LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van wie is de kat?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

beste forummers,

ik zit met het volgende probleem:
ruim 1 jaar geleden kwam een jonge kat aangelopen, zichtbaar vermagerd en mishandelt,
zelf heb ik jonge kinderen en 2 honden, en ben alleenstaande moeder.
De kat kwam steeds vaker en bleef ook wel eens een paar dagen weg.
Op een gegeven moment kwam hij binnen gewandelt en werd hij steeds meer geaccepteerd door de honden en ons gezin.
Wel hadden we medelijden met het beest en hebben overal in de buurt gevraagd of iemand wist van wie deze kat was..
niemand wist het, ook stond hij niet als vermist.
Om een lang verhaal kort te maken:
hij kwam en bleef bij ons en ik ging er mee naar de dierenarts.
Deze controleerde of hij een chip had en dat was niet zo.
Dus ik heb dat beestje laten oplappen en dat heeft mij aan kosten zo.n 1000 euro gekost , geeft niks want hij was en bleef bij mij nu.
Hij knapte zienderogen op, werd minder schuw en was dag en nacht bij ons thuis.
OOk ging hij gewoon naar buiten en kwam iedere keer bij ons thuis terug.

Verleden week kwam er een woedende man aan de deur , hij woonde 4 blokken verder zei hij, die zei dat de kat van hem was en dat hij een chip had/
ik schrok van deze kerel en zei dat de kat geen chip had.
deze man eiste zijn kat terug , anders stuurde hij wel een paar mannetjes... :(
de volgende dag ben ik naar de dierenarts gegaan en deze arts hoorde wel een blieb dus ja hij had dus wel een chip.
Ik heb de wijkagent gesproken en die zei dat moreel gezien de kat nu wel na een jaar van ons was , maar ik ben in feite dus niet de eigenaar.

Als ik de kat buiten laat loslopen komt hij steeds bij terug.
ik heb hem opgelapt, veel kosten gemaakt , wist niet dat er een chip was ( slordig van de dierenarts) en we zijn stapel op dat beest en willen niet dat hij teruggaat en weer mishandelt word en naar buiten word geschopt.
Wat te doen?
Graag jullie advies!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

U wist dat de kat een ander huis had. Anders bleef hij niet dagen weg. Die mishandeling neem ik met een hele dikke korrel zout. Hij had wel een chip dan kan de eigenaar er niks aan doen dat u of uw dierenarts die niet vindt( en nu opeens wel)

De agent zegt ook dat het u kat niet is. Het zou een mooie boel worden als iedere loslopende vriendelijke kat wordt ingenomen..... U moet m.i. de kat gewoon terug geven. Om vergoeding van te bewijzen kosten kunt u vragen.... maar of je dat kan eisen? Een zwerfkat kan je ook bij het asiel afgeven, dan hebben zij de eventuele kosten. U heeft zelf besloten het dier bij u te houden.

mh73

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb een achterbuurvrouw die denkt dat elke loslopende kat een zwerfkat is. En die geeft ze dus allemaal eten. Met als gevolg dat mijn kat lekker bij haar ging snaaien en in de zomer dagen weg bleef. Toen ik haar vroeg om te stoppen met het voeren van mijn kat, kwam het beestje gewoon weer bij ons eten en slapen.

De moraal van dit verhaal? Poezen zijn niet zo trouw aan hun baasjes als honden. Voor een lekker bakje voer en wat aandacht lopen ze best een blokje om.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

Ik dacht dat het een zwerfkat was, zo zag hij er ook uit.
En dat hij was mishandelt was duidelijk, hij liep mank en had een beste bult op zijn kop.
Ook was hij bang en schuw.
Dat hij in het begin wel eens een paar dagen wegbleef komt denk ik doordat hij dat zwerven was gewend.
Een kat gaat altijd op zoek naar een goed baasje.
Een hond blijft zijn baas wel trouw.
Nu loopt hij nooit weg en komt altijd direct weer terug bij ons.
Hij is huiselijk geworden en is opgeknapt.
Wij hebben een andere dierenarts nu en deze vond wel een chip.
Het gaat mij niet om de kosten om die terug te krijgen.
Dit is een jonge kat en als ik hem nu buiten de deur zet krabt hij aan de deur.
Hij wil hier zelf ook niet meer weg
Waarom komt die oude baas dan pas na ruim een jaar aankakken?
Overal heb ik deze kat aangemeld , bij het asiel, bij amivedi en briefjes bij de supermarkten.
En die baas van hem zag er als een bullebak uit, dus ik denk dat deze kat ook zelf echt niet terug wil.
Hij liep wat mank en had ook een grote bult op zijn kop.
Ik haal niet zomaar iedere kat aan of zet voer neer . Ik heb 2 honden en dat gaat niet zomaar.
We hebben hem steeds buiten gezet en steeds kwam hij terug en nu ligt hij hier al ruim 10 maanden te spinnen en hij is volledig opgeknapt en tevreden .
Ik wil best met die kerel gaan praten als dat lukt. Zal ik dan geld bieden of zo?

Moneyman
Berichten: 30182
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou vooral in gesprek gaan. Rechten heb je niet, je wordt niet zomaar eigenaar. Mocht je het dier kunnen kopen, zorg dan dat je alles netjes op papier hebt.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

Als ik het aandurf zal ik naar die kerel gaan.
Maar wat als hij perse de kat terug wil?
Gewoon om te jennen?
Want hij geeft er niks om zoveel is mij duidelijk anders was hij al een jaar geleden overal gaan zoeken.
Het intereseert hem niks denk ik.
En de kat blijft toch bij ons komen?
Moet ik dat beest steeds maar bij de deur wegsturen?
Maar hoe zit dat dan met die stomme chip?

witte angora
Berichten: 30863
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat die man wel overal is gaan zoeken, maar je zit 4 huizenblokken verder. Tot hoe ver moet je gaan om een kat terug te vinden? Ik ben er ook een paar kwijt geraakt, de eerste bleek (pas na jaren, toen buurman straalbezopen was vertelde hij het verhaal) door de hond van die buurman dood te zijn gebeten. De laatste was weg - wekenlang gezocht - pas later bleek dat een buurvrouw dacht dat het een zwerver was, en dat ze hem naar vrienden had gebracht ergens op een boerderij. Maar aangezien ze niet zeker wist of het mijn kat was, weigerde ze het adres te geven, en ik had maar dezelfde dag moeten komen en niet drie weken later...

Geloof me, je gaat geen 4 huizenblokken ver zoeken. Je vraagt links en rechts en hangt een advertentie op, en meer als dat kun je gewoon niet doen. Als in je directe omgeving niemand iets weet, of wil zeggen, kun je als eigenaar verder weinig. Dus je argument dat die vent niet gezocht zou hebben is onzin.

Breng die kat gewoon terug en klaar. En laat iedere volgende kat gewoon lopen, ze zijn van een ander.

witte angora
Berichten: 30863
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat die 'mishandeling' betreft: heb je enig bewijs dat het door die man kwam? Misschien kwam het door buurkinderen? Misschien door een fietser overhoop gereden?

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

Nee natuurlijk heb ik geen bewijs, maar de kat was bang en schuw.
En waarom gaat de kat dan niet terug naar zo.n toffe baas?
En als je een kat kwijt bent en al bijna een jaar nou dan ga je echt wel zoeken hoor.
Je kamt zo.n buurt helemaal uit, ook 4 huizenblokken verder.
Of je hangt op iedere hoek posters op of je belt naar amivedi of de politie of informeert bij het asiel.
Daar heb ik ook foto.s achtergelaten.
Ik geloof er niks van dat deze man fanatiek op zoek is geweest of zo ongerust was.
De kat is al bijna een jaar bij ons.
Maar wat moneyman zegt is ook wel een goeie, met deze man gaan praten en de kat overnemen.
En die 1e dierenarts zat ook fout, als ik had geweten dat deze kat een chip had was het waarschijnlijk heel anders gelopen .
Deze kat bleef bij ons huis en in huis.
Ik snap heus wel dat ik niet zomaar eigenaar ben en ik neem heus niet zomaar van alles in huis.
Deze kat kwam aanlopen en bleef komen, totdat hij ons huis als zijn nieuwe huis zag.
Ik vind het zielig en moeilijk.
Ik loop heus geen kat van een ander te jatten en ik heb mijn best gedaan om de eigenaar op te sporen. Ik heb 2 honden.
Waarom komt die kerel dan nu pas?
Een kat gaat op de loop weg van een slechte baas.
Laatst gewijzigd door toesmb op 22 jun 2016 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Zoals ik al aangaf loopt een poes niet weg van een slechte baas, maar gaat die poes rustig een deurtje verder als het hem zo uitkomt. Anders zou je stellen dat iedereen die zijn kat kwijt raakt een slechte baas is.

