LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groepenkast

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
marcel 1979

Groepenkast

Ongelezen bericht door marcel 1979 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb net een huis gekocht maar de elektrische installatie is niet wat het moet zijn. Nu heb ik een offerte liggen van iemand voor een nieuwe groepenkast.
Er is echter een probleempje. De producten die hij in de kast stopt zijn afkomstig uit china en zijn niet voorzien van een KEMA keur.
Nu is mijn vraag is een KEMA keur verplicht voor groepenkasten in een huisinstallatie.
Op de spullen zit wel een CE keur.
Het is wel interesant want dit is verreweg de goedkoopste offerte.

Ik hoop dat iemand mij het antwoord kan geven.

groeten

Marcel

Dirkie

Re: Groepenkast

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik kan geen antwoord geven, maar je leverancier van je elektriciteit misschien wel. En misschien kun je het ook eens vragen aan de installateurs van de andere offertes.

marcel 1979

Ongelezen bericht door marcel 1979 »

Dirkie, bedankt voor de reactie.

Ik heb inmiddels iets gevonden bij wikipedia:
KEMA-KEUR is in Nederland een begrip dat synoniem is met veiligheid. Het begrip is gekoppeld aan het Arnhemse instituut KEMA. Anders dan de meeste mensen denken, is deelname aan het befaamde keuringsprogramma voor elektrische apparaten vrijwillig. Het keurmerk, dat dateert uit 1924, is bedoeld om aan te geven dat componenten en eindproducten de vereiste veiligheidstests, gebaseerd op internationale standaards, hebben doorstaan.
Het KEMA-KEUR verzekert de consument dat het product veilig is. Door de Europese integratie zijn de verschillen tussen nationale kwaliteitscontroleorganisaties verdwenen, maar opmerkelijk genoeg blijft het KEMA-KEUR een belangrijk selectiecriterium voor de consument en, niet te vergeten, een al even belangrijk marketinginstrument voor de producent. In samenwerking met zijn zusterorganisaties houdt KEMA zich nu wereldwijd bezig met de levering van keurings- en certificatiediensten, die al lang niet meer beperkt zijn tot huishoudelijke apparaten. Zo heeft KEMA behalve voor eindproducten en halffabrikaten ook test- en certificatieprogramma’s ontwikkeld voor organisaties, bedrijven en personen.

Dit houd volgens mij in dat een KEMA keur niet verplicht is.
Een CE markering is vordoende omdat een CEmarkering inhoud dat het apparaat of component voldoet aan de europese veiligheidseisen

Groeten

Marcel

BounceMeister

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Ik zou in mijn groepenkast geen onbekend spul uit china ophangen. Ten eerste is het Kema Keur er niet voor niets, je hebt extra veiligheid. Dat is in een groepenkast wel belangrijk. Zonde als je hele huis afbrandt doordat je bespaard hebt op veiligheid.
Ten tweede is het makkelijker om later ooit nog eens iets te veranderen, het systeem is dan nog verkrijgbaar in Nederland.

ABB is bijvoorbeeld een goed merk voor groepenkasten en onderdelen ervoor.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

In dit geval is de kwaliteit belangrijker dan de prijs. Ik heb voor mijn zoon destijds een groepenkast nodig gehad en heb dat bij de bouwmarkt bekeken. Deze viel in de doos al uit elkaar en ook de kwaliteit van de groepenschakelaars liet te wensen over.
Dus maar bij de electro groothandel er eentje uitgezocht, deze was een lege kast waar naar wens alle schakelaars, aardlek enz. geheel volgens mijn wensen waren in te bouwen. Bovendien is er altijd een nieuwe schakelaar te plaatsen zou er eentje defekt raken. Zelf ben ik installateur geweest en kon ik tegen inkoop halen. Dat deze wel 3X zo duur was ondanks de korting is natuurlijk niet voor niets.
Deze aanschaf is voor veel langere tijd en dan is het beter om voor kwaliteit te kiezen.
Nog een tip, kies voor schroeven en niet voor insteekklemmen, dat is veel beter.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten