LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat dan???

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.

Wat doen ze fout?

Geen idee
3
38%
Dat weet ik en zet ik neer in het forum
5
63%
 
Totaal aantal stemmen: 8

Meisje-ik
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2006 20:31

Wat dan???

Ongelezen bericht door Meisje-ik »

Ik heb bij radar gehoord dat er in Nederland hondenfokkers zijn die vanalles verkeerd doen. Maar wat en waar kan ik wel heen en waar niet :?: :?: kunnen jullie me helpen :?: :wink:

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Bij deze wil ik uw vraag beantwoorden.

Naast de ellende van dierenwinkels met veel geïmporteerde hondjes en nederlandse "beroeps"fokkers (hier verder genoemd de broodfokkers zijn er ook goede hobbyïstfokkers.
Deze zijn vaak aangesloten bij een hondenclub van het desbetreffende ras.
Daarbij geldt tevens, hoe minder populair het ras is (geweest) hoe gezonder vaak ook de hond.
Collies, herdershonden en Dalmatiers zijn de (voormalige) modehonden en hebben vaak ernstige fouten in de bloedlijn w.o. HD.
Helaas zijn er ook veel foute dierenartsen die daarop een onjuiste verklaring meegeven waardoor men pas jaren later dit soort fouten gaat ontdekken.

Een bezoek aan de hobbyïstfokker als eerste stap moet de volgende informatie opleveren;
De moederhond en vaak de vaderhond zijn aanwezig in de familie (en dus niet in een schuur of bijkeuken afgesloten!) en zijn nieuwsgierig naar dat voor haar (en hem) vreemde mens.

De fokker kan u het hem toegewezen NHSB-nummer tonen van de desbetreffende pup en deze zou al een chipnummer hebben.
Een goede fokker zal aan een toekomstige eigenaar van de hond ook eisen stellen en goed navragen waarom u speciaal zo'n hond wil hebben.
Zo'n fokker zal het ook op prijs stellen dat u meegaat op een wandeling met zijn honden waarbij ook de al iets oudere pup(pies) als eigenwijze dreuteltjes zich echt als "kijk mij eens", gedragen.

U krijgt ook niet direct de pup mee maar zult u moeten wachten tot de pup voldoende is afgestoten door de moederhond.

Voor dat u een besluit neemt gaat u echter wel bij de Raad van Beheer
Emmalaan 16-18
1075 AV Amsterdam
fax: 020 6710846
eerst navraag doen of er iets negatiefs bekend is over deze fokker.
Ook kunt u, als deze inderdaad lid is van een rasvereniging, daarover navraag doen of u zou dit al als eerste stap hebben gedaan!

Samenvattend;
Modehonden het liefst gaan mijden.
Laat een pup-aankoop ook NOOIT een impuls-aankoop zijn.
Informeer ook altijd bij de genoemde Raad van Beheer aan de hand van het NHSB-nummer en laat bij uw definitieve besluit tot aankoop de betreffende pup uw naam als eigenaar op de stamboom zetten!!

Blijkt het achteraf toch een hond te zijn met allerlei fokfouten dan is die fokker daarop altijd aan te spreken gezien het reglement van deze RvB die de enige officiëel erkende rasvereniging is in Nederland en de rest van de wereld (aangesloten bij het FCI).

Vind u dit alles veel te veel werk kies dan een hond uit het asiel !!

Met vriendelijke groeten;

De Vrije Vogel

Meisje-ik
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2006 20:31

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door Meisje-ik »

Het spijt me maar ik snap het niet helemaal??!! :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door showgirl »

misschien moet je dan maar eens even rondlezen hier, dan wordt je vanzelf wat wijzer.

Meisje-ik
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2006 20:31

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door Meisje-ik »

ja sorry hoor! alsof ik niet eerst zou kijken, ik snap het gewoon nog niet helemaal mag dat :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :roll:

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door showgirl »

doe niet zo beledigd, het was positief bedoeld, hier zijn zoveel ellendige verhalen te bekennen dat je vanzelf in gaat zien waar je in elk geval allemaal op moet letten als je naar en fokker/handelaar gaat.

Elsa*dws
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 mar 2006 14:38

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door Elsa*dws »

Onderstaand een lijst met adressen waar je zeker niet naartoe moet :wink:
Het officiele zwartboek!
Wat voor ras zoek je?

Zwartboek


Klein America in Achel in Belgie.

Dog's R Us (België), volgens informatie niet meer aktief, verkoopt Staffordshire Terriërs met ECC stamboom.
Lusthof (België), verkoopt Staffordshire Terriërs met ECC stamboom, heeft banden met Dog's R Us. Adverteert voornamelijk in de ViaVia en de Vondst.

Dogy (België), verkoopt Staffordshire Terriërs met ECC stamboom, heeft vermoedelijk banden met Dog's R Us/Lusthof. Adverteert voornamelijk in de Telegraaf (zaterdag editie).

Boxenberg (Nederland), verkoopt Staffordshire Terriërs welke geïmporteerd worden vanuit Tjechië. Veel gehoorde klacht, zieke pups en/of lichamelijke problemen op langere termijn.

