LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lampen gaat keer op keer stuk
-
Lampen gaat keer op keer stuk
Weet niet of dit juiste forum is maar toch ff mijn vraag stellen.
Keer op keer als ik een lamp aansluit op mijn stopcontact, bureaulamp etc, gaat mijn lamp iedere keer stuk, soms na 2 dagen andere keren na 1 uur.
Iemand ideeen over wat misschien de oorzaak kan zijn.
Om een idee te geven over de situatie, de lamp is direct verbonden met t stopcontact, er is nog een 2e stopcontact waar me computer, wekker etc zijn aangesloten, de lamp staat op me bureau bij de computer, boxen etc.
Zelf heb ik al gedacht aan of de electrische aparaten misschien de oorzaak zijn of overbelasting van het stopcontact.
Heb zelf vrij weinig kennis dus hoop op wat hulp.
Bij voorbaat dank, Dennis
Keer op keer als ik een lamp aansluit op mijn stopcontact, bureaulamp etc, gaat mijn lamp iedere keer stuk, soms na 2 dagen andere keren na 1 uur.
Iemand ideeen over wat misschien de oorzaak kan zijn.
Om een idee te geven over de situatie, de lamp is direct verbonden met t stopcontact, er is nog een 2e stopcontact waar me computer, wekker etc zijn aangesloten, de lamp staat op me bureau bij de computer, boxen etc.
Zelf heb ik al gedacht aan of de electrische aparaten misschien de oorzaak zijn of overbelasting van het stopcontact.
Heb zelf vrij weinig kennis dus hoop op wat hulp.
Bij voorbaat dank, Dennis
Re: Lampen gaat keer op keer stuk
Ik heb in de keuken drie stopcontacten naast elkaar en bij 1 van deze gebeurde dit ook steeds. Het bleek toch aan het stopcontact te liggen. Er ontstond kortsluiting, soms meteen en soms na een korte tijd.
Zelf denk ik dat de bedrading van je wandcontactdoos niet helemaal in orde is. Laat daar een vakman naar kijken. Als je er zelf geen sjoege van hebt, niet aankomen!
Verkeerd type lamp geinstalleerd
-
miss phillips lampen
Ben jij echt alleen in staat infantiele antwoorden te geven?piet jagers schreef:miss phillips lampen
Ga naar de ballenbak....jouw nivo....
Kan de lamp zijn warmte wel kwijt?
-
je zou een keer de spanning kunnen meten of laten meten op je stopcontact.
Normaal is het 230V ( + of minus 10%) als dat veel meer is dan 230 + 10% maximum 245 Volt gaan je lampen eerder stuk.
Heeft de buurman hier ook last van?
als je kort bij een transformatorhuisje woont is de spanning altijd het hoogst en degene die het verst weg woont kan voorkomen dat het maar nét 210 Volt is.
Normaal is het 230V ( + of minus 10%) als dat veel meer is dan 230 + 10% maximum 245 Volt gaan je lampen eerder stuk.
Heeft de buurman hier ook last van?
als je kort bij een transformatorhuisje woont is de spanning altijd het hoogst en degene die het verst weg woont kan voorkomen dat het maar nét 210 Volt is.
Het komt vaker voor dat de schroeven van de aansluitingen in de groepenkast in de loop van de tijd los kunnen gaan zitten, waardoor er storingen op kunnen treden.
In dergelijke gevallen kan de nul los komen te zitten, waardoor de spanning hoger uitkomt.
Veel apparaten zijn gemaakt voor hogere spanning, maar de lampen niet.
In dergelijke gevallen kan de nul los komen te zitten, waardoor de spanning hoger uitkomt.
-
Dit is een broodje aap verhaalHet komt vaker voor dat de schroeven van de aansluitingen in de groepenkast in de loop van de tijd los kunnen gaan zitten, waardoor er storingen op kunnen treden.
