LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hitachi 42PD7200

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
mzo
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 15:34

Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door mzo »

september 2006 heb ik bovengenoemde plasma tv gekocht.
Zonder extra bijgekochte garantie
Nu 2 jaar na dato is deze tv afgelopen weekend naar wat lijkt overleden.
Er kwam een groot zwart scherm in beeld, (net of er een emmer verf over het beeld heen leg gegooit werd) en vervolgens een zwart scherm en een hele irritante kraak er door heen.
Verder zit er op mijn beelbuis een scheur van +/- 10 cm

Wat kan de oorzaak van dit alles zijn????

Ik ben nog niet naar de zaak geweest om het probleem te melden omdat deze dicht is, maar wil morgen het probleem gaan melden.

Mijn vraag valt dit nog onder de garantie, ook als is deze verlopen?
Ik neem aan dat je max 1 of 2 jaar garantie hebt en dat de rest van de reparaties voor eigen rekening zijn.
Maar persoonlijk vind ik het niet normaal als je tv het na 2 jaar kapot gaat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat kan de oorzaak van dit alles zijn????


Ik denk dat er iemand tegenaan gestoten heeft.

TFT en plasma schermen barsten niet vanzelf.

Qua wetgeving is het zo dat jij dan met het bewijs moet komen dat de schade niet door jezelf ontstaan is.

Ik denk zelf dat er iemand met iets tegen het scherm gestoten heeft (dit kan ook perongeluk gebeurd zijn) en dit niet durft te vertellen.

mzo
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 15:34

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door mzo »

De barst is er later ingekomen, 1 dag later
Het kapot gaan gebeurde tijdens het kijken van de tv, een dag later zat de barst er.
En de barst zit achter de plaat, althans zit niet oppervlakkig maar echt op het plasma gedeelte, althans als je dat zo mag noemen

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door alfatrion »

ALS het gebrek aan te wijten is aan het product dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, omdat je anders gedwongen wordt om te kopen. Daarvoor moet je aannemelijk maken dat het product ondeugdelijk was op het moment dat je het kocht, dus b.v. met een latent gebrek er in. Bij ontbinding heeft het bedrijf wel recht op een gebruiksvergoeding.

De levensduur van deze producten zou op zo'n 25 jaar liggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasmascherm

Voor het bewijs kun je naar een goed reparatiebedrijf gaan en hun het laten onderzoeken. Je kan eerst proberen om in overleg met de winkelier een bedrijf uit te zoeken en dat de verliezer dan de kosten betaalt. Of je kan een schikkingsvoorstel doen.

Het is verstandig om binnen twee maanden het gebrek per aangetekende brief te melden, d.w.z. als er voor die tijd geen oplossing is en je er nog werk van wilt maken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door BBCS »

Bij een gemiddeld gebruik van 6 uur per dag bedraagt de levensduur 27 jaar. Criterium voor de levensduur is het moment waarop de helderheid gehalveerd zal zijn. Deze levensduur is vergelijkbaar met die van LCD-schermen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasmascherm

Is dus wel een technisch mooi verhaal over de techniek, maar niet hoelang een compleet scherm meegaat.

mzo
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 15:34

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door mzo »

Kan het zijn dat de plasma is gebroken althans wat ik hoorde van iemand was dat het verf waar het op leek heel goed het plasma kan zijn, vandaar nu ook de barst in het beeld.

mzo
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 15:34

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door mzo »

Nah net naar de winkel geweest.
Valt nog binnen de garantie, binnen 2 werkdagen word ik opgebeld voor het maken van een afspraak door de monteur.
Die vent in de winkel heeft nog nooit zo een soort klacht gehoord/gezien.
Dus afwachten maar............

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dat de levensduur van een plasma op 25 jaar wordt gesteld zou misschien nog kunnen, maar dat dan de TV ook 25 jaar zou moeten werken is een illusie. De achter liggende electronica heeft het dan echt wel gehad, vooral met de elco's van tegenwoordig en de vrij hoge temperatuur in het apparaat.
Dat er iets tegen het scherm gekomen zou zijn dat kan niet. Het eigenlijke scherm zit in een frame en daarvoor zit een glasplaat, dus dan zou de barst in de losse plaat moeten zitten en die kan er rustig in zitten, want die heeft geen invloed op het beeldscherm.

Vr. Gr. Hans.

mzo
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 15:34

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door mzo »

mhmh ik had inderaad begrepen dat er 2 glasplaten zitten bij een plasma tv.
De barst zit vanaf buiten gezien in de 2de glasplaat

o.kornet
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2011 13:38

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door o.kornet »

Ik heb deze televisie in 2006 gekocht en hij loopt nogsteeds als een zonnetje :D
Maar ik ga hem wel inruilen omdat ik de kosten van een plasmascherm te hoog vind vergeleken bij een led tv en ze willen mij er veel geld voor teruggeven, omdat juist de hitachi d7200 modelen zeer betrouwbaar zijn.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Hitachi 42PD7200

Ongelezen bericht door Rickyman »

Fijn zo'n 4 jaar oud onderwerp naar boven halen.
Denk je echt dat je nog geld krijgt voor die Hitachi???
Niemand wil zo'n HD ready ding hebben, zonder CI plus slot, zonder usb, zonder internet. Dat koop je tegenwoordig nieuw voor 500 euro, wat zou die 6 jaar oude stroomslurper dan waard zijn, 5 tientjes?
Daarnaast hoeveel geld ga je dan serieus overhouden....
Stel je kijkt 5 uur per dag a 300w per uur is 1.5kwh per dag is * 365 =548 KWH x 0.25 cent = 137 euro op jaarbasis.

Led tv is 100w dus 500 watt per dag * 365 =183kwh*0.25 = 46 euro. Kortom je bespaart nog geen 7,5 euro per maand. Dan ga je zo'n stabiele top tv toch niet inruilen???
Beeldopbouw is nog steeds zo'n 1000x sneller als een led.

Rick

Gesloten