LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing: Exil Vlooienmiddel Dodelijk

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
shangori

Waarschuwing: Exil Vlooienmiddel Dodelijk

Ongelezen bericht door shangori »

Nu weet ik dat dit al eens eerder aan het licht is gekomen, maar de waarschuwing mag zeker nogmaals gegeven worden.

Gister is een kat overleden aan het middel Exil vlooienmiddel. De kat in kwestie was een buurtkat en wij vonden deze in zeer slechte staat buiten op de stoep. Hij liet zijn plas lopen, schuim kwam uit zijn bek en leek regelrecht in shock te verkeren.

Hij werd opgehaald door de dierenambulance en een dierenarts heeft de hele nacht over hem gewaakt.

Hij haalde helaas de volgende ochtend niet.

Aangezien het ging om een buurtkat hebben we gesproken met de eigenaren. Deze wisten ons te vertellen dat al eerder een kat van hen was overleden na 'vergiftigingsverschijnselen'. Ook deze was behandeld met exil.

De dierenarts en ambulance wisten mij te vertellen dat dit meerdere keren is voorgekomen en alle keren werd exil als boosdoener aangewezen

spikey2000

Re: Waarschuwing: Exil Vlooienmiddel Dodelijk

Ongelezen bericht door spikey2000 »

Hallo allemaal,

Bovenstaand verhaal betreft onze poes. Eerst wil ik even iets rechtzetten, er is voorheen bij ons nog geen kat overleden aan Exil, ik vermoed dat dit een klein misverstandje is geweest door alles wat er gebeurd is.

Maar ik wil graag even kwijt wat er gebeurd is, maandag avond heb ik mijn 2 katten gedruppeld met Exil. Al binnen een uur tijd begon 1 kat van ons te kwijlen en leek afwezig en trilde. Ineens rende de kat weg en vluchte naar buiten toe, we hebben haar nog wel paar keer geroepen en gezocht maar zagen haar niet.
Met onze andere kat leek toen nog niks aan de hand te zijn.

De volgende dag ben ik in de buurt gaan informeren en hoorde dat de kat was opgehaald door de dierenambulance en naar een dierenarts gebracht was.
We hebben toen de betreffende dierenarts gebeld en hoorde dat de poes inmiddels was overleden, vermoeddelijk aan vergiftiging.

S-middags zagen we toen dat onze andere kat ook wat trilde, moe was en vreemd mauwde. Uit voorzorg hebben we toen de dierenarts gebeld die de andere kat had geholpen, en mochten we langskomen uit voorzorg.

Daar is zei onderzocht en heeft extra vocht gekregen, toen ik vertelde dat ik die bewuste avond Exil had toegediend viel voor deze dierenarts alles op zijn plaats en zeiden ze dat de doodsoorzaak Exil is geweest. Iets waar je dus echt niet op rekend wanneer je je huisdier tegen vlooien wilt behandelen.

Gelukkig was onze andere kat er minder slecht aan toe en lijkt weer op te knappen ze is nog wel erg van slag maar trilt niet meer.

Verder kan ik nog zeggen dat de kat die nog leeft al een keer eerder bij een dierenarts was geweest met vergiftigingsverschijnselen, helaas weet ik niet meer of dat ook na een vlooienbehandeling is geweest, maar dat vermoede heb ik nu toch wel.

Tot dus ver even mijn verhaal.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op andere forums ook gemeld dat Exil voor Honden ook voor Katten is gebruikt en overleden.

Bij juiste dosering en wel goede katten middel vaak bijwerkingen als uitgevallen vacht en huid schilfers.

Beter is Stronghold , omdat Frontline soms niet helpt wegens resistend worden van de vlooien.
Stonghold is teveng goed voor Wormen en Teken dus beter dan Exil en Frontline.

Stonghold is meestal verkrijgbaar bij Dierenarts en zelden bij winkels.

Als je een dier wilt wegen, lukt nooit, dan eerst jezelf en dan met dier en je weet het gewicht en de dosering die nodig is.
Bij mijn in buurt is winkel gestopt met Exil hoewel goed werkzaam tegen vlooien wegens de bijwerkingen en kans op over doseren.

spikey2000

Ongelezen bericht door spikey2000 »

Op diverse sites lees je inderdaad dat er dieren zijn overleden na gebruik van Exil. Wat ik me dan afvraag, waarom is hier niks aan gedaan en het product nog op de markt :? :? :?

En natuurlijk zal het volgende vlooienmiddel dat ik ga gebruiken bij de dierenarts vandaan komen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Spikey 2000,

Ik noemde een product hoewel eigenlijk reclame verboden is.
Exil werkt goed mits je de juiste dosering gebruikt en niet op zwakke oude bejaarde zoals een kat van 16 jaar die te zwak werd voor dit goede middel.
Dus minder Kilo's en ik paste te laat de dosering aan.
Mijn fout dus.
Ook het Honden middel word vaak gebruikt en je moet dus wel het katten product hebben, andersom kan dus wel.
Exil werkt perfect maar de bijwerkingen vergeten vele, en iets teveel doseren als je vlooien vond is te begrijpen maar dodelijk.

Elk middel is bij over dosering dodelijk maar Exil is extreem giftig en juist gemaakt voor vlooien die tegen Frontline bestand waren!
Dus gezondheid en gewicht bepalen of en hoeveel Exil je zou kunnen gebruiken maar ik zal het nooit meer kopen gezien het grote aantal dat klaagde over huidziektes en andere bijwerkingen.

....

Gesloten