LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (dubbele) huurverhoging terecht of onterecht?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
sat_user
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2011 13:18

(dubbele) huurverhoging terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door sat_user »

Het volgende:

Zomer 2010 accepteerde ik een vrije sector nieuwbouwwoning. Op dat moment kreeg ik de huur te horen welke ik zou moeten gaan betalen.

Eind mei 2011 kreeg ik dan uiteindelijk de sleutel van mijn nieuwe woning. 1 week eerder voor de oplevering kreeg ik te horen dat de nieuwe huren inmiddels verhoogd waren met zo'n 30 euro. Per 1 juli zouden de huren nog een keer verhoogd worden. Ik kreeg de volgende uitleg:

- bij acceptatie van de woning in zomer 2010, bleek het de prijspijl van 2009 te bevatten.
- Vervolgens is er in 2010 een inflatiecorrectie te zijn geweest, waar ik niet op de hoogte van ben gebracht
- En tevens zou per 1 julie 2011 weer een inflatiecorrectie volgen waar ik ook niet 2 maanden van tevoren op de hoogte ben gebracht.

Wat zijn mijn rechten? Mogen ze mijn woning nu 2 keer verhogen, zonder dat ze mij daar van op de hoogte hebben gebracht? Mogen ze sowieso de huren tussentijds verhogen zonder dat je een huurcontract al hebt getekend.

De buren die de woning pas in februari 2011 hebben geaccepteerd kregen vervolgens ook de prijzen van 2009 nog te horen. Dan zouden zij toch al lang de prijscorrectie van 2010 moeten hebben gekregen.

Ik heb het idee dat het niet helemaal correct gaat, dus is de (dubbele) huurverhoging terecht of onterecht.
Graag jullie input.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: (dubbele) huurverhoging terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

als het om een sociale huurwoning ginhg, kon ik je wel helpen, maar vrije sector?
Kun je niet eens bij de huurcomissie op internet kijken?

wil je je antwoord nog wel even posten? Weet ik (en anderen) ook hoie het zit

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: (dubbele) huurverhoging terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door DJM »

In je huurovereenkomst moet een datum staan waarop jaarlijks de huren verhoogd kunnen worden.
In de huurovereenkomst moet ook de huurprijs staan die jij toen afgesproken hebt met de verhuurder.

Met die twee feiten kun je de verhuurder confronteren en laat die verhuurder dan maar uitleggen hoe het kan dat die feiten wel/niet kloppen.

sander87
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2012 04:30

Re: (dubbele) huurverhoging terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door sander87 »

hallo, ik heb dan wel een sociale huurwoning via wonen limburg
ik had de woning geaccepteerd met een totale huurprijs van €488,- en dit was voor mij eigenlijk al aan de hoge kant. na overwegen en berekenen met huursubsidie toch geaccepteerd. toen ik de huurovereenkomst opgestuurd kreeg, kreeg ik bijna een hartverzakking zo blij dat alles rond was en toen stond er ineens een huurprijs van €559,73

ze kwamen met dat ja in juli is er een huurverhoging geweest. nou is mijn vraag MAG DIT??? :o het was namelijk al augustus/september en ze adverteerde gewoon met de oude huurprijs op internet, en daarbij de brief van de acceptatie van de woning stond ook nog de oude huurprijs van €488,-
ik heb de woning uiteindelijk toch geaccepteerd, maar ik vind dit gewoonweg schandalig

ik lees namelijk ook overal dat de huurverhoging maximaal 1,5% bedraagt, terwijl dit gewoon 15% van de totale huurprijs is

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: (dubbele) huurverhoging terecht of onterecht?

Ongelezen bericht door berndv »

sander87 schreef:hallo, ik heb dan wel een sociale huurwoning via wonen limburg
ik had de woning geaccepteerd met een totale huurprijs van €488,- en dit was voor mij eigenlijk al aan de hoge kant. na overwegen en berekenen met huursubsidie toch geaccepteerd. toen ik de huurovereenkomst opgestuurd kreeg, kreeg ik bijna een hartverzakking zo blij dat alles rond was en toen stond er ineens een huurprijs van €559,73

ze kwamen met dat ja in juli is er een huurverhoging geweest. nou is mijn vraag MAG DIT??? :o het was namelijk al augustus/september en ze adverteerde gewoon met de oude huurprijs op internet, en daarbij de brief van de acceptatie van de woning stond ook nog de oude huurprijs van €488,-
ik heb de woning uiteindelijk toch geaccepteerd, maar ik vind dit gewoonweg schandalig

ik lees namelijk ook overal dat de huurverhoging maximaal 1,5% bedraagt, terwijl dit gewoon 15% van de totale huurprijs is
Valt u wel in het tarief voor een sociale huurwoning? Ik bedoel dat u geen inkomen heeft, hoger dan 34000, dan gelden er namelijk andere verhogingen.

Gesloten