Geen respons Huurcommissie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
HandigeHarrie

Re: Geen respons Huurcommissie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Misschien kan CJAcesRule aangeven of de hierboven genoemde stappen zijn gezet, zoals de 14 dagen waarin hij heeft kunnen/moeten reageren?
Als deze stappen niet zijn doorlopen aar plotsklaps een (niet-kloppende) puntentelling in de brievenbus is gevallen, wat betekent dat dan?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
31 mar 2026 17:25
Misschien kan CJAcesRule aangeven of de hierboven genoemde stappen zijn gezet, zoals de 14 dagen waarin hij heeft kunnen/moeten reageren?
Als deze stappen niet zijn doorlopen aar plotsklaps een (niet-kloppende) puntentelling in de brievenbus is gevallen, wat betekent dat dan?
De stappen kunnen niet doorlopen zijn zoals u ze beschrijft. Dan had er namelijk geen probleem kunnen zijn met de buitenruimte die niet meegeteld is.

De huurcommisie handelt al jaren steeds meer zaken schriftelijk af in een verkorte procedure zonder huisbezoek en zitting omdat ze het werk allang niet meer aan kunnen. Als de uitnodiging bij de verhuurder niet aankomt, dan kan die zomaar in het ongelijk gesteld worden zonder de mogelijkheid te hebben gehad zich te verdedigen en zonder dan het verhuurde object bezocht is door de huurcommisie.

Komt de verhuurder na uitspraak dan in verzet tegen de uitspraak, dan krijgt die dus te horen dat er een grote achterstand is en het lang kan duren voordat ze ernaar gaan kijken.

CJAcesRule

Ongelezen bericht door CJAcesRule »

Sorry voor weer een trage reactie. De stappen zijn doorlopen zoals de HC normaal doet, denk ik. Er is iemand op locatie geweest bij de huurder voor inventarisatie/onderzoek. De huurder heeft uiteraard geen belang bij een compleet beeld te schetsen van bijvoorbeeld alle drie de bergingen. Ik was als verhuurder niet op de hoogte van een onderzoek omdat de alle post naar een verkeerd/vreemd adres was gestuurd tot de brief van de zitting.
Mijn frustratie is hoog en telkens als ik erover schrijf merk ik dat ik erg boos word over deze afhandeling waar ik al meer dan een jaar wordt genegeerd.
De zaak gaat deze zomer naar de rechter uiteraard met allerlei kosten. Ik heb geen keus. Wat is enigszins redelijk om daar te eisen, gederfde huur voor 3 jaar, juridische kosten, emotionele schade. Zoiets?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

CJAcesRule schreef:
28 apr 2026 14:36
Sorry voor weer een trage reactie. De stappen zijn doorlopen zoals de HC normaal doet, denk ik. Er is iemand op locatie geweest bij de huurder voor inventarisatie/onderzoek. De huurder heeft uiteraard geen belang bij een compleet beeld te schetsen van bijvoorbeeld alle drie de bergingen. Ik was als verhuurder niet op de hoogte van een onderzoek omdat de alle post naar een verkeerd/vreemd adres was gestuurd tot de brief van de zitting.
Mijn frustratie is hoog en telkens als ik erover schrijf merk ik dat ik erg boos word over deze afhandeling waar ik al meer dan een jaar wordt genegeerd.
De zaak gaat deze zomer naar de rechter uiteraard met allerlei kosten. Ik heb geen keus. Wat is enigszins redelijk om daar te eisen, gederfde huur voor 3 jaar, juridische kosten, emotionele schade. Zoiets?
Het enige wat ik je kan vertellen is dat je emotionele schade kan vergeten. Dat is een Amerikaans iets waar wij godzijdank niet heel veel mee doen. Ik denk niet dat je dit kan onderbouwen:

Grondslag (Artikel 6:106 BW): De wet bepaalt dat u recht heeft op smartengeld als er sprake is van fysiek letsel, psychische schade of aantasting van de persoon.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Methusalah schreef:
29 apr 2026 18:11

Het enige wat ik je kan vertellen is dat je emotionele schade kan vergeten.

Grondslag (Artikel 6:106 BW): De wet bepaalt dat u recht heeft op smartengeld als er sprake is van fysiek letsel, psychische schade of aantasting van de persoon.
Emotionele schade is feitelijk psychische schade. En als je dat kan aantonen, dan is een claim zeker niet kansloos.

Aantonen is heel simpel: zoek in de rechtspraak naar vergelijkbare gevallen en kijk wat er eventueel vergoed is. Daar kan je je claim op baseren, maar wees wel realistisch. De gebeurtenissen moeten wel in verhouding staan met de claim die je doet.

Indertijd heb ik het exact zo gedaan in een zekere kwestie. Het aanbod was 500 euro, maar met behulp van jurisprudentie kon ik aantonen dat het werkelijke bedrag daar een veelvoud van moest zijn. Dat is met een schikking opgelost, omdat de wederpartij heel goed besefte dat procederen alleen maar meer zou gaan kosten, terwijl de vergoeding toch echt niet minder zou worden. De bewijzen stonden zwart op wit. Mooier kon het niet.

