LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hoge gasrekening huurwoning
-
hoge gasrekening huurwoning
Goedendag,
Sinds maart woon ik in een leuke huurwoning in Drachten.
Maar sinds de zomer min of meer voorbij is zit ik met het volgende;
Nu het weer iets kouder wordt en tot mijn grote verbazing in begin september de cv al weer aan ging ben ik er achter gekomen dat mijn gas verbruik wel erg hoog is. Zelfs nu het nog relatief warm is. Ik vrees dan ook voor de echte winter!
Zelf hebben we van Eneco de Toon. Echt top ding!
Je ziet precies in euro's wat je verbruikt maar bij ons gaat het al snel richting de 4m3 gas a 3 euro per dag. Dit is overdag met 17 graden en s'avonds 20.
Dit is nu ook mijn probleem want ik zie het niet echt zitten met de temperatuur rond het vriespunt. Dan denk ik dat het snel gaat met de kosten.
Wat raden jullie mij aan? Want ik zit er behoorlijk mee.
Even een kanttekening. Ik huur bij Woonfriesland. Staan niet echt bekend om hun behulpzaamheid richting verhuurders.
Zo ook bij mij. Heb dit aangekaart en ze geven aan dat de energie wacht onderzoek kan doen a 120 euro voor mijn rekening. kan dat zomaar?
Technische info huisje:
rijtjeshuis
bouwjaar c.a. 1965
spouwmuur isolatie en dubbel glas
alles gelijkvloers
c.a. 50m2
cv is c.a. 15 jaar oud
Sinds maart woon ik in een leuke huurwoning in Drachten.
Maar sinds de zomer min of meer voorbij is zit ik met het volgende;
Nu het weer iets kouder wordt en tot mijn grote verbazing in begin september de cv al weer aan ging ben ik er achter gekomen dat mijn gas verbruik wel erg hoog is. Zelfs nu het nog relatief warm is. Ik vrees dan ook voor de echte winter!
Zelf hebben we van Eneco de Toon. Echt top ding!
Je ziet precies in euro's wat je verbruikt maar bij ons gaat het al snel richting de 4m3 gas a 3 euro per dag. Dit is overdag met 17 graden en s'avonds 20.
Dit is nu ook mijn probleem want ik zie het niet echt zitten met de temperatuur rond het vriespunt. Dan denk ik dat het snel gaat met de kosten.
Wat raden jullie mij aan? Want ik zit er behoorlijk mee.
Even een kanttekening. Ik huur bij Woonfriesland. Staan niet echt bekend om hun behulpzaamheid richting verhuurders.
Zo ook bij mij. Heb dit aangekaart en ze geven aan dat de energie wacht onderzoek kan doen a 120 euro voor mijn rekening. kan dat zomaar?
Technische info huisje:
rijtjeshuis
bouwjaar c.a. 1965
spouwmuur isolatie en dubbel glas
alles gelijkvloers
c.a. 50m2
cv is c.a. 15 jaar oud
-
Re: hoge gasrekening huurwoning
Hmmm.... bouwjaar 1965. De spouwmuurisolatie is vermoedelijk niet gelijkwaardig aan die van een moderne woning. Hoe zijn vloer en dak geïsoleerd? Waarschijnlijk niet, en met name het dak laat een hoop warmte door. Je zou er een systeemplafond in kunnen hangen, vlak onder het huidige plafond (of iets met schrootjes) en dan een flinke laag isolatiemateriaal er tussen. Dat zou een hoop kunnen schelen.
Vloer kun je ook enigszins isoleren: groene platen er op, daarboven op spaanplaat, en dan de vloerbedekking. Kom je een aardig eind mee.
Vloer kun je ook enigszins isoleren: groene platen er op, daarboven op spaanplaat, en dan de vloerbedekking. Kom je een aardig eind mee.
Vloer hebben de meeste mensen laminaat of dergelijke op. Vloerbedekking is zo ouderwets.
-
ciske schreef:Vloer hebben de meeste mensen laminaat of dergelijke op. Vloerbedekking is zo ouderwets.
