LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met dierenarts

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
xittle
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:20

Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door xittle »

Woensdag 5-10 hebben we onze kat met blaasgruis naar de dierenarts moeten brengen. Hij kon namelijk niet meer plassen.
Toen begon de ellende eigenlijk al. Aangezien mijn moeder gehandicapt is en in een scootmobiel zit, kon ze de kat niet zelf brengen en moest ze wachten totdat ik uit mijn werk kwam. Zij is toen onjuist bejegend door de assistent die haar hier een hele preek voor heeft gegeven, waardoor mijn moeder uiteindelijk een paniekaanval heeft gehad.

Toen ik uit mijn werk kwam en we de kat uiteindelijk gebracht hadden, zouden ze een katheter gebruiken om zijn blaas te legen en er was een grote kans dat we hem dezelfde avond weer op mochten halen. Dit was helaas niet het geval en de kat moest een dagje blijven

De volgende dag kon de kat helaas nog steeds niet plassen en is hier weer een katheter voor gebruikt. Ook hebben ze een echo en/of röntgenfoto gemaakt. Ons is nadrukkelijk verteld dat ze deze niet konden inhechten aangezien er een kans bestond dat hier anders ook gruis in zou komen en dat was natuurlijk niet de bedoeling. De kans was nog steeds groot dat de kat 's avonds naar huis mocht, maar nadat we gebeld hadden bleek dit weer niet het geval te zijn.

Vrijdag had de kat alweer op zichzelf geplast. Aangezien dit slechts kleine beetjes waren kon hij helaas nog steeds niet naar huis. Wij kregen te horen dat hij het weekend moest blijven en dat ze een katheter ingehecht hadden, terwijl ons eerst nadrukkelijk verteld was dat zij dit niet zouden doen.

Maandag kregen we te horen dat de kat de katheter los had getrokken, maar dat hij wel weer op zichzelf kon plassen. De mensen bij de dierenkliniek wilden hem nog een nachtje ter observatie houden maar wij hadden inmiddels al bedacht dat we de kat nu wel weer mee naar huis wilden nemen. Toen we een uur later belden werd ons echter verteld dat de kat weer niet kon plassen en dat hij weer een nacht moest blijven. Wij vinden het erg raar dat dit allemaal in een uur tijd in zo'n vaart is gelopen.

Omdat we het inmiddels helemaal zat waren hebben we gezegd dat we het niet eens zijn met de gang van zaken, dat bepaalde dingen ons tegenstrijdig lijken en dat ons steeds hoop ingepraat wordt terwijl dit de volgende keer dat we gebeld worden weer keihard de grond in geboord wordt. De betreffende assistent reageerde hier niet inhoudelijk op, maar draaide hier een beetje om heen door zich vooral op de medische zaken van de kat te richten. Ook hebben wij verteld dat we gehoord hebben dat het amputeren van de penis de blaasgruis kan verhelpen, maar de dierenartsassistente vertelde ons dat dat wel het laatste is wat zij doen.

De rekening is nu al opgelopen tot 500 euro. Vandaag hebben we te horen gekregen dat de kat zijn penis geamputeerd moet worden omdat er geen andere oplossing meer is. Op zich wel raar, aangezien we gisteren te horen hebben gekregen dat dit echt het laatste is wat ze doen. Dit gaat ook nog eens 360 euro kosten. We zijn er inmiddels helemaal schijtziek van. Al de tegenstrijdige berichten, ons achteraf op de hoogte brengen in plaats van van tevoren overleggen, mijn moeder bellen wanneer ik nadrukkelijk vertel om op mijn mobiele nummer te bellen, gewoon de gehele manier hoe met ons omgegaan wordt, kan volgens ons niet door de beugel.

Wij zijn zelf geen dierenartsen, maar wij vinden het niet netjes hoe wij behandeld en geinformeerd zijn. Is er misschien iets wat wij hier nog aan zouden kunnen doen?

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door TdeHond »

Het is kostenverhogend maar u zou deze gang van zaken kunnen voorleggen bij een andere dierenarts voor een second opinion.
Of zonder second opinion veranderen van d.a. en de kat elders laten opereren.

xittle
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:20

Re: Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door xittle »

Dat is juist het probleem: mijn moeder zit in budgetbeheer dus eigenlijk kunnen we de kosten al helemaal niet betalen.

