LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

In de Europese richtlijn heeft men het over het verjaringstermijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenstemming tussen de goederen en de koopovereenkomst.

De letterlijke zin uit de richtlijn:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Jij gaat de tekst van de richtlijn corrigeren en mij verwijten dat ik de boel misleid.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 jan 2012 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vervelend dat jij steeds de boel verdraaid.
Eerlijk gezegd trek ik het beoordelingsvermogen van mensen in twijfel wanneer ze de eenvoudige lagere school "stam + t" grammaticaregel al niet eens goed kunnen gebruiken.

Laat staan dat ze wetten juist kunnen interpreteren.

BBCS
Contacteer:

Bob Schurkjens schreef:
Eerlijk gezegd trek ik het beoordelingsvermogen van mensen in twijfel wanneer ze de eenvoudige lagere school "stam + t" grammaticaregel al niet eens goed kunnen gebruiken.

Ha ha, een tikfoutje!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:
In de Europese richtlijn heeft men het over het verjaringstermijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenstemming tussen de goederen en de koopovereenkomst.

De letterlijke zin uit de richtlijn:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Jij gaat de tekst van de richtlijn corrigeren en mij verwijten dat ik de boel misleid, sukkel!
Dit is oneerlijke discussiëren. Wat je doet is winkelen in de Europese richtlijn naar een tekst die je goed uitkomt. Artikel 5 gaat over de termijnen. Artikel 2 gaat over de overeenstemming. Dan wordt het toch echt duidelijk dat het de goederen zijn die in overeenstemming met de overeenkomst moeten worden geleverd. Overeenstemming is dus niet synoniem aan overeenkomst.

Een typefout is een gebrek aan een overeenkomst.

Bob Schurkjens

BBCS schreef:
Bob Schurkjens schreef:

Ha ha, een tikfoutje!
Dat is geen tikfoutje.

Umad

Ongelezen bericht door Umad »

Jij zegt:
BBCS schreef: In de Europese richtlijn heeft men het over het verjaringstermijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenkomst.
Punt.
Men heeft het niet over de garantie.
Ik zeg:
Umad schreef:In de Europese richtlijn heeft men het over het verjaringstermijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenstemming tussen de goederen en de koopovereenkomst.
Vervolgens de tekst uit de richtlijn:
Kortom, jij maakt van overeenstemming het woord overeenkomst.
Het woord overeenkomst zie ik in de officiele tekst niet staan. Jij wel?
Definitie overeenstemming:
Uitspraak: ovərˈenstɛmɪŋ de -woord (vrouwelijk) Zelfst. Naamw. situatie dat iets klopt met iets anders
Overeenstemming gaat dus over de koopovereenkomst (iets) en de goederen (iets anders).
Er kan nooit een gebrek aan de overeenstemming bestaan als het alleen over de koopovereenkomst gaat. Daar hoort iets bij. De goederen EN de koopovereenkomst moeten dus in overeenstemming zijn.

De verkoper staat dus zeker garant (hey! waar lijkt dat woord op) voor gebreken die binnen deze periode ontstaan. Hij zal het dan ook repareren/vervangen, kortom, garantie verlenen.

Nou, zeg maar sorry, praten we er niet meer over.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

trebelski schreef:
plumber schreef: Nou denk niet dat je na 5 pag. veel wijzer geworden bent.
Je slaat de spijker op zijn kop plumber, TS heeft niets aan dit gedoe ( ook niet aan mijn bijdrage helaas :oops: ) Triest maar waar.
:lol: Jouw bijdrage is nog te doen trebelski , wat er allemaal aan onzin hier na komt heeft TS niks aan :mrgreen:

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef: :lol: Jouw bijdrage is nog te doen trebelski , wat er allemaal aan onzin hier na komt heeft TS niks aan :mrgreen:
:shock: :shock:

Des te min ga ik nog een aanval doen, ook vinden het sommige niet goed. :wink:

Ik heb het nog steeds over de Europese Richtlijn.
Het is toch verwarrend en voor al niet duidelijk of transparant wat deze Nederlandse Regelgeving betekend.

Duidelijk is mij, dat de Europese regelgeving geen garantie , maar een vervaltermijn is.

