LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lager wasmachine kapot-wettelijke verplichtingen AEG/Modern

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
poortenm

Lager wasmachine kapot-wettelijke verplichtingen AEG/Modern

Ongelezen bericht door poortenm »

Ik heb een wasmachine van AEG lavamat 76850 van 4.5 jaar oud en helaas zijn er weer problemen. Dit keer zijn het de lagers.
De reparatiekosten bedragen volgens AEG 650 euro voor een apparaat wat destijds 729 euro heeft gekost. Uit coulance vroegen ze in 1e instantie een bijdrage van 380 euro. Zou je niet eigenlijk moeten constateren dat het apparaat economisch total loss is??
Ik ben niet akkoord gegaan met 380 euro aangezien ik dit veel te veel vind voor deze wasmachine. Ik heb aangegeven, eea via Modern.nl waar ik het apparaat heb gekocht, dat ik een deel van mijn aankoopsom terug wil en ik denk in mijn recht te staan omdat ik van mening ben dat de lager niet defect mag gaan na 4.5 jaar. Heb de machine gewoon gebruikt en dus vind ik de machine niet deugdelijk. De wet schrijft dan voor dat een consument het recht heeft om (een deel van) de aankoopsom terug te krijgen. AEG vindt dat ik de non-conformiteit niet heb aangetoond. Wel zijn ze inmiddels, wederom uit coulance, gezakt in mijn bijdrage. Ik moet nu 250 euro bijbetalen. Op zich waardeer ik dat van AEG, echter de machine heeft mij te vaak in de steek gelaten en ik wens nog steeds een deel van mijn aankoopbedrag terug te krijgen. Andere oplossing zou voor mij zijn een nieuwe wasmachine met bijbetaling. Zou toch ook een mooie oplossing moeten zijn voor AEG als de kosten daadwerkelijk 650 euro zijn!
Zijn er andere mensen met dergelijke ervaringen? Advies is welkom.
Laatst gewijzigd door poortenm op 23 aug 2012 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Re: Lager wasmachine kapot-wettelijke verplichtingen AEG/Modern

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier zijn al eindeloze discussies gevoerd over dit onderwerp. U heeft volkomen gelijk, maar uw gelijk afdwingen is zo kostbaar dat u waarschijnlijk beter uw verlies kan nemen. Zelf heb ik ook een 5 jaar oude AEG wasmachine van 550 euro kunnen weggooien. Het zijn gewoon prutwasmachines. Ik zou AEG geen stuiver geven voor een coulancereparatie.

Deze wasmachine heeft duidelijk problemen:
http://www.kieskeurig.be/wasmachine/aeg ... ws/268423/

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Typ hier op het forum AEG in, dan kom je vele lotgenoten tegen, welke problemen met dit merk hebben.

Als voorbeeld:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... g#p1536306

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ga naar de winkel en koop een goedkope indesit ;) Mijn moeder heeft hem al langer draaiende zonder reparatie als dat haar miele deed ;)
Ik draai er inmiddels ook al 6 jaar mee zonder reparatie :)

Bij de mediamarkt: 229 euro ophalen, voor 244 euro thuisbezorgd..

Indesit wasmachine IWC5145

Capaciteit trommel 5 Kg
Maximale centrifuge snelheid 1400 RPM
Energie-efficiëntieklasse A+
Uitgestelde start Ja
Resttijd indicatie Nee
Aantal wasprogramma's 13
AquaStop waterbeveiliging Nee
Afmetingen (BxDxH) 595 X 525 X 850 Mm
Energieverbruik € 27,00
Beeldscherm Nee
Droogklasse B
Geluidsniveau N.B.
Type lader Voorlader
Energieverbruik wassen 0.85 KWu
Waterconsumptie per cyclus 44 L
Wasklasse A
Breedte 595 Mm
Diepte 525 Mm
Hoogte 850 Mm

En Indesit heeft uiteraard ook nog andere types met andere waarden. De prijzen van die types liggen niet ver uit elkaar.

poortenm

Ik heb inderdaad ook gezien dat andere mensen problemen hebben met de wasmachine. Weet alleen niet of dit procentueel ook veel is en ook andere merken zullen wel eens problemen hebben.
Waar het mij meer ook gaat is hoe we ons recht kunnen halen bij dergelijke situaties. Hoever moet ik gaan om aan te tonen dat het product ondeugdelijk is? Ik zal dit nooit 100% kunnen bewijzen maar een geschillencommissie of rechter zal toch ook kijken naar redelijkheid en billijkheid. De wasmachine is gebruikt in een normale gezinssituatie en volgens de voorschriften. Mag je dan verwachten dat de lager versleten (?) zijn na 4.5 jaar waarbij AEG zelf aangeeft dat de gemiddelde levensduur 8 jaar is?
Ik denk hiermee te hebben aangetoond dat het product ondeugdelijk is en dat ik dus recht heb op restitutie van de oorspronkelijke aanschafprijs.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik geef je heel weinig kans op gelijk als je hiermee naar de rechter gaat.
het vervelende is dat er op lagers in geen enkel apparaat een levensduur te geven is, lagers zijn van te veel factoren afhankelijk om hier iets zinnigs over te zeggen
ik begrijp dat je het bedrag abnormaal hoog vind, dat is het natuurlijk ook.
je kan ook overwegen om het zelf te doen, heb ik ook wel eens gedaan bij mijn vorige machine.
buiten de elektronica zit een wasmachine redelijk simpel in elkaar, en de lagers kan je zo halen bij de Handyman.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Je hebt toch 2 jaar garantie op dei AEG? Dan is je garantie dus al verlopen en zal de rechter zeggen dat je pech hebt..

En waar hebben we het eigenlijk over? Het is geen Miele van 1000 euro... Koop een Indesit van 200 euro en je bent van al het gedoe af en kunt weer vrolijk verder leven en wassen :)

poortenm

Nicky_The schreef:Je hebt toch 2 jaar garantie op dei AEG? Dan is je garantie dus al verlopen en zal de rechter zeggen dat je pech hebt..

Toch heb je wel degelijk rechten als consument ook buiten de garantieperiode. Vorige week nog in het nieuws:
http://www.nu.nl/economie/2886675/consu ... aties.html

Lijkt mij zeer toepasselijk in deze situatie. Tevens is consuwijzer en consumentenautoriteiten hier vrij duidelijk over. Probleem is om aan te tonen dat iets ondeugdelijk is. Levensduur van een lager is wellicht moeilijk te voorspellen echter ik ga bij het kopen van een wasmachine van AEG er echter van uit dat deze een levensduur van 8 jaar heeft.

En waar hebben we het eigenlijk over? Het is geen Miele van 1000 euro... Koop een Indesit van 200 euro en je bent van al het gedoe af en kunt weer vrolijk verder leven en wassen :)

Gesloten