LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELLUP!! Woning vol met muizen !!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tom76

HELLUP!! Woning vol met muizen !!

Ongelezen bericht door Tom76 »

Beste allen,

Wij huren sinds ongeveer 1,5 maand een woning via een huurcontract voor bepaalde tijd (één jaar), waarna deze wordt verlengd voor onbepaalde tijd. De minimale huurtermijn is 1 jaar, na deze termijn is tussentijdse opzegging mogelijk, opzegtermijn is dan gelijk aan 2 maanden.

Kosten voor onderhoud in het gehuurde zijn voor rekening van huurder, kosten voor onderhoud mbt de algemene ruimten en de buitenzijde van pand voor rekening van verhuurder. Omdat het een oud pand betreft, kunnen niet alle onvolkomenheden verholpen worden. Huurder is hiervan op de hoogte.

**Na een aantal weken (+/- 2 weken!) in de woning gewoond te hebben kwamen we tot de constatering dat wij niet de enige bewoners zijn, naast ons 'wonen ook muizen' in de woning!! In eerste instantie dachten we dat ze op een gegeven moment wel zullen verdwijnen als 'ze' merken dat er mensen in de woning wonen...

tegendeel is eerder waar! Ondanks het vinden van 2 dode muizen...bleven de muizen in de woning 'wonen'...eentje is zelfs 'aan zijn einde gekomen' tussen het plafond en het dak...en dat heeft voor een ONDRAAGLIJKE STANK gezorgd. Gevolg, de kamer die die als slaapkamer dienst zou doen...is niet 'te beslapen/te bewonen'...ondanks meer dan voldoende ventilatie is na zeker 5 à 6 weken...de stank blijven hangen!!

De eigenaar natuurlijk op de hoogte gesteld, helaas alleen telefonisch. Toonde gelijk 'zijn medeleven' en zei dat hij de volgende dag langs zal komen...3 dagen gingen voorbij (ik woonde toen niet in de woning) helemaal geen contact vanuit verhuurder hierover. Zelf maar weer contact opgenomen, bleek dat ze langs zijn geweest en niets geconstateerd hadden. (Tsja dat zou ik als verhuurder ook zeggen...)

Om mijn verhaal niet te lang te maken, ik 'woon' nu in een woning waar ik me niet prettig voel...gebruik de woonkamer als woonkamer/eetkamer/slaapkamer! Hoor meerdere malen per uur muizen over plafond en langs de muren lopen...dit ook 's nachts...wat onze nachtrust zeker niet ten goede komt!! Door wellicht dode muizen hier en daar vliegen er ook VLIEGEN...in de woning!! (vliegen in hartje winter???!!)

Nu weten we dat zo'n contract aan een beperkt aantal eisen moet voldoen, wil het rechtsgeldig zijn. Graag zouden we willen weten of dat in ons geval zo is en vooral wat we kunnen doen om WOONSITUATIE te verbeteren...of het contract te laten beëindigen daar pand geen aangenaam woonklimaat kent...

Graag jullie feedback, suggesties, hulp.....

witte angora

Re: HELLUP!! Woning vol met muizen !!

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier wat linkjes:

http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... erp=Muizen

Dit is een leuke: kijk even onder het kopje 'huurvermindering'
http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... -doen.html

Dit is er eentje van een Amsterdamse WBV:
http://www.dekey.nl/service/doe-het-zel ... Ongedierte

Blijkbaar houdt deze WBV zich niet echt aan de regels.

Volgens deze link:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... 3gS1Ynv2FQ
Moet je het als huurder ook zelf uitzoeken.

Wel zit je met het punt dat de muizenplaag die jij hebt blijkbaar het gevolg is van achterstallig onderhoud c.q. slechte bewoning van de vorige bewoners. Volgens mij kun je in dit geval je verhuurder wel degelijk aansprakelijk stellen, temeer omdat het mogelijk is de huur te laten verminderen als gevolg van overlast door ongedierte.

Succes ermee.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bel de milieudienst van je gemeente eens voor advies. Of haal een leuke kat uit het asiel. Daarnaast zijn muizen verzot op pindakaas. Dit werkt dus beter dan een muizenval met gewone kaas. Zo 1 keer per jaar heb ik ook een muis in huis. Mijn kat weet er wel raad mee..

