LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Ik heb een York van 1 1/2 jaar en bij de inenting van afgelopen December werd er geconstateerd dat zijn beide knietjes los zitten en steeds uit de kom schieten.Hij moet dus geopereerd worden.De fokker zei mij dat dit vaker bij York,s voorkomt dus dat hij hier niet voor verantwoordelijk is.Maar ik vind dat hij dan met honden moet fokken waarvan de ouders dit probleem niet hebben.Ik ben nu echt als een gek aan het sparen want deze operatie kost mij 600 euro per knie!Ik moet dus 1200 euro op gaan hoesten en dat zal niet mee gaan vallen.Is deze fokker echt nergens aansprakelijk voor?
Groetjes,Luce

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik vind het altijd een beetje discutabel om honden als gebruiksobjecten te zien, als het produkt stuk gaat zou je de fabrikant aansprakelijk moeten stellen?

Is een hond niet een kameraad? Gezellig gezelschap voor in huis, en uiteindelijk zelfs een familielied? Als je een kind krijgt met het syndroom van Down, ga je dan je echtgenoot/echtgenote aanklagen omdat hij of zij slechte genen heeft?

Ik kan me voorstellen dat het veel geld is, maar ik vind het onetisch om over die hond te praten alsof het een kapotte stofzuiger is.

mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door mamavan2 »

om de vorige schrijver misschien tegen het zere been te schoppen, sorry maar als je bij een professionele fokker een hond koopt, en die goede producten levert, dan mag je verwachten dat ze minimaal de helft van de operatiekosten betalen als blijkt dat deze gemaakt zijn naar aanleiding van een geboorteafwijking of binnen zo'n korte tijd.

Heeft de topicstarter een koopcontract met de fokker? Wat voor bepalingen staan hier in?

Ja een hond is een maatje maar is toch ook van eigenaar gewisseld tegen een financiele vergoeding? Dan mag je verwachten dat je een gezonde hond krijgt.

mamavan2

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door bitchy »

een koopcontract werkt meestal tot 12 maanden, en dat vindt ik best netjes.
waar trek je anders de grens, een fokker kan moeilijk zijn levenlang mee gaan betalen aan de kosten van een hond waarvan je niet weet hoe de baas ermee omgaat.
slimmer is het om van te voren op de hoogte te zijn van eventuele afwijkingen en kwalen die je favoriete ras bij zich draagt.

je zegt dat de fokker moet fokken met hondjes die Dat probleem niet hebben...
*bestaat er dan een onderzoek naar die knieschijfjes :?: *
zo ja, heb je daar dan de uitslag van gezien en waren die uitslagen goed :?:
zo ja, dan heeft de fokker ten goedertrouw gefokt met de ouderdieren en kan je hem NIET aansprakelijk stellen, ja, je kan het proberen, maar je maakt als hij GOEDE uitslagen had, geen schijn van kans.
als er GEEN gericht onderzoek bestaat naar die knieschijven leg de fokker dan maar even uit hoe hij kan weten of zijn ouderdieren goede knieschijven hebben.

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Om even op jullie te reageren,ten eerste is mijn hondje mijn alles,vandaar dat ik ook aan het sparen ben.Ten tweede al zou ik maanden niks exsta,s uit geven voor hem dan doe ik dit.Ten derde is mijn vraag een normale vraag en verwacht ik eigenlijk een normaal antwoord.Het gaat mij niet om garantie maar als een erkende fokker fokt met honden met een aangeboren afwijking moet dit in mijn ogen verboden zijn.Ten vierde ,ik hou meer van dieren dan van mensen.Dus aan jullie reactie heb ik dan ook niets.
Luce

sje
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 nov 2004 14:11

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door sje »

Uit een nest met goede ouders kunnen ook wel eens puppen komen die niet goed zijn, heeft ook te maken met de voorouders. Ik ga er altijd van uit dat een fokker zijn best doet om zo goed mogelijk te fokken.
Garantie heb je meestal maar een jaar, of er moeten afspraken gemaakt zijn. Het is gewoon erg moeilijk om kosten te verhalen.
Mag ik je een tip geven, vraag ook eens bij andere dierenartsen wat daar die operatie zou kosten, kan best wel schelen. Zijn beide knieën zo slecht dat ze alle twee gedaan moeten worden? Of zou het niet afdoende zijn met een knie?
Succes en sterkte.

