Het product moet de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De handleiding maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst. De medeling van de verkoper dat het product "fluister stil" zou zijn wel.
Ik weet heus wel wat je bedoeld en volgens de wet zou de winkelier dus een koelkast moeten geven die fluister stil is.
In beginsel heb je compleet gelijk! Wat dat betreft ben ik het ook compleet met je eens. Laat daar geen misverstanden over bestaan.
Alleen moet je niet altijd via de regeltjes kijken!
Het wordt tijd dat je het ook eens van de technische kant gaat bekijken!
En dat is weer een compleet ander verhaal!
En ik vind het jammer dat je steeds alleen naar de regeltjes verwijst en niet de technische kant van het probleem wilt bekijken!
Want met de regels en de wetten die we hebben is dit probleem niet op te lossen!
Want je hebt helemaal geen moer aan de regels en de wetten als het probleem niet technisch opgelost kan worden!
Het probleem is technisch niet op te lossen en dan blijf je met die regels en wetten nergens!
Jammer dat je dat niet inziet.
Het product moet de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Klopt helemaal!
De handleiding maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst.
In tegenstelling wat jij beweert is dit juist wel het geval!
De winkelier moet zich precies aan de uitspraken van de fabrikant houden! En in die handleiding staat precies de eigenschappen van het product en hoe je met het product moet omgaan!
Dus de handleiding is de spindel in de overeenkomst!
Want de winkelier moet zich aan die handleiding houden!
De winkelier in het geval van de TS heeft dat duidelijk niet gedaan en moet hierop worden aangesproken.
De enige juiste beschrijving van wat je van een product mag verwachten en hoe je het product dient te gebruiken staat in de handleiding!
Dus in de handleiding staan de aanbevelingen en uitspraken van de fabrikant.
En de fabrikant is de enige die je precies kan vertellen van wat je van een product mag verwachten en hoe je het product dient te gebruiken.
Dus niet de winkelier, niet de geschillencommissie, niet de consumentenorganisatie en ook niet de consument.
De winkelier heeft dus een uitspraak gedaan over een product die dus niet waargemaakt kan worden.
Dus dat een koelkast fluisterstil zou zijn.
De koelkast is dat duidelijk niet:
Normaal zijn er dan 3 oplossingen:
- De klant krijgt een vervangende koelkast die wel fluisterstil is.
- De winkelier kan de koelkast repareren waardoor de koelkast fluisterstil wordt
- De winkelier neemt de koelkast terug en geeft de klant het geld terug.
In dit geval gaan de bovenstaande oplossingen niet op:
Er zijn nu 2 oplossingen:
- De winkelier neemt de koelkast terug en geeft de klant het geld terug.
Echter iedere koelkast die hij koopt is niet fluisterstil.
- De klant behoudt de koelkast en moet leren leven dat de koelkast niet fluisterstil is.
Dus de wens en de eis van de klant dat de winkelier alsnog een fluisterstille koelkast levert kan niet worden ingewilligd en de klant kan in dit geval dit ook dan niet eisen!
Omdat het op dit moment technisch niet mogelijk is om een fluisterstille koelkast te fabriceren, omdat alle fluisterstille koelgassen door de wetgever verboden zijn.
Dus de eis van de klant dat die een fluisterstille koelkast krijgt kan niet worden ingewilligd!