LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Geen reklame maken waarin wordt verteld dat deze koelkast fluister stil is. Ik vind dat ze daarom geen 70 euro in rekening hadden mogen brengen omdat ze zelf gezorgd hebben voor de verwachtingen die de consument had over dit product.
Voor zover ik het kan lezen heeft de TS geen €70,- hoeven te betalen.

Hij zei ook dat het in de beschrijving stond en dat mede door mensen als ik die dat niet goed lazen en een monteur vroegen de apparaten duurder werden en eigenlijk moest ie me iets van €70 in rekening brengen voor het komen voor iets wat geen mankement is.
Daarnaast is het een keiharde feit dat de consumenten de gebruiksaanwijzingen veel te weinig lezen!

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nu zoek ik eigenlijk alle mensen die hier ervaring mee hebben en gezamelijk iets willen beginnen tegen deze onmacht van o.a. Bosch.
Samen staan we sterker en kunnen we misschien met de consumentenbond iets beginnen..(?)

onzin!

Je moet gezamelijk iets beginnen tegen de onmacht van de wetgever die besloten heeft dat de fabrikanten voortaan alleen die milieuvriendelijke koelmiddelen mogen gebruiken die nogal herrie maken!

De fabrikanten willen wel andere gassen gebruiken, alleen van de wetgever mogen ze dat niet!

(dat jullie dat maar niet willen snappen!)

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nou als ik de reacties van meerdere mensen hier op het forum lees is het wel een mankement want de consument stoort zich er mateloos aan!
En het feit dat ze geen oplossing kunnen bieden aan diegene waar het geluid erger is dan dan gemiddeld, dat vind ik dan weer minder



Het is géén technische mankement!

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor zover ik het kan lezen heeft de TS geen €70,- hoeven te betalen.
Ik heb over het woord eigenlijk heen gelezen.
Daarnaast is het een keiharde feit dat de consumenten de gebruiksaanwijzingen veel te weinig lezen!
De verwachtingen die een koper mag hebben van een product zijn niet afhankelijk van de handleiding. De verwachtingen die de koper, in alle redelijkheid, had op het moment dat de overeenkomst gesloten werd tellen.

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

De verwachtingen die een koper mag hebben van een product zijn niet afhankelijk van de handleiding. De verwachtingen die de koper, in alle redelijkheid, had op het moment dat de overeenkomst gesloten werd tellen.
Van de ene kant wel.
Daarin staat precies beschreven wat je van een product mag verwachten en hoe ermee om te gaan.

De verwachtingen die de koper, in alle redelijkheid, had op het moment dat de overeenkomst gesloten werd tellen
Daar zit dus nu ook een probleem.
De winkelier zei wel fluisterstil, maar blijkt dat achteraf niet zo te zijn.
Dus zou je in eerste instantie zeggen:
Hé winkelier, het klopt niet wat je zegt! Je heb beloofd dat de koelkast fluisterstil zou zijn, en het tegenovergestelde is waar.
Oke, de winkelier heeft dus niet datgene geleverd wat hij beloofd had.
Uit ervaring weet ik ook dat de winkelier heel vaak afgaat op datgene wat de fabrikanten zeggen. Hij kan immers niet alle producten van te voren gaan uittesten en proberen.

Je zou volgens de regels verwachten dat de winkelier de koelkast moet omruilen voor een exemplaar die wel fluister stil is.

En daar zit nu het technische probleem. Dat is niet mogelijk.

Een echte goede oplossing is er helaas niet.


Nogmaals:
Je kunt met alle regels en wetten die er zijn de winkelier dwingen om een stille koelkast te leveren, maar als die technisch gezien niet leverbaar zijn, dan kun je met de regels en de wetten niets beginnen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Oke, de winkelier heeft dus niet datgene geleverd wat hij beloofd had.
Uit ervaring weet ik ook dat de winkelier heel vaak afgaat op datgene wat de fabrikanten zeggen. Hij kan immers niet alle producten van te voren gaan uittesten en proberen.
De winkelier is een proffesional. De winkelier had moeten weten dat wat hier beloofd werdt eigenlijk niet kon. Reden genoeg om een exemplaar te testen.
Je zou volgens de regels verwachten dat de winkelier de koelkast moet omruilen voor een exemplaar die wel fluister stil is.

