LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door xnez »

Wie kan mij helpen?

Ik heb een vaatwasser gekregen.
Deze wil ik in mijn badkamer zetten naast mijn wasmachine(heb een ruime badkamer;))
Mijn wasmachine is al aangesloten op de waterafvoer en op de waterkraan.

Kan ik nu een soort t stuk op de afvoer plaatsen zodat de wasmachine en vaatwasser op 1 buis komen(ze draaien nooit tegelijk)?
(zo ja hoe noem ik zon stuk?)

En kan er op de kraan ook een soort t stuk zodat ik de water toevoer van wasmachine en vaatwasser op 1 kraan kan aansluiten?
(en ook hier,hoe noemt men zo'n stuk).

En waar kan ik ze het beste kopen voor een leuke prijs?

Alvast vriendelijk bedankt

hdpaddy
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2007 08:21

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door hdpaddy »

Dat zeg ik, Gamma.
Hornbach, er is altijd iets te doen.
Met Praxis krijg je alles voor elkaar.
Formido, haal meer uit je huis.



:roll: :lol:

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Op de afvoer kun je gewoon een 45 graden t stuk
lijmen en op de kraan kun je een dubbele aansluiting
maken. Alles te koop bij gamma-Praxis-etc etc.
Kosten +/- 10 €

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door xnez »

@ hpdaddy...hahahaha dank u

@ pindakaaspotje...Het is dus toch wel zo makkelijk als ik dacht.

@ plumber...Ook u bedankt voor uw reactie.

Morgen even naar de bouwmarkt en dan gaat het helemaal goedkomen!
Dank jullie wel!!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

De badkamer lijkt IMO toch een wat onpraktische plaats voor een vaatwasser.

Een vaatwasser heeft 3 aansluitingen; Water, afvoer en elektrisch.

Aansluiting Waterzijde:
Je hebt nodig een emmer, Y-splitter 1/2", een extra kraan (met beluchter), rolletje teflon tape.

Sluit de hoofdkraan, draai de wasmachinekraan uit de muurplaat, doe wat tape om het schroedraad van de Y-koppeling (5 slagen), draai de Y-koppeling in de muurplaat vast en zet hem zo dat de uitgangen horizontaal naast elkaar komen. Dan de twee kranen tapen en in de uitgangen van de Y-koppeling draaien.

Emmertje onder de kranen (met de beugel over de kranen hangen), hoofdkraan weer openen, dan de kranen een voor een openen. Door de lucht in de leidingen kan het even lawaaiig zijn. Kranen sluiten en checken of de aansluitingen niet lekken.

Aansluiting riool
Hangt af van de afvoerslang van de vaatwasser, soms zijn deze met een schroefaansluiting aan het einde van de slang. Maar in principe heb je altijd een T-stuk nodig. Let erop dat je geen haaks t-stuk neemt, maar een van 45 graden. Of evt een zgn broekstuk (1 uitgang en twee ingangen naast elkaar) die je bovenoop de huidige afvoer plaatst.

Aansluiting Elektra
Omdat het in een badkamer is zal er waarschijnlijk geen stopcontact in de buurt zitten. Hier zul je dus ook een veilige oplossing voor moeten vinden.

Waar je ook op moet letten is dat vet uit de vaatwasser zich op de wanden van afvoerleiding zou kunnen gaan hechten, check dus regelmatig of de afvoer goed doorloopt.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door xnez »

@SimonleBom...bedankt voor je reactie.
In een "normaal"huis zou het inderdaad onpractisch zijn.

Bij mij is dit de makkelijkste oplossing en ik heb in de badkamer ook nog eens de meeste ruimte.
Electra is al geregeld toen de wasmachine er kwma te staan.
Allemaal helemaal veilig.

