LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren, do's en don'ts

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Opkikker
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2014 16:57

Huren, do's en don'ts

Ongelezen bericht door Opkikker »

Helaas gaan ik en mijn ex uit elkaar waarbij ik naar huren moet over gaan. Ik heb mij pas reikelijk laat ingeschreven en ervoor particulier gehuurd via kennissen.

Ik lees niet al te goede verhalen over 123 wonen, direct wonen en nederwoon en dergelijke. Waar moet ik op letten als ik dus via zoiets een woning wil gaan huren en geen belachelijk hoge kosten wil betalen?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Huren, do's en don'ts

Ongelezen bericht door czarczar »

Alle genoemde partijen faciliteren particuliere huur.

Helaas is de gehele woningmarkt in Nederland verziekt door regelgeving.
Veel huizen staan leeg te koop, maar zolang er een hypotheek op rust mogen ze zelden worden verhuurd. De hypotheekverstrekkers geven daar geen toestemming voor, omdat de huurders enorm goed beschermd worden. Die krijgen ze er moeilijk uit als ze het onderpand willen verkopen bij wanbetaling. De enige mogelijkheid voor bezitters van een woning die leeg staat met een hypotheek erop is verhuur onder de Leegstandswet. Maar daar zijn ook allerlei voorwaarden aan verbonden en de gemeente moet ook toestemmen. Kortom, ook al wil iemand met een leegstaande woning die graag verhuren, het wordt hem onmogelijk gemaakt.

Bij de genoemde partijen zou ik meteen opletten niet vooraf te betalen. Via betaalde 0900-nummers reageren en toch uitgeloot worden, belachelijke inschrijfgelden moeten betalen, verzin maar iets en ze maken er gebruik van.

Een sociale huurwoning krijg je alleen als je je inschrijft en dan is jouw grootste nadeel dat je nog onderaan de lijst staat. Een urgentieverklaring wordt ook amper nog uitgegeven.

Ik zou zeggen gebruik je netwerk of zoek zelf een huurwoning (marktplaats ed).
Genoemde partijen zitten vol trucjes je geld uit de zak te kloppen zonder dat je een woning krijgt.
Neem anders een betrouwbare lokale makelaar in de hand. Ik neem aan dat je in de buurt zoekt.
Zoek je niet persé in de buurt, verhuis dan een eind weg uit de randstad, daar kun je prima woningen, zelfs sociale huurwoningen, huren. Moet je niet te hoge eisen stellen natuurlijk.

JoeyK
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2014 10:37

Re: Huren, do's en don'ts

Ongelezen bericht door JoeyK »

Ter aanvulling: Huurwoningen zijn ook goed te vinden via Social Media. Zo kun je op Facebook jezelf aanmelden voor verschillende huur en verhuurpagina's, en zo kun je via Twitter een tweet uitsturen om op deze manier een huis te vinden. Dit was voor mij persoonlijk een goede manier om een nieuw onderkomen te vinden in korte periode. En anders kun je vaak ook nog iets tijdelijks onderhuren. Dit zal niet de voorkeur hebben, maar het is wel handig om mee te nemen, mocht een vast onderkomen niet binnen korte periode lukken.

Succes met zoeken van een huis!

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huren, do's en don'ts

Ongelezen bericht door witte angora »

Via een plaatselijke makelaar kun je vaak ook woonruimte vinden. Dus niet de grote jongens, maar de kleinere die hun aanbod over het algemeen in de eigen woonplaats hebben, of in een beperkte regio er om heen.

Gesloten