Iedereen heeft vloerbedekking
Je bedoeld vast tapijt
-
Je geeft zelf al aan begin september cv aan 17 overdag en s,avonds 20 graden dus het is nu al dus kouder in huis dus matig geïsoleerd.
Hier nu 21 graden en cv blijft nog wel even uit, maar die euforische stemming snap ik niet omtrent toon, meterstanden kan ik zelf ook noteren met potlood en eenvoudig uitrekenen wat ik moet betalen per dag/week/maand jaar maar dat heeft ook zijn prijskaartje want deze energiemaatschappij zit zelden bij de goedkoopste 3
Hier nu 21 graden en cv blijft nog wel even uit, maar die euforische stemming snap ik niet omtrent toon, meterstanden kan ik zelf ook noteren met potlood en eenvoudig uitrekenen wat ik moet betalen per dag/week/maand jaar maar dat heeft ook zijn prijskaartje want deze energiemaatschappij zit zelden bij de goedkoopste 3
Laatst gewijzigd door Slobberbone op 14 okt 2014 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
16 M3 gas verbruikt dit jaar of enkel voor het stokenMichielFRL schreef:Leuk dat je ook een Toon hebt. Echt een top ding!
Ons huis, 2x zo groot, bouwjaar 2008, ketel ook van 2008.
Tot nu toe 16 m3 gas verbruikt.
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen het gasverbruik in een nieuwbouwwoning met HR-ketel en een "oud" huis met een CV-ketel van 15 jaar oud.
Ik weet niet of je van lang douchen houdt, want dat gebruikt veel gas.
-
Oh, ik zit tot nu toe in oktober op 3 m3. CV is nog niet aan geweest, de douchekop heb ik in februari vervangen door een waterbesparende, (en woon alleen) dus vandaar...
Energieverbruik kun je ook in een Excelbestandje bij houden, kun je de mooiste dingen mee doen.
Energieverbruik kun je ook in een Excelbestandje bij houden, kun je de mooiste dingen mee doen.
-
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen het gasverbruik in een nieuwbouwwoning met HR-ketel en een "oud" huis met een CV-ketel van 15 jaar oud.
Precies. Heb eigenlijk geen flauw idee wat ik aan kuubs verstook, maar ik woon ook in een rijtjeshuis uit 1950 ofzo met slechte isolatie. Ik denk ook dat ik zou schrikken van de stookkosten op een winterdag.
Precies. Heb eigenlijk geen flauw idee wat ik aan kuubs verstook, maar ik woon ook in een rijtjeshuis uit 1950 ofzo met slechte isolatie. Ik denk ook dat ik zou schrikken van de stookkosten op een winterdag.
Gewoon extra trui aantrekken, kan de CV 2 graden omlaag. Kamertemperatuur van 21 graden is echt onzin. 17 graden is zat.
-
Dat zegt toch ook niks als je hem slechts 2x hebt aangehad is dat 8m3 per dag ook forsMichielFRL schreef:16 M3 in de maand oktoberSlobberbone schreef:16 M3 gas verbruikt dit jaar of enkel voor het stokenMichielFRL schreef:Leuk dat je ook een Toon hebt. Echt een top ding!
Ons huis, 2x zo groot, bouwjaar 2008, ketel ook van 2008.
Tot nu toe 16 m3 gas verbruikt.
Ik weet niet of je van lang douchen houdt, want dat gebruikt veel gas.
-
Ik doe al jaren prijsvergelijk en heb tot op heden Eneco er nooit tussen zien staan in de top 3 bij de eenjarige contracten. En ga alle prijsvergelijkers af met ons verbruik.MichielFRL schreef:ToonSlobberbone schreef:Hier nu 21 graden en cv blijft nog wel even uit, maar die euforische stemming snap ik niet omtrent toon, meterstanden kan ik zelf ook noteren met potlood en eenvoudig uitrekenen wat ik moet betalen per dag/week/maand jaar maar dat heeft ook zijn prijskaartje want deze energiemaatschappij zit zelden bij de goedkoopste 3
Toon van Eneco is gewoon een super mooie thermostaat. Op een simpele manier een grafische weergave van het energieverbruik en nog eens mooi aan de wand ook. Sluipverbruik (elektriciteit) is de grootste kostenpost en met Toon (of andere datalogging opties) kan je mooi zien hoeveel er wanneer verbruikt is.
