LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vetluis in de wasautomaat

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door henkgeluk »

wij hebben een miele wasautomaat.

mijn vrouw stelt het prg altijd zo in dat ie meer water pakt.

als een prg dat niet kan,wacht ze even tot de machine water pakt en draait hem weer terug en opnieuw op het zelfde prg.

ik weet niet of dat op alle merken kan,maar het is wel een tip ipv de gieter.

by the way ,als er al te veel water in de machine zit kan bij miele de deur niet meer open!

gr

henk

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

En dan moet je er dan een slotenmaker bij halen ??

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

Dat programma "meer water pakken" klinkt wel interessant,

In de meeste situaties wordt er dan een extra spoelprogramma ingelast, dus de hoeveelheid 'waswater' blijft het zelfde,

Wil je meer waswater in de machine hebben, draait het volgens mij uit op gieteren of de tuinslang.

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

het ging dacht ik over vetluis nou weten we al hoe je meer water in de mach. kan krijgen.
welk merk je ook neemt overa zit vetluis in.
en wat miele aangaat de slogan is van "er is geen betere" maar van
wat is er geen betere.

Ventjager

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Ventjager »

Ik heb sinds kort ook last van een stinkende wasmachine.
Wassen doe ik ook altijd op lage temperaturen.
Nu had ik al van die schoonmaakzakjes gebruikt tegen kalk e.d.
maar dat hielp niet echt.
Na het lezen van deze pagina denk ik dat ook mijn machine last heeft van vetluis.
Op dit moment draait de machine leeg op 90 gradeb met soda.
Ik ben benieuwd of dit echt afdoende is.

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

in tegenstelling van eerdere reactie het volgende.
de deur bij de miele kan wel open,in het luikje waar de zeef achter zit(voorkant machine) zit een soort handvat (oog) als je daar aan trekt gaat de deur open!

echter dit is alleen als je a: er nog wat wasgoed bij wilt doen.

en b: uiteraard niet als de machine al vol water zit,dan loopt je keuken of badkamer what ever vol met water.

gr

henk

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

Best een slimme opmerking Henk :shock:

ricardo1

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Henk....
als je er wasgeod bij wilt doen kun je ook gewoon op DEUR drukken, dan gaat ie ook open hoor. Je hoeft daar de noodopening niet voor te gebruiken. Die noodopening is voor als het stroom is uitgevallen.

anne-lies

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door anne-lies »

Ook ik heb in mijn Bosch wasmachine vetluis, zoveel kleren al wegegooid, geen last van strepen maar van donkere vlekken in veel wasgoed.
De machine is overigens 17 jaar oud geworden zonder problemen.
Heb de machine al vele malen op 90 graden laten draaien met soda maar ik krijg het niet weg. Overigens stinkt de was niet.
Heeft iemand nog een tip om het echt weg te krijgen??

Ik hoorde bij een witgoedwinkel dat het beter is om poederwasmiddel te gebruiken dan vloeibaar, weet iemand hier meer van en kan het ook onderbouwen? Graag tips ik wil mijn nieuw aan te schaffen wasmachine graag schoon houden.....

Amreg

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Amreg »

Mijn AEG wasmachine is nu 9 jaar oud en ik dacht dat de vieze lucht in de was van vuil ondergoed kwam ( mijn zoontje heeft wel eens een ongelukje ) totdat ik hier het bericht van vetluis heb gelezen.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik was voor 6 personen en was ook geregeld 60 graden was.
Mijn was ruikt al heel lang vies en nu ben ik aan het experimenteren gegaan.
Ik gebruik eigenlijk altijd Ariel waspoeder.
Soms Dash en soms Witte Reus, ligt aan de aanbiedingen in de winkel.
Pas heb ik bij Jan Linders meegedaan aan het rad van fortuin en Persil megapearls gewonnen en ja hoor DE WAS ROOK LEKKER FRIS.
Nou vraag ik me af "Is het niet een combinatie van wasmachine en merk waspoeder wat je gebruikt?"
Voorheen had ik een Zanker wasmachine en Ariel waspoeder en de was rook altijd heerlijk fris.Misschien is dit het uitproberen wel waard voor iedereen die ook vies ruikende was heeft.
Ik zou wel eens willen weten of dit het geval is?

gastjuh

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door gastjuh »

Ik denk dat je vlekken van wasverzachter in het wasgoed kan krijgen, want dat is voornamelijk het geval met blauwe wasverzachter. En wasverzachter is ook vettig, kun je daar ook vetluis van krijgen? Doe er overigens altijd minder wasverzachter in dan aangegeven staat. Trouwens, Ariel is een perfecte wasmiddel, wij gebruiken voor de witte was poeder en voor gekleurd goed Ariel Color vloeibaar, want anders krijg je weer witte waspoeder resten op het gekleurde wasgoed omdat de huidige wasmachines zo zuinig met water zijn. Overigens wij hebben een Zanussi FD 1216 en dat is een fantastische machine! Succes allemaal.

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

Het is volgens mij een combinatie met goed wasmiddel en voldoende water in de machine!,

Veel machine's voldoen aan de A nominatie met verbruik van water en electriciteit, de electronica in de machine, stelt de echt op het minimum af, ook met het water verbruik,

Dit wil wel een resulteren in stinkende was, omdat het water in de machine té vuil is om de was goed te reinigen en lekker te laten ruiken,

Met doet er verstandig aan, wanneer de was gaat stinken, de machine te vullen met 60 graden was, en iets meer wasmiddel te gebruiken, en de machine met een gieter bij te vullen, tot het water net onder het midden van de deur staat,

Is de stank dan verdwenen, weet u waar de oorzaak ligt.

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

ik ben er helemaal mee eens!!!!
het hangt echt aan jezelf!!!!
want een Miele is hetbeste!!
QUE? Nieuwe Nederlandse uitdrukking?
"Iets dat aan jezelf hangt"

Hmmz...

Iets ligt aan jezelf, of het hangt van jezelf af, dacht ik altijd.

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

Was eens wat vaker op 90 graden gaat t van weg. Die stank aan de was wordt veroorzaakt door bactereien in t was bakje en als je t wasbakje verwijderd zie je meestal bruine aanslag zitten, allemaal bacterien die er voor zorgen dat de was blijft stinken. 90 graden doet in ieder geval de bacterien in uw wasgoed verdwijnen en daarmee de stank. 1 x in de 2 weken een handdoekenwas op 90 graden en voor de rest t wasbakje goed schoonmaken en ook als je t wasbakje er uit haalt goed schoonmaken tot zover je kunt, dan kan je de rest van de was op 40 gr wassen zonder dat t gaat stinken.

lanzo01

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door lanzo01 »

reactie op vetluis . Echte vetluis is en bestaat echt bij het wassen . Het is te herkennen aan en als kleine rubberachtige bolletjes die je weg kan duwen en word veroorzaakt door te weinig zeep en in combinatie met te veel was in de trommel maar is in feite onderdosering waardoor het vet uit de was niet goed opgelost blijft tijdens de cooldown Fase (einde hoofdwas gedeelte) voor de 1ste spoelgang (vet slaat terug op de was. (oplossing meer zeep ) hogere waterstand . Stinkende was word veroorzaakt door achterblijfende zeepdelen die niet oplossen bij lage temperaturen inde kuip en op de buitenkant van de trommel . Oplossing min 1 x p/.mnd 90 wassen en alle resten van zeep lossen op . ps miele wasaut. zijn zeer goede wasautomaten ook een rolls roys moet wel eens naar de garage . Het is en blijft een machine die kan defect raken . Maar ja kennelijk mag dat niet na 10 jaar of langer zonder onderhoud. terwijl en auto haast ieder jaar een dure service beurt krijgt en we dit normaal vinden

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door inxsnl »

Vetluis bestaat niet

Dit is een verzinsel.
Te weinig waspoeder ?
De problemen ontstaan door teveel waspoeder in combinatie met te lage was temperaturen.
1 maal per week op 90 graden zorgt ervoor dat uw machine optimaal blijft werken.


Tim

Gast

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Gast »

Na al het gepraat of vetluis nu wel of niet bestaat heb ik de leverancier
van mijn wasautomaat Bosch een mailtje gestuurd.

Zij bevestigen dat vetluis of een andere benaming bestaat. Ook adviseren zijn om regelmatig een 90o was te draaien (met of zonder wasgoed),

Ook vertelde zij dat poeder wasmiddel beter oplost op lagere temperaturen dan vloeibaar.

Ookik heb kleine bruine vlekjes op het wasgoed, dit is eigenlijk alleen op de 30o en 40o was, nooit op de handdoeken etc die altijd op 60o gewassen worden. Overigens stinkt de was of de machine niet.

Max9174
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2005 13:22

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Max9174 »

'k denk dat we er ook last van hebben. Geen strepen, maar sommige was stinkt wel. We draaien de was te vaak op de snel programma (we hebben een Bosch, ERG tevreden over). Nu lees ik verschillende manieren hoe je de machine schoon kunt krijgen: soda, bleek, (schoonmaak) azijn. Wat is nu de best en hoevaak?

Max9174
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2005 13:22

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Max9174 »

...vergeten erbij te zeggen: we wassen altijd en alleen maar met een bolletje.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Vetluis in de wasautomaat

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het valt te proberen om na het wassen de deur van de machine een klein stukje open te laten, zodat overtollig vocht weg kan komen,

Zeer waarschijnlijk zal deze "vetluis" dan geen kans krijgen zich te vormen,

Het valt te proberen, nee heb je, ja kun je krijgen!.

Gesloten