LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woningbouw verplicht een niet-standaard keuken te vervangen?
-
Re: Woningbouw verplicht een niet-standaard keuken te vervangen?
ik moet ook zeggen dat ik het tegenwoordig lastig vind wat nu wel en niet mag
ik kan me toch herinneren dat er paar jr geleden een wet is gekomen,als u dingen aanbrengt die het huis verbeteren mag dat blijven?niet verplicht in oude staat te brengen?
de ene wbv accepteert dat dus en de ander niet..
maar wat ts beschrijft..je hebt een keuken mooi vinden en niet mooi vinden als hij van ellende uit elkaar valt hoef je dat niet te accepteren neem ik aan???
bij ons heb het al eens geschreven makelaar die is streng alles oude staat en dan ook alles ook!
erg streng....zo niet komt er klus bedrijf en je kan betalen...
ze vallen nog over een gaatje wat niet dicht is...
nou ja op zich wel goed ook weer....maar,je kan ook ver gaan...
huis naast me nog niet verhuurt..ja?
huur al verlaagd en nu al behang hebben ze verwijdert,muren wit geschilderd..moet ook je smaak maar zijn/.
maar goed hier op de hoek was zo slim om 3 kastje weg te halen van bruinzyl,weg te gooien,dombo,en afzuigkap neer te hangen ja toen verhuizen,kastje?oeps...
zo die kon betalen,iets van 500 euro..ja?altijd bewaren dat soort dingen...
terwijl je toch zou denken,mooie afzuigkap,echt een borreti maar nee!!! niet...
veel onduidelijkheid bij wvb,hier weten we waar we aan toe zijn...
maar de rest...
ik kan me toch herinneren dat er paar jr geleden een wet is gekomen,als u dingen aanbrengt die het huis verbeteren mag dat blijven?niet verplicht in oude staat te brengen?
de ene wbv accepteert dat dus en de ander niet..
maar wat ts beschrijft..je hebt een keuken mooi vinden en niet mooi vinden als hij van ellende uit elkaar valt hoef je dat niet te accepteren neem ik aan???
bij ons heb het al eens geschreven makelaar die is streng alles oude staat en dan ook alles ook!
erg streng....zo niet komt er klus bedrijf en je kan betalen...
ze vallen nog over een gaatje wat niet dicht is...
nou ja op zich wel goed ook weer....maar,je kan ook ver gaan...
huis naast me nog niet verhuurt..ja?
huur al verlaagd en nu al behang hebben ze verwijdert,muren wit geschilderd..moet ook je smaak maar zijn/.
maar goed hier op de hoek was zo slim om 3 kastje weg te halen van bruinzyl,weg te gooien,dombo,en afzuigkap neer te hangen ja toen verhuizen,kastje?oeps...
zo die kon betalen,iets van 500 euro..ja?altijd bewaren dat soort dingen...
terwijl je toch zou denken,mooie afzuigkap,echt een borreti maar nee!!! niet...
veel onduidelijkheid bij wvb,hier weten we waar we aan toe zijn...
maar de rest...
-
Dat blijkt.thecure schreef:ok? hoe zit het dan wel volgens jou? ik ben geen huurder.thecure schreef:volgens mij moet je als huurder een huis altijd in de staat terugbrengen als toen je erin trok, mits anders overeengekomen met de nieuwe huurder.
dus als je als huurder de keuken niet accepteert, zal de oude huurder de keuken terug moeten brengen in de oude staat.
De woning in oorspronkelijke staat terug brengen is al lang niet meer aan de orde. Vroeger wel, dan moest je zelfs het schilderwerk terug brengen naar wit, beige of grijs, als je er wat anders op gesmeerd had. Dat soort dingen is al lang niet meer zo.
Wat wijzigingen in woningen betreft: voor een aantal dingen moet je van tevoren toestemming vragen, voor andere niet. Maar als iets waardevermeerderend is, of goed uitgevoerd, dan is dat zelden een probleem. Sommige wbv's hebben daar zelfs uitgebreide folders over. Een muurtje plaatsen, of een muur weghalen (mits het geen dragende muur is) is tegenwoordig geen probleem meer.