Ik meen dat de ANWB daar een boekje voor heeft, maar helemaal zeker weet ik het niet.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

CJAcesRule schreef:
28 apr 2026 14:36
Hieruit (b)lijkt naar voren te komen dat verhuurder wel gevraagd is om te reageren, maar die brief is naar het verkeerde (vreemde?) adres gestuurd. Als de HC uit tijdgebrek het bezoek aan het verhuurde heeft overgeslagen, dan zijn ze uitgegaan van de gegevens die huurder heeft ingevuld (waarop balkon en bergingen zijn weggelaten?). Of de HC heeft het huisbezoek overgeslagen omdat verhuurder niet heeft gereageerd en stilzwijgend akkoord zou zijn gegaan met de gegevens die huurder heeft opgegeven?.
Hoe kan het dat de post naar het verkeerde adres is gestuurd, heeft verhuurder vergeten om een adreswijziging te sturen? Hoe kan het dat de post over de zitting wel naar het goede adres is gestuurd ? En is verhuurder daar naar toe geweest?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U moet wel heel sterke argumenten/bewijzen aanvoeren om uw gelijk te halen want dat de correspondentie naar een vreemd/verkeerd adres is verzonden maakt nog niet dat u in het gelijk gesteld gaat worden.

Het komt ook ongeloofwaardig over omdat het adres dat in het huurcontract staat door de huurcommissie gebruikt wordt om u in kennis te stellen en in een later stadium ter zitting uit te nodigen.

Ook geeft u aan dat de huurcommissie ter plaatste onderzoek heeft verricht en dat onderzoek houd in dat datgene wat in huurcontract is opgenomen de huursom rechtvaardigt.
Wat de huurder er zelf van vind doet niet ter zake want die kan wel van mening zijn dat de huursom te hoog is maar is niet bij het onderzoek betrokken.

Stel dat u toch gelijk zou krijgen en de huurcommissie de huurverlaging terug dient te draaien hoe gaat u de huurder tot terugbetaling bewegen want als die dat niet kan of wil doen dient u weer een rechtszaak aan te gaan.

Speedy123

Ron5300 schreef:
30 apr 2026 15:36
U moet wel heel sterke argumenten/bewijzen aanvoeren om uw gelijk te halen want dat de correspondentie naar een vreemd/verkeerd adres is verzonden maakt nog niet dat u in het gelijk gesteld gaat worden.
Het argument dat aangevoerd werd is dat de woning een buitenruimte heeft en dat deze niet meegeteld is in de puntentelling. Dat lijkt me eerlijk gezegd een sterk argument.
Ron5300 schreef:
Het komt ook ongeloofwaardig over omdat het adres dat in het huurcontract staat door de huurcommissie gebruikt wordt om u in kennis te stellen en in een later stadium ter zitting uit te nodigen.
Bedrijven en mensen verhuizen zo vaak naar een nieuw kantoor of woonhuis. De huurder zal ongetwijfeld in kennis gesteld zijn van de adres wijziging destijds. De verhuurder kan er niets aan doen als de huurder dat niet doorgeeft aan de huurcommisie.
Ron5300 schreef:
Ook geeft u aan dat de huurcommissie ter plaatste onderzoek heeft verricht en dat onderzoek houd in dat datgene wat in huurcontract is opgenomen de huursom rechtvaardigt.
Wat de huurder er zelf van vind doet niet ter zake want die kan wel van mening zijn dat de huursom te hoog is maar is niet bij het onderzoek betrokken.
Nogmaals, TS gaf al een dat de woning een buitenruimte heeft maar dat de huurcommissie die vergeten is mee te nemen. Dat de huurder de commissie daar tijdens het huisbezoek niet op wijst, is zeer te begrijpen.
Ron5300 schreef:
Stel dat u toch gelijk zou krijgen en de huurcommissie de huurverlaging terug dient te draaien hoe gaat u de huurder tot terugbetaling bewegen want als die dat niet kan of wil doen dient u weer een rechtszaak aan te gaan.
Als de huurder weigert achterstallige huur te voldoen, dan kan TS het huurcontract laten ontbinden. In de huidige huurmarkt is dat echt een hele sterke motivator voor een huurder om toch aan zijn verplichten te voldoen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
29 apr 2026 19:27
Methusalah schreef:

Emotionele schade is feitelijk psychische schade. En als je dat kan aantonen, dan is een claim zeker niet kansloos.

Aantonen is heel simpel: zoek in de rechtspraak naar vergelijkbare gevallen en kijk wat er eventueel vergoed is. Daar kan je je claim op baseren, maar wees wel realistisch. De gebeurtenissen moeten wel in verhouding staan met de claim die je doet.
In een casus als deze is een claim wegens immateriële schadevergoeding echt wel kansloos.