Prijzen van Eneco
Eneco is niet duurder dan andere energiemaatschappijen als je even gaat zoeken op de verschillende contracten welke ze hebben. Als je bijvoorbeeld een 3 jarig premium contract neemt behoren de tarieven van Eneco bij de laagste in de markt.
Noteren met potlood
Wil je echt iets met de data van je energieverbruik gaan doen dan moet kan je bijvoorbeeld met een RaspberryPi, Arduino of Netduino de P1-poort van de slimme meter uitlezen. Elke 20 seconden wordt het verbruik / teruglevering gelogd. Op die manier kan krijg je nog meer inzicht in je energieverbruik.
17 graden is echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te koud. 20,5 vinden wij aangenaam.olaf79 schreef:Gewoon extra trui aantrekken, kan de CV 2 graden omlaag. Kamertemperatuur van 21 graden is echt onzin. 17 graden is zat.
20,5 graden is zeer aangenaam is het hier ook nog zonder cv aan
-
MichielFRL schreef:Ik weet niet wanneer de CV keten aanstaat. De thermostaat volgt gewoon het programma.Slobberbone schreef:Dat zegt toch ook niks als je hem slechts 2x hebt aangehad is dat 8m3 per dag ook fors
Kan het natuurlijk wel bekijken op de Toon
Handig zo,n Toon Ik wil juist wel weten wanneer mijn ketel aanstaat en weet wat hij dagelijks verstookt dus heb kosten direct inzicht, vandaar de oude vertrouwde aan/uit thermostaat.
Er is ook verschil tussen een rijtjes woning uit jaren '20 met een HR ketel....
Ik heb vanaf oktober tot vandaag 13m3 gas gebruikt. Gemiddelde temperatuur 18-19.5 C. S'Nachts of overdag indien niet thuis 15C.
Type woning:
Rijtjes arbeiderswoninkje uit 1922 (dus matige isolatie. Dubbel glas, gedeeltelijk vloer en dan houdt het wel zo'n beetje op).
Cv ketel: HR eco, geplaatst mei 2013.
Ik houd mijn gasmeterstanden bij op mindergas.nl
Ik heb vanaf oktober tot vandaag 13m3 gas gebruikt. Gemiddelde temperatuur 18-19.5 C. S'Nachts of overdag indien niet thuis 15C.
Type woning:
Rijtjes arbeiderswoninkje uit 1922 (dus matige isolatie. Dubbel glas, gedeeltelijk vloer en dan houdt het wel zo'n beetje op).
Laatst gewijzigd door Shine op 15 okt 2014 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Ok ketel staat bij cv gebruik altijd op zacht hier, er is hier altijd iemand vroeg op die kan bij kou tijdig de cv aanzetten en vergeten nooit laag te zetten is zelfde als licht laat je toch ook niet branden en zit boven de lichtschakelaar.MichielFRL schreef:Natuurlijk kan je op de Toon zien of de ketel aanstaat, zelfs keurig of de ketel zacht, middel of hard aan het stoken is.Slobberbone schreef:Handig zo,n Toon Ik wil juist wel weten wanneer mijn ketel aanstaat en weet wat hij dagelijks verstookt dus heb kosten direct inzicht, vandaar de oude vertrouwde aan/uit thermostaat.
Groot nadeel van een aan/uit thermostaat is dat het 's ochtends niet warm is als je uit bed komt, de thermostaat vergeet uit te doen als je naar bed gaat en dat je niet kan zien wat het actuele verbruik van gas en elektriciteit is.
Wat wij nu live verbruiken vindt ik niet interessant en zou ook niks besparen dus nutteloos die gegevens.
-
Leuk dat gasverbruik maar ons basisverbruik is al veel hoger gezin 6 personen en ook onze was/vaatwasser draait op gas.Shine schreef:Er is ook verschil tussen een rijtjes woning uit jaren '20 met een HR ketel....
Ik heb vanaf oktober tot vandaag 13m3 gas gebruikt. Gemiddelde temperatuur 18-19.5 C. S'Nachts 15C.
Type woning: