LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 huurwoningen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
buddyjoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2010 12:15

2 huurwoningen

Ongelezen bericht door buddyjoe »

Ik heb een vraag die over een wat vreemde woonsituatie gaat:
Ik huur een woning in Amsterdam, al zo`n 20 jaar en wil deze graag aanhouden.
Huisbaas heeft er verder ook geen moeite mee, tenslotte is er een huurcontract, ik ontvang ook geen huursubsidie, betaal gewoon zelf de huur en deze word ook gewoon maandelijks overgedragen.
Echter, ik ben daar niet continu aanwezig, slechts 1 a 2 keer per week ong. Ik woon namelijk in een andere gemeente samen met mijn gezin, maar sta nog wel ingeschreven in Amsterdam.
Nu zegt DPG in Amsterdam dat ik mijn huurwoning aldaar moet opgeven en mij inschrijven in die andere gemeente omdat ik daar vaker ben Ik wil echter vanwege diverse omstandigheden deze woning niet opgeven, (geen financiele), een daarvan is dat ik misschien later terug wil naar Amsterdam.
Heeft DPG het recht om mij die woning op te laten geven?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

de huurwoning in amsterdam, is dat een woning van de sociale woningbouw? geheel of gedeeltelijk?

Trudy

buddyjoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2010 12:15

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door buddyjoe »

De woning is geheel sociale woningbouw

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

Dan zou het kunnen dat er een probleem is. In veel regelementen van de sociale woningbouw (u zou moeten opzoeken of dat bij uw woningbouw ook zo is) staat dat a) de woning bewoont dient de zijn door de huurder en b) dat de woning ook het woonadres van deze huurder dient te zijn. In min of meer die woorden (pin me niet vast op de exacte termen) Dat betekent dat u feitelijk woonachtig moet zijn op dat adres en daar dus ook primair moet verblijven. Als u dat niet doet (wat u dus niet doet want u verblijft primair ergens anders) kunnen zij u vragen die woning op te geven.

De reden voor deze regel was oorspronkelijk precies om situaties te voorkomen waarbij mensen woningen lang aanhielden terwijl er woningnood was.

Wat ik me wel afvraag is hoe de woningbouw weet dat u niet primair op dat adres verblijft (want dat vind ik eigenlijk wel interessant)

trudy

buddyjoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2010 12:15

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door buddyjoe »

Dank u wel voor deze heldere uiteenzetting.
Ik ga kijken of ik dat reglement ergens kan vinden.

Hoe ze het weten is mij ook een raadsel, ik had zoiets van dat ze dat niets aan gaat.
Buren kunnen het niet vertelt hebben, op het trappenhuis woont alleen familie namelijk

emerald
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jul 2010 19:01

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door emerald »

Onderverhuur wordt aangepakt en kleine studio's van eigenaren die 1000 euro per maand betalen aan hypotheek en dat moeten verhuren voor circa 550 euro per maand.

Hoe word je gepakt in dit landje leuker kunnen we het niet maken :lol:

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik huur een woning in Amsterdam, al zo`n 20 jaar en wil deze graag aanhouden.
...
Echter, ik ben daar niet continu aanwezig, slechts 1 a 2 keer per week ong. Ik woon namelijk in een andere gemeente samen met mijn gezin, maar sta nog wel ingeschreven in Amsterdam.
Sja, je weet zelf wel hoe gigalang de wachtlijsten zijn. De sociale woningmarkt zit volledig op slot. Aan één kant snap ik wel dat je graag een tweede woning wilt hebben, maar er zijn er aanzienlijk meer die graag een eerste woning zouden willen, en die op het ogenblik geen enkele kans daarop maken.

Ik kan niet zeggen dat ik het beleid van de gemeente Amsterdam toejuich, zo fanatiek ben ik ook weer niet, maar ik sta er eerlijk gezegd wel achter.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door tiptoo »

vind het een beetje vreemd , je woont met je gezin in een andere gemeente maar sta je daar dan ook ingeschreven? volgens mij ken dat maar in ene plaats en eerlijk gezegd vind ik het heel vreemd om sociale huurwoning aan te houden met zoveel woningnood!

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door WilWil »

Heb je de voorwaarden van je contract gelezen? Daar kun je vast e.e.a. in terug vinden.

Hoewel ik je beweegredenen nog wel kan begrijpen vind ik het a-sociaal.

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door tiepmiep »

Als je in Amsterdam ingeschreven staat moet je ook een bepaald aantal dagen op dat adres wonen. 1 a 2 is niet genoeg..