Bedankt voor de tip van de afvoer ivm vet en dergelijke.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Twee kranen is niet nodig je kan de y splitter
ook met een verloop op de bestaande kraan aansluiten
en dan de slangen erop. tegenwoordig verplicht
om een ramkraan aan te sluiten. Is een kraan met beluchter en terugslagklep.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door xnez »

@ Plumber..

Dank je wel voor de tip van de ramkraan.
Kan ik die ook gewoon bij de bouwmarkt halen?

Is die alleen verplicht bij een vaatwasser of ook bij een wasmachine?

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Hai.
De ramkraan op zich wordt alleen door loodgieters
geplaatst. Wordt geplaatst voor de wasmach. kraan.
De bouwmarkt heeft een verchroomde
teruslagklep die op de wasmachine kraan past. Moet op
alle kranen waar mach. op aangesloten wordt. Dus ook
de koffiemach. etc.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ik zou me niet te druk maken over de ramkraan ( :?: nog nooit van gehoord, kzal het eens googlen).

Wasmachinekranen met beluchter zijn niet zo duur meer (bij de Bouwmaat 7 Euro en met keerklep 9,50).

Zelf vind ik twee kranen een wat nettere/logischer oplossing ipv een Y(of T)-stuk op de kraan, maar voor beide oplossingen is wat te zeggen.

Kraan met beluchter voldoet prima, enige redenatie die ik kan bedenken voor een keerklep is waterslag (bonkende leidingen wanneer de machine de watertoevoer sluit), maar een terugslagklep of keerklep geeft gewoon waterslag door (3e wet v Newton).

Niet alle machines hebben een terugslagklep nodig; de functie van een terugslag- ofwel keerklep is voorkomen dat het water terugstroomt in de leiding (legionella).

Het water van de vaatwasser en wasmachine wordt 'open' verwarmd, dus niet in een gesloten systeem (zoals een boiler). Hierdoor zal de expansie (uitzetten van het water door de warmte) geen water terug in de waterleiding drukken.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Heb je tegenwoordig veel last van. Heb je een klusje gedaan
en ben je klaar dan denk je wel eens ik had dit of dat beter zo
kunnen doen.Dan komt er een bekende binnen die dan zegt nou
dit had ik zo gedaan hoor wat je dus inmiddels zelf ook gezien had.
Nou daar baal ik dus van als een stekker.
Zo'n persoon waard hier ook rond :wink:
Terugloop van water kan gebeuren door het plotseling open en
dichtgaan van de waterklep. Hierdoor kan vacuum optreden heeft dus
niks met uitzetten of warmte te maken.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Nou ik heb her en der rondgevraagd (oa expert bij Oasen) en gegoogled, maar een ramkraan blijkt niet te bestaan. Dit onderwerp in het radarforum is uiteindelijk het enige google-resultaat van het begrip 'ramkraan'.

Ben benieuwd of de vaatwasser inmiddels is aangesloten.

off topic achtergrondinfo:
plumber schreef: Terugloop van water kan gebeuren door het plotseling open en
dichtgaan van de waterklep. Hierdoor kan vacuum optreden heeft dus
niks met uitzetten of warmte te maken.
Je doelt hier op terugloop door de waterslag? Wachmachineinlaatkleppen zijn bekende veroorzakers van waterslag omdat ze snel afsluiten.

Het doel van de keerklep is het voorkomen van vervuiling in het waterleidingnet door teruglopend water.
Maar de terugloop in de toevoerslang/kraan zal in dit geval verwaarloosbaar zijn en ook geen invloed hebben op de legionellahuishouding, omdat het water eerst flink doorgestroomd heeft, en niet langere tijd heeft stil gestaan zoals bij sommige andere apparaten.