Braambos (Nederland), verkoopt Staffordshire Terriërs welke geïmporteerd worden vanuit Tjechië. Dubieuse FCI stambomen uit Tjechië!

Dierenspeciaalzaak de Rimboe (Nederland/Rotterdam), verkoopt met regelmaat stamboomloze Staffordshire Terriërs. Vermoedelijke import uit België, pups worden verkocht met ECC stamboom.

Puppykennel.nl (België/Baarle Nassau), adverteerd met stamboomloze Staffordshire Terriërs. Profileert zich op het internet.

Voorzichtigheid is geboden bij advertenties in dagbladen en advertentiekranten en internet. Enkele richtlijnen om problemen te voorkomen;


Vraag om chipnummer wanneer het Nederlandse fok betreft, Nederlandse chips voor rashonden beginnen altijd met 52814. Indien het chipnummer begint met 52821 betreft het geen rashondenchip maar een registratiechip!
Wanneer het Nederlandse American Staffordshire Terriër pups zijn, vraag naar de MAG-test van de ouderdieren en de daarbij behorende certificaten.
Vraag om de dekkaart en/of stamboomaanvraag!
Indien het een import Staffordshire Terriër betreft en dan met name uit Tjechië of Hongerije, vraag eerst om een kopie van de stamboom en laat deze bij de desbetreffende rasvereniging nakijken!

Elsa*dws
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 mar 2006 14:38

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door Elsa*dws »

Nog een kleine aanvulling, koop geen hondje bij een fokker die meer dan twee rassen verkoopt, kijk goed naar de verblijfplaatsen.. en de manier waarop de honden op de eigenaar reageren.
Ik weet niet welk ras je zoekt, maar kijk mischien eens op een tentoonstelling.. daar kun je honden zien en vragen stellen aan de fokkers die er komen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wanneer ik naar de Raad van Beheer op kynologisch gebied verwijs
dan bedoel ik dat de koper van de hond de verkopende partij ALTIJD aansprakelijk kan stellen als (later) bij de hond erfelijke gebreken worden vastgesteld.

Immers, bij een raspup wordt ook op de stamboom de ouderdieren en de grootouderdieren vermeld.
Daarin horen ook erfelijke kenmerken (maar ook prestaties bijv.)vermeld te worden.
De fokker die erfelijke afwijkingen heeft verzwegen of dmv een operatieve ingreep de erfelijke fouten heeft verdoezeld handelde tegen de reglementen van deze Raad van Beheer in zodat de koper op het tijdstip dat deze erfelijke fouten alsnog aan het licht komen daar altijd de fokker op kan aanspreken.

Dit is niet alleen een grotere garantie een gezonde pup te kopen maar ook heeft u een grotere kans geen broodfokker maar een hobbyfokker te treffen.
Een broodfokker kijkt wel uit om zijn honden bij deze Raad van beheer te laten registreren.

En weet u nu nog niets ga dan naar een asiel en vraag naar een hond die gewoon toelaat dat u uw hand in zijn voerbak kan steken terwijl hij eet.

Sorry hoor, maar dit soort twijfelen lijkt mij eerder trollen dan serieus bedoeld.

De Vrije Vogel.

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Wat dan???

Ongelezen bericht door Chief »

Als je veilig een hond wil kopen, neem dan contact op met een rasvereniging zeker als je geen verstand van zaken heb. Door via een rasvereniging te kopen weet je bijna zeker dat je een hond zonder gebreken koopt. Koop gewoon geen hond via de krant of via het internet, en wat betreft de mode honden de labrador retriever of de golden retriever kan je best aanschaffen, maar dan wel via de rasvereninging. Een rasvereniging mag niet zomaar fokken alle combinaties worden eerst door een fokcommissie beoordeeld, als hond A niet bij hond B past dan word daar niet mee gefokt. Deze combinaties worden beoordeeld door alle uitslagen van b.v de heupen, ellebogen, ogen.
Zodat de kans klein word een hond met b.v hd/ed te fokken. Maar ook via een rasvereniging komt het natuurlijk wel eens voor dat er iets mis gaat dat is bij ons mensen ook, het blijven levende wezens. Maar de kans door het sellecteren word daardoor wel vele malen kleiner.
En als er iets aan de hand is dan word daar een passende oplossing voor gezocht, de fokker heeft ook zijn/haar naam hoog te houden, in de fokkerswereld en wil zeker niet gerooieerd worden op grond van het verkeerd fokken.Staar je jezelf nooit blind op een stamboom een stamboom hoeft niets te zeggen, je kan daar alleen maar op zien wie de voorouders zijn vaak worden in kranten en via internet er bij vermeld dat de ouders een stamboom hebben.Een stamboom heeft alleen nut als er hd uitslagen bij vermeld staan en dan nog moet je er verstand van hebben, zijn honden niet onderzocht op erfelijke afwijkingen dan heeft dat hele papiertje geen nut, en dan is het leuk voor in de schoenendoos op zolder.

Gesloten