Europese wettelijke garantietermijn
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is en misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijk termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren.
Dit betekend dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

De Nederlandse Regelgeving
Volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na verloop van twee jaar.
Nederland bied de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn.
Laatst gewijzigd door nevermind op 26 jan 2012 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

Niets mis mee, helemaal mee eens. :wink:

alfatrion

nevermind schreef:Duidelijk is mij, dat de Europese regelgeving geen garantie , maar een vervaltermijn is.
Een Europese richtlijn is een wetgeving instrument. De volledige titel van de betreffende richtlijn is: "Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen". Artikel 2 en 3 verplicht lidstaten om de consument een wettelijke garantie te geven. Artikel 5 lid 1 maakt het mogelijk om een vervalstermijn te hanteren. De wetgever heeft hier over het volgende aangegeven:
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 8 schreef:Artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen. [= wettelijke garantie] Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken, zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen. In artikel 5 lid 1 wordt voorts bepaald dat indien voor de uitoefening van de in artikel 3 lid 2 vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, deze niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf de aflevering. De verjaringstermijn ter zake is in titel 7.1 BW geregeld in artikel 23 lid 2. Deze termijn is twee jaar en begint te lopen op het moment dat de consument het gebrek aan de verkoper meldt. Omdat dit moment nimmer eerder valt dan het moment van aflevering, behoeft deze bepaling geen aanpassing.

BBCS
Contacteer:

Volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na verloop van twee jaar.
Klopt niet.
Het product dient altijd aan de overeenkomst te beantwoorden, niet dat het product voor een langere tijd deugdelijk moet zijn.
In artikel 5 lid 1 wordt voorts bepaald dat indien voor de uitoefening van de in artikel 3 lid 2 vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, deze niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf de aflevering. De verjaringstermijn ter zake is in titel 7.1 BW geregeld in artikel 23 lid 2. Deze termijn is twee jaar en begint te lopen op het moment dat de consument het gebrek aan de verkoper meldt. Omdat dit moment nimmer eerder valt dan het moment van aflevering, behoeft deze bepaling geen aanpassing.
Dat is een andere termijn en heeft niets met garantie of wat te maken.

Die regel bepaald dat de koper twee jaar de tijd heeft om na melding van een probleem zijn recht te halen.
Net zoals de verkopende partij twee jaar de tijd heeft om bij wanbetaling zijn geld te kunnen krijgen.

BBCS
Contacteer:

Heel kort gezegd: Volgens de Europese richtlijn verloopt de aansprakelijkheid van de verkopende partij voor non-conformiteit na twee jaar na aankoop. Het verschil van de Europese richtlijn en de Nederlandse wetgeving is dat de Nederlandse wetgeving geen verloop heeft van die aansprakelijkheid van non-conformiteit.
That's all.

alfatrion

BBCS schreef:Heel kort gezegd: Volgens de Europese richtlijn verloopt de aansprakelijkheid van de verkopende partij voor non-conformiteit na twee jaar na aankoop. Het verschil van de Europese richtlijn en de Nederlandse wetgeving is dat de Nederlandse wetgeving geen verloop heeft van die aansprakelijkheid van non-conformiteit.
Dit is een redelijk goede samenvatting. Zij het dat een Europese richtlijn geen directe werking heeft.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef:
BBCS schreef:Heel kort gezegd: Volgens de Europese richtlijn verloopt de aansprakelijkheid van de verkopende partij voor non-conformiteit na twee jaar na aankoop. Het verschil van de Europese richtlijn en de Nederlandse wetgeving is dat de Nederlandse wetgeving geen verloop heeft van die aansprakelijkheid van non-conformiteit.
Dit is een redelijk goede samenvatting. Zij het dat een Europese richtlijn geen directe werking heeft.
Het gaat erom dat men keihard beweerd dat de Europese richtlijn aangeeft dat de consument recht heeft op minimaal twee jaar garantie, terwijl dat helemaal niet in die richtlijn staat.

Ook volgens de Nederlandse wetgeving is de verkopende partij NIET verplicht om minimaal twee jaar garantie te verstrekken en zeker niet verplicht om garantie gedurende de veel langere tijd te verstrekken.

