LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] retourneren wasmachine na aankoop binnen 7 dagen
retourneren wasmachine na aankoop binnen 7 dagen
Hallo,
Ik heb zaterdag 2 juni 2007 een Nordland wasmachine bij de Its gekocht. Dit is hun huismerk. Ik heb extra garantie erbij gekocht voor 5 jaar. Maar de garantievoorwaarden zijn zodanig opgesteld dat de meest voorkomende reparaties voor mijn rekening zullen komen. Ik heb nu in het forum gezien dat je alleen maar problemen krijgt met Nordland. Het is ook zo dat er een kleine beschadiging is aan de buitenkant van de wasmachine, dat heb ik dezelfde dag doorgegeven aan de zaak. Ook mede hierdoor wil ik van de wasmachine af. Ik heb de wasmachine nog niet gebruikt, ik vraag me af of ik dit binnen 7 dagen kan retourneren en mijn aankoopsprijs terug kan krijgen.
Kan iemand mij dit vertellen?
Alvast bedankt,
Groetjes, Sabina
Ik heb zaterdag 2 juni 2007 een Nordland wasmachine bij de Its gekocht. Dit is hun huismerk. Ik heb extra garantie erbij gekocht voor 5 jaar. Maar de garantievoorwaarden zijn zodanig opgesteld dat de meest voorkomende reparaties voor mijn rekening zullen komen. Ik heb nu in het forum gezien dat je alleen maar problemen krijgt met Nordland. Het is ook zo dat er een kleine beschadiging is aan de buitenkant van de wasmachine, dat heb ik dezelfde dag doorgegeven aan de zaak. Ook mede hierdoor wil ik van de wasmachine af. Ik heb de wasmachine nog niet gebruikt, ik vraag me af of ik dit binnen 7 dagen kan retourneren en mijn aankoopsprijs terug kan krijgen.
Kan iemand mij dit vertellen?
Alvast bedankt,
Groetjes, Sabina
-
Re: retourneren wasmachine na aankoop binnen 7 dagen
Een bedenktijd van 7 dagen geldt bij kopen via internet, en dacht ik ook bij aankopen aan de deur (colportagewet?).
Misschien kan je je probleem met de schade voorleggen, en kijken of de leverancier van de nood een deugd wil maken, en hem wil ruilen voor een betere (duurdere) machine. Extra garantie lijkt me, gezien de huidige consumentenbeschermig, al snel overbodig, doch misschien alleen nuttig bij heel intensief gebruik. Suc6.
Misschien kan je je probleem met de schade voorleggen, en kijken of de leverancier van de nood een deugd wil maken, en hem wil ruilen voor een betere (duurdere) machine. Extra garantie lijkt me, gezien de huidige consumentenbeschermig, al snel overbodig, doch misschien alleen nuttig bij heel intensief gebruik. Suc6.
@ Sabina.
Wat bedoeld u met de meest voorkomende reparaties in de garantie periode komen voor mijn rekening.
Wat bedoeld u met de meest voorkomende reparaties in de garantie periode komen voor mijn rekening.
-
En bij It's werd natuurlijk gezegd dat nordland de beste machine was vergelijkbaar met Miele? Kassa voor It's want er zit hogere marge op en provisie voor de verkoper!!
ik vraag me af of ik dit binnen 7 dagen kan retourneren en mijn aankoopsprijs terug kan krijgen.
Helaas voor jouw, dat recht heb je niet.
In de winkel geldt:
Koop=Koop!
Die 7 dagen is alleen geldig bij koop op afstand (via postorder of internet) en colportage.
Dus die wet koop op afstand is in de normale winkel (waar It's onder valt) niet van toepassing.
Dus mag je ook niet beroepen op deze wet.
Toch is er volgens mij een addertje .
Op de kassabon staat vaak ruilen binnen >>> dagen met kassa bon
Op de kassabon staat vaak ruilen binnen >>> dagen met kassa bon
Klopt, maar deze regels zijn niet in het consumentenrecht opgenomen en als het niet op de bon staat, mag er dus ook geen rechten aan ontleend worden.
Als er duidelijk op de bon staat dat het product teruggebracht mag worden, dan moet dat zeker nagevolgd worden.
Alleen kan ik het me niet herrinneren dat je witgoed binnen 7 dagen kunt of mag retouneren.
Dit komt omdat witgoed vaak op bestelling wordt geleverd.