En daar zit nu het technische probleem. Dat is niet mogelijk.

Een echte goede oplossing is er helaas niet.
Nu dit een eigenschap is van alle producten kan gesteld worden dat de koper dit product ook zo hebben gekocht als hij het wel wist. Als de verkoper de kosten van de monteur draagt vind ik het goed zo.

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nu dit een eigenschap is van alle producten kan gesteld worden dat de koper dit product ook zo hebben gekocht als hij het wel wist. Als de verkoper de kosten van de monteur draagt vind ik het goed zo.
Wat moet de monteur dan doen?

Met alle respect, maar er wordt nu iets geëist wat niet kan.

De monteur kan die koelkast niet stiller maken.

Het enige wat de winkelier kan doen zijn de kosten van de monteur op zich nemen als deze een factuur uitschrijft omdat de consument hem voor niets heeft laten komen.

De winkelier is een proffesional. De winkelier had moeten weten dat wat hier beloofd werdt eigenlijk niet kon. Reden genoeg om een exemplaar te testen.
Voor een winkelier is het totaal onmogelijk om alle nieuwe producten te kopen en zelf grondig te testen.
Bij mij in de branche is dat al helemaal niet te doen.

En als er consumenten zijn die daar geen begrip voor hebben, hebben zij pech.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat moet de monteur dan doen?
Niets. Hij is gekomen en daar voor mogen geen kosten worden gerekent omdat er spraken is van misleiding.
Voor een winkelier is het totaal onmogelijk om alle nieuwe producten te kopen en zelf grondig te testen.
Het gaat niet om alle producten en al helemaal niet om grondig testen.

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Wat moet de monteur dan doen?

Niets. Hij is gekomen en daar voor mogen geen kosten worden gerekent omdat er spraken is van misleiding.
Als er in de handleiding staat dat de koelkast meer geluid kan produceren dan de vroegere modellen, omdat er van een ander gas gebruik wordt gemaakt, dan is dat toch echt bindend.

Dat de monteur dan de kosten in rekening brengt, omdat hij voor niets gekomen is en dat er niets mis is met het toestel, dan moet je als consument gewoon dat bedrag betalen.

Heeft de verkoper iets anders beweerd dan wat de handleiding zegt, dan moet hij die factuur van de monteur betalen.


Mijn advies is en blijft:
Lees eerst altijd de handleiding. En als er iets anders in de handleiding staat dan wat de winkelier zegt, spreek hem daar dan op aan.

Dus niet eerst de monteur van de fabrikant laten komen en daarna pas de handleiding lezen, want als de monteur van mening is dat hij voor niets gekomen is, krijg je wel de rekening gepresenteerd!

Is ook heel logisch, want veel monteurs klagen dat ze voor problemen bij de klanten komen, terwijl als de klanten de gebruiksaanwijzingen gelezen hadden, dat ze dan niet hadden hoeven te komen.
Niets. Hij is gekomen en daar voor mogen geen kosten worden gerekent omdat er spraken is van misleiding.


Misleiding van de winkelier, niet van de fabrikant of monteur.
De verwachtingen die een koper mag hebben van een product zijn niet afhankelijk van de handleiding.


Toch wel. In de handleiding staat precies beschreven wat je van een product mag verwachten en hoe je met het product om moet gaan.

Als je een product anders gebruikt dan in de handleiding staat, dan kun je zelfs je recht op garantie verspelen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verwachtingen die een koper mag hebben van een product zijn niet afhankelijk van de handleiding.
Toch wel. In de handleiding staat precies beschreven wat je van een product mag verwachten en hoe je met het product om moet gaan.
Het product moet de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De handleiding maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst. De medeling van de verkoper dat het product "fluister stil" zou zijn wel.

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het product moet de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De handleiding maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst. De medeling van de verkoper dat het product "fluister stil" zou zijn wel.
Ik weet heus wel wat je bedoeld en volgens de wet zou de winkelier dus een koelkast moeten geven die fluister stil is.

In beginsel heb je compleet gelijk! Wat dat betreft ben ik het ook compleet met je eens. Laat daar geen misverstanden over bestaan.

