Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Moneyman

Re: Per 31 maart stopt Siemens met de Camera Functie in mijn koelkast.

Ongelezen bericht door Moneyman »

stijnvogel schreef:
14 mei 2026 13:59
Ze hebben mij een aanbod gedaan van €300,-- retour. Ik heb dit bod geaccepteerd. Ben er niet 100% tevreden mee …
Top dat je terugkoppelt. Ik zou zeggen: wees blij… ik vind 300 euro een meer dan redelijke tegemoetkoming voor het na jaren gebruik vervallen van een functie.

Moest de laatste tijd vaak aan dit topic denken trouwens, want je wordt op TV momenteel doodgegooid met reclame voor een slimme oven met camera. Daarbij zie ik het nut en de meerwaarde overigens een stuk meer dan bij een koelkast.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
14 mei 2026 14:10
Moest de laatste tijd vaak aan dit topic denken trouwens, want je wordt op TV momenteel doodgegooid met reclame voor een slimme oven met camera. Daarbij zie ik het nut en de meerwaarde overigens een stuk meer dan bij een koelkast.
Naah, is een gimmick.
stijnvogel schreef:
14 mei 2026 13:59
Een korte update. Ik heb een e-mail naar Siemens gestuurd met daarin het verzoek de camera functie te continueren of mij compensatie te geven. Ze hebben mij een aanbod gedaan van €300,-- retour. Ik heb dit bod geaccepteerd.
Toch snel verdiend, deze gouden handdruk. :wink:

Moneyman

Consumenneke schreef:
14 mei 2026 14:56
Moneyman schreef:
14 mei 2026 14:10
Naah, is een gimmick.
In de toepassing in de oven niet zoals in de koelkast. in de oven doet het daadwerkelijk actief iets voor de hoofdfunctie van de oven.

Consumenneke

Moneyman schreef:
16 mar 2026 20:47
Mijn advies om hier geen tijd en energie in te stoppen tegenover Siemens blijft overeind.
Goed dat Stijn eigenwijs was. :wink:

Moneyman

Consumenneke schreef:
14 mei 2026 17:18
Moneyman schreef:
16 mar 2026 20:47
Mijn advies om hier geen tijd en energie in te stoppen tegenover Siemens blijft overeind.
Goed dat Stijn eigenwijs was. :wink:
Uitermate typerend weer, deze actie jouwerzijds. Je verdraait heel doelbewust mijn woorden.

Want als je mijn volledige reactie geciteerd zou hebben, zou ineens duidelijk zichtbaar zijn dat ik reageerde op een advies van Speedy om te gaan voor van nonconformiteit.

Ik heb expliciet geadviseerd om het niet via de rechter af te dwingen, waarbij ik eveneens expliciet aangaf dat ik het terecht zou vinden als Siemens de gedupeerde gebruiker een vergoeding zou betalen.

Jammer dat je het forum vervuilt met dit soort gedrag. Onterechte steken onder water die je probeert grappig te laten lijken met een smiley. Té kinderachtig.

Consumenneke

Moneyman schreef:
14 mei 2026 17:45
Uitermate typerend weer, deze actie jouwerzijds. Je verdraait heel doelbewust mijn woorden.

Want als je mijn volledige reactie geciteerd zou hebben, zou ineens duidelijk zichtbaar zijn dat ik reageerde op een advies van Speedy om te gaan voor van nonconformiteit.
Dan maar de volledige eerste reactie.
Moneyman schreef:
13 mar 2026 16:41
Speedy123 schreef:
13 mar 2026 15:20
Voor u was de camera in de koelkast een essentiële product eigenschap, u heeft specifiek voor deze Siemens koelkast gekozen omdat er een camera in zat. Zonder de bijbehorende app functioneert de camera niet langer, immers u kunt de beelden niet meer bekijken.

Het wegnemen van deze eigenschap maakt de koelkast mijn inziens non-conform, indien de te verwachtte levensduur van de koelkast nog niet bereikt is.
Daar vallen twee belangrijke dingen op aan te merken:

1) dat die "essentiële product eigenschap" alleen maar relevant is als dat ook voor de verkoper kenbaar (en dus onderdeel van de overeenkomst) is geweest. En TS zal dat moeten bewijzen. Tenzij dat ergens op papier staat, is dat een onmogelijk opgave.

