Beste allemaal,
Ik zit met een probleem. Afgelopen juni heb ik een jaarcontract afgesloten voor de huur van een pand. Ik huur de tweede en verdieping. Kort na het afsluiten van het huurcontract is de woning verkocht. De nieuwe eigenaren zijn voornemens kleine industrie te gaan bedrijven in een deel van het pand, dat rechtstreeks aan het door mij gehuurde woongedeelte grenst. De muren zijn er dun en met de verbouwing is de geluidsoverlast groot.
Ik heb het een en ander nagezocht op internet en onder andere gevonden dat een verhuurder niet zonder meer mag gaan verbouwen, maar dat hierover een overeenstemming met de huurder moet worden bereikt.
De verhuurder heeft aangegeven dat ik mijn woning na het verstrijken van de periode van 1 jaar moet verlaten. Hier heb ik (dom genoeg) ook voor getekend, doordat ik me erg onder druk gezet door de verkopend makelaar en vorige eigenaar.
Ik ben echter van mening dat ik tot het einde van mijn contract recht heb op huurgenot en geen overlast wil ervaren van de verbouwing. Nu is het zo dat ik in de zorg werk en onregelmatige werktijden heb. Mijn vriend studeerd en is veel overdag thuis.
In het wetboek 7:204 staat beschreven dat een huurder recht heeft op huurgenot. Echter beweren mijn verhuurders anders, omdat bekend was dat het pand te koop stond.
Verhuurder acht het redelijk om "grote" klussen van tevoren te melden. Ik denk hier anders over.
De verhuurder heeft mij in een eerder gesprek dom genoemd en aangegeven dat ook de verkopend makelaar op deze wijze over mij denkt.
De verhuurder luisterd niet naar wat ik zeg. Ik heb gevraagd om de overeenkomst te breken, hier gaat de verhuurder niet mee akkoord.
Zie ik iets over het hoofd of heb ik als huurder inderdaad recht op huurgenot?
Als ik last blijf hebben van de verbouwingswerkzaamheden, wat kan ik dan nog doen? Gesprek heb ik meerdere malen geprobeerd, zij blijven volhouden dat ze gewoon mogen verbouwen en erg menselijk zijn door dit van tevoren bij ons aan te geven? Kan ik de huurgelden (betaal 700 excl. voorschot) reserveren op een aparte rekening? Of ben ik genoodzaakt tot juni te blijven betalen voor een woning waar ik niet rustig kan slapen na mijn nachtdiensten en waar mijn vriend niet kan studeren?
Ik hoop dat iemand me advies kan geven. Alle tips zijn meer dan welkom.
Groetjes Eva
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Conflict huurder over verbouwing
Re: Conflict huurder over verbouwing
Ik denk dat de verkopende partij gelukkig is dat ze een gebouw met een huurder erin hebben weten te slijten. Al helemaal in deze tijd.
De nieuwe eigenaar/verhuurder zal alles proberen om "zijn eigendom" te claimen. Gelukkig is er zoiets als huurdersrecht.
Contract is contract en kan niet zomaar eenzijdig worden gewijzigd of ingetrokken.
Echt even juridisch advies inwinnen volgens mij.
De nieuwe eigenaar/verhuurder zal alles proberen om "zijn eigendom" te claimen. Gelukkig is er zoiets als huurdersrecht.
Contract is contract en kan niet zomaar eenzijdig worden gewijzigd of ingetrokken.
Echt even juridisch advies inwinnen volgens mij.
-
Bob Schurkjens
In feite bestaat een huurcontract voor 1 jaar helemaal niet, zie http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2121
Als ik het verhaal zo lees, betaal je ook te veel huur. Verhuurders die zich niet fatsoenlijk opstellen, vragen meestal ook te veel huur. Heeft verder niets met "vrije sector" etc. bla bla bla te maken. Aan de hand van het puntensysteem moet je dit binnen 6 maanden na ingang contract controleren.
Je hebt dus nog circa 1 maand om dit te checken. Zie http://www.huurders.info/?id=241
Ik zou dit eerst nalopen.
Als ik het verhaal zo lees, betaal je ook te veel huur. Verhuurders die zich niet fatsoenlijk opstellen, vragen meestal ook te veel huur. Heeft verder niets met "vrije sector" etc. bla bla bla te maken. Aan de hand van het puntensysteem moet je dit binnen 6 maanden na ingang contract controleren.
Je hebt dus nog circa 1 maand om dit te checken. Zie http://www.huurders.info/?id=241
Ik zou dit eerst nalopen.
-
VioletPrue
Zoals ik het begrijp werkt TS 's nacht en wil overdag slapen.
Dit zou dus inhouden dat de verhuurder niet kan verbouwen, of dit 's nachts moet doen.
Maar dan slaapt de vriend van TS.
Dus de verhuurder kan pas na juni, als TS uit de woning is getrokken verbouwen.
Lijkt mij niet helemaal eerlijk en schappelijk.
Je kunt niet 'eisen' dat iemand stopt met verbouwen omdat je nachtdiensten draait.
Ik vind het inderdaad netjes dathet gemeld wordt, dat zijn ze volgens mij geen eens verplicht.
Maar de boel lamleggen lijkt me niet reëel en/of eerlijk.
Dit zou dus inhouden dat de verhuurder niet kan verbouwen, of dit 's nachts moet doen.
Maar dan slaapt de vriend van TS.
Dus de verhuurder kan pas na juni, als TS uit de woning is getrokken verbouwen.
Lijkt mij niet helemaal eerlijk en schappelijk.
Je kunt niet 'eisen' dat iemand stopt met verbouwen omdat je nachtdiensten draait.
Ik vind het inderdaad netjes dathet gemeld wordt, dat zijn ze volgens mij geen eens verplicht.
Maar de boel lamleggen lijkt me niet reëel en/of eerlijk.