LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door tiptoo »

JtC schreef:Ik geef tegengas, da's iets anders.

nee dat is geen tegengas....jij moet en zal gelijk krijgen , en daar heb ik geen zin in.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door JtC »

Of jij wilt/kan dat niet inzien. Zo kun je het ook bekijken he. Ik dacht trouwens dat je niet meer op me ging reageren.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door tiptoo »

JtC schreef:Of jij wilt/kan dat niet inzien. Zo kun je het ook bekijken he. Ik dacht trouwens dat je niet meer op me ging reageren.

jij mag van mij in jouw ogen gelijk hebben hoor, mij is altijd geleerd dat domme mensen moet je gelijk geven :lol:

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Tiptoo,

@ boertje van buuten, ik heb geen zin om zinloos met JTC door te gaan , hij/zij weet zogenaamd toch alles beter.
Ben ik helemaal met je eens. Laat hem maar in zijn waarde (sorry ik bedoelde waan) en wij zullen dan maar niet meer inhoudelijk reageren op die kletspraatjes.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door JtC »

Tiptoo, dat is een behoorlijk staaltje van zelfreflectie wat je hier vertoont, met deze opmerking. Maar goed, leg mij uit wat er dom is aan mij? Misschien kunnen we nog eens lachen. Jullie beiden vertonen het tekstuele gedrag van discussieerders die niet meer weten wat ze moeten zeggen (over cliches gesproken...). Laat mij maar "dom" zijn dan.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door trudy81 »

fijn dat jij tevreden bent maar kort door de bocht ben ik niet. Hoe verklaar jij de grote prijsverschillen tussen da???? Die verzekeringen zijn meestal ook opgezet door da dus dan spekken ze hun kas weer extra. Maar dat wist jij vast al.
Hai,

Ik bedoelde niet dat u kort door de bocht was, ik bedoelde in z'n algemeenheid dat het kort door de bocht was om alleen de inkoopprijs van een product als maatstaf te nemen, er zitten natuurlijk ook andere uitgaven aan vast.
De grote prijsverschillen zouen er best in kunnen zitten dat sommige dierenartsen er met de klompen doorheen lopen, maar kunnen ook voor een deel inderdaad in locatie, salariskosten van personeel of andere overhead zitten. Ik zeg dus niet dat er geen dierenarts is die er flink aan verdient over de rug van ons maar een deel van de verschillen zouden in sommige gevallen ook anders verklaard kunnen worden.
Wat betreft de verzekering, de meesten zijn onderdeel van grote verzekeringsmaatschappijen (die ook mensen-verzekeringen doen) de winst hiervan gaat niet naar de dierenarts maar naar de verzekeringsmaatschappij. Het zou best kunnen dat er ook verzekeringen zijn die door dierenartsen zijn opgezet, maar dat zijn niet de grote namen.

groetjes

Trudy

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door petty1950 »

JtC schreef: En nogmaals, wat betreft de uitkeringsgerechtigden: Als ik de topics van uitkeringsgerechtigden naloop, dan komt er veelal toch echt wel naar voren dat de geringste wijziging aan uitbetaaldata, hoogte van de uitkeringen of welke wijziging dan maar ook ervoor zorgt dat deze mensen financieel in de knoei komen. Of zijn deze mensen slechts de uitzondering en hebben deze mensen het wel breed (waar overigens door anderen weer over geklaagd wordt)? Dus nogmaals, hoe gaan die mensen het doen in geval van hoognodige dure medische zorg? Een lening nemen bij een inkomen, waarbij er sowieso al maandelijks weinig overblijft? Afhankelijk zijn van liefdadigheid?
Nee hoor, niks ''lief''dadigheid :roll:
Ik heb momenteel (nog) twee honden en die zijn voor mij zo belangrijk dat ik idd een lening afsluit om de nodige dierenartskosten te betalen.
Liever een gezonde hond dan ,n nieuwe wasmachine oid.
Overigens is mijn huidige da altijd bereid om ,bij onvoorziene grote bedragen, een afbetalingsregeling te treffen.
Maar het moge duidelijk zijn dat ik ,n voor mij beter betaalbare dierenarts die praktijk houd zonder overbodige poespas in ,van mijn part, een houten keet, zeer welkom zou heten in mijn prachtige stad :mrgreen:

dedierenarts
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2011 15:05

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door dedierenarts »

Ik heb net alle voorgaande pagina's doorgelezen en wil hier (tegen beter weten in, als ik sommige reacties lees) als dierenarts toch even reageren.