2) de verwachtte levensduur van een koelkast met dit soort snufjes is niet zo lang. Inherent aan snufjes is immers dat ze snel verouderen en outdated raken. Deze is inmiddels ook al 6 jaar oud en misschien al wel veel langer op de markt. Bovendien geldt ook hier: alleen het overschreiden van de normale levensduur maakt een product niet automatisch nonconform, en al helemaal niet als de hoofdfunctie (koelen) gewoon functioneert.

Ik zou er geen geld en energie in steken eerlijk gezegd.
Heb nog even gezocht naar uw advies wat stijnvogel wel zou kunnen doen. Maar u ziet geen licht aan het einde van deze tunnel.
Moneyman schreef:
15 mar 2026 17:20
rwolters schreef:
14 mar 2026 13:52
En waar hebben we het dan over qua vergoeding na 7 jaar gebruik? 1 of 2 tientjes?
Geen flauw idee, weet niet wat de meerprijs geweest is. Maar veel meer dan dat zal het niet zijn lijkt mij. Daarom schreef ik al dat het mij de moeite niet waard zou zijn.
Fijn toch dat het Stijn wel de moeite waard was. :wink:

Laten we er geen uitermate typerende welles-nietes van maken. We zijn allemaal blij voor Stijn!

Moneyman

Consumenneke schreef:
14 mei 2026 19:49
Laten we er geen uitermate typerende welles-nietes van maken.
Begin er dan gewoon niet mee.

Meer woorden is je treurige reparatiepoging niet waard.

CheckeredFlag

Ongelezen bericht door CheckeredFlag »

Siemens kan dit juridisch gezien niet zomaar doen

Siemens heeft hier geen vrij spel. Sinds 2022 geldt in Nederland de Wet implementatie richtlijnen digitale producten, verwerkt in art. 7:18 BW. Een koelkast met ingebouwde camera en app-koppeling is een "zaak met digitale elementen" en daar gelden strengere regels.
Drie punten zijn hier relevant:

• Ten eerste: als de camera vermeld stond in de productbeschrijving of bestelbevestiging, is die functie onderdeel van de overeenkomst. Siemens kan dat niet eenzijdig wijzigen (art. 7:18 lid 1 BW).

Ten tweede: zelfs als dat niet expliciet is vastgelegd, heeft Siemens de camera actief vermarkt als premiumfunctie. Die eigen reclame bindt hen, tenzij zij kunnen bewijzen dat jouw aankoopbeslissing er niet door beïnvloed kon zijn. Dat gaan ze niet redden (art. 7:18 lid 2 sub d en lid 3 BW).

Ten derde: de wet verplicht verkopers van zaken met digitale elementen om updates te leveren zolang de koper dat redelijkerwijs mag verwachten. Bij een koelkast is dat minimaal 10 jaar. Wat Siemens nu doet, een werkende functie actief verwijderen, is het tegenovergestelde van die verplichting (art. 7:18 lid 4 BW).
Stel Siemens schriftelijk een reactietermijn van 14 dagen en eis herstel, prijsvermindering of terugbetaling. Kom je er niet uit, dan is de Geschillencommissie Elektro laagdrempelig en bindend. Een klacht bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) helpt ook, zeker als meer mensen dit doen, want collectieve druk werkt.
Bewaar je aankoopbewijs, de originele productpagina (screenshot of via web.archive.org) en de mail van Siemens. Dat is je bewijspakket.
Succes!

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vind dit een heel goede uitleg wat de rechtspositie is van de gedupeerden. Dank hiervoor.
Moneyman schreef:
14 mei 2026 19:55
Consumenneke schreef:
14 mei 2026 19:49
Laten we er geen uitermate typerende welles-nietes van maken.
Begin er dan gewoon niet mee.

