toch weer uit op de verantwoordelijkheid van de koper, die dit alles door aanschaf in mede in stand houden.
Met alle begaanheid voor het lijden van deze honden, bekruipt me dan toch ook tegelijkertijd een eigen schuld, dikke bult-gevoel tav. de kopers van dat soort honden.

petty1950

Tapaz schreef:
Dus dan heb ik ook een punt dat je met de aankoop van honden uit de dierenrescue, broodfokkers en vermeerderaars met reguliere stamboom, meer kans loopt op een hond die met deze afwijking behept is.
M.u.v. de rescue-honden heb je absoluut ,n punt.

Tapaz

Huh?
Wat weet jij dan bijvoorbeeld over de afkomst van, ik noem maar wat een spaans rescue hondje, diens ouders en de erfelijke ziektes dus ook deze ziekte(s), waar die mee behept kunnen zijn.
Wat is dan het verschil tussen een oostblokhondje bij een broodfokker vandaan of een rescuehondje.

In de tijd van de cockertjes kwamen ze met de dozijnen vanuit die landen, laten we ze voor het gemak PimFortuinhondjes noemen, die zijn daar ook een hype geweest, net als maltezertjes en boemertjes.
Ik zag dus echt geen verschil met het aanbod broodfokpuppies die werden aangeboden van broodfokkers die hier adverteerden met hetzelfde type hondjes.

Recent zelfs een paar transporten vanuit het oostblok naar jaja, je leest het goed, Spanje, met dat type en formaat puppies onderschept, dus leg mij het verschil dan eens uit.

Of het nu broodfok, vermeerderen of rescue is, die ziektes zitten voornamelijk in die takken en echt niet bij goede en erkende fokkers, die hierdoor weer een veeg uit de pan krijgen.

petty1950

Tapaz schreef: Wat is dan het verschil tussen een oostblokhondje bij een broodfokker vandaan of een rescuehondje.
Ik heb zelf ,n rescue-hondje erbij waar ik overigens met de beste wil geen ras in kan ontdekken hoor . Tis ,n lelijk mormel maar de liefste die ik erbij heb! Heerlijk hondje! 8)
Als jij het verschil tussen dit en ,n broodfokkershondje niet eens kunt zien dan ga ik mezelf niet zetten tot de (zoveelste) zinloze discussie Tapaz :wink: Er spreekt nl de neiging tot zwart-wit denken uit en daar begin ik niet aan. Vooroordelen en alles-over-een-kam-denken komt me gevoeglijk de strot uit nl....op meer dan dit specifieke onderwerp overigens....
En, voor de duidelijkheid....daar gaat dit topic niet over want ondanks het feit dat TS nogal slordig met het door haar/hem zelf gestart onderwerp omgaat zijn we inmiddels redelijk ver afgedwaald van ''de'' oproep die hij/zij gedaan heeft.
Voor nu: punt dus :!:

Tapaz

Niet mee eens Petty,

de topicstarter doet een oproep naar hondjes van welk ras dan ook ivm. hondjes die behept zijn met deze ziekte.

De info op die website over deze erfelijke ziekte is zeer zeker informatief, maar als de topicstarter zelf twee exemplaren bezit en er niet bijzet dat deze, echt niet van een erkende reguliere fokker (met een perfekte stamboom) vandaan zijn, en je dan die twee verhalen leest, dan vind ik dat dat een vertekend negatief beeld schept tav. reguliere integere fokkers.

Als je je hond niet bij laatstgenoemde vandaan haalt of hebt, dan kun je zoiets verwachten.
Dat TV-programma wat je aanhaalt ging over rasfouten en ingeslopen ziektes van RAShonden.

Bij broodfok en rescuehonden, kun je echt niet stellen dat die onder de categorie "ras" vallen.
Dan heb je een hond van onbestemde afkomst die deze ziekte ook heeft.

Gesloten