Dus als een winkelier of fabrikant één jaar garantie verstrekt is die niet in overtreding en zijn boetes dat men maar één jaar garantie verstrekt ronduit belachelijk en onterecht.

Niet de rechters hebben die boetes uitgedeeld, maar organisaties die geen moer van wetgeving begrijpen en hun eigen regels bepalen. Zij houden niet aan de regels van de wetgeving, maar gaan zelf regels bepalen.
De consumentenautoriteit doet dat ook. Kijk op consuwijzer en lees wat voor onzin daar staat. Een product moet deugdelijk zijn. Amehoela! Een product dient aan de koopovereenkomst te beantwoorden. Niets meer en niets minder. De consumentenautoriteit misleid de consument door uitspraken van rechters te manipuleren! En dergelijke organisaties nemen jullie in bescherming? Hebben jullie werkelijk die organisaties nodig om de regels te begrijpen, of kun je het zelf begrijpen wat in de wetboeken staat?

Mijn bedrijfsnaam is naar de vervelend, puur omdat ik de waarheid spreek en men daar niet van gediend is. Men blijft maar denken dat ik uit eigenbelang dergelijke acties doe. Dat doe ik niet. Negatieve reclame is juist niet goed.
Meer heb ik er niet over te zeggen.

Bob Schurkjens

Amen! Ik denk dat veel forumleden je hier graag aan houden. Je hebt je punt gemaakt en talloze malen herhaald. Behoeft verder geen nadere toelichting meer.

Bij deze dus. Fijn dat je het hier bij laat.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Meer heb ik er niet over te zeggen.
Laten we het hopen. Wat een (zielige) onzin weer.

alfatrion

BBCS,

Met alle respect maar je hebt een wereldvreemde interpretatie van de Europese Richtlijn, de Nederlandse wet en wat garantie nu eigenlijk is en daarom vind je alles belachelijk en onterecht.

Het is de Consumenten Autoriteit die de boetes heeft uitgedeeld. Hiertoe is ze bevoegd door de Nederlandse bedrijven. Wanneer de betrokken bedrijven het er niet mee eens zijn dan kunnen ze naar de bestuur rechter stappen. Dit gebeurt ook dikwijls en dan krijgt de CA doorgaans gelijk.
BBCS schreef:Mijn bedrijfsnaam is naar de *****, puur omdat ik de waarheid spreek en men daar niet van gediend is.
Als je bedrijfsnaam naar de sterretjes is, dan wordt dit veroorzaakt doordat jij er als computerboer er voor kiest om je hier bezig te houden met zaken die niet tot je core buisness hoort onder je bedrijfsnaam. Met jouw opvattingen was je had je als jurist je snel genoeg gestoten tegen de steen die de rechter is. Je kunt nog kijken of je naam kunt zuiveren door een rechten cursussen te doen. Bij de open universiteit kun je een bachelor op leiding volgen over rechten in de vorm van cursussen. Dat kun je gewoon naast je werk doen. Aan jou de keuze om hier gebruik van te maken of om dit te laten.

Umad

BBCS schreef: Het gaat erom dat men keihard beweerd dat de Europese richtlijn aangeeft dat de consument recht heeft op minimaal twee jaar garantie, terwijl dat helemaal niet in die richtlijn staat.
Het grappige is toch dat bedrijven worden beboet omdat zij geen 2 jaar garantie geven. Dan moet er toch een lichtje gaan branden dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de consument recht heeft op minimaal 2 jaar garantie?
BBCS schreef:Ook volgens de Nederlandse wetgeving is de verkopende partij NIET verplicht om minimaal twee jaar garantie te verstrekken en zeker niet verplicht om garantie gedurende de veel langere tijd te verstrekken.

Dus als een winkelier of fabrikant één jaar garantie verstrekt is die niet in overtreding en zijn boetes dat men maar één jaar garantie verstrekt ronduit belachelijk en onterecht.
Wat de fabrikant voor garantietermijn moet geven aan de winkelier heb ik geen verstand van. Wel is het zo dat de winkelier minimaal 2 jaar garantie moet geven aan de consument. Kun je hoog springen, laag springen, je eigen interpretaties van het BW en de europese richtlijn er op loslaten en keihard ontkennen dat het zo is. Toch krijgt de consument 2 jaar garantie. Jij bent de enige in heel NL die dit niet wil begrijpen.
BBCS schreef:Niet de rechters hebben die boetes uitgedeeld, maar organisaties die geen moer van wetgeving begrijpen en hun eigen regels bepalen. Zij houden niet aan de regels van de wetgeving, maar gaan zelf regels bepalen.
De consumentenautoriteit doet dat ook. Kijk op consuwijzer en lees wat voor onzin daar staat. Een product moet deugdelijk zijn. Amehoela! Een product dient aan de koopovereenkomst te beantwoorden. Niets meer en niets minder. De consumentenautoriteit misleid de consument door uitspraken van rechters te manipuleren!
Voorbeeld van het manipuleren graag. Ik vind het nogal harde uitspraken voor iemand die van beroep computerman is. Toch heb ik meer vertrouwen in uitspraken van de gemiddelde jurist. Ongeveer hetzelfde als een jurist hier uitleg gaat geven over het repareren van een pc, dat werkt ook niet. Schoenmaker blijf bij je leest.
BBCS schreef:En dergelijke organisaties nemen jullie in bescherming? Hebben jullie werkelijk die organisaties nodig om de regels te begrijpen, of kun je het zelf begrijpen wat in de wetboeken staat?
De organisaties zijn er voor de consument idd. De CA b.v. maakt onderdeel uit van het ministerie van economische zaken(...). Je kunt jezelf afvragen of een website van een autoriteit die word gesponsord door onze regering foutieve informatie bevat m.b.t. garantie. Het grappige is dan wel dat er tot nu toe nog geen 1 jurist/rechter/advocaat/ weet ik veel wat dit kenbaar heeft gemaakt. Alleen een computerboer uit Millingen zonder juridische achtergrond die het BW en de europese richtlijn een paar keer heeft doorgelezen.
BBCS schreef:Mijn bedrijfsnaam is naar de *****, puur omdat ik de waarheid spreek en men daar niet van gediend is. Men blijft maar denken dat ik uit eigenbelang dergelijke acties doe. Dat doe ik niet. Negatieve reclame is juist niet goed.
Heel goed. Maar je verteld de waarheid ook niet, je verteld JOU interpretatie m.b.t. garantie.
Als ik bij jou een product koop met 1 jaar garantie, en de concurrent bied het aan voor dezelfde prijs met minimaal 2 jaar garantie, waar de consument ook recht op heeft, waar denk je dat de consument heen zal gaan?
Dat is jezelf uit de markt prijzen en natuurlijk niet zo handig.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Heel goed. Maar je verteld de waarheid ook niet, je verteld JOU interpretatie m.b.t. garantie.
Als ik bij jou een product koop met 1 jaar garantie, en de concurrent bied het aan voor dezelfde prijs met minimaal 2 jaar garantie, waar de consument ook recht op heeft, waar denk je dat de consument heen zal gaan?
Maar volgens jouw, hoef ik toch niet de keuze te maken, om ergens anders te gaan, om mijn 2 jaar garantie te claimen.
De garantie is toch altijd minimaal 2 jaar.
Ik weet ik ben hardnekkig, maar geen jurist, mij gaat het gewoon om mijn twijfels weg te nemen.

Umad

nevermind schreef:
Maar volgens jouw, hoef ik toch niet de keuze te maken, om ergens anders te gaan, om mijn 2 jaar garantie te claimen.
De garantie is toch altijd minimaal 2 jaar.
Ik weet ik ben hardnekkig, maar geen jurist, mij gaat het gewoon om mijn twijfels weg te nemen.
Als ik bij een winkelier kom die keihard beweert dat ik maar 1 jaar garantie kan claimen terwijl een andere winkelier de standaard 2 jaar garantie aanbied, waarom zou ik dan het risico nemen om bij winkelier 1 in het 2de jaar veel moeite te moeten doen om garantie te claimen in het 2de jaar na aanschaf terwijl ik het bij winkelier 2 zonder getouwtrek krijg?

Gesloten