Daar ik nergens een klantenservice van Moulinex kan bereiken (http://www.moulinex.com/template/Contac ... odifyGuest is zinloos. Heb wel iemand uiteindelijk gesproken maar het blijkt toch geen Moulinex te zijn) en ik toch mensen met een soortgelijke frituurpan wil waarschuwen hier mijn verhaal met foto's.
Gisteren, 22 november 2007
Frietjes bakken in de schuur die aan het huis vastzit, doen we al jaren zo. Pan netjes opgewarmd. Tot zover niets aan de hand. Frietjes erin en die zouden met 6 minuten klaar zijn. Ik werd na een minuut of 3 opeens rusteloos en ging te vroeg al kijken of ze klaar waren. Ik baalde en verbaasde me nog dat ik al ging, wist dat ik er dan in de kou bij moest gaan staan totdat ze klaar waren.
Nou klaar? Overdone liever gezegd. Vlammen van 1.5 meter sloegen eruit en de directe omgeving begon al lekker mee te smeulen.
5 minuten later en we waren waarschijnlijk dakloos.
Leuk zo'n frituurpan.
De zijkant en onderkant waren weggesmolten en brandden, waardoor hij in het krat zakte. Overal vuur. Ik heb als eerste de stekker eruit getrokken, ben weer naar binnen gerend en naar mijn zoon van 11 gegild dat hij pappa moest gaan halen. De brandblusser van de muur gerukt waarvan ik eerst handel niet kon indrukken, was te zwaar. Uiteindelijk lukt het maar het rotding deed het natuurlijk niet. Ik kon maar 1 ding bedenken, die frituurpan moet de schuur uit. De vlammen likten aan de kast ernaast, wanneer de vlammen bij de olie in de pan zelf kwamen, zou hij ontploffen. Heb als een razende natte doeken erop gegooid om de zuurstof weg te vangen, dat gaf ons paar seconden waarin we hem uit de schuur konden trekken. Gelukkig dat hij stevig in het krat verankerd zat op dat moment. Je moet er niet aandenken dat hij op dat moment alsnog omgevallen zou zijn. Toen hij in de tuin stond toch maar, met doeken er nog op, tuinslang erop want emmers water deden het niet. Godzijdank hadden we buitenkraan nog niet afgesloten ondanks dat het al vriest snachts.
Dit mag toch niet gebeuren? Stel dat het verwarmingselement stuk was, dan moet zo'n pan toch beveiligd zijn???
Waar kan ik terecht? Ik hoef echt geen nieuwe pan ofzo. Deze was een jaar of 5 en ik snap dat zo'n ding op een gegeven moment stuk kan gaan. Maar dat dat op deze manier moet, daar kan ik niet bij!
http://www.ifness.com/ilojem2/frituur/DSCF1948.jpg
http://www.ifness.com/ilojem2/frituur/DSCF1949.jpg
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] frituurpan weggesmolten, huis bijna afgefikt
-
Re: frituurpan weggesmolten, huis bijna afgefikt
Het probleem ligt waarschijnlijk bij U zelf. Dit is niet door oververhitting ontstaan, daarvoor zit er een beveiliging in. Zou het oververhitting zijn, dan gaat de olie branden en niet eerst de buitenkant.
U geeft aan een onverwarmde schuur, dan is de oorzaak vocht.
Als het geheel staat op te warmen, dan is de thermostaat gesloten, is de zaak op temperatuur, dan schakelt de thermostaat af en staat dus open.
Doordat er vocht in zit gaat dit nu geleiden en vocht is een slechte geleider waardoor er erg veel warmte vrij komt en daardoor zal de thermostaat in brand kunnen vliegen wat hier dat ook naar alle waarschijnlijkheid is gebeurd.
Daardoor is het kunststof gaan branden met dit resultaat.
Een tip is de volgende, zet nooit electrische apparaten in opslag in de schuur, maar bewaar deze in huis.
Vr. Gr. Hans.
U geeft aan een onverwarmde schuur, dan is de oorzaak vocht.
Als het geheel staat op te warmen, dan is de thermostaat gesloten, is de zaak op temperatuur, dan schakelt de thermostaat af en staat dus open.
Doordat er vocht in zit gaat dit nu geleiden en vocht is een slechte geleider waardoor er erg veel warmte vrij komt en daardoor zal de thermostaat in brand kunnen vliegen wat hier dat ook naar alle waarschijnlijkheid is gebeurd.
Daardoor is het kunststof gaan branden met dit resultaat.
Een tip is de volgende, zet nooit electrische apparaten in opslag in de schuur, maar bewaar deze in huis.
Vr. Gr. Hans.
Re: frituurpan weggesmolten, huis bijna afgefikt
Voorgaande klinkt logisch. Ontbranding van insectennesten/(zaag)stof is ook mogelijk, gebeurd nogal eens met barbeceu´s. Kijk ook maar in de gebruikshandleiding van huishoudelijke toestellen: voor gebruik binnenshuis. Opslag bij kamertemperatuur.
En ook belangrijk: hou toezicht. Als je kookt, bakt, grillt, barbecuet of frituurt blijf er altijd bij. Een ongeluk ligt altijd op de loer. Een oververhitte oliepan ´blussen´ met emmers of een waterslang is echt levensgevaarlijk. Een stoomexplosie en megasteekvlam is dan meestal het gevolg. Gebruik een blusdeken en laat de boel rustig afkoelen. Blussen oliebrand met poederblusser is lastig, kan wel, maar ruineert wel de omgeving. Zie het als laatste redmiddel.
Het kan zijn dat de verzekering hier niet zo blij mee is. In ieder geval veel sterkte toegewenst.
En ook belangrijk: hou toezicht. Als je kookt, bakt, grillt, barbecuet of frituurt blijf er altijd bij. Een ongeluk ligt altijd op de loer. Een oververhitte oliepan ´blussen´ met emmers of een waterslang is echt levensgevaarlijk. Een stoomexplosie en megasteekvlam is dan meestal het gevolg. Gebruik een blusdeken en laat de boel rustig afkoelen. Blussen oliebrand met poederblusser is lastig, kan wel, maar ruineert wel de omgeving. Zie het als laatste redmiddel.
Het kan zijn dat de verzekering hier niet zo blij mee is. In ieder geval veel sterkte toegewenst.