Nope.Leo The Emperor schreef:Dit is een broodje aap verhaalHet komt vaker voor dat de schroeven van de aansluitingen in de groepenkast in de loop van de tijd los kunnen gaan zitten, waardoor er storingen op kunnen treden.
Dat is wel zo bij motoren en kookplaten die met meerdere fasen zijn aangesloten, voor een 1 fase lamp kan dit niet. Veel huishoudens hebben ook maar 1 fase. Ik zou inderdaad de spanning eens (laten) meten op verschillende plaatsen in het huis.
Ook al zou de nul los komen te zitten ( wat niet zo is ), dan nog mag je me uitleggen hoe de spanning hoger uit kan pakken ???BBCS schreef:Het komt vaker voor dat de schroeven van de aansluitingen in de groepenkast in de loop van de tijd los kunnen gaan zitten, waardoor er storingen op kunnen treden.
Als bij een huisinstallatie met een drie-fasen aansluiting (en dat komt steeds vaker voor) de nul-aansluiting los ligt krijg je echt heel gekke effecten. Dat komt omdat tussen de fases onderling 400 volt staat, en de verbruikers via de nul wel aan elkaar gekoppeld zijn, maar niet meer aan de echte nul-aansluiting.
-
Mocht dat al het geval zijn, dan heb je veel meer problemen dan alleen een paar kapotte lampen.Als bij een huisinstallatie met een drie-fasen aansluiting (en dat komt steeds vaker voor) de nul-aansluiting los ligt krijg je echt heel gekke effecten. Dat komt omdat tussen de fases onderling 400 volt staat, en de verbruikers via de nul wel aan elkaar gekoppeld zijn, maar niet meer aan de echte nul-aansluiting.
Wij hebben 6 lampen gekocht (verschillende merken) o.a. Praxis en Gamma die het stuk voor stuk gaan begeven. Die we van de postcode loterij hebben gekregen was al vrij snel stuk en de rest na een jaar (1,5). Deze lampen zitten in een lamp aan het plafond en zijn niet dimbaar. De lamp die nu stuk is is van XQ type XQ0777. Denk je dat je lampen hebt met een lange levensduur ha ha nou de peertje van vroegen gingen langer mee.
BBCS heeft waarschijnlijk wel gelijk!
Al hoeft het niet in de groepenkast te zitten.
Er kan ook een draad los zitten in het stopcontact of de lamp(fitting).
Een los liggende Nuldraad (slecht contact) kan storingen en zelfs schade veroorzaken. Waaronder snel sneuvelende lampen
Geen broodje aap, ervaring...
Een los liggende Nuldraad (slecht contact) kan storingen en zelfs schade veroorzaken. Waaronder snel sneuvelende lampen
-
Nee hoor blijft een broodje aap verhaal, goed voor de verjaardagenacjzr1 schreef:BBCS heeft waarschijnlijk wel gelijk!
Als de nul bij het stopcontact of bij de lamp los is, doet de lamp het natuurlijk niet.acjzr1 schreef:BBCS heeft waarschijnlijk wel gelijk!
Als de centrale nul in de groepenkast (dus de nul van de aansluitkabel) los is, dan kan dat wel degelijk.
Dan ontstaat er een zwevende nul.
Dan staat over de lamp geen 230V, maar een iets hogere spanning.
Ik dacht dat het rond de 250V à 260V was. Pin me er niet op vast.
Dat het geen broodje aap verhaal is, weet ik uit de praktijk.
@BBCS,
Ik heb expres tussen haakjes slecht contact geschreven, aangezien men in de praktijk spreekt van een los liggende nul terwijl deze niet echt los is, maar slecht contact maakt.
Het maakt totaal niet uit waar dat slechte contact zit!
Ik heb expres tussen haakjes slecht contact geschreven, aangezien men in de praktijk spreekt van een los liggende nul terwijl deze niet echt los is, maar slecht contact maakt.
Het maakt totaal niet uit waar dat slechte contact zit!