LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] magnetron is vernietigd, restwaarde gecrediteerd aan winkel

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
anne1900

magnetron is vernietigd, restwaarde gecrediteerd aan winkel

Ongelezen bericht door anne1900 »

Hallo,

Eind 209 heb ik een LG combi-magnetron gekocht. Afgelopen september brandde het apparaat door tijdens het voorverwarmen van de oven. Magnetron naar de winkelier gebracht ter reparatie. Ik heb een overeenkomst getekend dat mijn magnetron onderzocht zou worden. Paar weken later kreeg ik een email van het reparatiebedrijf wat er gerepareerd moest worden en wat dat zou kosten. Ik heb schriftelijk toestemming gegeven voor reparatie. Apparaat viel buiten de garantie dus alle kosten zijn voor mij. Consumentenrecht zegt dat je recht heb op een deugdelijk product maar dat betekent in dit geval een gang naar de rechter want de winkelier is niet aangesloten bij een geschillencommissie.
Eind oktober krijg ik een email van de reparateur dat mijn magnetron is vernietigd en dat de restwaarde door de importeur is overgemaakt aan de winkelier. Ik ben bij de winkelier geweest en krijg korting op een nieuwe magnetron. Ik wil helemaal geen korting. Als eigenaar heb ik recht op de restwaarde en niet de winkelier. Nu moet ik achter mijn geld aan. Kan dit zomaar?

crazyme

Re: magnetron is vernietigd, restwaarde gecrediteerd aan winkel

Ongelezen bericht door crazyme »

Een magnetron van 3 jaar oud heeft geen noemenswaardige restwaarde.

Wel gek dat uw opdracht tot reparatie niet is uitgevoerd. Wat is er gebeurd ?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je tekent geen afstandsverklaring of iets dergelijks. Gang van zaken deugt inderdaad niet.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat je op meerdere punten onjuist ben behandeld.
ten eerste mag je van een degelijke magnetron verwachten dat hij langer als drie jaar probleemloos zijn werk doet, dit hoeft bij een magnetron van een paar tientjes dus niet zo te zijn
je zou dus recht hebben op kosteloos herstel, minus de meerwaarde die hij na de reparatie voor je heeft.
Mocht de fabrikant op eigen houtje dus besluiten dat het economisch niet verantwoord is om hem te repareren, dan geld hetzelfde. De verkoper kan van je verlangen dat je een gedeelte van de kosten voor je rekening neemt met als argument dat de je drie jaar gebruik hebt gemaakt van de magnetron en bij het krijgen van een nieuwe dus voordeel zou hebben.
Ik zou een gang naar de rechter in dit geval dus niet schuwen. Het zou voor de beeldvorming wel helpen als je erbij zet hoeveel de magnetron gekost heeft en hoeveel korting je krijgt op de nieuwe aankoop

anne1900

Aanvullende informatie. Ik heb de combi-magnetron voor € 299 gekocht. In de winkel werd verteld dat de magnetron een levensduur van 6 jaar heeft. Ik krijg € 125 korting en uit coulance worden de onderzoekskosten kwijtgescholden. Waarschijnlijk was de economische waarde lager dan de reparatiekosten of het onderdeel dat kapot was is niet meer te krijgen. Het reparatiebedrijf zegt de reden niet precies te weten.

Wat ik niet begrijp is dat het in de branche blijkbaar gebruikelijk is dat als een apparaat niet gerepareerd kan kan worden, dat de restwaarde naar de winkelier gaat en niet naar de eigenaar.
In de reparatie overeenkomst staat nergens dat als er opbrengsten zijn dat de winkelier die krijgt. Het komt er op neer dat mijn magnetron zonder mijn medeweten en toestemming onderhands is verkocht.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bel het juridisch loket maandag eens...
Die kunnen je precies vertellen wat je rechten zijn...
Daarna neem je weer contact op met hen en laat je weten dat je gerechte stappen onderneem ( misschien schrikken ze ervan)

Vind het niet normaal!!

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ja, een ronduit bizarre kwestie.

crazyme

anne1900 schreef: Wat ik niet begrijp is dat het in de branche blijkbaar gebruikelijk is dat als een apparaat niet gerepareerd kan kan worden, dat de restwaarde naar de winkelier gaat en niet naar de eigenaar.
Ergens wel te verklaren: het reparatiebedrijf heeft geen contract met u maar met de winkelier.

Dat de winkelier niet klakkeloos het geld aan u geeft heeft waarschijnlijk een commerciële reden.

Op zich lijkt mij de voorgestelde oplossing niet heel erg onredelijk. U had ook de ongerepareerde magnetron kunnen terugkrijgen en daarbij nog onderzoekskosten moeten betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt met de winkel een reparatieovereenkomst gesloten. De winkel schiet te kort in haar verplichtingen omdat de magnetron vernietigd is. Sterker nog het vernietigen is een onrechtmatige daad. Je hebt recht op een schadevergoeding op basis van zowel de wanprestatie als de onrechtmatige daad. Zolang je niet stelt dat je een ondeugdelijke magnetron is verkocht heb je recht op de restwaarde. Die restwaarde zou wel eens een stuk lager kunnen liggen dan de 125 euro die de winkelier als korting aanbied. Persoonlijk zou ik voor de aanbod gaan.
anne1900 schreef:Consumentenrecht zegt dat je recht heb op een deugdelijk product maar dat betekent in dit geval een gang naar de rechter want de winkelier is niet aangesloten bij een geschillencommissie.
Men zou kunnen stellen dat je door de reparatieovereenkomst te sluiten hebt aanvaard dat je een deugdelijk product is gekocht.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

anne1900 schreef: Eind 2009 heb ik een LG combi-magnetron gekocht. Afgelopen september brandde het apparaat door.

Ik heb de combi-magnetron voor €299 gekocht. In de winkel werd verteld dat de magnetron een levensduur van 6 jaar heeft. Ik krijg € 125 korting en uit coulance worden de onderzoekskosten kwijtgescholden.
Even héél kort, doch realistisch door de bocht:
Laten we de onderzoekskosten eens voorzichtig op €50 stellen, dan heeft u na 50% van de verwachte levensduur een vergoeding aangeboden gekregen van 60% van de waarde.

Ondanks dat ik de gang van zaken ietwat vreemd vind zou ik u toch adviseren dit te zien als een afdoende aanbod.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

anne1900, hoewel een uiterst vreemde gang van zaken (magnetron vernietigen en restwaarde aan winkelier) zou ik toch het aanbod van €125,00 aannemen (wat waarschijnlijk de restwaarde zal zijn geweest die de winkelier van de fabrikant heeft ontvangen) en een nieuwe kopen. Het lijkt wel, dat, hou ouder ik word, hoe minder lang apparaten tegenwoordig meegaan. Mijn in 1985 in Engeland gekochte magnetron heb ik pas een jaar geleden vervangen, alleen omdat ik iets moderners wilde (en word nog steeds gebruikt door iemand aan wie ik het ding gegeven heb). Een levensduur van 6 jaar lijkt me weinig maar ja, 't zal tegenwoordig wel.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vlgs mij heeft de winkelier niks ontvangen. Er is sprake van een dealtje tussen winkelier en reparateur (fabrikant/importeur). TS wordt er denk ik niet zo heel veel slechter van, maar de gang van zaken is :shock: :? .

anne1900

Beste reageerders,

Bedankt voor het meedenken en jullie tips!

Apparaten gaan idd niet zo lang meer mee als vroeger. Consumeren moeten we, of we willen of niet. Reparatie is niet langer lonend. Weinig duurzaam want duidelijk gesaboteerd door winkeliers en importeurs.
Zal niet veel anders op zitten dan op bescheiden schaal een steentje bijdragen aan de economie en een nieuwe magnetron kopen.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Het is meschien zinloze actie. die heel snel dood loopt.
Maar wat zou er gebeuren als je LG direct belt voor meer informatie ?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

@anne1900

ik zou het toch niet zo makkelijk opgeven. ondanks dat het niet eens zo'n heel slecht aanbod is, hadden ze jou toch eerst de keus moeten geven. met een vriendelijk woord en een beetje overtuigend verhaal kan je er mischien nog wat meer uitslepen.

Gr

crazyme

anne1900 schreef:Weinig duurzaam want duidelijk gesaboteerd door winkeliers en importeurs.
Of zou de consument die maar 300 euro wil betalen voor een magnetron daar iets mee te maken hebben?

audiofreak1

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Tís weer een LG, wat maken ze toch veel goedkope rommel. 2009 gekocht en nu al doorgebrand!
Vind het knap dat ze nog wat verkopen in NL, na zoveel klachten moet iedereen toch wakker worden.
Ze staan erom bekend om na de garantietijd geen onderdelen meer te hebben want ja, die kosten geld om op voorraad te hebben. Sinds kort is Panasonic weer terug met magnetrons, als het de kwaliteit is van toen dan komt het zeker goed. Dit zijn merken die gaan voor kwaliteit en die weinig klachten hebben op de forum's. :idea:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Sinds kort is Panasonic weer terug met magnetrons, als het de kwaliteit is van toen dan komt het zeker goed. Dit zijn merken die gaan voor kwaliteit en die weinig klachten hebben op de forum's
Ben bang dat het niet meer "de kwaliteit van toen" wordt :
31 oktober 2012 07:59
OSAKA - De Japanse elektronicaproducent Panasonic verwacht in het jaar dat loopt tot maart een verlies in de boeken te zetten van 765 miljard yen (circa 7,4 miljard euro). Dat meldde de onderneming woensdag

Gesloten