LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR bij verhuurmakelaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Evg

BKR bij verhuurmakelaar

Ongelezen bericht door Evg »

Hallo ik heb een vraag,
Ik en mijn vriend komen in aanmerking voor een huis alleen nu staat er in de papieren dat er een credit check gedaan gaat worden.
Weet iemand wat dit in houdt want ik lees dat het niet hetzelfde is als een bkr toets.
Kunnen makelaars mijn bkr inzien en waar wordt er naar gekeken bij een credit check?

BKRwebcare

Re: BKR bij verhuurmakelaar

Ongelezen bericht door BKRwebcare »

Beste Evg,

In uw vraag geeft u aan dat er een creditcheck wordt gedaan en dat u graag wilt weten wat dit inhoudt.

Aangesloten deelnemers kunnen een toetsing doen bij BKR om na te gaan hoe u geregistreerd staat. Een makelaar is geen deelnemer en kan geen toetsing doen. Wel kunnen zij u vragen om uw eigen gegevens bij BKR op te vragen. Hiermee checken zij uw kredietwaardigheid.

Op onze website http://www.bkr.nl kunt u zien welke deelnemers er bij BKR zijn aangesloten. Daar kunt u ook vinden hoe u uw eigen gegevens bij ons opvraagt.

Als u nog vragen heeft, mag u natuurlijk altijd contact met ons opnemen. U bereikt ons op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088-150 2500 of per email naar [email protected].

Met vriendelijke groet,
BKRwebcare

roelofje1956

Re: BKR bij verhuurmakelaar

Ongelezen bericht door roelofje1956 »

Ik ben verhuurmakelaar bij een woningcorporatie.
Antwoord op jouw vraag:

Nee verhuurmakelaars en of woningcorporaties kunnen niet in de BKR.
Wel kunnen we via een programma een credit check doen.
Met jouw gegevens kunnen we inloggen en krijgen we te zien of je groen, oranje of rood bent.
Het heeft te maken met je betalingsgedrag.
We zien dus niet waar er schulden zijn, hoe hoog die zijn enz. enz.

Waarom doet een woningcorporatie dit? Als mensen rood of oranje scoren, wordt er, voorafgaand op het tekenen van de huurovereenkomst, een gesprek gevoerd met de kandidaat en wordt er extra gewezen op de belangrijkheid van het betalen van de huur.
Tevens wordt er extra gemonitord door de financiële afdeling van de corporatie, er wordt dus snel ingegrepen als er haperingen ontstaan in de huurbetalingen, mensen worden dan uitgenodigd voor en gesprek en worden huurders gewezen op hun betalingsverplichting, mogelijkheden om het beter te regelen ,betalingsregeling, budget beheer door de gemeente enz.

Nimmer is een credit check een mogelijkheid om een kandidaat te weigeren.
Woningcorporaties proberen om vroegtijdig problemen te voorkomen. Een ontruiming door huurschuld is vreselijk voor de huurder maar ook voor de corporatie want die schiet er financieel er altijd bij in.

Ik hoop voor je dat ik duidelijk ben geweest en dit had je natuurlijk ook aan de betreffende verhuurmakelaar kunnen vragen. Het is geen geheim en we doen er ook niet geheimzinnig over.

Gesloten