Verder geef je weinig echte argumenten en is je verhaal vooral erg emtioneel. Dat is geen goede basis voor een gesprek.

Want die kat kan natuurlijk ook aangereden zijn of mishandelt door een ander dan de baas, in de war zijn geraakt, de weg kwijt zijn geraakt, daardoor een paar dagen niet gegeten hebben, enz. Je hebt totaal geen bewijs voor mishandeling of wat dan ook.

Duizend euro aan behandelkosten is wel erg veel trouwens. Een consult is 50 euro ongeveer. Een sterilisatie kost een tweehonderdvijftig euro. Dus ben wel benieuwd wat dat beestje dan wel niet mankeerde.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Shine »

Ga het gesprek met de man aan. En dan vooral niet over dat je denkt dat hij mishandeld is, jij kosten hebt gemaakt etc. Daarmee impliceer je namelijk iets en schiet je in het verkeerde been van de eigenaar.
Geef aan dat de kat erg aan jullie gehecht is geraakt het afgelopen jaar en je kinderen ook. Jij en je kinderen erg goed voor de poes hebt gezorgd. (Zonder hierover in details tr treden wat je allemaal hebt gedaan)
Vooral je kinderen in het verhaal betrekken, dat werkt vaak, ook bij bullebakken op het gemoed.
Dat je kinderen droef zijn als de aanlooppoes, die nu al 1 jaar deel uit maakt van jullie gezinnetje weer weg moet.
Nahja, je snapt het wel. Probeer op die manier hem zo ver te krijgen dat hij de poes aan jullie wil afstaan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Het is een enorm emotioneel verhaal, waar vele zaken bij worden gehaald welke niets met de kern van de zaak te maken hebben, bv dat TS twee honden heeft en ook nog twee kinderen maar weer geen partner.

Verder wordt er een beeld geschetst van de werkelijke eigenaar welke waarschijnlijk niet helemaal de ware is. Dat de man boos aan de deur kwam is misschien nog wel voor te stellen, na een jaar blijkt zijn kat "gewoon" ergens anders te wonen en nog wel redelijk in de buurt. Dat idee kan voor nogal wat adrenaline zorgen, net als bij TS welke nu ontdekt dat de kat helemaal niet van haar is. Immers wie de gegevens van de chip heeft, is de eigenaar.

Als TS de kat wil houden, is alleen een daadwerkelijke overdracht van de oude naar nieuwe eigenaar mogelijk.
Anders zal de kat toch echt terug moeten naar de eigenaar. Heeft ie al weer opnieuw contact opgenomen ?
Is de chip al uitgelezen en de gegevens vergeleken of deze daadwerkelijk kloppen ?

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

De kat mankeerde van alles, heeft echo gehad, foto.s van de kop, verschillende bloedonderzoeken , medicijnen, hij was misselijk , lusteloos, slap en uitgedroogt.
Hij kreeg ook antibiotica en prednisolon.
Hij kreeg ook dwangvoer, is onder narcose geweest en 1 nacht opgenomen .
Hij knapte alsmaar niet op. En steeds ben ik naar de dierenarts gegaan.
De oorzaak was niet zo makkelijk te vinden.
Ook de schildklier werd door bloedonderzoek onderzocht.
Hij heeft nu speciaal voer , want hij heeft toch een chronisch galblaasprobleem en nu ook verhoogd suiker dus de kans dat hij diabeet word is ook groot.
Dit word nu in steeds gecontroleert .
En hij is door al dat gedokter wel opgeknapt eindelijk, met het juiste dure voer en regelmatig prednisolon en straks misschien insuline spuiten.
De chip moet nog worden uitgelezen , maar ik weet niet of ik dan die gegevens mag inzien.
Het is nog erg vers allemaal en nog maar 1 weekje oud en misschien snap je dat wij hier emotioneel door zijn . We hebben de poes nu zowat een jaar en zeker de 1e maanden heb ik hem steeds buiten de deur gezet, vooral savonds . Toch bleef hij mauwen en aan de deur krabben, wat moet je dan??
En die man is niet meer aan de deur geweest , dus als hij er zoveel belang bij heeft was hij toch wel alweer aan de deur gekomen?
Als hij hoort dat deze poes eigenlijk chronisch ziek is wil hij er misschien ook wel van af.
Wat shine zegt ga ik zo doen...ik hoop dat die man die kat wil overdoen aan ons.
Maar je snapt dat het afscheid nemen niet meevalt en ik ben bang dat de kat toch weer terugloopt naar mij dus ik moet inderdaad als dat kan dan maar de nieuwe eigenaar worden, hopenlijk. We moeten het gesprek aangaan. Dat snap ik best.
Maar als die man niks wil verkopen en de kat blijft dan toch steeds terugkomen naar ons?

Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt zover voor het meedenken. En sorry voor de emoties.

mh73

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Als ik dit zo lees, was de poes vooral erg ziek. Dat de eigenaar niet voor zijn zieke poes heeft gezorgd is hem wel aan te rekenen.
Ik zou ook zeker melden in het gesprek met hem dat de poes chronisch ziek is en dat hij veel zorg en speciaal voer nodig heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk ook dat deze poes erg ziek is geweest.
Toen hij bij TS kwam was het nog een jong dier, misschien net 1 jaar oud?
Lastig verhaal, maar ik snap het allemaal wel.
Eigenaar ben je niet " zomaar" i.d.d , maar ik zou het u wel gunnen daar niet van.
Probeer toch met de huidige eigenaar sowieso dit gesprek aan te gaan.
En laten we dan maar hopen dat hij niet voor een chronisch zieke kat wenst te zorgen.
Wat @Moneyman ook zegt: zorg dat zo.n -overdracht- volgens het boekje verloopt.
Hoe het met die chip moet, weet ik zo 1-2-3 niet , maar dat weet een DA wel.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

De dierenarts denkt dat deze kat een jaar of 2 is. Als dat zo is heeft de eigenaar dat beestje al na 1 jaar maar laten lopen, ziek en wel.
Dan ga je toch juist overal zoeken?
Het is ook een doodgewone huis tuin en keukenkat. Geen raskat of zo.
Ik zal er nu mee aan de slag moeten gaan.

Moneyman
Berichten: 30182
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Overigens nog even een meer zakelijke toevoeging voor het geval dat de man zijn kat echt terug wil: je zou, als je dat zou willen, de door jou gemaakte kosten terug kunnen vorderen op basis van zaakwaarneming. Zie hier voor meer uitleg. Ik zeg niet dat je dat pad op moet hoor, maar weet dat deze mogelijkheid bestaat.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

Dank je wel, moneyman, ik heb de link gelezen, maar weet u, het gaat me nog niet eens om die kosten, die gaat hij toch niet terugbetalen.
Hij zal wel denken : ik heb je niks gevraagd.
Het gaat mij om het welzjn van deze poes. Hij is tot rust gekomen, min of meer genezen , hij is nu goed onder controle van de dierenarts, straks is hij misschien blijvend diabeet en dat kost allemaal tijd en moeite en geld.
En de kat is zichtbaar opgeknapt en blij met ons. Dua alleen al uit diernwelzijn gezien zou deze man moeten denken ik laat hem nu maar bij hun.
Maar anders om te jennen wil hij hem terug :(
Word vervolgt

witte angora
Berichten: 30863
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ toesmb: ik lees een hele hoop aannames. Je hebt de man maar één keer gezien, meer niet. Ga gewoon het gesprek aan, en wacht even af. Of ga het gesprek niet aan, wie weet komt die man helemaal niet meer terug, en kan de kat gewoon bij je blijven. Overleg het in ieder geval even met de DA. Dan is die in ieder geval op de hoogte. Wie weet kent de DA de man wel, wie zal het zeggen?

Daar kom je volgens mij verder mee dan anoniem je verhaal doen op een forum en reacties te lezen van mensen die net zo anoniem zijn en die alleen jouw verhaal kennen, maar verder geen idee hebben wat er wel of niet mee speelt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door berndv »

toesmb schreef:Maar anders om te jennen wil hij hem terug
misschien wel, en heel lullig gezegd, dat is zijn goedrecht, het is immers zijn kat en niet uw eigendom. Hoe moreel oneerlijk het ook lijkt.

Gesloten