Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Op 30 januari 2020 kocht ik bij de Makro een Philips 70 inch 4k televisie. Mijn eigen thuisbioscopie. Tot afgelopen vrijdag heb ik met heel veel plezier films, series etc. gekeken. Het rechter gedeelte van mijn scherm werd ineens donkerder ten opzichte van de rest van het beeld. Even gegoogled kwam ik erachter dat er in de tv waarschijnlijk iets mis was met de led-lamp oid. Ik ben niet zo technisch, dus besloot de klantenservice van de Makro te bellen. Deze vriendelijke klantenservicemedewerker zei dat ik de televisie ter reparatie kon aanbieden, maar dat ik zelf de kosten voor mijn rekening moest nemen, daar de 2 jaar-garantie al een tijdje was verstreken. Ik vroeg hem of het normaal was dat een televisie, Philips is toch een heel goed merk, al na drie jaar dit soort mankementen vertoonde. Er bestaat toch nog zoiets als een levensverwachting? Ik heb ooit 15 jaar een Philips televisie gehad zonder problemen? Maar goed, hij kon mij niet verder helpen. Ik heb vervolgens het contactformulier van de Makro ingevuld. Ik hoop dat zij snel en positief reageren. Weet iemand wat ik kan verwachten en wat zijn mijn rechten? M.vr.gr. Gert-Jan de Warm (Inmiddels ging en bleef het scherm op zwart en doet de televisie helemaal niks meer)
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Is er al onderzocht wat de oorzaak is? Het kan een defect zijn in de aansturing van de backlightleds. In dat geval zijn de kosten lager dan wanneer het scherm zelf defect is.
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
U hebt tov Makro geen rechten meer. Garantie is voorbij. Dit is geen consumenten koop.
Justmeagain
en mahadma
vinden dit leuk
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Philips televisies worden al ruim 10 jaar gemaakt door TP Vision in Polen en daar wordt de naam Philips op gezet. Dat bedrijf is opgezet door Philips maar al bijna 10 jaar in Chinese handen. Kwalitatief zal het allemaal minder zijn geworden, maar ze zullen wel goedkoper zijn geworden.gert-jandewarm schreef: ↑19 feb 2023 18:35Ik vroeg hem of het normaal was dat een televisie, Philips is toch een heel goed merk, al na drie jaar dit soort mankementen vertoonde. Er bestaat toch nog zoiets als een levensverwachting? Ik heb ooit 15 jaar een Philips televisie gehad zonder problemen?
Overigens worden veel andere TV-merken door het Turkse Vestel gemaakt.
gert-jandewarm
en gert-jandewarm
vinden dit leuk
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Ik denk dat je gelijk hebt, maar de officiële oorzaak weet ik nog niet, daar er nog geen onderzoek is gedaan.
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Destijds waren er door heel het land Philips servicecentra. Als dat nog steeds zo is, zou ik daar heen gaan voor de diagnose.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Reactie Makro :
"Goedemiddag Gert-Jan,
Dank voor je bericht, goed dat je contact met ons opneemt.
De garantie binnen Makro is inderdaad 2 jaar.
Het klopt dat de levensduur van je televisie langer is. Hiervoor heeft de branchevereniging UNETO-VNI/Techniek Nederland een tabel gemaakt, waarmee de levensduur van een apparaat uitgelezen kan worden.
https://www.technieknederland.nl/onze-l ... erwachting
https://www.technieknederland.nl/stream ... gsmethoden
In deze tabel kunnen we zien dat jouw televisie een verwachte levensduur heeft van vijf jaar.
Je hebt je televisie nu 3/5 van de levensduur in gebruik.
Wat kunnen we doen?
We kunnen een prijsopgave laten maken door de reparateur.
Als je besluit om je televisie te laten repareren dan betaalt Makro 2/5 van de kosten. Dit is voor de resterende levensduur. Hiermee verlengen we dan de levensduur van je televisie.
Wanneer de reparateur aangeeft dat de televisie niet meer gemaakt kan worden, dan keren we de restwaarde aan je uit, in jouw geval is dit 266,70.
De restwaarde is op deze manier berekend:
Om een prijsopgave door de reparateur te laten maken, dan heb ik de volgende informatie nodig:
Adres waar de televisie staat.
Telefoonnummer waarop je bereikbaar bent.
Serienummer van de televisie (deze vind je achterop de televisie).
Duidelijke omschrijving van de klacht.
Foto's ter verduidelijking van de klacht.
Ik hoor graag wat je wilt!"
Netjes, toch?
"Goedemiddag Gert-Jan,
Dank voor je bericht, goed dat je contact met ons opneemt.
De garantie binnen Makro is inderdaad 2 jaar.
Het klopt dat de levensduur van je televisie langer is. Hiervoor heeft de branchevereniging UNETO-VNI/Techniek Nederland een tabel gemaakt, waarmee de levensduur van een apparaat uitgelezen kan worden.
https://www.technieknederland.nl/onze-l ... erwachting
https://www.technieknederland.nl/stream ... gsmethoden
In deze tabel kunnen we zien dat jouw televisie een verwachte levensduur heeft van vijf jaar.
Je hebt je televisie nu 3/5 van de levensduur in gebruik.
Wat kunnen we doen?
We kunnen een prijsopgave laten maken door de reparateur.
Als je besluit om je televisie te laten repareren dan betaalt Makro 2/5 van de kosten. Dit is voor de resterende levensduur. Hiermee verlengen we dan de levensduur van je televisie.
Wanneer de reparateur aangeeft dat de televisie niet meer gemaakt kan worden, dan keren we de restwaarde aan je uit, in jouw geval is dit 266,70.
De restwaarde is op deze manier berekend:
Om een prijsopgave door de reparateur te laten maken, dan heb ik de volgende informatie nodig:
Adres waar de televisie staat.
Telefoonnummer waarop je bereikbaar bent.
Serienummer van de televisie (deze vind je achterop de televisie).
Duidelijke omschrijving van de klacht.
Foto's ter verduidelijking van de klacht.
Ik hoor graag wat je wilt!"
Netjes, toch?
Aygulf
, Nevyn
en juliomariner
vinden dit leuk
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Dit is inderdaad een hele nette reactie en prima meedenken met de klant. Waarschijnlijk heb je zelf ook gewoon een duidelijke en nette mail gestuurd, want dan wordt je natuurlijk een stuk sneller en beter geholpen dan wanneer je iemand uitkaffert en vervolgens service verwacht.
Moneyman
, Erthanax
en juliomariner
vinden dit leuk
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Ik ben niet zo van het stampvoeten en eisen stellen. Ook niet wanneer de reactie van Makro anders zou zijn. Ik heb ze daarom ook bedankt voor de snelle en nette reactie. En alvast bedankt voor de goede service. Nu maar hopen dat de rest ook soepel verloopt.Nijogeth schreef: ↑20 feb 2023 13:09Dit is inderdaad een hele nette reactie en prima meedenken met de klant. Waarschijnlijk heb je zelf ook gewoon een duidelijke en nette mail gestuurd, want dan wordt je natuurlijk een stuk sneller en beter geholpen dan wanneer je iemand uitkaffert en vervolgens service verwacht.
juliomariner
, Moneyman
, Erthanax
, de auditu
en Nijogeth
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5234
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Het eerste begin is in ieder geval goed.
gert-jandewarm
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1458
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Heel mooi dat er zo netjes wordt gecommuniceerd, maar een verwachte levensduur van vijf jaar is wel kort, vind ik.
-
- Berichten: 5234
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
De Makro heeft eigenlijk ook in die geest gereageerd.
Daarbij is de Makro natuurlijk ook gewoon een bedrijf dat gebruik maakt van de wetgeving want iedereen weet dat het grootste deel van wat daar verkocht wordt gewoon prive gebruikt wordt en niet zakelijk.
Daarbij is de Makro natuurlijk ook gewoon een bedrijf dat gebruik maakt van de wetgeving want iedereen weet dat het grootste deel van wat daar verkocht wordt gewoon prive gebruikt wordt en niet zakelijk.
gert-jandewarm
vindt dit leuk
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Of je backlight kapot is, kan je controleren door met een zaklamp op het scherm te schijnen.
Zie je mogelijk enig beeld ergens in de donkerte, ga er dan maar vanuit dat je tv dusdanig defect is, wat een aardige som gaat kosten.
Voor je de tv wegdoet, kan je nog proberen een electrische herstart te doen.
Je tv en alle aangesloten toestellen van de stroom voor een poosje, daarna de tv weer aansluiten en proberen via de knop op de tv zelf te starten gelijktijdig met de volumeknop.
Zo luidde het advies aan mij gegeven alvorens er een monteur gestuurd zou worden.
De philips tv was nog onder garantie en een echte reparatie, de gehele scherm unit was nodig, het is geen onbekend fenomeen en bij grote schermen zullen vanwege de kwetsbaarheid zeker 2 monteurs er aan te pas moeten komen.
Zie je mogelijk enig beeld ergens in de donkerte, ga er dan maar vanuit dat je tv dusdanig defect is, wat een aardige som gaat kosten.
Voor je de tv wegdoet, kan je nog proberen een electrische herstart te doen.
Je tv en alle aangesloten toestellen van de stroom voor een poosje, daarna de tv weer aansluiten en proberen via de knop op de tv zelf te starten gelijktijdig met de volumeknop.
Zo luidde het advies aan mij gegeven alvorens er een monteur gestuurd zou worden.
De philips tv was nog onder garantie en een echte reparatie, de gehele scherm unit was nodig, het is geen onbekend fenomeen en bij grote schermen zullen vanwege de kwetsbaarheid zeker 2 monteurs er aan te pas moeten komen.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
We zullen het zien.snuffel1 schreef: ↑20 feb 2023 15:02Philips service centra's bestaan al meer dan 25 jaar niet meer maar terzijde. Geheel of gedeeltelijke uitval van led achtergrond verlichting is een kwaal van Philips tv's en het vervangen van die led achtergrondverlichting is als de onderdelen nog leverbaar zijn een dure reparatie. Ik vrees dat het op een restwaarde uitkering uit gaat draaien.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
Bedankt voor het meedenken. Beide tips hebben wij al geprobeerd. Mijn zoon is ICT-er in opleiding en wist dat je deze controles moest doen om er zeker van te zijn of de backlight kapot is. Er was niks te zien.Eres schreef: ↑20 feb 2023 18:43Of je backlight kapot is, kan je controleren door met een zaklamp op het scherm te schijnen.
Zie je mogelijk enig beeld ergens in de donkerte, ga er dan maar vanuit dat je tv dusdanig defect is, wat een aardige som gaat kosten.
Voor je de tv wegdoet, kan je nog proberen een electrische herstart te doen.
Je tv en alle aangesloten toestellen van de stroom voor een poosje, daarna de tv weer aansluiten en proberen via de knop op de tv zelf te starten gelijktijdig met de volumeknop.
Zo luidde het advies aan mij gegeven alvorens er een monteur gestuurd zou worden.
De philips tv was nog onder garantie en een echte reparatie, de gehele scherm unit was nodig, het is geen onbekend fenomeen en bij grote schermen zullen vanwege de kwetsbaarheid zeker 2 monteurs er aan te pas moeten komen.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 feb 2023 13:31
Re: Televisie kapot, geen fabrieksgarantie meer, wat nu?
De televisie is na anderhalve week weer terug en werkt weer perfect. Kosten : 173,84 euro (nieuwe lightbar).