LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestemming gehuurde grond wijzigen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
robs001
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 11:54

Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door robs001 »

Op 16 januari 2014 kreeg ik de mogelijkheid om een perceel te bezichtigen en eventueel als woning te aanvaarden. Deze woning heb ik per 1 maart aanvaard.
Na enige tijd wilde ik de zijkant van mijn tuin (die grenst aan de achterzijde van twee woningen, beide met een eigen ingang) voorzien van een poort en bestrating en de aanwezige oude coniferen verwijderen, waarbij de buurvrouw hevig ontdaan mijn werkzaamheden deed onderbreken.
De zaterdag daarop kreeg ik bezoek van de een vertegenwoordiger van de woningbouwvereniging met de mededeling dat dit stuk grond een brandgang was en er niet in gebouwd mag worden.
Bij de bezichtiging is mij niets verteld over een brandgang c.q. recht van overpad.

Ik constateerde bij de bezichtiging dat er aan de voorzijde een stalen hek stond.
Aan de achterzijde stond eveneens zo`n hek tussen de haag en de houten schutting.
Langs de woning is een looppad met stoeptegels en klinkers, aangelegd door een vorige bewoner.

De andere buurvrouw heeft een deel van de coniferen haag in overleg met de vorige bewoner van mijn woning verwijderd en er is een nieuwe schutting geplaatst.
Omdat er veel wortels in de grond waren achtergebleven is deze schutting een 30 cm. over de
grens in mijn tuin gezet. Ik had hier echter geen bezwaar tegen als ik de schuttingzijde aan mijn kant mocht aanpassen. Ik vond de schutting zoals hij was lelijk en bovendien inbraak bevorderend. Zij vond de veranderingen aan de schutting niet helemaal een verfraaiing geworden en in overleg met haar heb ik een en ander aangepast om aan haar zijde hetzelfde aanblik te krijgen als voorheen. Na deze veranderingen was ze tevreden met de nieuwe situatie.
De bewoonster gaf ook aan dat zij van de vorige bewoner door zijn tuin haar container naar de weg mocht brengen. Ik heb aangegeven dat ik de voor en achterkant ging afsluiten.
Dit heb ik direct na toewijzing van de woning met haar besproken en sindsdien heeft zij hier geen gebruik meer van gemaakt.


De overgebleven coniferen uit de haag, een rijtje van 6, zijn aan de onderkant helemaal kaal
Ik wilde er 5 verwijderen en voorlopig de voorste laten staan. Deze ziet er vanaf de voorkant nog redelijk uit.
Als hovenier weet ik dat deze coniferen zonder vergunning mogen worden omgezaagd.
Ik ben direct gestopt met het zaagwerk toen ze daarom vroeg. We zouden in overleg naar een oplossing zoeken, maar daar is het niet meer van gekomen.
Deze laatste coniferen staan niet achter haar tuin, maar langs de ingang van 2,5 meter die naar haar tuin loopt.
De woningbouwvereniging wil nu dat ik alles verwijder en een achterpad maken waarschijnlijk om de buurvrouw tegemoet te komen om de container naar voren te brengen dat scheelt haar zo`n 20 meter lopen als zij voorlangs moet.

Ik heb een brief geschreven met mijn bezwaren en krijg na enkele keren telefoneren geen bericht terug
ik wil daarom graag stappen ondernemen om deze situatie snel te beëindigen.


Met vriendelijke groet,
Rob Bouwman

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja en nu? Wat verwacht je van dit forum?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door kweenie »

Beetje onduidelijk om mij de situatie voor te stellen. Maar als ik het goed heb is er langs je tuin een brandgang waar coniferen langs staan en wil je graag de coniferen weg en het pad afgesloten.

Eerste vraag die in mij opkomt is of die brandgang wel jouw perceel is. Is best mogelijk dat het kadastraal een ander perceel is.

Dan nog, een brandgang is niet puur voor het gemak van de bewoners, maar ook voor calamiteiten. Dus ook al zouden de buren er geen bezwaar tegen hebben, dan nog is het waarschijnlijk uit veiligheid niet toegestaan. Dit nog los van de vraag of er een recht van overpad is en een huurder daarover niet zomaar kan beslissen.

Ten slotte geldt voor de coniferen dat het de vraag is of die op je eigen grond staan of op de erfgrens. In het laatste geval kun je sowieso niet zelf erover beslissen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door sjohie »

robs001 schreef:Op 16 januari 2014 kreeg ik de mogelijkheid om een perceel te bezichtigen en eventueel als woning te aanvaarden. Deze woning heb ik per 1 maart aanvaard.
Na enige tijd wilde ik de zijkant van mijn tuin (die grenst aan de achterzijde van twee woningen, beide met een eigen ingang) voorzien van een poort en bestrating en de aanwezige oude coniferen verwijderen, waarbij de buurvrouw hevig ontdaan mijn werkzaamheden deed onderbreken.
De zaterdag daarop kreeg ik bezoek van de een vertegenwoordiger van de woningbouwvereniging met de mededeling dat dit stuk grond een brandgang was en er niet in gebouwd mag worden.
Bij de bezichtiging is mij niets verteld over een brandgang c.q. recht van overpad.

Ik constateerde bij de bezichtiging dat er aan de voorzijde een stalen hek stond.
Aan de achterzijde stond eveneens zo`n hek tussen de haag en de houten schutting.
Langs de woning is een looppad met stoeptegels en klinkers, aangelegd door een vorige bewoner.

De andere buurvrouw heeft een deel van de coniferen haag in overleg met de vorige bewoner van mijn woning verwijderd en er is een nieuwe schutting geplaatst.
Omdat er veel wortels in de grond waren achtergebleven is deze schutting een 30 cm. over de
grens in mijn tuin gezet. Ik had hier echter geen bezwaar tegen als ik de schuttingzijde aan mijn kant mocht aanpassen. Ik vond de schutting zoals hij was lelijk en bovendien inbraak bevorderend. Zij vond de veranderingen aan de schutting niet helemaal een verfraaiing geworden en in overleg met haar heb ik een en ander aangepast om aan haar zijde hetzelfde aanblik te krijgen als voorheen. Na deze veranderingen was ze tevreden met de nieuwe situatie.
De bewoonster gaf ook aan dat zij van de vorige bewoner door zijn tuin haar container naar de weg mocht brengen. Ik heb aangegeven dat ik de voor en achterkant ging afsluiten.
Dit heb ik direct na toewijzing van de woning met haar besproken en sindsdien heeft zij hier geen gebruik meer van gemaakt.


De overgebleven coniferen uit de haag, een rijtje van 6, zijn aan de onderkant helemaal kaal
Ik wilde er 5 verwijderen en voorlopig de voorste laten staan. Deze ziet er vanaf de voorkant nog redelijk uit.
Als hovenier weet ik dat deze coniferen zonder vergunning mogen worden omgezaagd.
Ik ben direct gestopt met het zaagwerk toen ze daarom vroeg. We zouden in overleg naar een oplossing zoeken, maar daar is het niet meer van gekomen.
Deze laatste coniferen staan niet achter haar tuin, maar langs de ingang van 2,5 meter die naar haar tuin loopt.
De woningbouwvereniging wil nu dat ik alles verwijder en een achterpad maken waarschijnlijk om de buurvrouw tegemoet te komen om de container naar voren te brengen dat scheelt haar zo`n 20 meter lopen als zij voorlangs moet.

Ik heb een brief geschreven met mijn bezwaren en krijg na enkele keren telefoneren geen bericht terug
ik wil daarom graag stappen ondernemen om deze situatie snel te beëindigen.


Met vriendelijke groet,
Rob Bouwman
Tsja, er is je misschien niks verteld, maar je had er ook naar kunnen vragen.. :wink: Zo werkt het bij de koop van een woning ook namelijk. En een brandgang kan prima door veranderde regels nu ineens verplicht zijn voor jullie type woningen, dat is dan iets waar een woningbouw ook niks aan kan doen. Die krijgen dat opgelegd vanuit de gemeente.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door gilas »

Met andere woorden,jij bent vergeten om netjes te overleggen met de buurvrouw,wat normale buren doen en je bent vergeten om aan de woningbouwvereniging te vragen of wat jij wil wel kan...en nu zijn de buurvrouw en de woningbouwvereniging de boosdoeners.