Er moet echt wel substantiële, objectief meetbare lichamelijke of geestelijke schade zijn, en daarvan is in deze casus in de verste verte geen sprake. Smartengeld eisen vanwege "ja maar ik vond het irritant dat ik lang moest wachten en/of geen gelijk krijg" is echt kansloos. TS maakt zich compleet belachelijk als hij dat zou vorderen, en kan dat dus beter laten.

Mocht hij meer willen weten, kijk dan eens hier.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
30 apr 2026 16:07
witte angora schreef:
29 apr 2026 19:27
Methusalah schreef:

In een casus als deze is een claim wegens immateriële schadevergoeding echt wel kansloos.

Er moet echt wel substantiële, objectief meetbare lichamelijke of geestelijke schade zijn, en daarvan is in deze casus in de verste verte geen sprake. Smartengeld eisen vanwege "ja maar ik vond het irritant dat ik lang moest wachten en/of geen gelijk krijg" is echt kansloos. TS maakt zich compleet belachelijk als hij dat zou vorderen, en kan dat dus beter laten.

Mocht hij meer willen weten, kijk dan eens hier.
Klopt, ik schreef ook niet voor niets: 'als je dat kan aantonen'. Als je niks kan aantonen heb je ook nergens recht op. In mijn geval was er een redelijk vergelijkbaar voorval, waarbij er een aardig bedrag is uitgekeerd. Daar heb ik mijn claim op gebaseerd, waarop ik het zonder slag of stoot kreeg. Je moet gewoon eerst zelf onderzoek doen en je kansen inschatten voordat je ook maar één stap gaat zetten. En ook dan: zorg dat je het goed aanpakt: zorg dat dingen zwart op wit op papier staan. Juist daardoor kon ik mijn claim superhard maken. Eérst het gesprek aangaan en zorgen voor een correct gespreksverslag.

Moneyman

Zoals ik al schreef: totaal kansloos in deze casus dus. Er is geen enkele grond voor smartengeld.

Francesco26

Ongelezen bericht door Francesco26 »

Als de Huurcommissie op locatie is geweest dan worden de bergingen en buitenruimte meegenomen in de puntentelling. Of u hebt het onderzoeksrapport niet goed gelezen of u vertelt hier niet het hele verhaal.

Als de Huurcommissie informatie naar een verkeerd adres heeft gestuurd dan kun je daar bezwaar tegenaan tekenen. Maar is wel vreemd want bij de aanvraag van de huurder moet deze het juiste adres opgeven van verhuurder en dat wordt altijd gecheckt door de man of vrouw die het onderzoek doet.

En geen uitnodiging krijgen voor een hoorzitting? Je kan zelf aangeven of je via e-mail of via post geïnformeerd wilt worden.

Speedy123

Francesco26 schreef:
30 apr 2026 19:37
Als de Huurcommissie op locatie is geweest dan worden de bergingen en buitenruimte meegenomen in de puntentelling. Of u hebt het onderzoeksrapport niet goed gelezen of u vertelt hier niet het hele verhaal.
Tenzij de huurcommissie geblunderd heeft en het vergeten is mee te tellen. Precies waar TS tegen ageert.
Francesco26 schreef:
Als de Huurcommissie informatie naar een verkeerd adres heeft gestuurd dan kun je daar bezwaar tegenaan tekenen. Maar is wel vreemd want bij de aanvraag van de huurder moet deze het juiste adres opgeven van verhuurder en dat wordt altijd gecheckt door de man of vrouw die het onderzoek doet.
Tenzij de huurder dat niet gedaan en de huurcommissie dat niet heeft gecontroleerd. Ook dat is waar TS tegen ageert.
Francesco26 schreef:
En geen uitnodiging krijgen voor een hoorzitting? Je kan zelf aangeven of je via e-mail of via post geïnformeerd wilt worden.
Als je zoals TS nimmer gecontacteerd ben, dan weet je helemaal niet dat er een zitting plaats vind. Pas achteraf krijg je dan via de huurder de uitspraak om je oren. Die dan kennelijk spontaan het correcte adres weer gevonden heeft.

Uiteindelijk geldt voor ons, we moeten aannemen dat TS de waarheid verteld. Maar als die dat doet, dan heeft de huur commissie geblunderd waardoor TS met een enorme schade is komen te zitten.

Moneyman

De HC moet in deze ene casus wel echt heel veel verschillende, losstaande fouten gemaakt hebben als we uitgaan van het verhaal van TS. Maar goed, dat kan.

Het enige wat TS nog kan doen is naar de civiele rechter, en dat gaat ook gebeuren. Daar kan TS een correcte huurwaardering, aanpassing van de huurprijs met terugwerkende kracht en zijn kosten vorderen. Een subsidiaire vordering zou kunnen zijn om, als de kantonrechter de huuraanpassing niet met terugwerkende kracht toepast, de daardoor ontstane schade op de HC te verhalen.

Of dat allemaal toegewezen wordt, is vervolgens een heel andere vraag.

Plaats reactie