Er was eens..... een Koninkrijk.
Het Koninkrijk opereerde onder de Radar.
De Koningin zat tevreden op den Herten Berg. Haar hoofdonderdaan, de Modderaar, zorgde voor rust, regelmaat en rechtvaardigheid in het rijk.
Maar toen.....
Een groep Trollen drong binnen in het rijk. Ze veranderden continu van naam, daardoor kon Modderaar ze niet vangen. Hun list werkte. De Onderdanen verdeelden zich in kampen en begonnen elkaar te bestrijden. De Trollen lachten en rolden over elkaar heen van plezier. De Modderaar riep: "Geef mij meer manschappen", "Ik red het niet meer". De Modderaar deelde links en rechts straffen uit. Een van die straffen trof de Geldezel. De Geldezel was belangrijk voor het rijk, maar was geen echte onderdaan van de Koningin. En alhoewel de meeste mensen zagen dat de Geldezel hard tegen de Trollen vocht, werd de Geldezel door de Modderaar verbannen. Naar het rijk van Kassa? Wie zal het zeggen? Hij zou daar lang en gelukkig kunnen leven.
Intussen ging het mis. De Trollen werden sterker, sterker en alsmaar sterker. De Wetlezers probeerden terug te slaan met wetteksten. Helaas zonder succes. De Pragma-primaten zeiden: "Zie je wel dat jullie methode niet werkt." "Wetteksten zouden verboden moeten worden in ons Rijk. Wij lossen het onderling wel op. Zonder die nare wetten" En intussen vochten ze lekker pragmatisch verder. Niet alleen tegen de Trollen, maar ook tegen de Wetlezers. En als er even te weinig 'gepost' wordt, (want zo noemt men 'praten' in het Rijk onder de Radar), dan gingen de Pragma-primaten zelfs onderling in gevecht.
Dat er zo ongelofelijk veel gevochten werd in het Rijk, was de Modderaar niet ontgaan. Maar ja....hij was op belangrijk gesprek bij de Koningin. Zo nu en dan gaf hij terugkoppeling. Hij vertelde dan dat hij op gesprek was bij de Koningin: "Enne..tja." "Een goed gesprek." "Wij willen misschien wel veranderen". "Maar nu even niet". "Ik ben nu namelijk in gesprek met de Koningin". "Oh, had ik dat al gezegd?"
Intussen had niemand door dat het hele Rijk veranderde tot waarachtig een trollenfestijn. Iedereen werd besmet met het trollenvirus. De meeste onderdanen hadden niet eens door dat ze langzaam in Trollen veranderden. Maar is dat erg?
NEE!
De Wetlezers, de Pragma-primaten en de Trollen: Ze feestten en trolden nog lang, ... erg lang, ...door, maar waren daarmee zielsgelukkig. En zo krijgt dit sprookje toch nog een Happy End
Slaap Lekker.
.