Met betrekking tot de overlast, veroorzaakt door het blaffen van de honden, heb ik, na een mondelinge klacht van de buurman (ik woon in een 2-onder-1-kap-woning(koopwoning) hinderbeperkende maatregelen genomen door de aanschaf van anti-blafbanden (van circa 85 euro/stuk). Deze halsbanden geven bij de twee grootste honden een elektrische schok zodra de stembanden trillen tengevolge van het blaffen. De twee kleinste honden hebben een halsband om die een ultrasoon signaal geeft wanneer de hond blaft. Dit is lange tijd goed gegaan, totdat de 4e hond erbij kwam. Deze is nu 6 maanden oud en uiteraard ontzettend speels en nieuwsgierig en blaft daardoor wel eens, ondanks de anti-blafband. Wanneer ik met ze ga wandelen zijn het uiterst gedisciplineerde honden. Mochten ze om een of andere reden blaffen, stoppen ze er vrijwel onmiddelijk mee, na mijn commando, maar het zijn dieren en ze moeten ook eens zichzelf kunnen zijn en dus eens lekker kunnen blaffen.
Tijdens het eerste gesprek met de buurman over de overlast, stelde hij voor om 1 hondje "weg te doen". Met een dergelijke opmerking heb je bij mij meteen alle "credits" verspeeld. Het zijn dus beslist geen dierenliefhebebrs. Vandaag hing de buurman aan de telefoon, omdat de jongste hond blafte zodra hij buiten kwam (tussen onze erven staat een schutting van circa 2 meter hoog). Ik heb hem netjes te woord gestaan en hem uitgelegd welke maatregelen ik inmiddels genomen heb; meer dan dat kan ik niet doen. Het zijn honden en honden blaffen nu eenmaal. Het enige dat ik kan doen is de honden binnen houden, maar dat is uiteraard geen enkele garantie dat er niet geblaft wordt. Het zijn tenslotte dieren en die willen ze ook eens kunnen uiten.
Het spijt me verder voor de buurman, maar ik zou niet weten welke maatregel ik nog zou kunnen nemen om het niet-dierenliefhebbers naar hun zin te maken.
Het gekke is: ik ben persoonlijk bij de achterburen gaan informeren en die hadden geen overlast van de dieren. Hun reactie: het zijn honden en honden blaffen omdat ze niet kunnen zingen