LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensgevaarlijke friteuse

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
ERNST_HOYER

Levensgevaarlijke friteuse

Ongelezen bericht door ERNST_HOYER »

Een half jaar geleden knalde het gloeiend hete vet met grote kracht uit mijn Inventum friteuse (zogenaamde koude zone friteuse met losse deksel). De hele keuken droop, en gelukkig waren er geen gewonden. De ervaring was traumatisch. Volgens de fabrikant lag het aan te natte frites en dus niet aan de friteuse.
Onlangs heb ik het apparaat toch maar weer gebruikt. Weer gebeurde hetzelfde. Nu hield ik er brandwonden aan over en wonder boven wonder was de schade beperkt.
Door de fabrikant is inmiddels toegegeven dat het aan het element lag dat 10-20 graden te warm werd, en dus niet aan mij. Het apparaat is inmiddels "gemaakt", maar ik durf het niet meer te gebruiken. Volgens mij is het onverantwoord en levensgevaarlijk en zou een dergelijk product niet op de markt mogen verschijnen. Volgens de fabrikant is mijn ervaring absoluut uniek en het apparaat velig. Zijn er meer ervaringen bekend van friteuses waarbij het vet, met deksel en al, met enorme kracht uit de pan spat?

inxsnl

Re: Levensgevaarlijke friteuse

Ongelezen bericht door inxsnl »

Inderdaad.
Kan het veroorzaakt zijn door bevroren waterkristallen aan de frites.
Helemaal als de deksel er op gaat.
Ik kan er aleen niet bij dat de temp met 10/20 graden overschreden zou zijn.
Er zit een maximaal thermostaat(190c) met resetknop in de behuizing.
Als u op schrift heeft staan wat u meld ,dan kunt u inventum(martex) voor alle kosten laten opdraaien.

Tim

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Een frituurpan hoort standaard voorzien te zijn van een maximaal beveiliging,

Wanneer de thermostaat onverhoopt kapot zou gaan, moet deze beveiliging doorbranden, en het verwarmingselement uitschakelen, om brand en ongelukken te voorkomen,

Zeer waarschijnlijk zit er een fabrieksfout in deze serie pannen, waarbij de max. beveiliging het niet doet!, en daarbij nog een thermostaat die snel stuk gaat!,

Dergelijke fouten mogen eigenlijk niet meer voorkomen, en zijn levensgevaarlijk!,

Zo'n pan móet gecontroleerd worden op gebreken op deze onderdelen!, want vet van meer dan 200 graden Celcius is ronduit gevaarlijk, wanneer hier koude producten in worden gelegt,

Wanneer patat dat lang in het vriesvak heeft gelegen, kan de patat voorzien zijn van een behoorlijke laag ijs, dit is natuurlijk gemakkelijk te zien, en ook wil het gebeuren dat er tussen de bevroren patat een flinke ijsbal zit,

Wanneer dit in de pan wordt gedaan, en het vet is niet echt nieuw meer, kan het vet heel gemakkelijk uit de pan overkoken!, knap gevaarlijk, maar niet de schuld van de fabrikant!,

Ik weet niet hoelang het vet in de pan heeft gezeten, maar met nieuw vet is de kans op overlopen een stuk minder!,

De pan is inmiddels gerepareert, en persoonlijk zou ik pan proberen,

evt. zet u de pan met een verlengsnoer buiten, ( kabel helemaal uitrollen! ) en zet de thermostaat op 140 graden, en probeer dan wat er gebeurt, loopt de pan dan weer over, is het goed foute boel met de pan zélf!,

Het beste is natuurlijk het vet op temperatuur laten komen, en de temperatuur ( laten ) meten met een hiervoor geschikte meter,

Schiet deze meter door de 200 graden heen, thermostaat defect!, pan uitschakelen, en terug naar de winkel!,

Is de temperatuur keurig 175 tot 180 graden, terwijl de knop op 190 staat, is de thermostaat prima!, schrik niet van de afwijkingen die de thermostaten van deze pannen hebben!, meestal is de werkelijke temperatuur altijd lager!,