Tom76

De woning is helaas van een particulier verhuurder. Huisdieren mogen niet gehouden...staat in huurcontract.

De muizen zijn de laatste tijd vooral goed 'te horen' tussen de ruimte van plafond en dak, woning is namelijk op zolderverdieping...weet niet hoe ik daar kom om een muizenval te plaatsen.

Ik ga één deze een klacht-brief schrijven naar de eigenaar, met verzoek om hier wat aan te doen, ik kan niet zomaar om plat te zeggen...een gat in plafond maken op zoek naar de storende muizen! Indien ze niet tot actie overgaan...dan schakel ik een huurcommissie in (daar heb je toch als huurder recht op, ook bij een particulier??) en heb ook een rechtsbijstand lopen...die ga ik binnenkort ook om raad en daad vragen...

Juist omdat het een oude huis moet de huisbaas tot actie overgaan...althans dat vind ik.

Het meest storende is....dat ik die muizen over het plafond hoor lopen/rennen....midden in de nacht, lekker slapen is dat dan :( ?!!!

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Sorry hoor maar kun je zelf niets ? :shock: muizenvallen, geen eten laten slingeren, gif kortom de TOTALE oorlog aan die onderkruipers. Zie het als een uitdaging :D Beetje sneu om je bij je huisbaas te gaan beklagen.

ron1

Ongelezen bericht door ron1 »

Is niks sneus aan...huis is van huisbaas, dus die moet actie ondernemen, ook van zogenaamde eenvoudige muizen kan je ziek worden, neem dit ook even mee in je klacht.

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

Je mag misschien gelijk hebben maar het gelijk krijgen, dat kan nog wel een tijdje duren. Waarom ga je in de tussentijd niet zelf aan de slag. Bij bijvoorbeeld de Welkoop kan je voor weinig geld een forse hoeveelheid gif halen en dan ben je er zo van af. Dat gif zorgt er ook nog eens voor dat de muizenlijkjes uitdrogen dus stinken doen ze ook niet.

ron1

Ongelezen bericht door ron1 »

Ja, en de rekening van dat gif naar je huisbaasje sturen, huisbaasjes ontvangen genoeg per maand om dit zelf te betalen tenslotte.

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

Niet de bedoeling om reklame te maken maar hier kun je de mogelijkheden zien en een indruk krijgen van wat het kost: http://www.ongediertewinkel.nl/index.ph ... 3god-CDWLg

Tom76

Bedankt voor de reacties, natuurlijk kan ik zelf ook wat doen...eten heb ik nooit laten slingeren, vroeger niet en ook in deze ahum woning niet. Ben, al zeg ik het zelf, gelukkig behoorlijk netjes aangelegd.

Laat één duidelijk zijn, die beesten zijn NIET door mijn toedoen gekomen...ze waren er reeds al, of mede door de vorige bewoner of vanwege het feit dat het een oude woning is en dat muizen makkelijker zich in de woning kunnen gaan nestelen.

Zoals ik eerder vermeld heb...de muizen lopen/bevinden zich voornamelijk tussen plafond en het dak...en zijn regelmatig goed hoorbaar. Het kwalijke is, heb dit telefonisch aan de eigenaar doorgegeven...is volgens hun zeggen langs gekomen...en niets waargenomen.

Het vervelende is dat de muizen niet constant te horen zijn...in zoverre vervelend...je kunt het niet direct aantonen aan een buitenstaander, moet net toevallig zo zijn dat je er bent...

Tom76

Vergif ligt al in de gang, keuken...en bij de cv. Muizen zijn niet zo dom als men denkt...ze weten op een gegeven moment wat wel 'te eten valt'.

Ik heb niet zo zeer last dat ze aan 'mijn eten zitten' (is allemaal goed onbereikbaar voor ze!), maar meer het geluid en de stank die ze veroorzaken...en helemaal als één van hun dood is gegaan...die stank is niet normaal !!

Probleem, nogmaals...is dat ze zich voornamelijk tussen het plafond (gipsplaat) en dak bevinden...het is een zolder-woning.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Gemeente heeft meestal een dienst die dit soort plagen gaat bestrijden en is deskundiger....

