LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Robot stofzuiger (Roomba)

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
De Paashaas
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2005 11:19

Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door De Paashaas »

Ik overweeg om een robotzuiger te kopen, de Roomba.
Ook de RoboCleaner is een optie, maar deze is stukken duurder(1500 EUR tegen 300 EUR voor Roomba).

Wie heeft, goede of slechte, gebruiker ervaringen met deze robotzuigers?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik ben even op de website geweest van Roomba,

Persoonlijk zou ik maar even wachten met deze nieuwe stofzuiger,

Het is natuurlijk erg makkelijk dat zo'n apparaat zelf de kamer zuigt, maar ik sluit niet uit dat er toch nog wat "kinderziekte's", in het apparaat schuilen,

Zelf heb ik geen ervaring met dit apparaat, het is echter een leuk idee om een stofzuiger te ontwerpen, die zelf de kamer zuigt!.

Vriendelijke groeten van Ulbe.

De Paashaas
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2005 11:19

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door De Paashaas »

Ulbe,

De Roomba bestaat blijkbaar al een paar jaar en inmiddels is de Roomba SE (Second Edition) uit.
Ik heb een site gevonden waar deze info en wat testresultaten staan.

Ook heb ik een community gevonden, maar zij zijn met name in het robot gebeuren geinteresseerd niet zo zeer in de stofzuig kwaliteiten van het apparaat.

En een vergelijking van de modellen op de site van de fabrikant.

Groet,
Emiel

enit
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2005 12:19

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door enit »

Ik overweeg ook een Roomba te kopen. Hij schijnt met name geschikt te zijn voor haren van huisdieren, en dat komt bij ons goed van pas.

Inderdaad zijn er meerdere verschillende versies. In Nederland kun je de Standaard en de Discovery SE kopen. De prijsverschillen zijn erg groot! Via internet bestel je een Standaard voor 150 euro, en een SE voor ruim 300 euro. Er zijn een aantal verschillen, de SE heeft een afstandsbediening en een basisstation waar de Roomba zelf naartoe rijdt. Maar die dingen heb ik eigenlijk niet nodig.

Weet iemand of qua kwaliteit van stofzuigen de Standaard (bijna) net zo goed is als de SE?

miniad
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 aug 2005 04:00

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door miniad »

Ik overweeg ook een Robotstofzuiger en in het bijzonder van het Type Roomba SE. De green de luxe is 50 euro goedkoper en die schijnt gelijk te zijn aan SE met het verschil dat er geen ophangbevestiging en maar 1 virtuele muur wordt bijgeleverd (bij de SE 2 stuks).

Heeft iemand al ervaring met de aanschaf?
Zit het in een dichte (gezielde) verpakking of gewoon een open doos?
Bij het laatste kan het mogelijk gebruikt/demo of terugontvangen versie zijn..
Hoe kan ik dus zien of het echt nieuw is?
Lijkt wat negatief maar ik heb zolangzamerhand vele ervaringen op dat gebied. :(

Er lijkt een verschil in zuigkracht te zitten in de SE (en green) en de standaardversie. Ook het stofbakje is bij de standaard versie kleiner.

De SE versie is moeilijk leverbaar en hier en daar 1 exemplaar te vinden... vandaar mijn bovendstaande vragen.

tnx gr. Se

miniad
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 aug 2005 04:00

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door miniad »

Ik heb de Roomba SE gekocht en na het opladen van de accu +/- 4 uur heb ik hem midden in de kamer geplaatst en aangezet.
Dit heb ik gisteren twee keer gedaan en vandaag nog maar eens het hele huis schoon laten maken. Het werkt prima ! Het is ongeloofelijk wat een kattenharen hij (of is het zij?) vindt. Het huis ziet er ook schoner uit. Het heeft geen probleem met overgangen van b.v. de vloerbedekking in de kamer naar het linoleum van de open keuken.
Het stofzuigen met de functie SPOT werkt geweldig! Ik zet Roomba op de inloopmat in de Hal, druk dan op Spot en het wordt grondig schoongemaakt.. ook handige functie voor b.v. onder de eettafel enz.
Kleine hoekjes en randjes heeft nog wel met de gewone stofzuiger te gebeuren want daar komt Roomba niet bij. De Logica en de werkwijze ontgaat me wel. Sommige plekken worden meerdere keren gezogen en andere slechts 1 keer of soms helemaal niet. Ik zet elke dag de Roomba maar even aan het werk dus elk plekje komt dan wel aan de beurt. De virtuele muren zijn een uitkomst! Bij de SE zitten er 2. Achter een TVkastje in mijn kamer is veel snoeren en daar heeft Roomba een hekel aan dus zet ik vóór het kastje een virtuele muur. De Roomba zal daar niet voorbij gaan. De andere zet ik bij het voedselbakje van de kat zodat zij onder het eten niet lastiggevallen wordt door Roomba. Overigens heeft de kat er een Hét bij ;) . Ik begrijp echter niet dat als de Roomba in de buurt komt van zijn thuishaven (docking) soms niet verder wil met het afmaken van zijn programma maar graag naar huis wilt. Toen het te lastig werd heb ik een virtuele muur maar even bij de docking geplaatst en dat werkte!