Meer woorden is je treurige reparatiepoging niet waard.
Alhowel ik het vaak niet met consumenneke eens ben had hij hier een punt. Wat mij betreft wat juist u degene die een treurige reparatiepoging deed.
Maar u kunt mij vast uitleggen waarom ook ik het fout zie en u zoals altijd weer gelijk had.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

CheckeredFlag schreef:
15 mei 2026 10:06
Siemens heeft hier geen vrij spel. Sinds 2022 geldt in Nederland de Wet implementatie richtlijnen digitale producten, verwerkt in art. 7:18 BW.
Deze wetgeving is niet van toepassing op producten die gekocht zijn voor die datum. Product is geleverd juni 2019.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

CheckeredFlag schreef:
.....
Stel Siemens schriftelijk een reactietermijn van 14 dagen en eis herstel, prijsvermindering of terugbetaling.
TS heeft de prijsvermindering toch al gehad? Of iig het aanbod tot prijsvermindering.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

16again schreef:
15 mei 2026 15:29
CheckeredFlag schreef:
.....
Stel Siemens schriftelijk een reactietermijn van 14 dagen en eis herstel, prijsvermindering of terugbetaling.
TS heeft de prijsvermindering toch al gehad? Of iig het aanbod tot prijsvermindering.
TS wel, maar ik vind het juridisch laakbaar dat een bedrijf een dergelijke handeling uitvoert en vervolgens alleen consumenten die weerbaar zijn een vergoeding geeft.

Moneyman

J. Deltoer schreef:
16 mei 2026 10:01
TS wel, maar ik vind het juridisch laakbaar dat een bedrijf een dergelijke handeling uitvoert en vervolgens alleen consumenten die weerbaar zijn een vergoeding geeft.
Dat juridisch laakbare valt nog te bezien, ik zou het vooral moreel laakbaar noemen. Vanuit oogpunt van klantbinding en merkbewaking was het veel verstandiger geweest klanten actief een vergoeding aan te bieden. En ik denk dat een klant die proactief benaderd zou zijn, eerder genoegen is te nemen met een lager bedrag dan wanneer je iets hebt moeten afdwingen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 mei 2026 15:50
Vanuit oogpunt van klantbinding en merkbewaking was het veel verstandiger geweest klanten actief een vergoeding aan te bieden. En ik denk dat een klant die proactief benaderd zou zijn, eerder genoegen is te nemen met een lager bedrag dan wanneer je iets hebt moeten afdwingen.
Dan benader je ook klanten, waar de koelkast al lang naar de stort is.

Al is in dit geval in de cloud misschien te achterhalen bij welke koelkasten de camera functie daadwerkelijk wordt gebruikt.

Consumenneke

16again schreef:
16 mei 2026 17:18
Moneyman schreef:
Vanuit oogpunt van klantbinding en merkbewaking was het veel verstandiger geweest klanten actief een vergoeding aan te bieden. En ik denk dat een klant die proactief benaderd zou zijn, eerder genoegen is te nemen met een lager bedrag dan wanneer je iets hebt moeten afdwingen.

Al is in dit geval in de cloud misschien te achterhalen bij welke koelkasten de camera functie daadwerkelijk wordt gebruikt.
Vanuit het oogpunt van rendabele bedrijfsvoering is het verstandiger vooral geen klanten compensatie aan te bieden voor iets dat ze niet als gemis ervaren. Het afkopen van klachten is volstrekt rationeel.

Moneyman

16again schreef:
Moneyman schreef:

Ik heb niet gezegd “alle klanten”. Je kunt prima de klanten met een actieve camera benaderen, of actief aanbieden als de klant zich meldt met een vraag of klacht.

Consumenneke

Moneyman schreef:
17 mei 2026 10:31
16again schreef:
Moneyman schreef:

Ik heb niet gezegd “alle klanten”. Je kunt prima de klanten met een actieve camera benaderen, of actief aanbieden als de klant zich meldt met een vraag of klacht.
Zijn actief en proactief hetzelfde?

Moneyman

Consumenneke schreef:
17 mei 2026 10:53
Zijn actief en proactief hetzelfde?
Ik heb het antwoord op deze open deur even voor je op laten schrijven.

Gesloten