alfatrion schreef: ↑09 aug 2025 17:43
Daarmee gaat Mediamarkt in tegen de wet, het Quelle arrest en ook de stichting reclamecode heeft hier afwijzend over geoordeeld (2016/00068). Niet dat dit relevant is voor de casus van TS, maar laat je daar vooral niet door tegen houden.
U dacht: ik stort een bak jurisprudentie in dit topic, dan zijn ze wel onder de indruk.
Waar u naar verwijst is onder andere een
uitspraak over de verkeerde informatie die Scheer&Foppen aan de consument gaf over zijn garantierechten. Dat is fijn voor vdMeer, want het versterkt zijn aanspraak op een goede afhandeling van zijn claim door Mediamarkt.
In de zaak tegen Scheer&Foppen betrof het een aankoop in de webshop. S&F had er verschillende: Internetshop, Modern, Bobshop, etc. Op het eerste gezicht allemaal met een eigen inschrijving in het Handelsregister, maar dat speelt geen enkele rol. De bedrijfsstructuur wordt niet eens genoemd in de samenvatting.
Ironisch is dat de uitspraak in een beroepszaak bij de Stichting Reclamecode kwam in de weken dat Scheer&Foppen
failliet ging. Daar is op dit forum zelfs nog over
gemopperd. Grappig om te zien dat in dat topic reacties verwijderd zijn. Hoe dan ook: Expert bood consumenten een
alternatief voor hun garantie-aanspraken bij S&F. Wederom geen gezever over de bedrijfsstructuur.
Een paar jaar eerder zijn maar liefst vijf ketens beboet omdat ze verkeerde info over garantie gaven.
"Aan consumenten zijn onjuiste mededelingen gedaan over hun wettelijke rechten", zegt Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit, "Zij kunnen hierdoor schade hebben geleden, bijvoorbeeld omdat zij onnodig voor reparaties moesten betalen." Vijf ondernemingen hebben zich hier schuldig aangemaakt, naar het oordeel van de organisatie: BCC, De Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer&Foppen. Zij krijgen elk een boete van 90.000 euro.
Ook de Consumentenautoriteit was geen lilliletterputter, want de juridische structuur wordt nergens genoemd. Uiteraard zijn deze ketens in beroep gegaan. In de
zaak van Scheer&Foppen Elektro Speciaalzaken B.V. tegen de ACM spreekt de rechter zich tegen de
op ondernemingsniveau uitgedragen misleiding. Geen geharrewar over de webshop versus filialen in Hoofddorp.
Door de op ondernemingsniveau uitgedragen, onjuiste en misleidende wijze van informatieverstrekking over het recht op garantie en conformiteit, kan een potentieel grote groep van consumenten in gelijksoortige belangen zijn of worden geschaad. Uit de bewijsmiddelen blijkt dat in de bezochte filialen ook daadwerkelijk op deze onjuiste en misleidende wijze informatie aan consumenten werd verstrekt. Hiermee staat vast dat sprake is van handelen of nalaten dat schade toebrengt of kan toebrengen aan collectieve belangen van consumenten.
Wat ik maar wil zeggen: de precieze structurering van Mediamarkt speelt mogelijk een rol bij de juridische afhandeling van de aanspraak van vdMeer, maar dat wordt pas relevant als hij/zij (met hulp van een advocaat) naar de rechter moet stappen. Het is in ieder geval zeker
geen excuus om zijn aanspraak bij voorbaat af te wijzen omdat er in Hoofddorp geen robotstofzuiger meer beschikbaar is.
Dan noem ik nog niet eens de eigenaardige afwikkeling waarbij Mediamarkt het apparaat naar een reparateur stuurt, de kosten van de reparatie goedkeurt en dan ineens met de mededeling komt dat de robotstofzuiger vernietigd is of wordt. En het gefabuleerde excuus op dit forum dat dat
een normale gang van zaken is,
alfatrion schreef: ↑09 aug 2025 17:43
Jammer dat u niet naleest wat u schrijft. Over verwarrend gesproken.
Lange tenen zijn geen goede eigenschap voor een jurist.