Maar het veranderen van dierenarts zou een idee kunnen zijn om te 'shoppen' waar de amputatie het goedkoopst is.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik weet dat blaasproblemen dodelijk kunnen zijn binnen 24 uur. En een penisamputatie is echt een laatste redmiddel.
Als er een katheter wordt gebruikt, en deze blijft zitten, kan inderdaad het gruis erin vast komen te zetten. En is eigenlijk ook een eerste middel, om de druk van de blaas te halen, en eventueel de kleine steentjes, die er op de gewone manier er niet uit gaan. Want het doet echt pijn om te plassen, terwijl er gruis mee komt. Dan hou je het liever echt op. Maar als de kat dat doet, gaat hij dus echt dood.
Ik neem aan dat ze hoopten dat hij goed uit zichzelf ging plassen, en het niet ophouden.
Ik kan je ook vertellen dat het echt van het een op het andere moment hierbij fout kan gaan, ook binnen een uur tijdsbestek.

Als je wilt gaan shoppen, ik zou echt niet te lang wachten. Zeker niet als je weet dat de kat echt dagelijks moet plassen en er aan kan overlijden als dit niet gebeurd. Hij moet echt op korte termijn geholpen worden.

En een second opinion hoeft echt geen geld te kosten; een telefonisch consult kost nl alleen de telefoonkosten.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door zwartje »

Ook ik heb een geholpen kater met blaasgruis. Op zich is dit zeer vervelend en een kat kan er binnen 24 uur gewoon aan dood gaan (een zeer pijnlijke dood).
Helaas ben ik ook rolstoel gebruiker en heb met mijn dierenarts gewoon goede afspraken gemaakt. Als mijn kat dicht zit bel ik hem, stop de kat in zijn reismand en race naar de dierenarts. Als ik bij de dierenarts ben komt de assistent (of dierenarts zelf) naar mij toe en neemt reismand en alles van mij over. Mocht ik zelf niet kunnen is er altijd wel een kennis/buurtbewoner die voor mij naar de dierenarts gaat.

Toen mijn kater nog klein was en ik hem gewoon voer gaf zat hij één á twee keer in de week dicht en er is toen ook gesproken over het amputeren van zijn penis. De dierenarts zei toen gelijk "hou er rekening mee dat er een kans is dat hij incontinent KAN worden"

Een (tijdelijke) catheter is eigenlijk een open verbinding tussen de blaas en de buitenlucht, en de blaas van de kat druppelt leeg, en je hele huis ligt onder de druppels urine (ook je bank, vloerbedekking etc)

Als mijn kat dicht gezeten heeft krijgt de kat van de dierenarts een zeer speciaal dieetvoer wat zorgt dat het gruis wordt vernietigd en eruit geplast kan worden. (de andere katten mogen dit voer NIET hebben).

Na een week krijt hij speciaal dieetvoer (die omgerekend) niet veel duurder is dan het gewone voer,(de andere kat eet dit ook). Mijn kater, inmiddels 14 jaar, heeft tussen zijn 1ste en 14de jaar nog maar 1 keer dicht gezeten.

Als je een kat met blaasgruis hebt mag hij ook NIETS anders hebben dan het dieetvoer, Ook niet dat plakje worst, brood, chips o.i.d. want hij zit gegarandeert dicht.

Bel eens een andere dierenarts en vraag wat voor een voer hier voor te krijgen is, en gebruik het ook. Het scheelt je een hoop kosten.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door gravedigger »

Na een week krijt hij speciaal dieetvoer (die omgerekend) niet veel duurder is dan het gewone voer
Was dat maar waar. Ik heb toevallig vorige week nog een zak Urinary s/d gekocht. 6 kilo voor € 48,50. Reken maar om!!! Zakjes van 100 gram betaalde ik de laatste keer al 55 cent per stuk voor.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Problemen met dierenarts

Ongelezen bericht door zwartje »

De aanschaf van het speciale voer is een stuk duurder, maar ik merk dat ze er veel minder van eten.
Met 2 katten doe ik ruim 5 maanden met 10 kilo van 75 euro.

verder heb ik geen dierenartskosten voor de blaasgruis, en dat scheelt behoorlijk en zien en zijn ze hartstikke gezond (zelfs die oude van 14 (de meesten schatten hem op 6 tot 8 jaar))

Gesloten