Over tegels en keukens wordt verschillend gedacht. Het is voor een wbv makkelijker een kapotte tegel te vervangen als het een standaard tegel is. Datzelfde geldt ook voor de deuren van de keukenkastjes. Vandaar dat, als er toestemming is gegeven voor een andere keuken, er soms gevraagd wordt een paar tegels extra achter te laten, voor het geval er iets vervangen moet worden.
Het is de wbv zelf die hierin een beleid voert. En dat beleid kan per wbv verschillen. Maar het is niet de nieuwe huurder die bepaalt wat er wel of niet moet gebeuren. Hooguit dingen die ter overname worden aangeboden. Als de nieuwe huurder dát niet accepteert, dan moet het er wel uit.
-
Dat ben ik ten dele met je eens. De huidige marktprijzen zijn veelal gebaseerd op lucht. Dus niet niet omdat die bakstenen zo duur zijn, of omdat het onderhoud nu zo hoog is. Bovendien zijn vele oudere huurhuizen allang terugverdiend door de opbrengsten van huur,en zijn nu melkkoetjes voor de verhuurders. Terwijl de huizen ouder en ouder worden en minder comfortabel zijn dan bijv. een nieuwbouwwoning blijven de prijzen stijgen en stijgen.witte angora schreef:Die vrienden hebben indertijd ook een nieuwe keuken gekregen...En ongetwijfeld zal de verhuurder wel iets aan het huis dat leegkomt verspijkeren, maar rechtvaardig dat die verschillen in huur ?
De huidige vraag is niet of het verschil in huur rechtvaardig is. De huidige vraag is: is het correct om woningen ver onder de marktprijs te verhuren. Daar heeft 'Europa' duidelijke uitspraken over gedaan. Daarbij: veel woningen zitten wel héél erg onder de marktprijs. Mijn wbv rekende tot voor kort, als er een woning vrij kwam, rond de 60% van de maximaal toegestane huur, nu gaan ze naar iets boven de 90%. En dat mag dus. Het levert inderdaad zeer forse verschillen op tussen zittende en nieuwe huurders.
Ik denk eerder dat we onze handjes dicht mogen knijpen dat we niet met zijn allen in één keer naar 80-90% van de maximaal toegestane huur worden gebracht. Want dan komen een hele hoop mensen écht in de problemen.
De huurverhogingen komen niet alleen door inflatie , gestegen personeelskosten en het beetje onderhoud wat gedaan wordt. Woningbouwverenigingen passen gretig hun huren aan omdat de prijzen van huizen de laatste jaren zo explosief gestegen zijn waardoor het LIJKT alsof er veel huizen onder de marktwaarde verhuurd worden.
Ik begrijp dat dit een hele andere duiscussie aan het worden is, maar naar mijn mening (maar wie ben ik) worden er momenteel juist veel huizen ruim BOVEN de marktwaarde verhuurd/verkocht.
Dit is nu precies de reden waarom ik niet huurlangste adem schreef:Dat ben ik ten dele met je eens. De huidige marktprijzen zijn veelal gebaseerd op lucht. Dus niet niet omdat die bakstenen zo duur zijn, of omdat het onderhoud nu zo hoog is. Bovendien zijn vele oudere huurhuizen allang terugverdiend door de opbrengsten van huur,en zijn nu melkkoetjes voor de verhuurders. Terwijl de huizen ouder en ouder worden en minder comfortabel zijn dan bijv. een nieuwbouwwoning blijven de prijzen stijgen en stijgen.
De huurverhogingen komen niet alleen door inflatie , gestegen personeelskosten en het beetje onderhoud wat gedaan wordt. Woningbouwverenigingen passen gretig hun huren aan omdat de prijzen van huizen de laatste jaren zo explosief gestegen zijn waardoor het LIJKT alsof er veel huizen onder de marktwaarde verhuurd worden.
Ik begrijp dat dit een hele andere duiscussie aan het worden is, maar naar mijn mening (maar wie ben ik) worden er momenteel juist veel huizen ruim BOVEN de marktwaarde verhuurd/verkocht.