Alleen moet je niet altijd via de regeltjes kijken!

Het wordt tijd dat je het ook eens van de technische kant gaat bekijken!

En dat is weer een compleet ander verhaal!

En ik vind het jammer dat je steeds alleen naar de regeltjes verwijst en niet de technische kant van het probleem wilt bekijken!


Want met de regels en de wetten die we hebben is dit probleem niet op te lossen!
Want je hebt helemaal geen moer aan de regels en de wetten als het probleem niet technisch opgelost kan worden!

Het probleem is technisch niet op te lossen en dan blijf je met die regels en wetten nergens!

Jammer dat je dat niet inziet.

Het product moet de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.


Klopt helemaal!

De handleiding maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst.


In tegenstelling wat jij beweert is dit juist wel het geval!
De winkelier moet zich precies aan de uitspraken van de fabrikant houden! En in die handleiding staat precies de eigenschappen van het product en hoe je met het product moet omgaan!

Dus de handleiding is de spindel in de overeenkomst!
Want de winkelier moet zich aan die handleiding houden!
De winkelier in het geval van de TS heeft dat duidelijk niet gedaan en moet hierop worden aangesproken.

De enige juiste beschrijving van wat je van een product mag verwachten en hoe je het product dient te gebruiken staat in de handleiding!
Dus in de handleiding staan de aanbevelingen en uitspraken van de fabrikant.

En de fabrikant is de enige die je precies kan vertellen van wat je van een product mag verwachten en hoe je het product dient te gebruiken.

Dus niet de winkelier, niet de geschillencommissie, niet de consumentenorganisatie en ook niet de consument.


De winkelier heeft dus een uitspraak gedaan over een product die dus niet waargemaakt kan worden.
Dus dat een koelkast fluisterstil zou zijn.

De koelkast is dat duidelijk niet:

Normaal zijn er dan 3 oplossingen:
- De klant krijgt een vervangende koelkast die wel fluisterstil is.
- De winkelier kan de koelkast repareren waardoor de koelkast fluisterstil wordt
- De winkelier neemt de koelkast terug en geeft de klant het geld terug.


In dit geval gaan de bovenstaande oplossingen niet op:

Er zijn nu 2 oplossingen:
- De winkelier neemt de koelkast terug en geeft de klant het geld terug.
Echter iedere koelkast die hij koopt is niet fluisterstil.
- De klant behoudt de koelkast en moet leren leven dat de koelkast niet fluisterstil is.


Dus de wens en de eis van de klant dat de winkelier alsnog een fluisterstille koelkast levert kan niet worden ingewilligd en de klant kan in dit geval dit ook dan niet eisen!
Omdat het op dit moment technisch niet mogelijk is om een fluisterstille koelkast te fabriceren, omdat alle fluisterstille koelgassen door de wetgever verboden zijn.

Dus de eis van de klant dat die een fluisterstille koelkast krijgt kan niet worden ingewilligd!

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zucht.
Jammer dat je dat niet inziet.
Toen ik zij: de verkoper betaald de kosten van de monteeur en verder is het goed zo, bedoelde ik dat de consument accepteerd dat dit een algemeen verscheinsel is dwz geen ontbinding. Lijkt mij een prima oplossing die geheel in lijn is met de wettelijke regels. zie art 6:288 BW (dwaling)
De handleiding maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst.
In tegenstelling wat jij beweert is dit juist wel het geval!
Wat de verkoper eigenlijk had moeten zeggen makt ook geen onderdeel uit van de overeenkomst, alleen wat hij feitelijk gezecht heeft. Het is heel simpel als de handleiding onderdeel uit maakt van de overeenkomst dan kan de verkoper daar rechten aan ontlenen. Hij kan dan zeggen "Ik heb u wel eens waar met u afgesproken om een fluister stille machine te leven. Die belofte hoef ik natuurlijk niet na te komen, want de handleiding maakt ondeel uit van de overeenkomst, en daarin staat dat deze niet fluister stil is." Dit is een situtie die compleet onzinnig is, want dan hoeft de winkelier nooit iets te doen wat hij belooft te leveren.

