Dat weet je dus niet - want dat hangt af van hoe er geboord is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bol.com weigert garantie
Re: Bol.com weigert garantie
Dat weet ik wel. Hij/Zij zeg namelijk niets over het boren, alleen over het gaatje.
"Uit de jurisprudentie van onder andere dit hof volgt, dat mede in het licht van de bepalingen van Richtlijn 1999/44, waarop artikel 7:18 lid 2 BW is geënt, de verkoper in een dergelijk geval daadwerkelijk bewijs van het tegendeel moet leveren (gerechtshof Arnhem, 2 mei 2006, LJN AX6541)."PietertjeTwee schreef: ↑19 aug 2020 10:42Volgens mij klopt dit niet. Er is toch enkel sprake van een rechtsvermoeden, niet het omdraaien van de bewijslast? Verkoper hoeft dan enkel een plausibele alternatieve oorzaak aannemelijk te maken.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 013:BZ6436
Laatst gewijzigd door alfatrion op 19 aug 2020 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bol.com weigert garantie
Ik neem aan dat die gaatjes gewoon gelden als het stuk maken van het product? Ik neem aan dat TS die lampen toch wel getest heeft voor ie überhaupt ging boren?
Ik zou het krom vinden als je gewoon even in een product wat gaatjes kan boren en het vervolgens doodleuk weer terug zou kunnen sturen.
Ik zou het krom vinden als je gewoon even in een product wat gaatjes kan boren en het vervolgens doodleuk weer terug zou kunnen sturen.
Re: Bol.com weigert garantie
Nee, dat telt niet als het stukmaken van het product.
TS heeft recht op een deugdelijk product. TS heeft ook recht om gaatjes te maken in dat product.
TS heeft recht op een deugdelijk product. TS heeft ook recht om gaatjes te maken in dat product.
v.d.Heyden
vindt dit leuk
Re: Bol.com weigert garantie
Zo gek is het op zich niet. Als we er gemakshalve even vanuit gaan dat die gaatjes niet de werking van het product hebben verstoord (als dat wel zo is, is het natuurlijk een heel andere discussie), moet het product doen wat je ervan mag verwachten.
Vergelijk het even met een bestelbus. Als een timmerman een bus koopt, en die compleet verbouwd om zijn gereedschap kwijt te kunnen, dan heeft hij nog steeds recht op een deugdelijke bus. Als de bus vervolgens problemen heeft (die niet aan die ombouw te wijten zijn), dan kan de verkoper natuurlijk geen garantie weigeren.
Er ontstaan pas problemen als de aanpassingen oorzaak zouden kunnen zijn van de ondeugdelijkheid. Maar daarvan is, zoals Alfatrion terecht stelde, in ieder geval in dit topic niets gebleken.
Re: Bol.com weigert garantie
Eeuh, misschien lees ik er in de drie pagina's met reacties overheen, maar heeft iemand al geopperd dat TS beter bij de verkoper, "Niolo " lees ik in de 1e post, te rade kan gaan voor garantie? Dat is nl de verkoper die via BOL verkoopt, en waar TS daadwerkelijk gekocht heeft..
Re: Bol.com weigert garantie
Het is helemaal niet zeker dat artikel 7.18 lid 2 op deze zaak wel van toepassing is.
Re: Bol.com weigert garantie
Ja hoor, bus met alle verbouwingen erin terug naar de dealer en geld terug op de rekening.
Re: Bol.com weigert garantie
Er is in ieder geval niets wat erop wijst dat er geen sprake zou zijn van een consumentenkoop. Het gaat om nachtlampjes in een slaapkamer, gekocht bij Bol.com. Ik weet niet hoe groot jij de kans acht dat er geen sprake zou zijn van consumentenkoop, maar die kan lijkt mij nihil.
En zelfs áls dat niet zo zou zijn, heeft TS nog steeds recht op een deugdelijk product.
-
- Berichten: 12775
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bol.com weigert garantie
Het gaat niet om de inbouw van de bus, maar als de motor kapot zou gaan, dan kunnen ze niet zeggen dat de garantie vervallen is omdat er een inbouw achterin staat.