Ten eerste moet iedere dierenarts zelf zijn of haar tarieven te bepalen. Diegenen die roepen dat de tarieven meer vast zouden moeten liggen: dat was eerst ook zo en de KNMvD had richtlijnen met betrekking tot de prijzen. Daar heeft de NMA echter een stokje voor gestoken: prijsafspraken binnen de branche mag niet volgens de wet. Hierdoor zijn de verschillen in prijs tussen dierenartsen onderling opgelopen.

Dat er een groot verschil bestaat tussen de prijzen van dierenartsen en dat die niet altijd gerelateerd is aan de kwaliteit van de geleverde diensten is een feit. Het is aan de klant om te bepalen of hij/zij zich in de prijs/kwaliteit verhouding kan vinden. Is dit niet het geval dan staat het de klant vrij zelf een andere dierenarts uit te kiezen.

Dat een dierenartsenpraktijk geen winst mag maken is natuurlijk grote onzin. Een dierenartsenpraktijk is een commerciele instelling. Net als een humaan ziekenhuis. Ook daar wordt winst gemaakt. Daarvan roep je toch ook niet dat ze zich verrijken over de de ruggen van zieke mensen?

Je levert als dierenarts een dienst, dag en nacht, weer of geen weer en op zon-, feestdagen of op de verjaardag van je kinderen en daar mag een beloning tegenover staan.

Met betrekking tot het no cure no pay principe; dat gaat helaas niet werken. Je hebt te maken met levende wezens, niet met een auto of magnetron. Je kunt nooit alle variabelen inschatten. Het is niet een kwestie van een nieuwe accu er in en dan moet die weer 2 jaar meegaan. De enige garantie die ik een eigenaar kan geven is dat ik me voor de volle 100% inzet voor zijn of haar huisdier.

En de persoon die de jaarlijkse vaccinatie zo duur vond omdat het vaccin maar 1 euro inkoop is heeft het niet helemaal goed begrepen. Die injectie is niet het enige waar het om draait. Zo'n prik zetten kan iedereen, dat stelt niets voor. Waar het om gaat is dat je het huisdier van te voren van neus tot staart nakijkt, problemen opspoort en onder de aandacht brengt of bekende problemen in de gaten houdt. De tijd en expertise die het kost om dat goed te doen, dat is waar je voor betaalt. En ook hier geld weer: ben je niet tevreden met de kosten in verhouding tot de geleverde diensten ga dan gerust verder kijken.

Met betrekking tot de castratie van de cavia: ja, de procedure kost van eerste snee tot laatste hechting misschien maar 10 minuten. Maar daarvoor wordt de cavia eerst nagekeken, wordt een verdoving gegeven is zuurstof en gas anaesthesie nodig, hechtmateriaal, warmtemat, instrumentarium (dat door de assistente schoongemaakt, ingepakt en geautoclaveerd moet worden na de operatie) een verwarmd hok en een injectie met tegengif voor de recovery, pijnstilling en eventueel een antibioticum. En dat allemaal voor slechts 60 Euro! Een koopje als je het mij vraagt.

Als ik zulke opmerkingen lees vraag ik me af of mensen begrijpen wat er allemaal bij komt kijken en krijg ik de neiging om ze uit te nodigen eens een dagje mee te lopen. Ze bekeren zal het niet, maar iets meer begrip zou mooi zijn.

Enfin, ik ben mijn ei kwijt.

Maarten

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

Denk dat iedereen hier wel begrijpt dat je niet stil zit, maar het is wel een stukkie overdreven met dag en nacht:-) bij mij in de stad hoeven de DA's geen weekenddienst en ook geen avond en nachtdienst meer te draaien. Daar is een speciaal team voor , maar meteen ook een duur team.

Dat van voor tot achter nakijken kost maar een minuut of 5 , maak het jaarlijks mee dus dat vind ik ook overdreven.

In een stad moet elke DA meegaan in de vaste prijzen, dus hoezo zelf tavrieven bepalen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben ik het mee eens Ciske, als je voor de jaarlijkse inenting komt ben je binnen 5 minuten de behandelkamer weer uit.
En dat voor zijn +/- 50 euro. :shock:

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Maarten,
Deel de mening van Ciske en Chocomelk.
Jij steekt hetzelfde verhaal af als je collega. Een dier even nachecken tijdens de jaarlijkse enting stelt mijn inziens niet veel voor. Even in de oortjes kijken, hartje beluisteren ed kan ik zelf ook wel. Daar wil ik mijn portemonnee niet voor leeg hoeven schudden. Overigens zijn er zat da die daar ook de draak mee steken. Die rekenen alleen af en kijken een dier niet eens na. Daarnaast is er op dat moment voor de da weer een mogelijkheid om weer een onderzoek aan te praten, gewoon pure commercie. Overigens doel ik niet op alle da. Ik wil niet een heleboel geld neertellen voor niets dus no cure no pay lijkt me prima. Presteren de da die het niet goed doen ook beter. De prijzen los laten is geen goed idee geweest, de prijzen worden alleen maar omhoog gedreven. Da spreken overigens echt wel prijzen af met elkaar alleen voor de klant moet de indruk gewekt worden dat er marktwerking is. Ik vind het sportief dat je reageert maar op de meeste punten ben ik het echt niet met je eens.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vlgs mij staat de studie diergeneeskunde niet met stip op nr 1 omdat je daarna snel en makkelijk rijk kunt worden.

En ja, als ik € 73 moet betalen voor een operatie denk ik ook wel ff 'daar had ik heel veel nieuwe cavia's voor kunnen kopen' :wink:
Bij de dierenarts moet je alles zelf betalen en dan ga je zo'n rekening en de tijd aan je dier besteed,eens onder de loep nemen.
In tegenstelling tot hoe het bij ons zelf gaat: elke maand wordt de ziekenfondspremie ingehouden en het ziekenfonds houdt de eigen bijdrage tot het maximumbedrag in...hoeven we niks voor te doen, denken we niet bij na.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Jolijn,

als je niet begrijpt waar deze topic over gaat, moet je niet reageren. Het gaat over de hoge tarieven van dierenartsen en de enorme verschillen. De vergelijking die jij maakt met de zorgverzekering zoals wij die kennen, is appels met peren vergelijken......

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Jolijn »

JtC schreef:Nou, stel zoals in mijn situatie, zo iemand met een uitkering, in de bijstand of een ouder persoon met een schamel pensioentje heeft een huisdier welke dringend dure medische zorg nodig heeft. Uitkeringen, bijstand, schamel pensioentje, dat zijn echt geen bedragen waar je je veel luxe kunt veroorloven. In maandelijkse termijnen de medische zorg is leuk, maar wat je maandelijks overhoudt om van te leven is echt geen vetpot. Of zijn de bijstand en de uitkeringen tegenwoordig toch wel opeens erg veel? Vertel mij nu eens hoe zo iemand dat gaat rondbreien? Bij familie langs gaan voor liefdadigheid? Bij de dierenzaak bedelen om gratis voer wat nog over is? Nou, dat is dan een verdomd lekkere basis om een huisdier te nemen en erg leuk voor het dier zelf...

Ik discrimeren? Jazeker, maar ik geef hier wel duidelijk aan waarom. Het gaat
om een dierenleven en geen voorwerp dat je in onderhoud kunt verwaarlozen als het even niet lukt. Als je een huisdier in huis neemt, zijn er gewoon bepaalde voorwaarden waar je aan meot voldoen. Medische zorg is er in ieder geval 1 van. En medische zorg kost geld en dat geld moet er zijn als dat nodig is. En zo simpel is het.
De basis om een huisdier te nemen lijkt me in elk geval niet 'omdat ik geld genoeg heb om een eventuele dure medische ingreep te kunnen betalen.'
De normale verzorging moet je kunnen bekostigen, maar je kunt van je voren nooit weten voor welke hoge kosten je evt. kunt komen te staan. Dat mag mijns inziens geen reden zijn om te kunnen zeggen 'dan mag je geen huisdier'.
Ik vind het geen wet van Meden en Perzen om, ongeacht de kosten, alle medische handelingen te laten uitvoeren bij je huisdier. Alleen maar omdat die kennis er is en de gelegenheid geboden wordt.
Het maakt iemand ook geen slechte eigenaar als hij/zij daar vanwege welke reden dan ook van af ziet.
Met de nodige pijn in het hart waarschijnlijk.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Jolijn »

boertje van buuten schreef:Jolijn,

als je niet begrijpt waar deze topic over gaat, moet je niet reageren. Het gaat over de hoge tarieven van dierenartsen en de enorme verschillen. De vergelijking die jij maakt met de zorgverzekering zoals wij die kennen, is appels met peren vergelijken......
BvB ik moet niks en mag alles 8)
:roll: geintje
Ik wil mijn bericht wel even voor je verduidelijken: de vergelijking met de zorgverzekering heb ik gemaakt omdat we daar niet zoveel kijk op hebben. Weten wij veel wat medicijnen kosten, huisartsenconsult, inenting kinderen, een operatie enz. Die hoeven we doorgaans niet zelf te betalen, daar letten we dus niet op.
Dat moeten we bij de dierenarts wel en daarom letten we erop.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Jolijn,