Verder vind ik het heel asociaal!

ageeth12
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 jun 2005 12:37

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door ageeth12 »

nee hoor de gemeente amsterdam mag dit eisen als de huurwoning onder een bepaalde huurgrens zit. dit staat namelijk in hun voorwaarden van de huisvestingsregels. op die grond krijg je woonvergunning van de gemeente amsterdam. ik zou maar informeren bij dienst wonen. trouwens wat anders ik geef ze geen ongelijk er komen namelijk te weinig vrij voor verhuur. een wachttijd voor een starter is namelijk ongeveer 10 jaar in amsterdam.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door tiptoo »

ageeth12 schreef: een wachttijd voor een starter is namelijk ongeveer 10 jaar in amsterdam.

is bijna overal hoor ik woon in het oosten ook van die lange wachttijden enne waarom moet iemand 2 woningen hebben als het nou koop is ....maar dat is het niet!

Ricksonja
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 aug 2010 15:49

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door Ricksonja »

Leuk die sociale woningnood, maar moet de huurder daar de dupe van zijn. Bij ons in de wijk, zijn alle sociale huurwoningen ( 6 kamers ) naar de vrije sector gegaan via de woningbouw. Heb aan twee kanten buren die hun koopwoning wegdoen ( eentje zelfs drie ) en profiteren van deze optie. 2 Oudere mensen verkopen dus 3 koopwoningen en betalen de hoofdprijs maar het zijn gezins woningen. Misschien moet daar eens opgelet worden. Misschien woont OP wel proef en wil hij zijn woning wel aanhouden voor het geval de samenwoning niet werkt.
Laatst gewijzigd door Ricksonja op 22 aug 2010 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door ronald g »

Ts heeft een sociale huur woning in Amsterdam maar woont elders. Enkel bij uitschrijving moet je de woning opgeven, blijf je in Amsterdam ingeschreven kunnen ze je tot niets verplichten, immers het is je woon adres. Of het sociaal is laat ik in het midden maar is de keus van ts. In twee steden ingeschreven staan in onmogelijk het is het ene of het ander.

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door tiepmiep »

ronald g schreef:Ts heeft een sociale huur woning in Amsterdam maar woont elders. Enkel bij uitschrijving moet je de woning opgeven, blijf je in Amsterdam ingeschreven kunnen ze je tot niets verplichten, immers het is je woon adres. Of het sociaal is laat ik in het midden maar is de keus van ts. In twee steden ingeschreven staan in onmogelijk het is het ene of het ander.

Onjuist! om ingeschreven te staan in een gemeente moet het je woongemeente zijn.
1 a 2 dagen is hiervoor gewoon te weinig uberhaupt om ingeschreven te blijven.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Juridisch gezien staat u in uw recht, u mag er twee woningen op na houden.
Moreel echter is uw wijze van handelen in strijdt met de moraal van het verhaal.
Aangezien het zich hierbij om een sociale woningbouw gaat hebben ze r belang bij dat u de woning vrij geeft. Maar omdat u een aantal dagen per week in de woning aanwezig bent kunnen ze er weinig tegen in brengen.
Ik verwacht dat ze aan de rechter verzoeken om toestemming de huurovereenkomst te mogen ontbinden maar de rechter heeft daartoe geen reden en zal afwijzen oordelen.

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door kees.bugter »

Indien het een huurwoning van een woningbouwcorporatie betreft, dus sociale woningbouw mag het niet, in alle andere gevallen wel.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Geheel mee eens!

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door handelaar »

Aan de ene kant moge het dan asociaal zijn om een sociale huurwoning 'vast' te houden. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook een aantal redenen waarom de nood alleen maar groter is geworden. Onder andere een pardonregeling voor allerlei 'vluchtelingen' waardoor de autochtone bevolking het nakijken heeft. Dat is ten opzichte van de eigen bevolking ook asociaal.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: 2 huurwoningen

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Asociaal zou ik het niet noemen daar ik meerdere mensen ken die hetzelfde hebben gedaan en nog doen. Niemand komt er achter hoe of het zit dus niemand wordt benadeeld denkt men. De gemeente kan echter de woonvergunning welke aan u in persoon is verstrekt invorderen. Indien deze woonvergunning niet is verstrekt kunt u nimmer ingezetene van de gemeente Amsterdam worden en krijgt u op den duur problemen omdat waterschapslasten op ingezetenen afgerekend worden. Dus hoe dan ook, het stelsel zit zodanig in elkaar dat mensen die van twee walletjes eten, om het zo maar even te noemen, door de mand vallen. U mag er alleen wonen indien u een woonvergunning heeft en daarover kunt u alleen dan beschikken waneer u ingezetene bent en dat kunt u niet zijn omdat u niet en in Amsterdan en elders in het GBA ingeschreven kunt staan. Dus de vlieger gaat niet op! (Formeel gezien dan)

Gesloten