Hier heb ik een lamp aan het plafond hangen die met de gaten net niet goed overeen kwam. Dus een schroef door de achterplaat heen. Doordat ik een schroef door die plaat gedaan heb zal de lamp niet minder gaan branden. Het een heeft dus geen invloed op het ander. Stel dat de lamp kapot zou gaan (garantie geval), dan mogen ze die garantie niet weigeren omdat ik een schroef door de achterplaat gedaan heb.
Re: Bol.com weigert garantie
BW 7:18 Lid 2 gaat helemaal niet over de definitie van een consumentenkoop is, maar of het gebrek zich binnen 6 maanden heeft geopenbaard. Voor jouw duidelijkheid heb ik het artikel gekopieerd :Moneyman schreef: ↑19 aug 2020 17:05Er is in ieder geval niets wat erop wijst dat er geen sprake zou zijn van een consumentenkoop. Het gaat om nachtlampjes in een slaapkamer, gekocht bij Bol.com. Ik weet niet hoe groot jij de kans acht dat er geen sprake zou zijn van consumentenkoop, maar die kan lijkt mij nihil.
En zelfs áls dat niet zo zou zijn, heeft TS nog steeds recht op een deugdelijk product.
TS geeft aan dat hij/zij het product een half jaar geleden heeft aangeschaft. Dat is een vrij ruwe tijdsaanduiding en kan evengoed 5,5 maanden als 6,5 maanden betekenen. Het wetsartikel is vrij specifiek en 6 maanden plus 1 dag is al te laat, om het bewijsvermoeden van toepassing te doen zijn.artikel 7:18 lid 2 schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
De posting van Alfatrion is hierop gebasseerd, maar het is allerminst zeker of het defect binnen de periode van 6 maanden na aflevering is gemeld.
Re: Bol.com weigert garantie
Eens, het zou inmiddels 6,5 maand geleden kunnen zijn.
Als je roept dat je het gebrek binnen die zes maanden hebt ontdekt en daarbuiten hebt gemeld dan heb je dit probleem niet.
Nee, dat bericht is gebasserd op wat TS later schreef.
Re: Bol.com weigert garantie
Dat is helemaal een discussie zonder grond, gezien de door TS gegeven informatie.omega19 schreef: ↑19 aug 2020 17:28BW 7:18 Lid 2 gaat helemaal niet over de definitie van een consumentenkoop is, maar of het gebrek zich binnen 6 maanden heeft geopenbaard.Moneyman schreef: ↑19 aug 2020 17:05Er is in ieder geval niets wat erop wijst dat er geen sprake zou zijn van een consumentenkoop. Het gaat om nachtlampjes in een slaapkamer, gekocht bij Bol.com. Ik weet niet hoe groot jij de kans acht dat er geen sprake zou zijn van consumentenkoop, maar die kan lijkt mij nihil.
En zelfs áls dat niet zo zou zijn, heeft TS nog steeds recht op een deugdelijk product.
-
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Bol.com weigert garantie
Het gevaar is dat je in metaal boort en dat je dus metaalstof en -gruis produceert die je aarde kunnen verpesten of zelfs de buitenkant onder stroom kunnen zetten als dat toevallig op een verkeerde plek beland. Let wel dat ik zeg sommige lampen want ik heb nog steeds geen flauw idee om wat voor lamp het gaat.alfatrion schreef: ↑19 aug 2020 01:16
Help me even. Als een lamp een metalen behuizing heeft, dan is de behuizing gescheiden van de elektronica. De behuizing is geaard. Bij het boren haal je de stekker er uit en ontlaadt je lamp (heel veel stroom zal niet in de condensators zitten, het is geen beeldbuis). Waar zit het gevaar?Methusalah schreef: ↑17 aug 2020 15:45In sommige lampen kan je niet zo maar gaan boren. Het is mij niet duidelijk of het omhulsel metaal is of plastic maar in het eerst geval kan dat zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen en is dat gewoon een stomme actie.
Re: Bol.com weigert garantie
Die spinters zijn zo klein. Ik zie een groter gevaar in dat je in de printplaat of door draden boort.