Uw verhuurder had U daarna moeten doorsturen of zelf daar melden.
Ze plaatsen vallen, zoeken uitwerpselen of zorgen voor gif.

Verder, prettige Kerst dagen in Uw gratis Disney World....

En koop zo snel mogelijk plastic en metalen opbergdozen voor alles wat eetbaar is.

Tom76

Wanneer ik een woning huur voor het huurbedrag wat ik maandelijks betaal dan verwacht ik een aantal zaken terug...een huis in goede orde, en zoals in het huurcontract staat...geen 'huisdieren' zijn toegestaan...als die voor mij niet toegestaan zijn...dan zijn ze voor de huiseigenaar ook niet toegestaan. Dus hij komt zijn eigen contract niet na...met al die muizen!

Indien muizen probleem maanden nadat ik ingetrokken ben ontstaan waren...ok, maar muizen waren eigenlijk van dag één aanwezig!!

stofzuigertje

U mag gezien de overlast huurverlaging aanvragen door te klagen en als ze die niet oplossen is huurverlaging mogelijk dus dan lopen ze wel harder....

U kreeg niet waar U voor betaalde en dreigen met huurcommissie is meestal voldoende want dan loopt Uw verhuurder wel harder dan de muizen...

Claim ook de schade aan kleding en meubels die door deze ongewenste bewoners is aangericht!

Tom76

Ik heb net een brief opgesteld mbt onderhoudsgebreken en overlast van muizengeluid en stank!

Helaas moet ik hier een termijn aan vast koppelen van 6 weken, daarna wanneer verhuurder geen definitieve oplossing heeft ga ik hiermee naar de huurcommissie. Hoogste wat ik er dan uit haal is...huurcompensatie. Of ik daar dan blij mee zal zijn, weet ik niet. Maar liever dat dan niets.

Voor mij is het wonen in deze woning niet meer aangenaam, dus als ik een mogelijkheid zie om het contract te laten ontbinden zonder dat ik er al te veel schade van ondervindt dan doe ik dat meteen!

Ik neem binnen de gestelde termijn ook met mijn rechtsbijstand contact op, heb hierbij ook conflicten aangaande huur lopen.

stofzuigertje

Naast huurprijs dus niet de schadeclaim vergeten....

Schade aan meubels of eten en extra kosten voor plastic of metalen boxen voor opbergen en ook kleding die aangevreten is..

Ook gezondheids schade is te claimen mits U bewijs zou kunnen leveren...

Dus claim nu al deze schade en de nachtrust is ook verstoord want U woonde dus niet bepaald alleen...

Tijd voor onderzoek en hier vragen zou je ook kunnen meenemen, maar meestal is gemeentelijke dienst gratis en efficiënt met bestrijden....

Succes.

lady035

Ongelezen bericht door lady035 »

Tom76 schreef:Beste allen,

Wij huren sinds ongeveer 1,5 maand een woning via een huurcontract voor bepaalde tijd (één jaar), waarna deze wordt verlengd voor onbepaalde tijd. De minimale huurtermijn is 1 jaar, na deze termijn is tussentijdse opzegging mogelijk, opzegtermijn is dan gelijk aan 2 maanden.

Kosten voor onderhoud in het gehuurde zijn voor rekening van huurder, kosten voor onderhoud mbt de algemene ruimten en de buitenzijde van pand voor rekening van verhuurder. Omdat het een oud pand betreft, kunnen niet alle onvolkomenheden verholpen worden. Huurder is hiervan op de hoogte.

**Na een aantal weken (+/- 2 weken!) in de woning gewoond te hebben kwamen we tot de constatering dat wij niet de enige bewoners zijn, naast ons 'wonen ook muizen' in de woning!! In eerste instantie dachten we dat ze op een gegeven moment wel zullen verdwijnen als 'ze' merken dat er mensen in de woning wonen...

tegendeel is eerder waar! Ondanks het vinden van 2 dode muizen...bleven de muizen in de woning 'wonen'...eentje is zelfs 'aan zijn einde gekomen' tussen het plafond en het dak...en dat heeft voor een ONDRAAGLIJKE STANK gezorgd. Gevolg, de kamer die die als slaapkamer dienst zou doen...is niet 'te beslapen/te bewonen'...ondanks meer dan voldoende ventilatie is na zeker 5 à 6 weken...de stank blijven hangen!!