-
De huurVERHOGING is inkomensafhankelijk. NIet de huur op zich. Het bedrag wat een nieuwe huurder gaat betalen staat los van de inkomensafhankelijke huurverhoging.langste adem schreef:Misschien. Geen idee wat mijn schoonouders moeten betalen en wat nieuwe huurders moeten betalen.
Maar de hoogte van de huur tegenwoordig mede af van je inkomen, dus dat hoeft niet altijd zo te zijn.
En ik denk dat mijn schoonouders ook wel genoegen hadden genomen met een kleine huurverhoging als ze dan wel een nieuwe keuken zouden krijgen.
-
Inderdaad alleen de huurverhoging is sinds kort inkomensafhankelijk. Maar uiteindelijk is de huurprijs de optelsom van de oorspronkelijke huurprijs + alle huursverhogingen in de tijd die je daar woont.PeterW1572 schreef:De huurVERHOGING is inkomensafhankelijk. NIet de huur op zich. Het bedrag wat een nieuwe huurder gaat betalen staat los van de inkomensafhankelijke huurverhoging.langste adem schreef:Misschien. Geen idee wat mijn schoonouders moeten betalen en wat nieuwe huurders moeten betalen.
Maar de hoogte van de huur tegenwoordig mede af van je inkomen, dus dat hoeft niet altijd zo te zijn.
En ik denk dat mijn schoonouders ook wel genoegen hadden genomen met een kleine huurverhoging als ze dan wel een nieuwe keuken zouden krijgen.
Als je dan toevallig net boven een inkomensgrens zit gaat je huurprijs dus extra omhoog, en het volgende jaar weer, enzovoorts. Dus dan ZOU je in de situatie kunnen komen, dat je als langzittende huurder juist MEER huur betaald dan de nieuwe buurman, die bovendien ook nog eens een nieuwe keuken heeft gekregen.
Uiteraard is dit om "scheefhuurders" te bewegen te verhuizen om plaats te maken voor starters. Alleen zijn er vaak geen (betaalbare) alternatieven.
-
De marktwaarde wordt bepaald door vraag en aanbod, oftewel, wat de gek er voor geeft. Jij bedoelt dat veel huizen boven de kostprijs verkocht/verhuurd worden. En zelfs die kostprijs klopt niet: zolang een speculant een stuk grond, dat hij van een boer voor een paar euro per m2 heeft gekocht, voor prijzen van 400-800 euro per m2 weet te verkopen is ook die kostprijs nog veel te hoog.naar mijn mening (maar wie ben ik) worden er momenteel juist veel huizen ruim BOVEN de marktwaarde verhuurd/verkocht.
Sorry, maar toen ik jaren geleden tegen collega's en vastgoedhandelaren zei dat er een luchtbel aan het ontstaan was die ooit in elkaar zou klappen, werd ik voor gek verklaard. We zien het resultaat.
-
Dan moet je wel heel wat jaren die extra huurverhogingen krijgen. Die 2.5% extra zet echt geen zoden aan de dijk wat dat betreft.Dus dan ZOU je in de situatie kunnen komen, dat je als langzittende huurder juist MEER huur betaald dan de nieuwe buurman, die bovendien ook nog eens een nieuwe keuken heeft gekregen.
Dank diegenen die tips betreffende de keuken aangedragen hebben. Mocht het aanrechtblad niet schoon te krijgen zijn dan ga ik kijken of ik hier samen met de WBV uit kan komen. Voor de rest kijken we wel of we het e.a. nog wat netter/strakker kunnen krijgen.
Verf over de deurtjes doet vaak wonderen. succes hoop dat je sowieso een aanrechtblad krijgt.
Staat er niets op de site van de verhuurder?
Aanrechtblad
BrabantWonen verzorgt het onderhoud aan het aanrechtblad. Bel ons Servicebureau om een reparatieverzoek te doen als dat nodig is. Woont u in `s-Hertogenbosch dan belt u (073) 681 45 00 en in Oss (0412) 66 49 99.
BrabantWonen verzorgt het onderhoud aan het aanrechtblad. Bel ons Servicebureau om een reparatieverzoek te doen als dat nodig is. Woont u in `s-Hertogenbosch dan belt u (073) 681 45 00 en in Oss (0412) 66 49 99.