LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
DMA61
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2010 20:06

Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door DMA61 »

Na mijn eerdere drogerperikelen ben ik nu maar weer overgestapt op het topmerk droger.. maar bij MIELE werken ze met cervice certificaten.. voor verlengde garantie.. Mag dat eigenlijk nog?

Tot voor kort verkochten ze die in de winkel naast de automaat.. maar dat schijnt niet meer te mogen.
Als er problemen komen, dan moet de winkel een oplossing zoeken zo vertelde de verkoper..

Hoe zit dit in elkaar... en waarom mag miele die certificaten nog wel verkopen als, wederom de verkoper, stelt dat dit soort kostbare apparaten -waarvan de levensduur 10 a 20 jaar- gewoon een garantietermijn HEBBEN over die levensduur...

Hoe zit dit in elkaar.. waarschijnlijk een mooi onderwerp voor Antoinette zelf... Of heeft ze dit al gedaan?
Laatst gewijzigd door DMA61 op 18 jan 2012 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

DMA61

Er is al vaak gezegd dat een verlengde garantie onnodig is en dat is ook zo, maar wettelijk is het niet verboden. De fabrikant danwel de verkoper zal die garantieverzekering elders onderbrengen en dan is de pijn kleiner voor de fabrikant/verkoper als er toch iets gerepareerd moet worden. Wat Miele betreft is het een zwaktebod. Zij hebben de naam om minstens 10 tot 15 jaar mee te gaan en dan moet je dat natuurlijk niet gaan afzwakken. Maar ik ben toch op de verschillende sites ook al diverse klachten over Miele tegengekomen, waaruit blijkt dat hun kwaliteit en serviceverlening niet meer is, wat het geweest is. Voor iemand die zelf in totaal 9 Miele produkten in huis heeft, is dat geen prettig vooruitzicht!

Maxiem.

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Rickyman »

10 jaar zekerheid voor iets van €159, drie jaar geleden was het nog € 133 en 5-6 jaar geleden €109
Wat ik wil zeggen is dat als je over 7-10 jaar een monteur nodig hebt al €100 voorrijkosten af moet tikken en een uurloon van €90-120 is dan ook niet ondenkbaar. Nu koop je voor nog geen 20 euro per jaar een stuk zekerheid voor de komende 10 jaar. Geen discussies, geen coulancetoestanden, geen noodzaak om na 6 maanden je recht te bewijzen (wat schier onmogelijk is) dus ja, ook al staat er Miele op ik zou het stuk zekerheid erbij kopen.

Ik vind het geen zwaktebod zoals Maxiem, want dan hadden ze net als iedere detaillist wel naar maximaal 5 jaar gegaan.

Rick

DMA61
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2010 20:06

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door DMA61 »

Het onnodig zijn van die verlengde garantie, hoe zit dat nu precies in elkaar?
.. en hoe gaat dat nu straks praktisch werken.. en er makeert over een paar jaar wat aan de machine en ik heb geen certificaat gesloten?... Ik ga naar de winkel? Miele? ... en dan ...? "ja meneer, dat was toen, daar weten we niks van.. ik kan u wel een nieuwe machine. bla bla. leuke korting.. Wat zeg ik dan? Niks mee te maken repareren dat ding? Hoe krijg ik ze dan in de praktijk zo ver.. moet daar een rechter aan te pas komen met bijbehorende -verhoogde- griffierechten?

MAXIEM schreef:DMA61

Er is al vaak gezegd dat een verlengde garantie onnodig is en dat is ook zo, maar wettelijk is het niet verboden. De fabrikant danwel de verkoper zal die garantieverzekering elders onderbrengen en dan is de pijn kleiner voor de fabrikant/verkoper als er toch iets gerepareerd moet worden. Wat Miele betreft is het een zwaktebod. Zij hebben de naam om minstens 10 tot 15 jaar mee te gaan en dan moet je dat natuurlijk niet gaan afzwakken. Maar ik ben toch op de verschillende sites ook al diverse klachten over Miele tegengekomen, waaruit blijkt dat hun kwaliteit en serviceverlening niet meer is, wat het geweest is. Voor iemand die zelf in totaal 9 Miele produkten in huis heeft, is dat geen prettig vooruitzicht!

Maxiem.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

DMA61 schreef:Na mijn eerdere drogerperikelen ben ik nu maar weer overgestapt op het topmerk droger.. maar bij MIELE werken ze met cervice certificaten.. voor verlengde garantie.. Mag dat eigenlijk nog?
Dat mag zeker.
DMA61 schreef:Tot voor kort verkochten ze die in de winkel naast de automaat.. maar dat schijnt niet meer te mogen.
Mag gewoon hoor.
DMA61 schreef:Als er problemen komen, dan moet de winkel een oplossing zoeken zo vertelde de verkoper..
Alleen als de machine niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de machine op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten.
Voor de paar zeikers: normaal gebruik wilt niet zeggen dat het product een x jaar probleemloos mee moet gaan.
DMA61 schreef:Hoe zit dit in elkaar... en waarom mag miele die certificaten nog wel verkopen als, wederom de verkoper, stelt dat dit soort kostbare apparaten -waarvan de levensduur 10 a 20 jaar- gewoon een garantietermijn HEBBEN over die levensduur...
Dat is een fabeltje, dat dergelijke producten een garantieperiode hebben van 10 tot 20 jaar.
Kan ook niet, omdat normale slijtage, gebruiksintensiteit en gebruiksfrequentie daarin niet mee worden genomen. Wat wel heel belangrijk is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

MAXIEM schreef:Maar ik ben toch op de verschillende sites ook al diverse klachten over Miele tegengekomen, waaruit blijkt dat hun kwaliteit en serviceverlening niet meer is, wat het geweest is.
Logisch.
Als de rest de helft goedkoper wordt en Miele niet, stoot Miele zichzelf uit de markt.

Het feit is dat de huidige maatschappij geen moer geeft om kwaliteit, kwaliteit is van ondergeschikt belang.
Een merk dat alleen maar kwalitatief hoogwaardige producten maakt met uitstekende service is voor de centenneukers niet belangrijk: veel te duur. De mensen kopen dan dat merk niet meer. Dus moet Miele wel met de kwaliteit naar beneden, om op die manier toch met de veel goedkopere prijzen mee te kunnen.
Een merk dat alleen maar kwalitatief hoogwaardige producten maak, heeft geen bestaansrecht meer. Vroeger kon zo'n machine met gemak twintig jaar probleemloos meegaan. Maar dat was toen. Toen werden die machines op degelijkheid gebouwd. Nu moet het veel goedkoper zijn, wat men terugziet in de kwaliteit en levensduur. Vroeger gingen tv's twintig jaar mee, nu vijf jaar.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@DMA61,

Of het zin heeft of onzin is ligt ook een beetje aan de beurs van de koper. Indien men door de besparing van het bijkopen van de extra garantie op allerlei apparaten een spaarpotje kan aanleggen en het niet erg vind om af en toe eens een apparaat ietwat aan de vroege kant te vervangen is op termijn (meestal) goedkoper uit.

Met het bijkopen van garantie koopt u wel een stuk gemak. Namelijk de eindeloze discussies met winkeliers die u dan niet hoeft te voeren. U mag van apparatuur wel verwachten dat deze een x aantal jaren meegaan en daar heeft u dan ook recht op. Dat is gelegen in de verwachtingen die een koper mag hebben van de zaak gezien de aard van de zaak. Blijkt het apparaat dat niet te doen, kunt u zich beroepen op non-conformiteit. Probleem is alleen dat u dat moet zien af te dwingen bij een aantal winkeliers.

Mocht een verkoper een uitspraak doen dat het apparaat x jaar meegaat (zoals u in een van uw eerdere posten schreef) zorg er dan voor dat u dat altijd kunt aantonen. U mag immers vertrouwen op de mededelingen van de verkoper althans zoiets staat in BW 7.
MAXIEM schreef:..Zij hebben de naam om minstens 10 tot 15 jaar mee te gaan ..
Daar draait Miele nog op de naam van toen, de kwaliteit van toen is er niet meer helemaal.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

de kwaliteit van toen is er niet meer helemaal.
Wie zegt dat ?

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door plumber »

waardeloze moderator
Laatst gewijzigd door plumber op 30 jan 2012 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

plumber schreef:Overigens vind ik het verlengen van wat
dan ook gewoon kolder want je hebt als consument gewoon je rechten
dat iets het een redelijke aantal jaren moet doen buiten verkeerd
gebruik om.
Dus artikel 6a van wetboek 7 is dus kolder?

Het gaat erom wat de verkopende partij en fabrikant voor uitspraken gedaan hebben omtrent het product en wat de consument op grond van de overeenkomst van het product mag verwachten, niet wat de consumentenorganisaties verwachten van het product.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door plumber »

waardeloze moderator
Laatst gewijzigd door plumber op 30 jan 2012 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

plumber schreef:BBCS. AUB zeg.
Ik heb het over de verlengde garantie en niet over artikel 6a of wat dan ook.
Zou zeggen verdiep je eens in die verlengde garantie i.p.v.dat malle gedoe
over die artikeltjes.
De verlengde garantie valt ook onder artikel 6a van wetboek 7.

De extra garantie is geen sigaar uit eigen doos.
plumber schreef:want je hebt als consument gewoon je rechten
dat iets het een redelijke aantal jaren moet doen buiten verkeerd
gebruik om.
Dat zegt de wetgeving niet.

De verwachting is gebaseerd op de uitspraken van de verkopende partij en fabrikant. Die bepalen wat de consument van het product kan verwachten.

Nu is het zo dat diverse consumentenorganisaties het daar niet mee eens zijn en zelf bepaalde uitspraken doen.
Als de consumentenorganisaties maar lang genoeg roeptoeteren dat een wasmachine 8 tot 15 jaar probleemloos mee dient te gaan, nemen veel consumenten dat over.
Het beeld wat de consument dan heeft is niet gebaseerd op de uitspraken van de verkopende partij en fabrikanten, maar op meningen en uitspraken van die consumentenorganisaties. Met het gevolg dat het beeld dan niet overeenkomt met de realiteit.
De verkopende partij en fabrikant geven twee jaar garantie en de consumentenorganisaties geven aan dat zo'n machine acht jaar probleemloos mee dient te gaan (zonder reparaties). Men zegt dan dat de redelijke verwachting acht jaar is, terwijl dat beeld wettelijk nergens op gebaseerd is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door ciske »

plumber schreef:BBCS. AUB zeg.
Ik heb het over de verlengde garantie en niet over artikel 6a of wat dan ook.
Zou zeggen verdiep je eens in die verlengde garantie i.p.v.dat malle gedoe
over die artikeltjes.

Helemaal mee eens, je sluit niet voor niks een extra garantie af.

Das een artikle niet tig jaren onder de garantie valt is denk voor ieder wel duidelijk.

alfatrion
Berichten: 22112
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

DMA61 schreef:Na mijn eerdere drogerperikelen ben ik nu maar weer overgestapt op het topmerk droger.. maar bij MIELE werken ze met cervice certificaten.. voor verlengde garantie.. Mag dat eigenlijk nog?
Dat mag nog.

Je hebt op producten een wettelijke garantie. Die zegt dat je recht hebt op aflevering van het ontbrekende, kosteloos herstel, kosteloos vervanging en prijsvermindering en ontbinding wanneer het product niet beantwoord aan dat gene wat je er redelijk mocht verwachten. Zo mag je verwachten dat het product die kwaliteit en prestaties bied als soortgelijke producten. Als later blijkt dat de kwaliteit of prestaties lager liggen heb je dus rechten. Hier mag niet vanaf worden gedaan.

Met fabrieksgarantie verkrijg je de mogelijkheid om rechtstreeks naar Miele toe te stappen. Dit kan handig zijn wanneer de verkoper failliet gaan; iets dat we hebben gezien met IT's. Sommige fabrikanten nemen daarbij ook nog eens de bewijslast over, maar dat geld niet voor iedere fabrikant. Hiertoe zijn ze ook niet verplicht. Fabrikanten bieden met hun garantie altijd iets extra's boven op de wettelijke garantie, omdat je daaronder niet de mogelijkheid hebt om fabrikanten aansprakelijk te stellen. (Producten zijn op grond van de producentenrichtlijn wel aansprakelijk wanneer het gaat om een schade van meer dan 500 euro of wanneer het onveilig is.)

Evenwel mag het niet zo zijn dat je betaald voor rechten die je al had. Dit wordt gezien als een oneerlijke handelspraktijk en is een onrechtmatige daad. Een winkelier mag je dus geen garantie aanbieden die je minder of gelijke rechten geeft als de wettelijke garantie. Daarom zal een winkelier vaak wel de bewijslast moeten overnemen of een ander voordeel bieden.
Rickyman schreef:Geen discussies, geen coulancetoestanden, geen noodzaak om na 6 maanden je recht te bewijzen (wat schier onmogelijk is) dus ja, ook al staat er Miele op ik zou het stuk zekerheid erbij kopen.
Dat hangt allemaal af van de voorwaarden. Zo verplicht de wet fabrikanten niet om de bewijslast over te nemen. Het kan zomaar zijn dat je nu twee honderd euro betaald en over een jaar te horen krijgt dat je het zelf hebt veroorzaakt en je maar het tegendeel moet bewijzen.
BBCS schreef:Als de consumentenorganisaties maar lang genoeg roeptoeteren dat een wasmachine 8 tot 15 jaar probleemloos mee dient te gaan, nemen veel consumenten dat over.
En jij dacht als ik hier mijn halve waarheden maar lang genoeg ga roeptoeteren dan dan gaat de consument onterecht geloven dat het alleen afhangt van de mededelingen van (voor)verkopers.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Zo mag je verwachten dat het product die kwaliteit en prestaties bied als soortgelijke producten. Als later blijkt dat de kwaliteit of prestaties lager liggen heb je dus rechten. Hier mag niet vanaf worden gedaan.
Alleen is die regel niet echt realistisch. Je mag van een Bauknecht niet hetzelfde verwachten als van een Miele.

Uit de aanpassing van boek 7:
Onderdeel c. spreekt over het geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen. Onderdeel d. bepaalt dat goederen de kwaliteit en prestaties moeten bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten. De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn.
Aangezien de kwaliteit en prestaties van de diverse producten van dezelfde soort nogal uit elkaar liggen, is die regel in de praktijk niet toepasbaar. In de praktijk kun je AEG en Miele wel met elkaar vergelijken, maar niet Bauknecht en Miele, ook niet Whirlpool en Miele.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door plumber »

waardeloze moderator
Laatst gewijzigd door plumber op 30 jan 2012 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door BBCS »

plumber schreef:Zowel voor BBCS als voor alfatrion.Het gaat hier om verlengde garantie
niet om de garantie.Dus hou op met wetjes en regeltjes.
De z.g. verlengde garantie bestaat niet je sluit gewoon een verzekering af voor 3 of 5 jaar waar de verkoper een provisie voor krijgt.De verzekering bepaald wat er gebeurd en niemand anders.
De verlengde garantie valt onder artikel 6a van wetboek 7.
plumber schreef:Het gaat hier om verlengde garantie, niet om de garantie.
Voor de regelgeving wel. Maakt geen verschil.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door nevermind »

plumber schreef:Zowel voor BBCS als voor alfatrion.Het gaat hier om verlengde garantie
niet om de garantie.Dus hou op met wetjes en regeltjes.
De z.g. verlengde garantie bestaat niet je sluit gewoon een verzekering af voor 3 of 5 jaar waar de verkoper een provisie voor krijgt.De verzekering bepaald wat er gebeurd en niemand anders.
Plumber heeft gelijk, het beestje heeft in feite een verkeerde naam met verlengde garantie, zoals het in de volksmond wordt genoemd.
Het is niets meer als een verzekering.
Dus voor de wetsartikelspecialisten, is het wetboek over verzekeringen van toepassing.
Garantie wel of geen verzekering?

Het aanbieden van (bijkoop)garantie is mogelijk een verzekering als bedoeld in het BW.
Dit is het geval indien de dekking van de (bijkoop)garantie verder gaat dan de wettelijke garantie en daarbij tevens wordt voldaan aan de hierna genoemde vier kenmerken van de definitie van verzekeren.
Verzekering

In het BW is bepaald dat sprake is van een verzekering indien aan de volgende vier criteria is voldaan:

een overeenkomst;
een verbintenis tot premiebetaling;
een verbintenis tot uitkering en
onzekerheid

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door ciske »

plumber schreef:Zowel voor BBCS als voor alfatrion.Het gaat hier om verlengde garantie
niet om de garantie.Dus hou op met wetjes en regeltjes.
De z.g. verlengde garantie bestaat niet je sluit gewoon een verzekering af voor 3 of 5 jaar waar de verkoper een provisie voor krijgt.De verzekering bepaald wat er gebeurd en niemand anders.

Ben het met plumber eens, TS heeft garantie gekocht en heeft niks aan die stomme wetten die hier neergeplempt worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik lees hier een review van iemand die zo'n Miele-contract van 159 euro afsloot. Vier jaar later gaat het glas stuk. Eigen schuld volgens Miele. Consument krijgt na veel getouwtrek de helft van de reparatie vergoed:

http://www.kieskeurig.nl/wasmachine/mie ... me/5051108

Dan kom je toch bedrogen uit. De vuistregel "schade die je zelf kan dragen, moet je nooit verzekeren" lijkt hier van toepassing.

http://www.miele.nl/apps/vg/nl/miele/mi ... ubmenuid=9

Gesloten