ik heb een Ariston Hotpoint 4H-D koelkast gekochtbijna twee jaar geleden,
maar na een halfjaar begon die te lekken en veel ijs te maken in de onderbak, wat bij deze koelkas niet past, De winkelier heeft een monteur van het Indesit erop gestuurd, het prbleem leek door een fabrieks fout die kon via een bluetooth geholpen worden maar na een paar maanden weer hetzelfde probleem, de indesit is weer langs geweest en heeft een onderdeel, laten bestellen, waardoor ik gedwongen ben een week lang de koelkas te laten geheel ontdooien en dat nog wel in de warmste dagen die dit zomer zijn geweest.
ze kwamen na een paar weken weer langs met de bestelde onderdeel die bleek helemaal niet te passen, toch weer de koelkast in elkaar gezet en werd gezegd kijk nou maar of het goed gaat, weer na een paar dagen lekkage ontstaan door die ijs onder de bak van de diepvries gedeelte van de koelkast, ik weer de winkelier gebeld en gezegd dat ik het nu zat ben en eis een nieuwe koelkast want mijn garantie loopt nog en is aan het aflopen.
volgens de winkelieren deden zij genoeg hun best om erachter te komen waar het vadaan komt, mochten ze het op geven en tot een nieuwe koelkast overgaan zou ik bij moeten betalen omdat ik de koelkast albijna twee jaar had.
mijn vraag, kant dat zo maar dat ik moet bij betalen na al dat ellende? ik heb niets eens een vollejaar van deze koelkast mogen gebruik maken, en nu moet ik bij betalen mochten ze over gaan naar een nieuwe tegeven. waar is mijn recht hierin?.
gr. Lahcen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantie toch bijbetalen?
-
Re: garantie toch bijbetalen?
Het is moeilijk aan te tonen hoe lang je vanaf de koopdatum zonder problemen gebruik hebt kunnen maken van de koelkast.
Je geeft bovendien aan, dat ie na ongeveer een half jaar begon te lekken. Dat is nou net lastig: als je op papier had staan dat dit euvel BINNEN die 6 maanden was opgetreden en gemeld bij de winkelier, dan had je een stuk sterker gestaan.
Ik verwijs hierbij nog maar eens naar de bewuste bepaling in het Burgerlijk Wetboek.
Je hebt 2 jaar garantie, en het probleem heeft zich voor het eerst voorgedaan na ''ongeveer'' een half jaar. Een koelkast hoort echter veel langer dan 2 jaar probleemloos mee te gaan, ook na de winkelgarantie heb je zeker nog rechten.
Ik geef even een rekenvoorbeeld.
Met een beetje goed fatsoen hoort dit apparaat 5 jaar mee te gaan, je hebt er echter nog geen 10 procent van de tijd zonder problemen plezier van gehad. Die tijd wordt echter afgetrokken van die 5 jaar. Wanneer men inderdaad meerdere keren naar het probleem heeft gekeken, en het vergeefs geprobeerd heeft te verhelpen, mag je als koper ontbinding van de koopovereenkomst verlangen.
Omdat niet exact na te gaan is hoe lang de koelkast WEL pobleemloos heeft gefunctioneerd, ga ik er even vanuit dat dit twee jaar is geweest. Bij een gemiddelde levensduur van een dergelijke koelkast van 5 jaar houdt dit in, dat je inderdaad voor een nieuwe koelkast 40 procent van de nieuwprijs van de vervangende koelkast moet bijbetalen. Die 40 procent komen overeen met 2/5 van de levensduur van de koelkast.
Je hoeft geen nieuw apparaat te accepteren, in dat geval heb je recht op ontbinden van de koopovereenkomst, en dan zou je in het ongunstigste geval toch nog altijd 60 procent van de oorspronkelijke aankoopsom terug moeten krijgen.
Daarna zijn beide partijen nergens meer aan gebonden.
Je geeft bovendien aan, dat ie na ongeveer een half jaar begon te lekken. Dat is nou net lastig: als je op papier had staan dat dit euvel BINNEN die 6 maanden was opgetreden en gemeld bij de winkelier, dan had je een stuk sterker gestaan.
Ik verwijs hierbij nog maar eens naar de bewuste bepaling in het Burgerlijk Wetboek.
Je hebt 2 jaar garantie, en het probleem heeft zich voor het eerst voorgedaan na ''ongeveer'' een half jaar. Een koelkast hoort echter veel langer dan 2 jaar probleemloos mee te gaan, ook na de winkelgarantie heb je zeker nog rechten.
Ik geef even een rekenvoorbeeld.
Met een beetje goed fatsoen hoort dit apparaat 5 jaar mee te gaan, je hebt er echter nog geen 10 procent van de tijd zonder problemen plezier van gehad. Die tijd wordt echter afgetrokken van die 5 jaar. Wanneer men inderdaad meerdere keren naar het probleem heeft gekeken, en het vergeefs geprobeerd heeft te verhelpen, mag je als koper ontbinding van de koopovereenkomst verlangen.
Omdat niet exact na te gaan is hoe lang de koelkast WEL pobleemloos heeft gefunctioneerd, ga ik er even vanuit dat dit twee jaar is geweest. Bij een gemiddelde levensduur van een dergelijke koelkast van 5 jaar houdt dit in, dat je inderdaad voor een nieuwe koelkast 40 procent van de nieuwprijs van de vervangende koelkast moet bijbetalen. Die 40 procent komen overeen met 2/5 van de levensduur van de koelkast.
Je hoeft geen nieuw apparaat te accepteren, in dat geval heb je recht op ontbinden van de koopovereenkomst, en dan zou je in het ongunstigste geval toch nog altijd 60 procent van de oorspronkelijke aankoopsom terug moeten krijgen.
Daarna zijn beide partijen nergens meer aan gebonden.