"Vacuüm" gebruik je bij atmosferische (lucht) onderdruk (vacuüm=ontbreken van lucht, of luchtledig), en niet bij water, daar gebruik je "onderdruk". Problemen met vacuüm kun je wel in rioleringssystemen vinden en om deze op te lossen worden soms beluchters gebruikt.

edit:keerklep is helemaal niet nodig bij wasmachine/vaatwasser, zie hieronder....
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 13 dec 2010 06:22, 2 keer totaal gewijzigd.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Uit: VSH Beluchterkranen Technische Documentatie
LINK


3.5 Functie van beluchters/keerkleppen
Beluchters voorkomen het terugzuigen van (vervuild)water in het waterleidingnet in geval van onderdruk. Door (via luchtkanalen) lucht van buitenaf in de leiding toe te laten, ontstaat een luchtkolom in de leiding, die het drinkwater van het vervuilde water scheidt. Er kunnen zich twee situaties voordoen, waarbij vervuild water uit de aangekoppelde slang in de leiding kan terugstromen:

a. De slang is NIET aangesloten op een onder druk staand systeem (bijv. tuinsproeier, wasmachine of vaatwasmachine).Wanneer in de leiding onderdruk optreedt, krijgt de leiding een zuigende werking. In dat geval wordt de beluchterklep door de luchtdruk worden opengedrukt en zal er lucht in de leiding gezogen worden. Het vervuilde water in de slang wordt daardoor niet meegezogen. Als de leidingdruk zich hersteld zal de beluchterklep door de waterdruk weer op de zitting gedrukt worden en zal het systeem weer normaal kunnen functioneren (lozing van een weinig water door de beluchter is mogelijk).

b. De slang is WEL aangesloten op een onder druk staand systeem (bijv. CV installatie of watertank).Wanneer de druk in het systeem, waar de slang op aangesloten is, hoger is of wordt dan de druk in de leiding, dan kan er vervuild water terugstromen in de leiding. In dit geval zal een beluchter niet goed werken, omdat er geen sprake is van onderdruk. In deze gevallen is ook een keerklep benodigd om te verhinderen dat het water terugstroomt.

Voor situatie “a” kan volstaan worden met een beluchterkraan en voor situatie “b” zal een beluchterkraan met keerklep toegepast moeten worden.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Wat is een ramkraan: dat is een kogelkraan met aan weerszijden een
knelfitting en gelijk en terugslagklep.Te verkrijgen bij Technische Unie
vanaf 12 m/m. Wat is een ramklep: dat is een terugslagklep zonder kraan
met aan een kant aansluiting met koppeling 3/4 en aan de andere kant
3/4 aansluiting voor mach.slang te verkrijgen bij Technische Unie in
chroom en messing kleur. Ramkraan +/- 8 cm lang Ramklep =/- 5 cm lang.
Staat zowel op de kraan als op de klep RAM met daaronder KIWA.


[quote]De slang is WEL aangesloten op een onder druk staand systeem (bijv. CV installatie of watertank).Wanneer de druk in het systeem, waar de slang op aangesloten is, hoger is of wordt dan de druk in de leiding, dan kan er vervuild water terugstromen in de leiding. In dit geval zal een beluchter niet goed werken, omdat er geen sprake is van onderdruk. In deze gevallen is ook een keerklep benodigd om te verhinderen dat het water terugstroomt [/quote]

Dit is dus ook bij de wasmach.en vaatwasser van toepassing tot aan de
waterklep vandaar de beluchter op de kraan. Vacuum kan optreden door
plotselinge dichtklappen van waterklep.
Kan nog wel veel meer uitleggen maar geef mij weinig kans bij sommige
mensen.
Dus Simonlebon informeer ff bij mensen die er verstand van hebben
of ga naar de Technische Unie daar weten ze er alles van.

Klik ook even op de link en kijk eens goed wat er links op de kraan staat

http://www.ubel.nl/index.php?page=detai ... _id=&nav=1

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Tuurlijk, maar ik hecht net ff iets meer waarde aan de informatie van de mensen van VSH, Oasen en ex-collega's bij fa. Kaal&Co, ook al zouden zij (en ik) volgens jou dus niet weten hoe de vork in de steel zit :LOL:.