Dit is een lange story maar wel een beetje antwoordt op de vraag van de starting topic. Zelf had ik graag deze info gelezen vóór ik de Roomba kocht. Ik ben meer dan tevreden hoewel de prijs best hoog is.. Bij mij gaat hét nooit meer weg... of er moet een nog betere komen..

AD

De Paashaas
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2005 11:19

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door De Paashaas »

Informatie over de verkrijgbare modellen (SE en de Green) in Nederland is te vinden bij de importeur.

Ook info bij web-verkoper cyberhome en zij vermelden bij "Nieuws" dat eind dit jaar ook de Scheduler verkrijgbaar zal zijn in Nederland.

miniad
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 aug 2005 04:00

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door miniad »

Inderdaad Paashaas..
Er staat wat te gebeuren... ;)

Nieuwe versie 2.1... is te updaten bij de dealer..

Alleen info is daar te vinden waar het verkocht wordt maar ik heb een kleine vermoede dat hier om gebruikerservaring wordt gevraagd..

En dan... komt de verkoper, importeur, enz.. niet aan de beurt.. ;)

vr. groet van AD

xahmol
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2005 16:28

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door xahmol »

Ik heb nu bijna twee maanden mijn Roomba SE in gebruik (gekocht via http://cyberhuis.nl) en ben erg tevreden. Hij zuigt prima, is makkelijk in het gebruik en zuigt ook onder de bank waar ik normaal niet zo snel kom.
Alleen de eerste paar keer even uitproberen of de Roomba ergens blijft haken (losliggende kabels vind de Roomba niet leuk), dan of die kabels beter opbergen of er een virtuele muur voor zetten en het gaat uitstekend.
Huis is zichtbaar schoner, zeker omdat het nu wel erg makkelijk is dagelijks als je naar werk vertrekt even de Roomba aan te zetten.
Ik vind het zeker zijn geld waard.

Renko
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:20

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Renko »

'der Boris had ietsch wat geen andere clown had'

Intro
Normaal nooit zo gavoelig voor gadgets als robotstofuigers, al gauw wint het verstand het van de hebzucht. De advertentie van de Bijenkorf voor de Roomba bleef langer hangen: ik heb echt een bloedhekel aan stofzuigen. Vijftien jaar terug al eens staan kijken bij een automatische grasmaaier die ongeveer net zo werkte als de Rooomba (met verschil dat er een detectielus aangebracht moet worden om de tuin). Het kan dus werken. De Roomba werkt volgens 'bots en keer' principe: zo blind als een mol! Erg dom gezicht om hem elke keer 'tok' tegen iets aan te zien lopen. Vandaar dat ik hem maar clown Boris genoemd heb

Aanschaf
Ik heb de gewone versie van de Roomba voor E 269.- bij de DDD dagen van bijenkorf gekocht. het duurdere SE model had ik willen hebben maar die was niet leverbaar. Het enige verschil met de gewone roomba is een extra 'waarschuwings muur' die je voor no-go area's kan parkeren (gewone heeft er 1, de SE 2) en de SE heeft een muurbeugel. Behalve layout heb ik geen verschillen kunnen ontdekken. (bij uitzondering is door Bijenkorf een snellader + docking station bijgeleverd die normaal alleen bij de SE zit! )

Product:
Uit de verpakking nemend komt apparaar wat kwetsbaar over. komt ook omdat voorbumper en onderstel flexibel vast zitten. Ook lazert de accu eruit als je hem uit de verpakking tilt (zit nog los in plastic). Uitnemen van bostels en filter is wat priegelig. Gebruiksaanwijzing kraakhelder maar wat beknopt over werking van bv afstandbediening en werking. Maar eigenlijk wijst het zichzelf