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Ik wilde toch ook naar een andere dierenarts gaan
om eens te kijken wat het daar kost.En het zijn allebei de knietjes,volgens het dieren ziekenhuis hier in Rotterdam is het een erfelijke kwestie.Gelukkig heeft hij er nog geen erge last van maar hij moet er zeker aan geholpen worden.En dat gaat natuurlijk ook gebeuren want ik zou hem voor geen miljoen kwijt willen.Bedankt voor je reactie.
Groetjes,Luce

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door bitchy »

ik begrijp niet zo goed wat er mis was aan mijn antwoord, misschien is het niet wat je wilt horen??

als je een stamboom hebt leg je probleem dan eens voor aan de geschillencommissie van de Kennelclub.

natuurlijk gaat het niet om de garantie, je wilt dat de fokker meebetaald omdat hij pups met een erfelijke afwijking fokt.
maar zonder geldige uitslagen sta je gewoon Niet sterk!

is er voor fokkers een onderzoek dat aan kan tonen dat de ouderdieren wel of niet lijden aan die kwaal??
zo ja, heb je daar uitslagen van gezien en waren die goed......
men kan zeggen dat het erfelijk is, maar als er GEEN goed onderzoek naar is, en de ouderdieren hebben nergens last van, dan kan de fokker ook niet weten dat de pups dat probleem krijgen.
maar in dat geval zou een tegemoetkoming reeel zijn....maar niet verplicht

Mokwai
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2005 09:39

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door Mokwai »

Volgens mij is de fokker niks meer verplicht tegenover jou....
Je hebt je hond toch al langer dan een jaar?
natuurlijk kun je het altijd proberren, maar verwacht gewoon niet teveel...
En voordat je naar de fokker gaat en met het verhaal komt dat een een erfelijke afwijking is, controleer het eerst bij de ouders...
Succes, en ik hoop echt voor je, dat de fokker je tegemoetkomt in de kosten...

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Ja dat controleren bij de ouders is natuurlijk moeilijk
,maar volgens mijn dierenarts had dit al bekend moeten zijn bij de dierenarts die het nestje heeft nagekeken.Eigenlijk weet ik dit van zijn knietjes al een half jaar.Er is niet echt haast bij omdat hij nog jong is,maar liefst zo snel mogelijk natuurlijk.Vandaar dat harde sparen :wink: Maar ik zal de fokker eens bellen en er naar vragen,ik vind dat hijzelf dit ook moet nagaan om in het vervolg dit soort kwalen zoveel mogelijk uit te sluiten.Want er zijn ook mensen die zo,n beestje niet laten opereren,en wie weet wat voor ellende er voor die hondjes dan uitkomt.En ik ben een dierenfreek dus,dat wil ik vermijden.
Groetjes,Luce

bulletje
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2005 19:14

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door bulletje »

Ik fok zelf met Engelse Bulldoggen. Een collega-fokker heeft dit probleem ook eens gehad met een pup. Deze fokker is lid van de vereniging en hij heeft dan ook vergoed wat in het koopcontract van de club gegeven wordt. Maar dit staat dan dus zwart op wit. Is het een hondje zonder stamboom, dan wordt het lastiger om te verhalen. Dan kost de operatie de fokker meer geld dan deze heeft opgeleverd bij de verkoop. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wel ben ik het er mee eens dat de fokker goed moet kijken of dit voorkomen had kunnen worden. Ik zou hem dus zeker bellen en het voor leggen

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door Marianna »

Probleem met Patelle Luxatie is dat ook uit twee gezonde ouders een diertje met PL geboren kan worden. De oorzaken schijnen erg moeilijk te achterhalen omdat het een stapeling van factoren is.
Er zijn dus wel erfelijke factoren, maar er is niet bekend welke dit zijn en hoeveel er samen moeten komen voor PL tevoorschijn komt. Als de fokker ouderdieren heeft gekozen die geen PL hebben dan denk ik niet dat je iets kunt verwachten omdat simpelweg ook in de medische wereld nog niet bekend is welke oorzaken er zijn en hoeveel factoren samen moeten komen. Als een van de ouders ook PL heeft dan is er sprake van een wanprestatie en heb je wel rechten. Hopelijk heb je een rechtsbijstand verzekering.


Door verschillende mensen wordt over een garantie termijn gesproken. Wettelijk is de garantie termijn 6 maanden, langer mag korter gaat tegen de wet in en de wet zal altijd prevaleren (voor gaan) Toch heb je na de wettelijke of langer overeen gekomen termijn ook nog rechten. Om een voorbeeld te noemen. Wettelijk is een dier een product (welke gek heeft dat verzonnen?) Is de normale levensduur van het product, bijvoorbeeld een wasmachine, De normale levensduur is 15 jaar, na vijf jaar gaat de machine kapot en is niet te repareren. Dan heb je recht op de aankoopsom gedeeld door vijftien maal tien om de tien gemiste jaren te compenseren. Hier gaat het over een hondje, neem aan dat gemiddelde levensverwachting ook vijftien jaar is en het diertje komt te overlijden door een aangeboren of erfelijk gebrek dan heb je ook recht op een deel van de aankoopsom. Bij aantoonbare wanprestatie zal de verkoper voor de kosten van reparatie (dure operatie) opdraaien. Voor de tijd dat het diertje bij je was moet je een evenredig deel betalen, het andere deel van de koopsom wordt dan korting op een vervangend diertje of als dat er niet is of de koper kan aantonen dat de fokker meer zieke dieren heeft gefokt heb je recht op het geld. Wanneer het prbleem binnen de wettelijke garantietermijn van zes maanden valt is het aan de verkoper te bewijzen dat hij/zij een deugdelijk product heeft verkocht en de problemen door schuld van de koper zijn ontstaan. Na de eerste zes maanden is het aan de koper te bewijzen dat er iets niet goed was aan het gekochte product.

http://wetboek.net/nl/BW7.html

Hier kun je de wet er zelf op nalezen. BW 7 gaat over het consumenterecht.