Ik kom zelf ook al een paar decenia bij de TU (meestal Capelle, soms Spaanse Polder of Charlois). Die "ramkraan" is dus gewoon een kogelkraan met keerklep(terugslagklep), met een huis van het merk Raminex(bekend van keerkleppen), een ramkraan is dus geen type kraan. Zo'n kogel(stop)kraan knel is handig als afsluiter (ik heb ze meestal van van Buul, VSH of die voor tyleen met die groene hendels, kan nu even niet op het merk komen), maar niet erg praktisch om je wasmachine of vaatwasser op aan te sluiten. Dat doe je gewoon dmv een kraan met beluchter.
Je zou evt wel de kogelkraan vóór de wasmachine- en vaatwasserkraan in de aanvoerleiding kunnen opnemen, maar dat zou onnodige kosten met zich meebrengen en voegt eigenlijk niets toe.

Wat begrijp jij niet van:
a. De slang is NIET aangesloten op een onder druk staand systeem (bijv. tuinsproeier, wasmachine of vaatwasmachine).Wanneer in de leiding onderdruk optreedt, krijgt de leiding een zuigende werking. In dat geval wordt de beluchterklep door de luchtdruk worden opengedrukt en zal er lucht in de leiding gezogen worden. Het vervuilde water in de slang wordt daardoor niet meegezogen. Als de leidingdruk zich hersteld zal de beluchterklep door de waterdruk weer op de zitting gedrukt worden en zal het systeem weer normaal kunnen functioneren (lozing van een weinig water door de beluchter is mogelijk).
Of heb je er overheen gelezen?

Zoals ik al eerder zei, de wasmachine en vaatwasser zijn dus geen onder druk staande systemen, keerklep is dus niet nodig, kraan met beluchter is in dit geval voldoende.Of zoals je zelf aangaf een T/Y stuk (3/4 bi ---> 2* 3/4 bu) net na de kraan kan ook (bij permanente opstelling).
Dat de druk van de slang heel eventjes oploopt door het dichtslaan van de klep in de wasmachine/vaatwasser maakt van de wasmachine/vaatwasser nog geen 'onder druk staand systeem'.

Zoals je zelf ook wel zult weten gebruik je voor voorraadtoestellen met warmwatervoorziening een inlaatcombinatie; keerklep, stopkraan en overstortventiel. Bij doorstroomtoestellen (zoals geiser) niet, daar volstaat alleen een stopkraan.

Overigens staat er wel een foutje in de VSH documentatie; er zou moeten staan:
De slang is aangesloten op een NIET onder druk staand systeem...

Maar ja, ik ben nu behalve (ex-) erkend gawalo en elektro installatietechnicus ook nog een taalpurist. ;P.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Tuurlijk hoor. Eerst bestaat de ramkraan niet nooit van gehoord
en nu is het gewoon een kogelkraan.Dat had je dus kunnen weten
als ik die technische uitleg van je lees.Als ik bij de T.U. kom en ik vraag
om een kogelkraan dan wordt er gevraagd wat voor een. rvs-messing
met of zonder knelfitting etc-etc. Vraag ik echter om een ramkraan
dan wordt alleen om de maat gevraagd dus ze weten echt wel waarover
het gaat.Bovendien worden deze kranen binnenkort verplicht en als ik
het goed heb met een manometer erop. Zit nml een aansluiting voor
een aftap op en ook voor een manometer.
Fijne feestdagen verder :wink:

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Nu begrijp ik het, 't is natuurlijk precies hetzelfde als met 'Bahco' en 'verstelbare steeksleutel' :lol: Stom van me (en half installerend Nederland).....
Maar 't is goed hoor, je hebt helemaal gelijk over de alombekende 'ramkraan' en de verplichte keerklep.
plumber schreef:tegenwoordig verplicht
om een ramkraan aan te sluiten
plumber schreef:Bovendien worden deze kranen binnenkort verplicht en als ik
het goed heb met een manometer erop
Is of wordt de 'ramkraan' nou verplicht of niet?
:?: Manometer in de leiding naar een wasautomaat-aansluiting?
Lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Maar dit topic ging oorspronkelijk over het aansluiten van een vaatwasser in de badkamer, totdat jij kwam met je verplichte ramkraan die alleen door loodgieters werd geplaatst en de verplichte terugslagklep op alle machines.