Werking:
Volgens maker zal na concentrisch bewegingen vanuit het midden van de kamer de buitencontouren afgetast worden. In praktijk gaat de Roomba al gauw over tot 'bots en keer' methode. overgangen neemt hij goed, enig systeem is er niet te ontdekken in route. Ook z'n docking station terrugvinden lukt alleen als bij tovallig in de buurt komt en accu lading nodig heeft. Het principe van borstels en zuiging werkt goed, misschien wel beter dan brute zuigkracht van normale stofzuiger. Grootste deel van m'n huis is vrij pluizige wollen vloerbedekking. pluizen verstoppen snel het kleine reservoir en de bostels. na elke beurt zitten ze vol. Reinigen gaat het makkelijks met een gewone stofzuiger. Een gevaar; aan het einde van de uitneembare borstels zit een los geel nokje wat zo in de stofzuiger verdwijnen kan - priegelig dus! Geluid is bescheiden tov gewone stofzuiger.

Oordeel: gematigd positief, het is het nog te vroeg voor eindoordeel, werking zal doorslag moeten geven. ik reageer over 1-2 weken weer

miniad
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 aug 2005 04:00

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door miniad »

Renko gefeliciteerd want zuigen doet de Roomba goed.
Ik heb hem nu 6 weken en (koffie)tijd genoeg gehad om het e.a. te bekijken. :)

Hij volgt inderdaad geen vast patroon en veranderd van koers door het botsprincipe.
In deze computertijdperk was het fraaier geweest dat Roomba had kunnen kijken en dus nergens meer tegenaan hoeft te botsen.
De intelligentie is niet erg hoog, althans minder dan ik had verwacht.
Over het zuigen van een kamer van 5x7 meter doet hij meer dan 1 uur.
Hoe langer het duurt hoe meer kans er is dat de Roomba op veel plekken komt.
Volgens mij is dat ook de reden van deze lange duur.. (slim bedacht) :wink:
Ik had verwacht dat Roomba de plekken zou onthouden waar het geweest was.. dus een geheugen. Maar daar lijkt het niet op.
Het valt op dat Roomba sommige plaatsen overslaat (dus niet vind = lijkt op Random) en andere plaatsen wel meer dan 10 keer. Afbakenen met een virtuele muur is dan de oplossing.
Door de hele week bijna elke dag te laten stofzuigen wordt de overgeslagen plekken uiteindelijk meegenomen.

Het basisstation wordt niet altijd gevonden hoewel hij vrij midden in de kamer staat.
Ook het opladen van de accu via het basstation geeft soms problemen. Lampjes branden en die van Roomba is dan groen maar toch is het al een paar keer gebeurd, dat Roomba er binnen 10 minuten mee ophoud door een lege accu terwijl het een 24 uur aan de lader heeft gehangen.

Conclusie:
Roomba zuigt goed maar willekeurig.
Een wandbevestiging (is bijgeleverd) en externe voeding is betrouwbaarder dan het basisstation. Het basis station is slechts een lader waar de Roomba naar toe gaat.
Het is niet zo dat als hij geladen is, zelfstandig weer verder gaat met zuigen!
Afvalbakje voor ons groot genoeg en filter gemakkelijk schoon te maken.
Het botsprincipe werkt prima maar minder intelligent. Vanwege het geluid heb ik de zachte kant van zwarte klittenband op de bumper bevestigd. Ziet er netjes uit.

Volgens mijn dealer (http://cyberhuis.nl) kan eind van het jaar de huidige versie geüpdate worden naar de 2.1 en dat lijkt weer beter te werken volgens de sites op het Internet.
In de Roomba zit een seriële aansluiting voor contact met de (home) computer.. misschien kunnen de Roomba bezitters in de toekomst de nieuwe softwareversies zelf downloaden en voeren aan hun Roomba.

Kortom, het is een echte stofzuiger met nog weinig menselijke trekjes…
Ik kan Roomba niet meer missen.
Ad

tip: Gebruik voor belangrijke plekken zoals onder eettafel, stoel enz. eerst de spotfunctie en laat daarna de hele kamer zuigen..