Veel succes!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

inxsnl

MMMMM
Komt overeen met mijn uitleg.
Edoch inventum maakt gebruik van reset thermostaten
Dus uw schrijven is niet van toepassing.
Ik verzeker u dat het ook niets met de temperatuur van de pan te maken heeft.
IJs kristallen en een deksel op de pan dat is het probleem

Ulbe

Je zou zeggen, wat moet een reset knop op een patatpan?,

Zit er een backup batterij in de electronische thermostaat?,

Geen idee wat dit voor zin heeft!,

Laten we maar gewoon doen, een patatpan resetten is toch wel lachwekkend!, :lol:

"Windows is gecrasht in de patatpan!", :lol:

Zo'n electronische patatpan is leuk!, mits die correct werkt!,

Is deze kapot..., Sterkte...

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

inxsnl

Elke koude zone friteuse heeft een reset knop.
Kijk maar aan de achterkant van het afneembare element.
Het rode knopje deze zit gekoppelt aan de maximaal thermostaat

Tim

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Er zit wel degelijk resetknoppen op patatpannen.
Die van Fhilips zijn automatisch dat wil zeggen dat
ze na verloop van tijd weer automatisch aanslaan als ze
eventueel te heet geworden zijn.
Bij andere pannen moet je een plaatje er af schroeven
en het rode knopje weer indrukken.Heeft niks met backup
te maken Is gewoon veiligheid.Dus niet meteen gaan
katten.inxsnl doet net als iedereen zijn best om goed
advies te geven.

bot321

Sorry tim de reacties kwamen gelijktijdig.

inxsnl

No worries.Bot

Ik heb in mijn hele loopbaan ook nog maar 1 keer een pan in reparatie gehad,die zogenaamd te heet werd.
Na metingen en een degelijk onderzoek bleek dat de klant er gewoon veel te weinig olie indeed elke keer.

Ulbe

Neem me niet kwalijk dat je je aangesproken voelt Bot321, dat is niet de bedoeling! :oops:

Die resetknop doet me aan een oververhittingsbeveiliging denken,

De electronische thermostaten zal wel nauwkeuriger werken, maar als er problemen mee zijn, is dit natuurlijk knap vervelend!,

In de professionele sector zijn deze thermostaten al jaren gewoon, bij de consumentenmarkt is dit nog niet zo lang in de markt, en zeer waarschijnlijk hebben we hier met "kinderziekten" te maken van de thermostaten van deze electronische pannen,

Het staat natuurlijk leuk een display met exact de temperatuur in graden, maar het gaat er natuurlijk om wat de pan moet doen!, en dat is natuurlijk etensproducten frituren!,

Hopelijk worden deze toch vervelende problemen in de toekomst verleden tijd,

De ouderwetse thermostaat, die met een bi-metalen veer werkt, kan gemakkelijk, bij goed onderhoud, 30 jaar worden!, zonder problemen,

De elektronische pan, moet dit nog waarmaken!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

bot321

Voel me niet aangesproken ulbe.
Wil er alleen op wijzen dat er wel degelijk
resetknoppen op zitten.Ook op de electronische
zit een oververhittings beveiliging alleen
werken die automatisch waardoor de schakelaar
uitvalt die je na verloop van tijd weer aan kunt zetten.

micky247

Ongelezen bericht door micky247 »

Over friteuze gesproken , Wij hadden er net een gekocht van
Princess ( de aanbieding van het kruitvat bijna 20 euro
nog net niet een keer kunnen gebruiken Termostaat kapot,
apparaat terug gebracht en geld terug gekregen
De verkoopster vertelde dat dit al de 2e friteuze was en de aanbieding was nog maar 1 dag bezig zal wel een productie fout zijn,
Wel voor ons geen producten meer van Princess vorig jaar een broodrooster met kortsluiting

andre.l

Ongelezen bericht door andre.l »

Ook onze frituurpan met koude zone van het merk philips begon NA het frituren te knallen. De thermostaat stond op nul en het begon steeds heviger, ik zag zelfs de hete olie al boven de pan uitkomen. we hebben direct de stekker stroomloos gemaakt en het deksel op de pan gedaan. dit knallen werd nog heviger en heeft zeker 3 minuten aangehouden.Wij gebruiken normaal Remia vloeibaar maar nu hebben we voor de eerste keer C1000 vloeibaar frituurvet gebruikt en meteen met dit probleem te kampen.
Ikzelf dacht al dat het daaraan zou liggen.