Als er duidelijk op de bon staat dat het product teruggebracht mag worden, dan moet dat zeker nagevolgd worden.
Alleen kan ik het me niet herrinneren dat je witgoed binnen 7 dagen kunt of mag retouneren.
Dit komt omdat witgoed vaak op bestelling wordt geleverd.
Niet vanuit de witgoed supers .
En deze hebben ook vaak op de kassabon staan ruilen binnen xxx aantal dagen
En deze hebben ook vaak op de kassabon staan ruilen binnen xxx aantal dagen
Als jij dat zegt, dan neem ik dat aan.
-
Die 5 jaar garantie is niet in zoverre nuttig dat je vaak recht hebt op een leenmachine, en haal- en brengkosten.
Dat heb je zonder die bijgekochte garantie - als je je beroept op het consumentenrecht - niet. En een wasmachine is niet iets waar je mee wilt sjouwen, en vaak past het ook niet in je automobiel.
(Voor wat het waard is, ook ik heb een Nordland, maar dan een wat duurdere. 1400 toeren, prima ding, draait al een 8 maanden prima, maar dat is natuurlijk maar 1 verhaal)
Dat heb je zonder die bijgekochte garantie - als je je beroept op het consumentenrecht - niet. En een wasmachine is niet iets waar je mee wilt sjouwen, en vaak past het ook niet in je automobiel.
(Voor wat het waard is, ook ik heb een Nordland, maar dan een wat duurdere. 1400 toeren, prima ding, draait al een 8 maanden prima, maar dat is natuurlijk maar 1 verhaal)
Bedankt allemaal voor de reacties!
Nu heb ik een beter idee wat ik kan verwachten van de aankoop.
Zouden meer mensen willen reageren die een goede ervaring hebben met Nordland? Zodat ik niet al te pessimistisch hoef te zijn over mijn aankoop.
Alvast bedankt
Groetjes, Sabina
Nu heb ik een beter idee wat ik kan verwachten van de aankoop.
Zouden meer mensen willen reageren die een goede ervaring hebben met Nordland? Zodat ik niet al te pessimistisch hoef te zijn over mijn aankoop.
Alvast bedankt
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Groetjes, Sabina
Wat u kan verwachten heeft u deels zelf in de hand.
Het is geen machine geschikt voor een gezin die veel wast.
Draai niet alle wasjes achter elkaar ,geef de machine tussen door wat rust om af te koelen.
Was vanaf het begin minimaal 1x per twee weken op 90c.
Zodat de machine van binnen schoon blijft en er geen zeep resten gaan aankoeken
Dan kan de nordland best wel een tijdje mee gaan
Het is geen machine geschikt voor een gezin die veel wast.
Draai niet alle wasjes achter elkaar ,geef de machine tussen door wat rust om af te koelen.
Was vanaf het begin minimaal 1x per twee weken op 90c.
Zodat de machine van binnen schoon blijft en er geen zeep resten gaan aankoeken
Dan kan de nordland best wel een tijdje mee gaan
Voor degene die het weten wil:
indien het apparaat via een webwinkel gekocht is (koop op afstand: zie Burgerlijk Wetboek, boek 7 - http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html ), gelden de regels voor koop op afstand en mag je het artikel op eigen kosten terug sturen. Je hoeft hiervoor ook geen reden op te geven. De termijn hiervoor is 7 werkdagen. Soms kan die termijn wel uitlopen tot boven de 10 dagen (denk hierbij aan feestdagen).
Uiteraard zijn er wel uitzonderingen.
De Colportagewet spreekt over 8 dagen na inschrijving van de overeenkomst bij de Kamer van Koophandel. Vaak nemen bedrijven de moeite niet om deze overeenkomsten in te (laten) schrijven, wat weer een voordeel is voor de klant. Zolang de overeenkomst niet is ingeschreven, kan die overeenkomst door de klant weer ontbonden worden.
Gr. Hutch
indien het apparaat via een webwinkel gekocht is (koop op afstand: zie Burgerlijk Wetboek, boek 7 - http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html ), gelden de regels voor koop op afstand en mag je het artikel op eigen kosten terug sturen. Je hoeft hiervoor ook geen reden op te geven. De termijn hiervoor is 7 werkdagen. Soms kan die termijn wel uitlopen tot boven de 10 dagen (denk hierbij aan feestdagen).
Uiteraard zijn er wel uitzonderingen.