Renko
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:20

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door Renko »

Nu drie weken na aanschaf een verslag over de eigenlijke werking. (zie hierboven voor mijn reactie direct naar aankoop)

Wennen:
Ik en de Roomba zijn inmiddels aan elkaar gewent. Ik weet hoe ik de kamer moet voorbereiden voor zijn werk, waar hij problemen mee heeft en hoe hem schoon te maken. Ook lukt het me gewoon bv TV te kijken terwijl de Roomba rondzoemt. De Roomba komt niet meer vast te zittenen vindt z'n dockingstation bijna altijd.

Werking:
De 'max' stand houdt in dat de roomba zuigt tot z'n accu leeg is, in de praktijk zo'n 5 kwartier (de claim max. 120 minuten is dus onzin). Het reservoir zit niet meer propvol zoals bij de eerste beurten. Het reinigen van het reservoir en de borstels (hier en daar blijven aan de onderzijde nog wat pluizen hangen die verwijderd moeten worden) blijft een lastig priegelwerkje. Alle stof en pluizen worden opgepikt, zwaardere rommel niet (schroefjes enzo). Door de 'random' route door de kamer worden de grote vlakken onevenredig weinig meegenomen. Ik heb dit opgelost door met de 'virtuele muur' de kamer in twee te delen. Kun je even wat stoelen / meubels naar een zijde schuiven en kan de Roomba ongestoord z'n weg vinden. De grote vlakken (midden van de kamer) wordt nu wel meegenomen. Een deel van zo'n 20m2 is geschikt voor hem. Ik heb het idee dat de Roomba (want amerikaans) vooral geschikt is voor gladde vloeren: zeil, parket, tegels. Hier kan het een uitkomst zijn voor bijna dagelijks opduiken stof (bv huisdierharen) en een alternatief voor dagelijks stofzuigen. Bij een wekelijkse stofzuigbeurt voor vloerbedekking heeft hij weinig voordelen tov een gewone stofzuiger. Behalve voor stofzuighaters al ik!

Conclusie:
De Roomba doet z'n werk goed maar is nog verre van 'idiot proof'. Duurzaamhied moet bewijzen dat hij z'n geld waard is.

De Paashaas
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2005 11:19

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door De Paashaas »

Renko,

Ik heb heel erg benieud hoe de SE het doet. Volgens de informatie die ik online heb kunnen vinden, is in de SE het algoritme van het rondgaan aangepast en zou hij het beter moeten doen (geen stukken grote vlakken overslaan). De conclusie die jij hebt getrokken komt overeen met een test op TV van het consumenten programma Keurmeesters (NCRV, Nld 1, donderdagavond). Ook zij hadden, helaas, de gewone 'ouderwetse' Roomba getest en niet de SE.
Ik wacht nog maar even met de aanschaf tot ik hierover wat meer weet.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door berna »

Wij hebben al jaren een dergelijk apparaat, alleen staat ie bij ons op het gazon, en maait het gras. We zetten 'm in het voorjaar op het gras en halen 'm in de herst weer binnen, heerlijk, nooit meer grasmaaien.

De Paashaas
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2005 11:19

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door De Paashaas »

Helaas is besloten de scheduler voorlopig niet in europa uit te brengen, die leek me juist zo handig :(

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door hharteman »

In mijn ogen kan dit helemaal niets zijn.
Een normale stofzuiger is tegenwoordig al gauw 1200 Watt.
Een apparaat op accu's kan hooguit 100-150Watt halen.
Daar gaat nog vermogen vanaf voor het rijden en en de borstels dus er zal niet veel overblijven voor stof te zuigen.
De reinigende werking kan dus alleen maar oppervlakkig zijn.
Voor een parketvloer zou het nog enigzins kunnen werken maar diepzuigende capaciteiten kan het apparaat door zijn vermogen niet hebben.
Ik doe het wel met de hoover.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door berna »

En wat dacht u van mijn gazonmaaier? Die doet het toch ook! En een gazon van 900M2 vind ik niet echt klein.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door hharteman »

Een gazonmaaier hoeft niet te zuigen.
Een stof zuiger moet diep stof zuigen en daar is het vermogen gewoon te klein voor.

@tje
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 12:57

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door @tje »

Het gaat niet zo zeer om het wattage alswel om de luchtverplaatsing......

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Robot stofzuiger (Roomba)

Ongelezen bericht door berna »

En u denkt dat er om gras te maaien géén vermogen nodig is? U woont zeker op een flat? Of hebt u een geit in de tuin lopen?

Gesloten