Ik snap je punt maar het gaat nu over dierenartsen en ik wil wel opmerken dat de burger ook veel te veel betaald aan zijn maandelijkse zorgpremie ed ook door mismanagement van veel ziekenhuizen. Dus deels zie je wel wat de zorg kost maar daar vallen da niet onder dus die discussie gaat niet op. Dat bedoelde ik. Dierenartspraktijken moet je zien als een bedrijf/winkel. Je kunt dus beter de vergelijking maken met een supermarkt dan met de zorg. De prijzen zijn los gelaten en daar maken veel da misbruik van wat mij betreft. Dat moet aan banden worden gelegd. Ook is er te weinig controle betreffende de noodzakelijke werkzaamheden die een da uitvoert. Al snel kan een daeigenaar een hoge rekening krijgen omdat er allerlei onderzoeken zijn gedaan die niet uitgevoerd hoefden te worden. Als je een auto gaat kopen, probeert de handelaar ook allerlei extras te verkopen maar dan is het wel jouw keuze. Bij een da heb je die keuze niet want de da ''acht'' bepaalde handelingen nodig en achteraf krijg je een gepeperde rekening....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:Vlgs mij staat de studie diergeneeskunde niet met stip op nr 1 omdat je daarna snel en makkelijk rijk kunt worden.

En ja, als ik € 73 moet betalen voor een operatie denk ik ook wel ff 'daar had ik heel veel nieuwe cavia's voor kunnen kopen' :wink:
Bij de dierenarts moet je alles zelf betalen en dan ga je zo'n rekening en de tijd aan je dier besteed,eens onder de loep nemen.
In tegenstelling tot hoe het bij ons zelf gaat: elke maand wordt de ziekenfondspremie ingehouden en het ziekenfonds houdt de eigen bijdrage tot het maximumbedrag in...hoeven we niks voor te doen, denken we niet bij na.
€ 50,00 tot € 75,00 (jaarlijkse inenting) verdienen in 5 minuten, het is nogal wat.
Tel dat eens op uurbasis uit.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:
€ 50,00 tot € 75,00 (jaarlijkse inenting) verdienen in 5 minuten, het is nogal wat.
Tel dat eens op uurbasis uit.

per 10 honden , aardig bedragje in een uurtje

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De vaccinatie kost nog geen 1 euro schrijft de dierenarts :shock: :shock: :shock: .
dedierenarts schreef:
En de persoon die de jaarlijkse vaccinatie zo duur vond omdat het vaccin maar 1 euro inkoop is heeft het niet helemaal goed begrepen. Die injectie is niet het enige waar het om draait. Zo'n prik zetten kan iedereen, dat stelt niets voor. Waar het om gaat is dat je het huisdier van te voren van neus tot staart nakijkt, problemen opspoort en onder de aandacht brengt of bekende problemen in de gaten houdt. De tijd en expertise die het kost om dat goed te doen, dat is waar je voor betaalt. En ook hier geld weer: ben je niet tevreden met de kosten in verhouding tot de geleverde diensten ga dan gerust verder kijken.
Kan je dat vaccin ook 'gewoon' kopen bij de dierenarts ?
Zo ja dan kan ik dat beter gaan doen en naar iemand toe gaan die kan en mag spuiten.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Tarieven,behandeling en facturering van dierenartsen !!

Ongelezen bericht door JtC »

Dan weet je meteen waar je op school eigenlijk voor moest studeren :)

Ik betaalde laatst trouwens voor de inenting van onze Labrador Euro 80,00 (inclusief kennelhoest).
Chocomelk schreef:
Jolijn schreef:Vlgs mij staat de studie diergeneeskunde niet met stip op nr 1 omdat je daarna snel en makkelijk rijk kunt worden.

En ja, als ik € 73 moet betalen voor een operatie denk ik ook wel ff 'daar had ik heel veel nieuwe cavia's voor kunnen kopen' :wink:
Bij de dierenarts moet je alles zelf betalen en dan ga je zo'n rekening en de tijd aan je dier besteed,eens onder de loep nemen.
In tegenstelling tot hoe het bij ons zelf gaat: elke maand wordt de ziekenfondspremie ingehouden en het ziekenfonds houdt de eigen bijdrage tot het maximumbedrag in...hoeven we niks voor te doen, denken we niet bij na.
€ 50,00 tot € 75,00 (jaarlijkse inenting) verdienen in 5 minuten, het is nogal wat.
Tel dat eens op uurbasis uit.

Gesloten