Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Ron5300
Berichten: 461
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het energielabel A klopt wel maar Bosch maakt het verbruik in het eco 50 programma mooier dan wat het is want ergens in de specificaties dat de besparing van vele factoren afhankelijk is.
In theorie zou het wel kunnen maar dan onder ideale omstandigheden maar in de praktijk zo blijkt flink tegen kan vallen.
Edoch om tot een juiste vaststelling van het verbruik te komen is het zaak om de meterstanden bij te gaan houden en dat wordt nog wel een dingetje want als eerste zal het dagelijkse gebruik zonder de vaatwasser te gebruiken vastgesteld moeten worden om tot een gemiddelde te komen en daarna 100 vaatwasbeurten te doen om het daadwerkelijke verbruik uit te kunnen rekenen.
Daarbij geeft de app en een energiemeter een verkeerd beeld weer want die meten het stroomverbruik real time en laten er een berekening op Kwh basis er op los en zou het kunnen dat de vaatwasser net aan het verwarmen is en als dat verwarmen een uur zou duren wat niet het geval is omdat het verwarmingselement uitschakelt zodra de temperatuur behaald is.
Uit ervaring van anderen weet u nu ook dat het eco 50 programma niet per definitie energie zuinig hoeft te zijn want deze vaatwasser kent legio vaatwasprogramma's die veel korter duren waarbij de vaat net zo schoon en droog wordt en minder stroom verbruiken.
Mijn advies staat u niet blind op dat eco 50 programma maar kies een programma die bij gebruik van de vaatwasser past want deze vaatwasser is wel zeer energie zuinig.

Moneyman
Berichten: 31389
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
22 okt 2024 13:31
Edoch om tot een juiste vaststelling van het verbruik te komen is het zaak om de meterstanden bij te gaan houden en dat wordt nog wel een dingetje want als eerste zal het dagelijkse gebruik zonder de vaatwasser te gebruiken vastgesteld moeten worden om tot een gemiddelde te komen en daarna 100 vaatwasbeurten te doen om het daadwerkelijke verbruik uit te kunnen rekenen.
Je kunt het toch simpelweg even meten?

Thijs124
Berichten: 1449
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er zit toch een individuele stekker aan, je hoeft de rest van de huisinstallatie niet uit te schakelen om het verbruik van een apparaat te kunnen meten.
Daar zijn speciale meters voor.

MrMatti
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2024 19:10

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door MrMatti »

Die individuele meter hangt er aan dus kan het over een lange periode zien en echte conclusie trekken. Terwijl ik denk dat de "omstandigheden die invloed" hebben al best positief waren in t heden. Ben benieuwd.

Bram Bonnewel
Berichten: 147
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Al eens gedacht aan met de hand afwassen?? klaar in 10-15 minuten en kost bijna geen geen stroom. Veel goedkoper dan al die machines.

riddert
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door riddert »

MrMatti schreef:
22 okt 2024 14:13
Die individuele meter hangt er aan dus kan het over een lange periode zien en echte conclusie trekken. Terwijl ik denk dat de "omstandigheden die invloed" hebben al best positief waren in t heden. Ben benieuwd.
Mag ik vragen met welk doel u de metingen verricht?
Wat gaat met de uitkomst doen?
Wat als de machine zuiniger of juist onzuiniger is dan aangegeven door de fabrikant, wilt u dan van de koop af?
En houdt u het waterverbruik ook bij, voor een compleet beeld?

MrMatti
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2024 19:10

Re: Energielabel A klopt niet Bosch Vaatwasser

Ongelezen bericht door MrMatti »

Zeker gedacht aan met de hand afwassen maar net als velen toch voorkeur voor het apparaat :)

Vind het vooral interessant om te weten en ook tot inzicht te komen dat ik mogelijk niet te veel waarde aan energielabels moet hangen.
Ik zou er eigenlijk voor zijn dat er data komt door (en voor) de echte eindgebruikers. Lijkt me in de kern het eerlijkst voor de consument.
Vandaar ook dat ik koos met dit topic voor het Radar forum.

Plaats reactie