LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
EmEm
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2015 23:17

Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Ongelezen bericht door EmEm »

Hallo,

Op dit moment wonen mijn vriend en ik allebei op kamers in verschillende steden.
We overwegen om verschillende redenen (veranderende studielocaties, op kamers wonen in relatief schreeuwend duur en natuurlijk vooral omdat we erg gek op elkaar zijn) om komend jaar samen een appartementje te zoeken.
Nu zijn er hiervoor meerdere opties.

- Omdat we studenten zijn hebben we niet genoeg gezamenlijk inkomen om iets te kunnen kopen. Particulier huren (te weinig wachttijd bij sociale woningbouw) kan natuurlijk wel. We zouden dan rond de 250 euro huursubsidie kunnen krijgen en mikken op een appartement dat ons maximaal 650 tot 700 euro zou gaan kosten.- Huren is in vergelijking met kopen relatief duur (Bijvoorbeeld. Bij een koopappartement van +/- 98000 euro hoort een hypotheek van +/- 300 euro, terwijl je voor een zelfde appartement 800 euro huur per maand zou betalen).

- Een andere optie is dus dat mijn ouders een appartement kopen en dat wij het appartement (tegen een nog steeds marktconforme prijs) van hen huren. Op die manier krijgen we (volgens mij) nog steeds huursubsidie, maar mijn ouders krijgen geen hypotheekrenteaftrek meer

- De laatste optie die wij hebben bedacht is dat wij een appartement kopen en dat mijn ouders dan garant staan. Er is dan wel sprake van hypotheekrenteaftrek, maar we kunnen geen huursubsidie krijgen, omdat we het huis in de regel niet kopen. We hebben overwogen dat ik het appartement koop met mijn ouders garant en dat mijn vriend dan bij mij huur, maar omdat hij dan in principe huurt zonder 'eigen voordeur' omdat de verhuurder er dan ook woont, is er nog steeds geen recht op huursubsidie.

We vinden het erg lastig om de verschillende opties af te wegen en raken eerlijk gezegd een beetje verstrikt in een wirwar van stelsels en mogelijkheden die op internet voorbij komen (zo las ik net weer iets over een hypotheek nemen op overwaarde?).. Is er iemand die misschien duidelijkheid kan scheppen over de beste/voordeligste optie voor zowel mijn vriend en ik als mijn ouders?

Alvast heel erg bedankt!

(Voor de volledigheid: we zijn 25 en 22, allebei student en verdienen niet exorbitant veel.)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Ongelezen bericht door renewouters »

Kopen lijkt voordeliger dan huren maar jullie staan aan het begin van jullie relatie en "wooncarriere". Kopen doe je in principe voor een langere periode. Huren heeft als grote voordeel dat je makkelijk de huur kunt opzeggen en verder kunt gaan. Staar je dus niet blind op de maandelijkse lasten.

Ik zou pas een voor een koopwoning gaan als je redelijk gesetteld bent.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Ongelezen bericht door martine81 »

Nu weet ik niet of je dat al met je ouders besproken hebt, maar ik kan me zo voorstellen dat zij dit niet meteen een geweldig idee vinden (een tweede huis kopen, of garant staan voor een student waarvan ze niet weten of die wel een baan gaat vinden op korte termijn)

Wat wijsheid is, tja dat weet ik ook niet, maar renewouters hierboven maakt een goed punt.

Martine

EmEm
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2015 23:17

Re: Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Ongelezen bericht door EmEm »

Martine81

Bovenstaande is al vrij uitgebreid met mijn ouders besproken, sterker nog: het was deels hun idee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Ongelezen bericht door kweenie »

Gedeeltelijk garantstaan van ouders wordt lang niet altijd toegestaan. Een voordeel is in dat geval dat het jullie woning al is, maar als je nog weinig inkomen hebt, dan is het voordeel van renteaftrek niet heel groot. Als je wel huursubsidie kunt krijgen, dan zou dat best wel eens voordeliger kunnen zijn. Je zou dan later, als je wel inkomen hebt en een hypotheek kunt krijgen, het appartement alsnog kunnen kopen.

Een andere optie is lenen van je ouders. Kan natuurlijk alleen als zij dat geld wel hebben, of als ze dat kunnen krijgen met een extra (voor hen niet aftrekbare) hypotheek of lening. Jullie kunnen de betaalde rente gewoon aftrekken en je ouders kunnen van de ontvangen rente de extra lening betalen of ze hebben een mooi rendement op hun spaargeld. Maar ook deze optie is natuurlijk ook mogelijk als jullie later een betere baan hebben.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huren bij ouders of zelf kopen met ouders garant?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik heb natuurlijk geen idee hoe hoog uw inkomen is en dat van uw vriend, maar als dat bij beiden erg weinig is, zet die hypotheekrenteaftrek ook niet veel zoden aan de dijk. En dan samen dat huis kopen en uw ouders garant staan? Willen zij dat wel voor uw vriend?

Het meest verstandige lijkt me nog dat uw ouders een flatje kopen, vooropgesteld dat zij nog liggende gelden hebben, want voor de verhuur krijgen zij natuurlijk geen 100% financiering en dat u het dan van hen huurt, uiteraard kunt u dan uw vriend op dat adres laten bijschrijven als medebewoner, maar niet als medehuurder. Als de relatie fout loopt zullen uw ouders het niet op prijsstellen dat er een mogelijkheid is dat u het huis uit moet en dat hij kan blijven zitten. Bij een marktconforme huur kunt u dan huursubsidie krijgen en uw ouders kunnen met de ontvangen huur de rente en kosten betalen.

Gesloten