Vandaag brief binnen gekregen waarbij mij wordt gevraagd om de afrekening van de service kosten te betalen over 2002 en 2003 van totaal 549 Euro. Dit lijkt mij rijkelijk laat.
Kan iemand aangeven wat de consequenties zijn als de wettelijke termijn is vertreken voor de afrekening? Ik kom tot conclussie dat de termijn waarschijnlijk verlopen is middels de url: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=4135
Een quote uit de gerefereerde .pdf.
Gezien het feit dat de looptijden waren 1/1/2002 - 31/12/002 en de periode 1/1/2003 - 31/2003 lijkt mij dat de uiterste datum al lang verlopen is. Verder beoept men zich in de brief dat er eind 2005 een brief zou zijn verzonden met de mededeling dat een paar maand later dit afgerekend zou worden. Ik heb her en der gecontroleerd en bij meerdere personen is niet zo'n brief bekend.Wat staat er op het servicekostenoverzicht?
De verhuurder heeft thans nog de gelegenheid om tot het einde
van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin het boekjaar van
de servicekosten eindigt het servicekostenoverzicht te verstrekken.
Als een boekjaar bijvoorbeeld loopt van 1 juli 2003 tot
1 juli 2004, heeft de verhuurder tot 31 december 2005 de gelegenheid
een servicekostenoverzicht te verstrekken. Dit betekent
dat de wettelijke termijn voor het verstrekken van een overzicht
maximaal bijna 24 maanden bedraagt.
Let op: vanaf 1 januari 2005 moet de verhuurder jaarlijks een servicekostenoverzicht
verstrekken over het voorgaande kalenderjaar
(boekjaar van 1 januari t/m 31 december). Daarvoor heeft hij
de tijd tot 1 juli volgend op het boekjaar. Voorbeeld: de verhuurder
moet een servicekostenoverzicht over het kalenderjaar 2004 aan
de huurder verstrekken vóór 1 juli 2005. In het servicekostenoverzicht
moet elke kostensoort apart worden vermeld. Ook de
wijze van berekening van het aandeel van de huurder moet in dit
overzicht worden aangegeven. Zo kan de huurder nakijken of de
kosten juist zijn berekend en of er nog iets valt te verrekenen.
Zo’n overzicht moet ook worden verstrekt als de huurovereenkomst
eindigt, bijvoorbeeld bij verhuizing of vertrek.
Wat ook mee speelt is dat het complex per 1 january 2004 van eigenaar is veranderd en dat de rekening middels de nieuwe eigenaar, in opdracht van de oude eigenaar, aan ons is gegeven met het verzoek te betalen.
Iemand bekend met dergelijke zaken? Het lijkt mij dat er een vorm van verjaring heeft plaats gevonden. Zo ja, heeft er iemand hier ervaring mee?[/quote]