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Hij kan dan zeggen "Ik heb u wel eens waar met u afgesproken om een fluister stille machine te leven. Die belofte hoef ik natuurlijk niet na te komen, want de handleiding maakt ondeel uit van de overeenkomst, en daarin staat dat deze niet fluister stil is." Dit is een situtie die compleet onzinnig is, want dan hoeft de winkelier nooit iets te doen wat hij belooft te leveren.

Tuurlijk is het wel zo dat de winkelier in beginsel moet leveren wat hij beloofd.
Alleen is dat in deze situatie niet mogelijk.

Ik merk dat jij gewoon zegt:
De winkelier moet gewoon zijn afspraken nakomen.

Voor alle duidelijkheid:
Ik ben het volledig met jouw eens!
Alleen is dit geen normale situatie.

Aangezien de fluisterstille koelkasten niet leverbaar zijn, kan en mag je dan ook niet van de winkelier verwachten dat hij zijn afspraken nakomt!
Daarmee bedoel ik dus dat hij er niet voor kan zorgen dat de fluisterstille koelkast alsnog geleverd wordt.

Ik ben met je eens dat de winkelier in de zaak van de TS een hele grote fout gemaakt heeft en niet geleverd heeft van wat hij beloofd had.

Volgens de wet is hij dan verplicht om alsnog een fluisterstille koelkast te leveren. De wet is daar heel duidelijk in.

Echter technisch is het niet mogelijk om een fluisterstille koelkast te leveren, dus hoeft in dit geval de wet niet worden uitgevoerd.

En dat is mijn punt.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tuurlijk is het wel zo dat de winkelier in beginsel moet leveren wat hij beloofd.
Mijn punt was dat de handleiding geen onderdeel uit maakt van de overeenkomst.
Ik merk dat jij gewoon zegt: De winkelier moet gewoon zijn afspraken nakomen.
Nogmaals hier is spraken van dwaling, ik meen 6:288 BW. Lees aub dat artikel en vooral de uitzondering op de hoofdregel!

Ik heb heel inmiddels concreet gesteld dat de winkelier de kosten van de monteur op zich moet nemen en de consument wettelijk gezien het product waarscheinlijk moet accepteren, ondanks het niet fluister stil is. Het product moet nu gewoon stil zijn relatief ten opzichte van de andere beschikbare producten.

ikbenik

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Mijn punt was dat de handleiding geen onderdeel uit maakt van de overeenkomst.
De handleiding moet altijd een onderdeel zijn van de koopovereenkomst!

rijerkerk
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2005 13:34

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door rijerkerk »

ikbenik u schrijft zoveel, dat niemand dat nog leest

het is wel vreemd dat de meeste koelkasten met nieuwe milieu vriendelijke gassen niet zoveel lawaai maken. De verkoper heeft mij van te voren ook niet gewaarschuwd, anders had ik mijn oude Zanussi niet weggedaan. In een andere winkel (BCC) heb ik gevraagd bij een verkoper of de nieuwste koelkasten inderdaad zoveel lawaai (bij mij fluiten/piepen) maken en die had daar nog nooit van gehoord.

De echte vraag is dus: hoe vaak komt dit werkelijk voor, en zou je eigenlijk niet in staat gesteld moeten worden om tegen eventueel beperkte bijdrage je koelkast om te ruilen

Sles71
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2008 10:37

Re: bosch koelkast die knort , kwaakt en schreeuwt....!!!!

Ongelezen bericht door Sles71 »

Hallo,

Ik heb sinds een jaar en nog wat een kakelende Siemens (Waarvan de letters "Siemens" er al na een keertje schoonmaken, gewoon met een microvezeldoekje er vanaf vielen want het waren gewoon "plakkertjes") en ik word er onderhand helemaal gek van!!!

Gekocht bij de MediaMarkt Rotterdam. Ja, hij staat waterpas, er is voldoende ruimte om de koelkast heen ivm warmte/gassen etc. Het geluid gaat maar niet weg. Hiervoor een Miele gehad; nooit ergens last van, maar deze doet me denken aan "Boer zoekt vrouw", zo erg is het. Begin nooit aan een SIEMENS!

Gesloten