Joh, ik weet genoeg, je zult vast een hele goede loodgieter zijn (ik bedoel dit positief, niet ironisch)....en ook nog eens commercieel denkend. Gouden combinatie (die ik soms best wel kan waarderen).

Zullen we het daar maar bij laten?

Ik wens je ook hele fijne feestdagen en een zeer voorspoedig 2011 :D

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Altijd leuk mensen die hun eigen zo goed vinden dat ze
menen dat ze anderen kunnen neerzetten.ook het uitpluizen
van de berichten is zo mooi.Om je eigen dan nog te vergelijken
met half installerend Nederland moet je wel een hele hoge dunk
van je eigen hebben.En waar gaat het om omdat meneer niet weet
wat een ramkraan is en na een mnd zoeken het nog niet weet.
Het ga je goed verder einde discussie heeft geen zin met jou.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Vraagje bij aansluiten vaatwasser

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Jammer dat je zo negatief reageert. Maar er is niet echt sprake van een discussie geweest omdat je mijn vragen niet beantwoord, geen argumenten weerlegt of goed onderbouwt. Je verkondigt tegenstrijdigheden, maar als ik dan vraag hoe het zit, ben ik een berichtenuitpluizer en zet ik je neer?

FYI: Ik heb meer dan 25 jaar ervaring in de installatietechniek, maar daarom ga ik er sowieso echt niet van uit dat ik alles weet, integendeel, het lijkt wel steeds harder te gaan. Wanneer ik een begrip zie dat ik niet ken neem ik de moeite om uit te zoeken wat het is/zou kunnen zijn. Installatietechniek blijft altijd in beweging dus het had best zo kunnen zijn dat de 'ramkraan' een nieuwe techniek was.

Ik vind installatietechniek nog steeds fantastisch, of het nu een wasmachineaansluiting is, industriële automatisering of een osmose-installatie van een zwembad. Daarom probeer ik ook de nieuwe technieken bij te houden, tis gewoon leuk.

Door de nieuwe materialen en vernieuwde inzichten worden ook de regelgeving/normering telkens aangepast.

Dus wanneer ik een voor mij onbekende term (zoals jouw 'ramkraan' en 'ramklep') tegenkom ga ik gewoon uitzoeken wat het is. RAM is dus de afkorting voor Raminex (fabrikant), dus officieel bestaat de ramkraan niet. (misschien in de vorm van een urinoirspoelkraan :lol: ). In jouw wereld bestaat hij wel, prima. Maar wat als dezelfde kogelkraan van van Buul goedkoper is? Noem je het dan nog steeds een ramkraan?

Uit je berichten hier blijkt dat je je werk uitvoert zonder de achterliggende gedachte/reden van een toegepaste techniek te kennen. Zonde, dat zie ik toch als desinteresse in het vak. Je hoeft geen slechte installateur te zijn wanneer je niet begrijpt waar, wanneer en vooral waarom bepaalde technische middelen toegepast worden. Maar je wordt zo wel een duurdere, omdat je overbodig materialen (en arbeid) inzet.

Ik besef dat ik als een arrogante, hanige kl**tz*k kan overkomen, maar ik verkondig iig geen onzin om onwetenheid te verbergen.

Dat je niet op de hoogte bent van de regelgeving en dan maar wat roeptoetert vind ik niet erg snugger, want hiermee zaai je verwarring en dat doet deze mooie branche meer kwaad dan goed. Zeg dan liever niets, of om wat meer in de riolering te blijven: praat geen poep.

Gesloten