LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ÒKO-LAVAMAT 88740

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
pietronel

ÒKO-LAVAMAT 88740

Ongelezen bericht door pietronel »

Onze wasautomaat AEG lavamat 88740 1800 toeren is na vijf jaar stuk .
Ik ben op diverse site van AEG gaan kijken of ik hierover iets kan lezen.
Tot mijn schrik kom ik steeds het zelfde verhaal tegen wat overheen komt met ons probleem code C9.
Hierover heb ik naar AEG gebeld en dit uigelegd dat ik ook met het probleem C9 zit maar ze houden zich denk ik dan voor de dommen .
Als antwoord : we sturen wel een monteur langs die hem kan maken .
( Koste ) verassing.
Als ik steeds maar leest dat er een nieuwe motor in moet ( na 5 jaar) is dit zonde en geen goede uitleg van AEG hierover.
GR.E :evil: :evil:

Ulbe

Re: ÒKO-LAVAMAT 88740

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Pietronel,

Ik heb even op internet gekeken wat de foutcode nu eigenlijk inhoud,

Het zijn koolborstels die in de motor zitten die versleten zijn,

Nu is het maar de vraag of de "collector" in de motor niet verbrand is, dit kan gemakkelijk gebeuren wanneer de koolborstels versleten zijn en daardoor geen goed kontakt meer maken met de collector, er ontstaat dan een kleine vlamboog die de collector uiteindelijk vernield,

Wanneer de collector verbrand is, is vervangen van de motor de enige oplossing,

Het apparaat niet meer gebruiken, en indien u geluk hebt, hoeven alleen de koolborstels vervangen worden, en dat is deze machine zeker nog wel waard,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Diverse merken die 1600 toeren en hoger hebben krijgen vaker last van dit soort dure reparaties.

Zelf kies ik er liever voor onder de 1600 toeren te blijven en desnoods 2x op lagere 1400 toeren te centrifugeren.
Hoewel de goedkope merken meer problemen hebben komt het zo vaak voor dat ik ze als webwinkel nog langer weiger te verkopen, dus niet meer leverbaar.

Ik vermoed (geen garantie dus) dat de motor door te trillen de koolborstels kapot maakt en daarom extra slijtage..

pietronel

Ongelezen bericht door pietronel »

Beste ulbe.
Bedankt voor uw reacktie .
Ik heb gekeken naar de koolborstels maar die zijn goed , er is ook aan de motor niets te zien.
Het raare is dat de machine goed zijn progamma,s doet maar bij het centrifugeren op het laatste stukje de code C9 aan geeft.
Als ik de wasautomaat uitzet en weer aan zet dan knipper de code C9 en het lampje van spoelprogamma + en het voorwas lampje deze krijg ik ook niet meer uit.
Gr.P

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Pietronel,

Check de collector van de motor eens goed, misschien zijn er lamellen van de collector beschadigt, dit is vaak te zien aan verkleuringen op de collector,

Controleer of de koolborstels goed gangbaar zijn, en dat deze stevig tegen de collector drukken, en kijk meteen of de collector over de gehele omtrek schoon en egaal is,

Het mooiste zou zijn dat u de motor in werking zou kunnen bekijken ( pas op voor draaiende en spanningvoerende delen! ), indien mogelijk, vaak zit de motor onderin goed verstopt, vooral wanneer de centrifuge in werking is zijn deze fouten makkelijk te ontdekken,

Wanneer er een lichtshow in de motor te zien is weet u wat er aan de hand is, de boel is versleten, dan wordt vervangen van de koolborstels of motor de enige remedie,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten