LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slecht bereik Alecto DBX 85 ECO (gekocht bij Saturn)

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
NMulders

Slecht bereik Alecto DBX 85 ECO (gekocht bij Saturn)

Ongelezen bericht door NMulders »

Ik heb een Alecto DBX-85 ECO babyfoon gekocht bij Saturn. Binnenshuis werkt hij goed, maar het geclaimde bereik van 50 meter binnenshuis haalt hij niet. 20 meter verderop (bij de buren) blijkt al te veel. De verbinding valt vaak weg.

Alecto kan niets voor mij doen, omdat de babyfoon op korte afstand goed werkt. Volgens hen is hij dus niet defect. Ze erkennen wel dat er verbetering mogelijk is in het bereik van de ECO-versies.

Saturn kan ook niets doen. Hun standpunt is: “Producten die in gebruik zijn genomen en geen defect vertonen kunnen wij helaas niet terug nemen of omruilen voor een ander product.” Wel bieden ze aan om het product ter reparatie op te sturen. Ik kan mijn babyfoon niet missen en bovendien zegt Alecto dat hij niet defect is.

Kortom: de babyfoon van Alecto maakt zijn beloftes niet waar en de klantvriendelijkheid van Saturn is ver te zoeken. Voor mij geen Alecto babyfoon meer en geen aankopen bij de Saturn.

berndv

Re: Slecht bereik Alecto DBX 85 ECO (gekocht bij Saturn)

Ongelezen bericht door berndv »

Op zich heb je gelijk, bij houdt die er na 30 meter wel zo'n beetje mee op. Mijn werkkamer zit ongeveer 25 meter van de babykamer vandaan en daar valt het bereik soms weg. De babykamer zit aan de achterkant van het huis, mijn werkkamer zit aan de achterzijde van de tuin, dus is alleen de spouwmuur van het huis en de muur van mijn werkkamer, verder dus open terrein.

Wat wel zeer belangrijk is, is de situatie. Woont u in hoogbouw? Dit zijn vaak staalconstructies en werken als een kooi van faraday, wat betekent dat het dempend werkt voor radiogolven. Daarnaast speelt de mate van isolatie heel erg mee.

Maar het bereik is inderdaad niet zoals het voorgesteld wordt. Tikkeltje misleidend is het wel van alecto.

prem

Ongelezen bericht door prem »

NMulders schreef:Ik heb een Alecto DBX-85 ECO babyfoon gekocht bij Saturn. Binnenshuis werkt hij goed, maar het geclaimde bereik van 50 meter binnenshuis haalt hij niet. 20 meter verderop (bij de buren) blijkt al te veel. De verbinding valt vaak weg.

Alecto kan niets voor mij doen, omdat de babyfoon op korte afstand goed werkt. Volgens hen is hij dus niet defect. Ze erkennen wel dat er verbetering mogelijk is in het bereik van de ECO-versies.

Saturn kan ook niets doen. Hun standpunt is: “Producten die in gebruik zijn genomen en geen defect vertonen kunnen wij helaas niet terug nemen of omruilen voor een ander product.” Wel bieden ze aan om het product ter reparatie op te sturen. Ik kan mijn babyfoon niet missen en bovendien zegt Alecto dat hij niet defect is.

Kortom: de babyfoon van Alecto maakt zijn beloftes niet waar en de klantvriendelijkheid van Saturn is ver te zoeken. Voor mij geen Alecto babyfoon meer en geen aankopen bij de Saturn.

Het geclaimde bereik is geen 50 meter, lees goed:

http://www.alecto.nl/eco-dect-babyfoon-85

Het maximum bereik binnenshuis is 50 meter! U hebt geen enkel recht van spreken.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

prem schreef:
Het maximum bereik binnenshuis is 50 meter! U hebt geen enkel recht van spreken.

Jij doet mij toch heel sterk aan BBCS denken.

prem

Ik weet niet wat BBCS is, ja een biljartclub. Men moet eens lezen, er wordt geen 50 meter garantie gegeven. Maximaal, dat is wat anders toch.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Communicatie gaat radiografisch en dan heb je te maken met natuurkundige beperkingen en andere radiosignalen die op dezelfde frequentie zitten.
Net zoals WiFi bereik (internet) niet gegarandeerd kan worden, kan dat ook niet voor babyfoons.
Tsja maar als je zegt tot 50 meter dan is nog geen 30 meter wel erg misleidend. Op die manier kun je alles wel verkopen. Er zit tot 1000 gram suiker in dit pak (het blijkt 200 gram). Deze auto heeft een motor tot 3.5 liter inhoud (het blijkt 1.2 liter). Dit huis heeft tot 6 kamers (het blijken 2).