Groetjes,
Marianna

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Mijn York is van een erkende fokker
,ik heb van te voren geinformeerd bij de raad van beheer.Dus heeft hij een goede stamboom.Maar moet ik hem dan laten bewijzen dat de ouders deze kwaal niet hebben,en zijn dit ook kosten voor mij?Ik heb een rechtsbijstandverzekering dat wel,ik zal alles goed na lezen.Ik heb in ieder geval van de fokker vernomen dat de ouders hier geen last van hebben,of dit echt zo is kan ik niet zeggen natuurlijk.Als het te veel rompslomp met zich mee brengt dan laat ik het maar zo.Ik laat hem opereren en hoop dat ik mijn lieffie :) nog heel lang bij mij mag houden.Bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,Luce

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door Marianna »

Hoe oud was het diertje toen de PL werd geconstateerd en wanneer heb jij bij de fokker hiervan op de hoogte gebracht?

Groetjes,

Nanna

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Hij was 10 maanden,en daarna heb ik met de fokker hier over gesproken.Maar hij wimpelde dit af met,oke kan hij rennen,en merk je er iets van.Ik zei dat hij gewoon kon rennen,en ook gewoon op en van de bank kon springen,toen zei hij nou dan is er niks aan de hand.Maar de dierenarts zei mij dat zijn knietjes nu nog niet versleten zijn,maar dat naar mate hij ouder wordt die steeds meer gaan slijten.En dat ik op moet letten wanneer hij op drie pootjes gaat staan,daar kan ik het aan merken dan,soms doet hij dit ook.En ik heb zelf bij de dierenarts gezien dat zijn knietjes uit de kom gingen bij een bepaalde beweging.Dus er is wel degelijk iets niet goed ermee.
Groetjes,Luce

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door Marianna »

Suf van mij, vergeet te vragen hoe lang je hem toen had.

In ieder geval alles goed op een rijtje zetten en dan naar de rechtsbijstandverzekering en uitzoeken of zij iets voor je willen doen. Wanneer zij weigeren heb je nog de mogelijkheid zelf de kantonrechter om een oordeel te vragen, je hebt dan geen advocaat nodig. Wie in het ongelijk wordt gesteld betaald griefie en procedure. (De fokker die ik heb gedaagd moest bijna 318 euro betalen.) Je hebt weinig geld, dus kun je in aanmerking komen voor een toevoeging en zelf een advocaat inschakelen. De advocaat werkt dan Pro Deo, zelf betaal je dan een eigen bijdrage die aan inkomen gerelateerd is, de rest wordt door sociale zaken betaalt.

In ieder geval zeker de moeite waard om energie in te steken, al zal het wel langere tijd duren voor alles is afgerond.

ff op een rijtje.
1 naar de rechtsbijstandverzekering... als zij weigeren (gebeurt te vaak)
2 bewijs van onvermogen en een gesprek met een advocaat (eerste half uur is meestal gratis)
3 eventueel zelf een dagvaarding opstellen en naar het kantongerecht in het district waar de fokker woont zenden. De Grieffier beoordeelt of er een zaak komt.

Groetjes en succes,

Marianna

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door bitchy »

een jonge kleine hond als een york van de bank op & af laten springen lijkt me nou niet zo goed

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Nou dit is dus erg moeilijk om tegen te houden dus,als hij alleen is kan ik hem erg moeilijk op te sluiten..enne het is een hond hoor die wil ook eens een lekker gekke 10 minuten hebben,en hij wil ook lekker rennen in de tuin.Ook al is hij klein dan wil dit nog niet zeggen dat hij niks mag en kan doen.Als hij maar plezier heeft dat is voor mij erg belangrijk.Het is een jong beest hoor,je sluit kinderen toch ook niet op omdat ze van alles doen,opsluiten van dieren is in mijn ogen dierenmishandeling.Mijn hond maakt deel uit van ons gezin en wil ook wel eens lekker op de bank bij zijn vrouwtje,dus wat je zegt vind ik eigenlijk nergens op slaan.Probeer een hond maar eens te verbieden om lekker uit te rennen,wij willen toch ook niet de hele dag zitten en niks doen?
Groetjes,Luce

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Helemaal mee eens Luce. Lekker laten genieten en laten rennen, alleen niet teveel laten traplopen.

luce
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2005 14:24

Re: Wat voor kosten kan ik op een fokker verhalen?

Ongelezen bericht door luce »

Ik wil je even bedanken voor je serieuze reactie,ik zal hier zeker iets mee gaan doen! We zullen zien wat er uit komt.
Bedankt en groetjes,Luce

Gesloten