Onderstaand bericht ontving ik van Neato. 4 jaar geleden kocht ik een d8. Hij kwam als beste uit de test bij de consumentenbond. Dat er geen nieuwe modellen meer op de markt kwamen had ik al wel gezien. Dat de app nu niet meer bruikbaar is, vind ik best irritant. De stofzuiger doet het nog, maar iedere keer alsof het de eerste keer is. En de obstakels die ik in de kaart had getekend, probeert hij opnieuw te ‘overwinnen’. Kan een bedrijf zomaar een app offline halen? Ik was meer dan tevreden, hij doet het nog, en ik heb nog een voorraad filters/ borstels liggen, waardoor ik geen afscheid wil nemen.
Nederlandse vertaling onder het origineel.
We want to inform you that Neato cloud services are being phased out during Q4 2025.
Since Neato ceased operations in 2023, Vorwerk has continued maintaining the Neato cloud platform to honour the original five-year service promise. However, cybersecurity standards, compliance obligations, and regulations have advanced in ways that make it no longer possible to safely and sustainably operate these legacy systems.
What this means for you
Your Neato robot Fikkie cannot connect anymore in the app.
It will continue to function manually — simply press the button once to launch a full house run.
Customer support and guidance remain available at neatorobotics.com.
This decision affects only Neato Robotics. Other Vorwerk products and services remain fully unaffected.
We know this change impacts how you use your Neato robot, and it was not taken lightly. It reflects our duty to protect your data, your safety, and your trust.
robot_blocked_thanks
Vertaling :
We willen je informeren dat de Neato-cloudservices worden stopgezet in het vierde kwartaal van 2025.
Sinds Neato in 2023 haar activiteiten heeft beëindigd, heeft Vorwerk het Neato-cloudplatform blijven onderhouden om de oorspronkelijke belofte van vijf jaar dienstverlening na te komen. Inmiddels zijn de normen voor cyberbeveiliging, nalevingsverplichtingen en regelgeving echter zo veranderd dat het niet langer mogelijk is deze verouderde systemen op een veilige en duurzame manier te blijven gebruiken.
Wat dit voor jou betekent
Je Neato-robot Fikkie kan niet langer verbinding maken met de app.
Hij blijft wel handmatig werken — druk gewoon één keer op de knop om een volledige schoonmaakronde te starten.
Klantenservice en ondersteuning blijven beschikbaar via neatorobotics.com.
Deze beslissing heeft alleen betrekking op Neato Robotics. Andere producten en diensten van Vorwerk blijven volledig onaangetast.
We weten dat deze verandering invloed heeft op hoe je je Neato-robot gebruikt, en de beslissing is niet lichtvaardig genomen. Ze weerspiegelt onze verantwoordelijkheid om jouw gegevens, jouw veiligheid en jouw vertrouwen te beschermen.
robot_blocked_thanks
Neato app offline! (Robotstofzuiger)
-
Arizonakid
Re: Neato app offline! (Robotstofzuiger)
Vervelend, maar ze hebben zich keurig gehouden aan de beloofde 5 jaar. Je stofzuiger wordt ook niet onbruikbaar, niks wat je kan doen.
roelpol
vindt dit leuk
Deze week hadden we ook al het bericht van de Bose Soundbars die hun Cloud ondersteuning verliezen en daarmee een groot deel van hun functionaliteit niet langer zou werken.
Het wordt tijd dat organisaties als de Consumentenbond zich hier bewuster van worden en dat meenemen in hun adviezen. Elk apparaat dat afhankelijk is van Cloud services loopt het risico dat die vroeg of laat functionaliteit verliest zodra de Cloud ondersteuning stopt. Dat zou als min punt meegenomen moeten worden in de testresultaten zodat potentiële kopers zich er een stuk meer van bewust zijn.
Het wordt tijd dat organisaties als de Consumentenbond zich hier bewuster van worden en dat meenemen in hun adviezen. Elk apparaat dat afhankelijk is van Cloud services loopt het risico dat die vroeg of laat functionaliteit verliest zodra de Cloud ondersteuning stopt. Dat zou als min punt meegenomen moeten worden in de testresultaten zodat potentiële kopers zich er een stuk meer van bewust zijn.
roelpol
vindt dit leuk
Zoals ik al zei. Een end of life update waardoor dingen zonder server werken is het minste dat je kan doen.
roelpol
vindt dit leuk
Dat is nu juist het issue hier, dat doen ze niet. In 2023 heeft de partij 'vorwerk', eigenaar van het merk 'neato', de product lijn gestopt maar beloofd vanaf dat moment de clouddiensten nog 5 jaar in de lucht te houden. Dus tot medio 2028. Daar komen ze nu op terug door deze diensten in 2025 al te stoppen.Arizonakid schreef: ↑18 okt 2025 12:42Vervelend, maar ze hebben zich keurig gehouden aan de beloofde 5 jaar.
Daar zijn eigenaren van deze producten uiteraard terecht boos over.
De verklaring die ze geven is best wel logisch. Het alternatief is door gaan met wat er nu is en in feite je netwerk openzetten voor hackers. Dat willen we ook niet lijkt me.
Dat is het 'reclame praatje', echter is zo'n omgeving natuurlijk prima te beveiligingen met moderne standaarden in een moderne cloud omgeving of eigen datacenter, echter dat zal geld kosten, waarschijnlijk een boel geld, want ze hebben een groot deel van het personeel 2 jaar geleden ontslagen en draaiden nog door met een 'skeleton crew', waarvan niet duidelijk is of deze afdoende kennis heeft om door te ontwikkelen of er alleen nog wat om de boel zonder changes draaiende te houden.
Dit lijkt gewoon op niets meer dan een ordinaire kostenbesparing waar de klant de dupe van is, die is immers wat beloofd wat ze nu niet nakomen, zonder dat ze daar bijvoorbeeld de klant schadeloos stellen. Die kosten besparing is mogelijk best te verdedigen afhankelijk van de werkelijke grootte van de investering die nodig is, maar ben dan gewoon eerlijk dat je de investering niet wil doen, omdat het je als bedrijf nooit rendement zal opleveren. En hang niet zo'n kul verhaal op, want als je omgeving werkelijk zo brak was dat deze nu ineens onveilig zou zijn dan wisten ze dat 2 jaar geleden toen ze die belofte deden ook al wel.
roelpol
vindt dit leuk