De Colportagewet spreekt over 8 dagen na inschrijving van de overeenkomst bij de Kamer van Koophandel. Vaak nemen bedrijven de moeite niet om deze overeenkomsten in te (laten) schrijven, wat weer een voordeel is voor de klant. Zolang de overeenkomst niet is ingeschreven, kan die overeenkomst door de klant weer ontbonden worden.
Gr. Hutch
Nu komt het:indien het apparaat via een webwinkel gekocht is (koop op afstand: zie Burgerlijk Wetboek, boek 7 - http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html ), gelden de regels voor koop op afstand en mag je het artikel op eigen kosten terug sturen. Je hoeft hiervoor ook geen reden op te geven. De termijn hiervoor is 7 werkdagen. Soms kan die termijn wel uitlopen tot boven de 10 dagen (denk hierbij aan feestdagen).
Steeds meer consumenten zijn van mening dat deze regels ook in de normale winkel van toepassing zijn.
Laatst had ik een discussie met mijn buurman, die van mening was dat het terugbrengrecht altijd geldt, ook in de normale winkel.
Wat je nu ziet is dat er een grote groep mensen geen inkopen doen bij die winkel die deze regels koop op afstand niet hanteren.
Je wordt als winkelier zijnde door de consumenten wel verplicht om deze regels te hanteren.
Ben ik niet met je eens ikbenik.Nu komt het:
Steeds meer consumenten zijn van mening dat deze regels ook in de normale winkel van toepassing zijn.
de mensen weten donders goed dat die regel
niet geld.Kijk dat ze het proberen is een andere zaak.
Maar ze drijven hun zin dan wel door.de mensen weten donders goed dat die regel
niet geld.Kijk dat ze het proberen is een andere zaak.
Ik heb al diverse mensen gehoord die zeiden dat ze alleen bij die winkels gaan kopen waar je de producten terug kunt brengen.
Vertelde ik toch.Dat ze het proberen.
naar de service kijken maar naar wie de goedkoopste
is met alle gevolgen vandien.We praten wel over wit
en bruingoed he. Niet over C&A tjes of Blokkertjes etc.
Vreemd dit heb ik nog nooit gehoord wel dat ze nietIk heb al diverse mensen gehoord die zeiden dat ze alleen bij die winkels gaan kopen waar je de producten terug kunt brengen
en bruingoed he. Niet over C&A tjes of Blokkertjes etc.
Ze kijken steeds meer of ze de producten terug kunnen brengen.dat ze niet
en bruingoed he.
Zo niet, dan gaan ze daar niet kopen.
Ze vinden dat ze het recht hebben om een product terug te brengen, doet een winkelier dat niet, dan gaan ze die steeds meer vermijden en daar niet kopen.
Volgens de wet is
Koop=Koop in de normale winkel.
Maar volgens de door de consumenten zelf opgestelde regels hoort een winkelier altijd het product binnen 7 dagen terug te nemen.
Dus de winkels die de terugbrengservice wel hanteren krijgen het steeds drukker, en de winkels die dat niet doen krijgen het steeds rustiger.
Nou dan ligt het dus aan je eigen wat je doet ,of je hebt het druk of niet. Vind het nog steeds vreemd hoor dat het in de omgeving vanDus de winkels die de terugbrengservice wel hanteren krijgen het steeds drukker, en de winkels die dat niet doen krijgen het steeds rustiger.
amsterdam niet zo is.
U kan misschien bij IT's info vragen of zij de Nordland machine terug willen nemen mits u een andere nieuwe machine koopt bij deze zaak,
U begrijpt natuurlijk wel dat we het dan niet meer hebben over een machine van € 400,- of minder,
Uw Nordland is beschadigt en zal de dealer voor goedkoper moeten verkopen, dus een duurdere machine is dan wel op zijn plaats,
U kan het probleem allicht voorleggen bij de verkoper, want de machine moet natuurlijk gebracht én gehaald worden, dat kost natuurlijk geld aan manuren en transportkosten,
Veel succes,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
U begrijpt natuurlijk wel dat we het dan niet meer hebben over een machine van € 400,- of minder,
Uw Nordland is beschadigt en zal de dealer voor goedkoper moeten verkopen, dus een duurdere machine is dan wel op zijn plaats,
U kan het probleem allicht voorleggen bij de verkoper, want de machine moet natuurlijk gebracht én gehaald worden, dat kost natuurlijk geld aan manuren en transportkosten,
Veel succes,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.