Zo kun je elk smoesje om je product mooier te doen voorstellen dan het in werkelijkheid is goed praten.

prem

Volgens mij heb je bij suiker geen last van radiosignalen, je vergelijking raakt kant noch wal.
Het is zoals bij walkie-talkies, je hebt ze met b.v. maximaal 10 km. bereik, dat kan wel in open land zonder interferenties, maar niet in een stad bijvoorbeeld.
Garantie op 50 meter bereik is dus nooit te geven vanwege de externe lokale factoren.

olaf79

prem schreef:Volgens mij heb je bij suiker geen last van radiosignalen, je vergelijking raakt kant noch wal.
Het is zoals bij walkie-talkies, je hebt ze met b.v. maximaal 10 km. bereik, dat kan wel in open land zonder interferenties, maar niet in een stad bijvoorbeeld.
Garantie op 50 meter bereik is dus nooit te geven vanwege de externe lokale factoren.
Nee maar een product als een babyfoon is toch wel belangrijk dat het goed werkt. Als ze die afstand niet kunnen garanderen moeten ze een afstand nemen die ze wel garanderen.

prem

Dat het belangrijk is dat ie goed werkt is 100% waar ik denk dat een garantie geven moeilijk is.

prem

Ligt er aan waar je buren wonen, maar is het een rijtjeshuis, kan ie het doen maar kan ook niet, denk ik zo.

olaf79

MichielFRL schreef:Onder het kopje veel gestelde vragen op de Alecto website:
Het bereik dat wij opgeven is de maximaal te behalen afstand bij ideale condities. Het zendbereik van ieder draadloos toestel wordt beïnvloed door omgevingsfactoren zoals muren met betonnen bewapening, ijzeren balken, andere draadloze signalen etc. Daardoor kan het voorkomen dat het bereik van je babyfoon minder is dan verwacht.
Om vast te stellen of een te klein zendbereik wordt veroorzaakt door de omgeving raden wij je aan de babyfoon eens uit te proberen op een andere locatie.
Pak je DECT telefoon eens en neem die mee naar de buren. Doet die het daar nog wel?
Babyfoon is niet gemaakt om mee te nemen naar de buren. Dect telefoon trouwens ook niet.

prem

Staat dat ook in de voorwaarden Olaf?

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:Babyfoon is niet gemaakt om mee te nemen naar de buren. Dect telefoon trouwens ook niet.
Ik ken genoeg ouders die dat wel doen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Waarom zouden de buren naar je baby willen luisteren?

prem

Hahaha

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

NMulders schreef:Ik heb een Alecto DBX-85 ECO babyfoon gekocht bij Saturn. Binnenshuis werkt hij goed, maar het geclaimde bereik van 50 meter binnenshuis haalt hij niet. 20 meter verderop (bij de buren) blijkt al te veel. De verbinding valt vaak weg.

Huh? Binnenshuis werktie goed, maar dan toch weer niet, en dan in een ander huis ook niet? Binnenshuis slaat normaliter op 1 woning, en dat doet hij zoals beloofd schrijf je. De buren wonen in een ander huis. :wink:

En die eco functionaliteit houdt meestal in dat het zendvermogen (al dan niet "actief") wordt verminderd, dus dat dan het bereik minder wordt lijkt me ook niet meer dan logisch.

encore

Ongelezen bericht door encore »

Dat "eco" betekent dat de zender in standby gaat om minder energie te verbruiken. Als de sensor een geluid detecteert vanaf een bepaalde sterkte dan laat die de zender weer uitzenden. Meer is het niet.

en Olaf ... ga je huiswerk eens doen.

olaf79

encore schreef:Dat "eco" betekent dat de zender in standby gaat om minder energie te verbruiken. Als de sensor een geluid detecteert vanaf een bepaalde sterkte dan laat die de zender weer uitzenden. Meer is het niet.
De eco modus verlaagt het zendvermogen waardoor er minder straling vrij komt. Dit was o.a. nodig om de techniek te mogen gebruiken bij babies. Het is namelijk niet bekend wat de straling doet bij zeer jonge kinderen. Bijkomend effect is inderdaad minder verbruik.
en Olaf ... ga je huiswerk eens doen.
??? Enlighten me...

Gesloten