De eigenaar natuurlijk op de hoogte gesteld, helaas alleen telefonisch. Toonde gelijk 'zijn medeleven' en zei dat hij de volgende dag langs zal komen...3 dagen gingen voorbij (ik woonde toen niet in de woning) helemaal geen contact vanuit verhuurder hierover. Zelf maar weer contact opgenomen, bleek dat ze langs zijn geweest en niets geconstateerd hadden. (Tsja dat zou ik als verhuurder ook zeggen...)

Om mijn verhaal niet te lang te maken, ik 'woon' nu in een woning waar ik me niet prettig voel...gebruik de woonkamer als woonkamer/eetkamer/slaapkamer! Hoor meerdere malen per uur muizen over plafond en langs de muren lopen...dit ook 's nachts...wat onze nachtrust zeker niet ten goede komt!! Door wellicht dode muizen hier en daar vliegen er ook VLIEGEN...in de woning!! (vliegen in hartje winter???!!)

Nu weten we dat zo'n contract aan een beperkt aantal eisen moet voldoen, wil het rechtsgeldig zijn. Graag zouden we willen weten of dat in ons geval zo is en vooral wat we kunnen doen om WOONSITUATIE te verbeteren...of het contract te laten beëindigen daar pand geen aangenaam woonklimaat kent...

Graag jullie feedback, suggesties, hulp.....
hoi Tom76,

Ik herken het verhaal, woonde ik 1 jaartje t/m 2008 in een "huis" (partuculier) de huisbaas zag alleen maar geld tekens maar van onderhoud had hij denk ik nog nooit van gehoord :?

Ik woonde met nog 3 anderen in die "woning" Wij werden idd ook waker van knagenden muizen. de keutels lagen overal en ook ik ben heel hygienish ... en werd alleen maar meer poetserig echt smerig gewoon. Ik heb purschuim gekocht en raten gif, eerst een hand ratten gif in alle kiertjes en gaatjes gedaan en vervolgens met purschuim vol gespoten, maar ook ter vergeefs nu ben ik inmiddels verhuist en wat een vooruitgang. ik kreeg een urgentie om dat ik na een operatie mijn eigen "huis" niet kon betreden, geen straf :D en geen trap meer op kon.

achterstalig onderhoud was oa:

> armleuning v/d trap kwam uit de muur zetten.
> dakgoot Verot
> hout rot
> hevige lekkage in de keuken (regen water) zat je dan met dweil en potjes en pannetjes.
en niet te vergeten de MUIZEN :!: ....

met veel tegen werking moest ik ZELF het voorschieten en vervolgens van me eerst volgende huur inhouden. 1x gedaan maar de achterstallige werkzaamheden zouden in de prijs heel erg duur zijn en zelfs tegen de sloop aan zitten :shock: waardoor ik die afspraak maar beeindigt heb.

ik betaalde voor deze ''woning'' 700,00 euro :evil: de grote ervan was 2 stapjes van de bank en je was in de slaapkamer en van de slaapkamer met ook 2 stapjes in de keuken, in de keuken kon je kont net keren wand daar was de "douche" (gordijntje) + wc en dat was het het. voor mij dit nooit meer :!: :!:

Toen ik verhuist was stuurde de partuculiere verhuurder nog ff een rekening na of ik nog even wou betatalen (rioolheving, die bedrag zal door 4 gesplits worden maar nu moest ik even betalen, no way) voor een jaar dat ik er niet woon... ik antwoorde dat hij die NIKS krijgt en heb via de gemeente vrij gekregen. al gauw volgde een boze bericht dat ik bij hem geen huis meer kan huren, of mij dat nou boeit :lol: ik zit nu veel mooier en betaal er ook naar.

hopelijk woon jij nu ook veel beter:?: aangezien het al een oudere post is. om welke plaats ging het bij jou :?:

gr lady035

Gesloten