Succes met je stappen ondernemen want ik denk dat je dat zomaar erg nodig zal hebben.

robs001
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 11:54

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door robs001 »

witte angora schreef:Ja en nu? Wat verwacht je van dit forum?
Hoe verder te handelen ik krijg geen bericht van de woningbouwvereniging

robs001
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 11:54

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door robs001 »

De grond naast de woning is nu in gebruik van mij en was daarvoor in gebruik van de vorige huurder, een brandgang is noodzakelijk om bij aanliggende percelen te kunnen komen maar dit is niet het geval alle aansluitende percelen hebben een eigen ingang, een van deze bewoonsters mocht van de vorige huurder haar container door zijn tuin naar de weg brengen dit is 20 meter korter dan dat ze langs haar eigen uitrit loopt en ik heb de indruk dat de woningbouw vereniging dus een mogelijkheid wil creeren om haar dat gebruik te laten handhaven.

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat we dit binnenkort terug gaan zien bij de Rijdende Rechter, met het nodige geschreeuw, geduw, verhitte koppen, beschuldigingen over en weer en het een en ander aan verwijten.

Ik ben klaar met dit topic.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Wat staat er in je huurcontract over?
Ook kan je het kadaster checken (meestal is dit online te vinden op de website van de gemeente), mogelijk staat hier wat in.

robs001
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 11:54

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door robs001 »

Miss Tascha schreef:Wat staat er in je huurcontract over?
Ook kan je het kadaster checken (meestal is dit online te vinden op de website van de gemeente), mogelijk staat hier wat in.
In het huurcontract staat niets vermeld, het kadaster bij de gemeente heeft geen betekenis hier de grond is eigendom van de woningbouwvereniging.
het gekke is dat er eerst van een brandgang werd gesproken en toen bleek dat dit niet van toepassing was hebben ze het nu over een achterpad.
maar zoals beschreven is er nooit sprake van een achterpad geweest maar gewoon de tuin van de vorige bewoner met hekjes aan voor en achterkant.
mijn vraag is dus is hier een soort ombusman voor of iemand die mij daarin kan helpen
groet Rob

robs001
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 11:54

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door robs001 »

gilas schreef:Met andere woorden,jij bent vergeten om netjes te overleggen met de buurvrouw,wat normale buren doen en je bent vergeten om aan de woningbouwvereniging te vragen of wat jij wil wel kan...en nu zijn de buurvrouw en de woningbouwvereniging de boosdoeners.

Succes met je stappen ondernemen want ik denk dat je dat zomaar erg nodig zal hebben.
dat is niet helemaal waar overleg is er geweest en aanpassingen gedaan.
De coniferen mogen niet weg van de buurvrouw en zij heeft de woningbouw erbij gehaald.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door sjohie »

robs001 schreef:
Miss Tascha schreef:Wat staat er in je huurcontract over?
Ook kan je het kadaster checken (meestal is dit online te vinden op de website van de gemeente), mogelijk staat hier wat in.
In het huurcontract staat niets vermeld, het kadaster bij de gemeente heeft geen betekenis hier de grond is eigendom van de woningbouwvereniging.
het gekke is dat er eerst van een brandgang werd gesproken en toen bleek dat dit niet van toepassing was hebben ze het nu over een achterpad.
maar zoals beschreven is er nooit sprake van een achterpad geweest maar gewoon de tuin van de vorige bewoner met hekjes aan voor en achterkant.
mijn vraag is dus is hier een soort ombusman voor of iemand die mij daarin kan helpen
groet Rob
Je kan er mee naar de huurcommissie lijkt me?

robs001
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2014 11:54

Re: Bestemming gehuurde grond wijzigen

Ongelezen bericht door robs001 »

sjohie schreef:
robs001 schreef:
Miss Tascha schreef:Wat staat er in je huurcontract over?
Ook kan je het kadaster checken (meestal is dit online te vinden op de website van de gemeente), mogelijk staat hier wat in.
In het huurcontract staat niets vermeld, het kadaster bij de gemeente heeft geen betekenis hier de grond is eigendom van de woningbouwvereniging.
het gekke is dat er eerst van een brandgang werd gesproken en toen bleek dat dit niet van toepassing was hebben ze het nu over een achterpad.
maar zoals beschreven is er nooit sprake van een achterpad geweest maar gewoon de tuin van de vorige bewoner met hekjes aan voor en achterkant.
mijn vraag is dus is hier een soort ombusman voor of iemand die mij daarin kan helpen
groet Rob
Je kan er mee naar de huurcommissie lijkt me?
dank je ik zal daar eens informeren

Gesloten