In diezelfde week ging het bij de buren helemaal mis, daar is het vet tot tegen het plafond gespat en de hele keuken zat onder.
Hun merk van vet en pan weet ik helaas niet.

dus er is wel degelijk een groot probleem gaande

Bolero

Ongelezen bericht door Bolero »

Lees nog een keer de gebruiksaanwijzingen door, willekeurig wat voor merk u gebruikt.

Belangrijk:
gebruik niet teveel olie, zie merkteken in het reservoir.
Een grote hoeveelheid ijskristallen even afdeppen met een theedoek alvorens te frituren.
Nog belangrijker: gebruik geen deksel !!! op een koude zone frituurpan als het ding in gebruik is.

succes
Moi

audiofreak1

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Mag ik een tip geven: Koop een FRITEL pan, 5 jaar garantie en nooit geen gedonder meer. Bijna geen stank, geen verbranding, kortom een superpan. Heb hem zelf al meer dan 5 jaar en wil nooit een ander merk meer. Verkrijgbaar bij de betere vakzaken, geen Marskramers, Blokkers en zo.

kooppie

Ongelezen bericht door kooppie »

Gisteren heb ik een hele vriendelijke meneer van de Princess aan de telefoon gehad. Hij legde me uit dat ze mijn friteuse uitgebreid getest hadden, maar dat er niets mis mee is. WEL wist hij waarschijnlijk WAAR het probleem vandaan kwam. Hij had mij namelijk gemaild, dat zij als bedrijf niet op de hoogte zijn van problemen met koude-zone friteuses, en toen mailde ik “maar wij als consument wel”! Toen heb ik verscheidene reacties gemaild van gebruikers die de “vulkaanuitbarstingen”omschrijven.
Hier is de uitleg van Princess:
Koude-zone friteuse houdt in dat er zich een “koud gedeelte” ONDERIN de friteuse bevindt, ONDER het verwarmingselement. Het voordeel hiervan is, dat de deeltjes in je friteuse (van bv. kroketten) niet verbranden en de olie blijft langer schoon.
Maaaaaaaaaaaar: de produkten die je gebruikt bevatten IJSKRISTALLEN, bevroren water dus!
Zo gauw je het in de pan doet en laat zakken ontdooit het ijs en wordt water. Olie drijft op water, dus het water verdwijnt onderin de KOUDE ZONE en kan op deze manier niet ontsnappen uit de pan. Doordat de produkten in de pan zitten worden de waterdampbellen tegengehouden. Haal je dan de produkten eruit……DAN komen opeens de waterdampbellen vrij en duwt de olie uit de pan, dit is de “explosie/vulkaanuitbarsting” waar meerdere gebruikers last van hebben.
Dit is hoe de meneer van de Princess me het uitlegde. Natuurlijk heb ik gevraagd waarom je daar nergens duidelijk voor gewaarschuwd wordt. Hij verteld dat er in de gebruiksaanwijzing staat dat er ZO MIN MOGELIJK ijsvorming om je produkten moet zijn en dat je de produkten langzaam moet laten zakken, want DAN heeft het water wel de mogelijkheid te verdampen en ontstaan er dus geen waterdampbellen in de koude zone.
Hij vertelde dat er in het apparaat VLOEIBARE produkten gebruikt moeten worden omdat bij vast vet oververhitting kan plaatsvinden omdat de rand vet OM het element wegsmelt en dan ontstaat er een holle ruimte waar het element inligt en dan hij kan zijn warmte dan niet kwijt. Ook vertelde hij me duidelijk dat deze pannen op diverse manieren beschermt zijn voor oververhitting, dus DAT was niet het probleem van de explosies (wat veel mensen overigens denken).
DUSSSSSSS: vloeibare produkten gebruiken, zo min mogelijk ijs erin en langzaam laten zakken, OF geen koude zone frietpan gebruiken, want anderen hebben hier geen last van omdat de olie overal even warm wordt. Zodra er een scheiding ontstaat van olie en water, of misschien wel verschillende soorten olie die op elkaar drijven, kan dit probleem ontstaan theoretisch!
Mijn commentaar hierop is dan weer: net of ik nooit rekening heb gehouden met ijsvorming of als ik als een dolle de friet erin mik! Ik denk dat ik frituur zoals de gemiddelde nederlander maar oke! De meneer van de Princess was erg vriendelijk en begreep dondersgoed dat we geen vertrouwen meer hadden in de pan en deze NIET terug wilde, dus stelde hij voorr een splinternieuwe op te sturen, ondanks dat er met de onze niets mis is. Ik heb een poos met deze meneer gediscussieerd over dit probleem en ben op zich tevreden maar ik wilde WEL dit bericht posten en andere mensen behoeden voor het explosiegevaar van de KOUDE-ZONE-FRITEUSE / FRIETPAN.
Ik ben benieuwd of met de nieuwe friteuse en de nieuwe tips de explosies uitblijven, deze pan heb ik namelijk ook op de camping en ik moet er niet aan denken dat mijn hele voortent onder de olie zit en dat er persoonlijke ongevallen kunnen gebeuren, maar oke!
:roll:

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De beschrijving van zo uit de diepvries in de olie heb ik nooit zien zitten. Wat er gebeurt is dat de olie te snel afkoelt en de frites zacht en vet worden. Zelf gebruik ik nog een ouderwetse frituur pan en daarmee heb ik eens ervaren dat frites uit de diepvries direct in de olie een explosie tot gevolg kunnen hebben. Dat heeft niets te maken met het soort friteuse waar in deze topic over wordt gesproken. Het is een algemeen verschijnsel dat hete olie en water elkaar niet goed kunnen verdragen. Bij mij was ineens de pan compleet leeg nadat ik de frites er in hat laten zakken en de spetters zitten nu nog tegen het plafond! Tegenwoordig doe ik het anders, ik leeg de zak met frites in een handdoek, leg deze even in de magnetron en daarna even in de centrifuge, vooral niet te lang anders heb je aardappel puree en daarna in de korf en in de hete olie. Nu krijgen we uitstekende frites knappend van buiten en zacht van binnen. Dit gaat heel goed en wat er aan mankeert is dat de fabrikant niet op de verpakking vermeld dat frites niet zo uit het pak in de hete olie kunnen. Zou in verband met de veiligheid eigenlijk wel moeten.

Vr. Gr. Hans.

kooppie

Ongelezen bericht door kooppie »

Het gaat wel degelijk om de koude zone onderin. Tenminste.....wat wij ervaren met het explosiegevaar.
Bij ons gaat het de olie er niet overheen als de friet erin komt, "het overloop-effect". Maar juist als je de friet eruit is gehaald!!!!
Dan zijn het echt lucht/damp-bellen, die zorgen voor deze "vulkaanuitbarsting" en geen overstroming van de pan door het opeens toevoegen van water bij hete olie.
Wat jij zegt klopt, maar het probleem wat ik, en anderen ook, beschrijven gaat echt alleen om de koude-zone friteuse.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als je bevroren snacks in de pan laat zakken, dan knalt dat inderdaad.
Gewoon de deksel erop doen.
Om daar nu de fabrikant van de pan de schuld te geven vind ik ook weer zeer zwaar overtrokken.
Je doet het zelf. Dus geef een ander niet de schuld! :evil:

bougher

Ongelezen bericht door bougher »

Niet normaal. Ik heb net hetzelfde ervaren (Tefal met koude zone), dus ben ik na het opruimen (gelukkig was het buiten) maar eens gaan zoeken op internet.
Ik vind het toch vreemd dat je geen deksel zou moeten plaatsen..lang leven het spatten en dus de veiligheid. En als ijskristallen dan inderdaad het probleem zijn, vermeld het dan even op de deksel ipv in een handleiding die toch zelden gelezen word voor een frietpan.

Maar goed, ben benieuwd...morgen eerst een telli naar tefal...

Gesloten